Auteur |
Onderwerp |
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 24/07/2012 : 21:55:00
|
Hallo allemaal,
Om op de vraag van Roeland terug te komen, leg ik hier in het kort uit, hoe je de effecten kunt instellen.
De effecten in de Kronos bestaan uit IFX, MFX en TFX. De Insert effects, Master effects en Total effects.
Ik ga er vanuit dat je in de program mode zit. Je ziet als je in program Play P0 zit, geheel links de tabs IFX en MFX/TFX. Kies nu voor de tab IFX. Kies daarna voor subtab Routing. Nu zie je op dit scherm, boven de subtab, de optie bus Select. Zet deze op IFX1, zodat het signaal van de gebruikte oscillatoren naar IFX1 wordt geleid. We hebben nu dus de weg vrij gemaakt om effecten te gaan koppelen, te beginnen met IFX1.
Ga daarvoor naar subtab insert FX. Je ziet nu 12 slots (plaatsen) waar je je insert effect kunt in zetten. Kies IFX slot 1. Kies nu uit het menu waar 000 no effect staat, het effect wat je zoekt. Je kunt kiezen uit 9 tabs. Roeland had het in zijn vraag over echo of delay. Kies nu tab delay. En je ziet nu vanaf nr. 77 tot 99 alle beschikbare delays van deze tab. Kies bijvoorbeeld nr. 85 tape echo. Vervolgens druk je ok. En je ziet direct op het eerste slot het effect tape echo staan. Je kunt nu al op dezelfde pagina het effect aanzetten direct links. Als het goed is, hoor je nu al direct het effect van de tape echo.
(Om het verhaal nu niet te lang te maken.) Doordat je dus bij tab routing bij het bus select voor IFX1 hebt gekozen, start het effect dus nu bij IFX1.
Als je maar één effect gebruikt hoef je nog niet te chainen op deze pagina. Je hoort het geluid van het effect direct. Maar... wil je bijvoorbeeld het slot IFX2 ook gebruiken dan moet je het blokje chain van de IFX 1 rood maken. Zo kun je dus de effecten aan elkaar koppelen, (chainen). Nu kun je op dezelfde manier, zoals we bij IFX1 hebben gedaan, ook voor IFX2 een effect kiezen. Wil je een 3e effect, dan het blokje van IFX 2 rood maken. En zo zou je hier kunnen doorgaan tot en met slot 12. Voor een geluid met maar liefst 12 effecten tegelijkertijd gecombineerd. Maar dat hoeft natuurlijk niet, en wordt denk ik ook niet veel gedaan.
Wil je de details bekijken van het effect wat je gebruikt. Dan activeer je subtab IFX1-12. Nu kom je terecht op de gedetailleerde beschrijving van het gebruikte effect op slot IFX1. Tenminste als slot IFX 1 op de insert FX pagina geactiveerd is. Als slot IFX 2 geactiveerd is, zie je de details van het gebruikte effect op slot IFX2.
Als je dus de subtab IFX1-12 activeert, kun je dus elk effect helemaal zelf instellen. Eigenlijk veel te veel mogelijkheden om hier te beschrijven. Dus dat moet je zelf uitpuzzelen. In de parameterguide, is elke pagina beschreven, vanaf pag. 871.
Wat hier nu belangrijk is: dat is het output veld wat links onder in staat. Deze regelaar regelt de intensiteit van het effect. Wet is maximaal effect. Dry is minimaal effect.
Er van uitgaande dat je nu genoeg IFX effecten hebt gekozen. Kun je nu ook nog kiezen voor een MFX of TFX effect. Kies daarvoor tab MFX/TFX. Eigenlijk hetzelfde verhaal. Activeer MFX1 door op het menu van dit slot te gaan staan. Je kunt nu het effect op dezelfde manier instellen zoals we dat bij het IFX hebben gedaan.
Echter hier kun je dus maximaal 4 slots invullen. Return 1 en 2 zijn eigenlijk de volumekranen voor de effecten. En master volume spreekt natuurlijk voor zichzelf.
Wil je echt meer van de effecten weten, zul je toch af en toe die saaie parametergids na moeten kijken, in dit geval vanaf pag. 839. Waar de werking heel uitvoerig wordt beschreven.
Ik verwacht dat je nu wel een effect aan een geluid kunt koppelen. En dat je hiermee toch een eerste opstapje hebt gekregen. Dit systeem zoals we het nu in program-mode hebben bekeken, wordt dus bij alle onderdelen op deze manier, soms met kleine verschillen, toegepast. Dus je kunt weer vooruit.
Succes er mee.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 25/07/2012 : 09:07:51
|
Uitvoerig beschreven hoor new_in_town. Goed gedaan!
Nog een aanvulling hierop, het is soms onduidelijk voor mensen wat het verschil tussen IFX / MFX en TFX is. Als je de volgende dingen onthoudt dan is het verschil tussen de type effecten een stuk duidelijker.
IFX Een IFX staat voor een insert effect. Insert effecten gebruik je om het originele geluid te veranderen via een effect en dat gewijzigde geluid als nieuwe sound te gebruiken. Via de dry / wet verhouding geef je aan hoeveel van je oorspronkelijke geluid er van de sound hoorbaar moet zijn.
dus bij een dry sound hoor je het origineel, by een wet sound hoor je alleen het bewerkte geluid en bij een getal er tussen in hoor je beide geluiden.
MFX Een MFX staat voor een master effect. Elke sound kun je door 1 van de 2 MFX's sturen via een send level dat bepaald hoeveel van het originele signaal er doorheen gaat. Een MFX gebruik je vaak voor delays en reverbs zodat je die maar 1 keer hoeft te laden en elke sound er gebruik van kan maken.
Heel groot verschil met een IFX is dat een MFX het effect geluid toevoegt aan het originele signaal. Het wordt dus over het bestaande geluid heengezet.
Dus, bij een IFX gaat het signaal eerst door het effect heen voordat je het hoort, bij een MFX hoor je het originele signaal PLUS het effect.
TFX Een TFX (totaal effect) wordt door alle sounds gebruikt en kun je dus niet sturen per sound (in een combi of program). Dit soort effecten gebruik je voornamelijk voor het beinvloeden van het totaalbeeld van het geluid. Zoals bijvoorbeeld een limiter (om niet te oversturen) of een EQ effect.
|
Bewerkt door QuiRobinez op 25/07/2012 09:08:30 |
|
|
korgie
Junior Member
64 berichten |
Geplaatst - 25/07/2012 : 09:17:36
|
Hallo Piet en Qui,
Een mooie duidelijke uitleg die je hebt gegeven. En Qui heeft het weer mooi aangevuld. Daar kunnen we zo mee aan de slag. Hartelijk dank hiervoor. De handleiding is in het Engels en de basis gaat goed,maar dan krijg je de technische benamingen. En dan moet ik toch het woordenboek er bij pakken of op Google opzoeken. Dus daarom ben ik maar wat blij met dit forum en de mensen met de nodige kennis van de Kronos.
Mvg:Korgie |
Bewerkt door korgie op 25/07/2012 09:19:47 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 25/07/2012 : 10:09:51
|
Dank je Korgie, Ik vind het evenals Qui, leuk om de mensen met de Kronos vooruit te helpen. Maar Qui weet er veel meer van af. Die zit al jaren in dit wereldje.
Terwijl ik nu bijna een jaar de Kronos heb. En eigenlijk bijna geen synthesizerverleden heb.
Ik vind het ook vervelend dat de Parameterguide zo omslachtig is. Er staat te veel in van wat je niet wilt weten, en te weinig van wat je wel wilt weten.
Vandaar dat ik meer to the point ben, wat betreft mijn bovenstaande uitleg. Gewoon even vertellen wat er nodig is om het doel te bereiken. De diepere uitleg vind je dan wel in de parameterguide, als je die met dit warme weer wilt gaan lezen.
Qui, ook bedankt voor je extra aanvulling. Dat maakt deze opstart-uitleg met het basisgebruik van de effecten nog weer een stukje duidelijker.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 25/07/2012 10:41:12 |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 25/07/2012 : 10:44:12
|
Dag geeft mooi de kracht aan van internet forums als mensen hun jarenlange ervaringen willen delen. Je kunt veel sneller aan de informatie komen dan als je alles zelf uit moet zoeken.
Het grootste voordeel is dat je waarschijnlijk meer uit je apparaat gaat halen doordat dingen waar je zelf nooit op zoek naar zou gaan voor je uitgelegd worden en je de praktische toepassingen ervan ziet en zo zelf er mee kan experimenteren. |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 25/07/2012 : 12:32:05
|
Het is jammer dat de toch wel omslachtige gebruiksaanwijzing bepaald ook niet uitnodigend werkt. Zoals een parameterguide van 1150 pagina's. Hoe komen ze er op... Dat is veel te veel aan pagina's.
Maar het kan ook veel uitnodigender en doeltreffender. En ja, je wordt wel een beetje gedwongen om al vrij snel de parameterguide te bekijken. In de operationguide worden de verschillende items eigenlijk alleen maar aangestipt. En word je daarna al snel doorverwezen naar de saaie parameterguide.
|
Bewerkt door New in town op 25/07/2012 12:34:37 |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 25/07/2012 : 13:22:25
|
ik vind juist de parameter guide heel erg goed. Als je de basis eenmaal doorhebt en de diepte in wilt dan is de parameter guide een uitstekend document om via de vele voorbeelden erin je de stof eigen te maken.
Wel is het inderdaad zo, dat de parameter guide te detailistisch is voor als je net begint met de kronos materie. Maar ik heb zelf liever een document waar praktisch alles instaat dan dat je het zelf maar moet uit ziet te vinden.
Dus volgens de kronos methode zou je ervaring op kunnen doen via de operation guide, en als je de basis snapt kun je je specifieke vragen opzoeken in het parameter naslagwerk.
lijkt mij een top methode |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 25/07/2012 : 13:48:33
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door QuiRobinez
Dus volgens de kronos methode zou je ervaring op kunnen doen via de operation guide, en als je de basis snapt kun je je specifieke vragen opzoeken in het parameter naslagwerk.
Hoe kun je ervaring opdoen in een operation guide. Als je voor elke engine, toch weer de parameterguide op moet zoeken. Dat was het eerste wat ik miste in de operationguide. Er worden zaken in aangestipt, en de voor de rest mag je het opzoeken in de parameterguide, die wat mij betreft niet uitblinkt in duidelijkheid.
Maar goed hierover verschillen we van mening. En dat mag ook... |
Bewerkt door New in town op 25/07/2012 13:48:48 |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 25/07/2012 : 14:07:29
|
citaat: Hoe kun je ervaring opdoen in een operation guide. Als je voor elke engine, toch weer de parameterguide op moet zoeken. Dat was het eerste wat ik miste in de operationguide. Er worden zaken in aangestipt, en de voor de rest mag je het opzoeken in de parameterguide, die wat mij betreft niet uitblinkt in duidelijkheid.
Maar goed hierover verschillen we van mening. En dat mag ook...
ja op zich heb je wel gelijk natuurlijk, de parameter guide legt geen basis begrippen uit waardoor het al snel lastig wordt. Mij valt het niet op omdat ik al die termen wel ken maar voor een 'beginner' in die terminologie zal het ongetwijfeld lastig zijn.
dat zou de handleiding nog wel flink kunnen verbeteren als ze de terminologie uitleggen. Maar ja, waar ligt dan de grens, dan kom je voor de synth engines bijvoorbeeld al vrij snel bij het uitleggen van de basis van programmeren die helemaal uitgelegd moet worden. Dat is niet te doen, aangezien bijvoorbeeld alleen het uitleggen van FM synthese in boeken over dat onderwerp al zo'n 400 pagina's beslaan.
Aangezien de parameter guide al die afzonderlijke parameters per engine beschrijft zonder de achterliggende gedachte zal het inderdaad wel alleen te begrijpen zijn voor de mensen die die synthese methoden snappen.
Maar als je het er zo over hebt, dan ben ik het eigenlijk wel met je eens. Die parameter handleiding is te ingewikkeld zoals die nu opgezet is. Maar ja, anders hadden we een handleiding van 8000 pagina's of zo
gelukkig hebben we hier de mensen online die de afzonderlijke onderdeeltjes waar iemand mee bezig is op een simpele manier kunnen uitleggen, waarbij alle ingewikkelde bijzaken vermeden worden |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 25/07/2012 : 14:44:51
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door QuiRobinez
[quote]gelukkig hebben we hier de mensen online die de afzonderlijke onderdeeltjes waar iemand mee bezig is op een simpele manier kunnen uitleggen, waarbij alle ingewikkelde bijzaken vermeden worden
Dus had ik graag gezien dat de operationguide op een simpele manier de meest voor komende handelingen en onderdeeltjes duidelijk en to the point had uitgelegd, met alle zaken die je ook in een normale gebruiksaanwijzing aantreft. Niet te veel bijzaken. En geen halve informatie, en voor de rest de informatie moeten opzoeken in een ingewikkelde parameterguide voor de ervaren synthgebruikers, die dus niet voor de beginner geschikt lijkt te zijn. Dus ik pleit voor meer duidelijkheid in een grotere operationguide. Zodat je echt wat aan een gedrukte gebruiksaanwijzing hebt. En daar dus volledig mee uit de voeten kunt. En een parameterguide voor de liefhebbers, die er werkelijk geen genoeg van kunnen krijgen...
|
|
|
Roeland
Starting Member
14 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 09:35:01
|
Hallo Piet en QuiRobinez Excuses voor de late reactie. Ivm werk ben ik een paar dagen off line geweest. Hartstikke bedankt voor je heldere uitleg (aangevuld met de informatie van QuiRobinez). Ik ga hier dit weekend zeker mee aan de gang.
Ik ben wellicht een speler van de oude stempel: learning by doing. Ik kom uit de tijd van de modulaire synthesizers (Formant en Korg MS10) waarbij het spelen met VCO's, VCF's. LFO's, ringmodulatoren etc. nog redelijk kinderspel was vergeleken bij wat er nu op de markt te krijgen is. Handleidingen waren toen nog behapbaar en als je een beetje begreep hoe geluidsgolven werkten en bijv. wat een ADSR deed dan kwam je al snel een heel eind. Tegenwoordig zijn de apparaten zo geavanceerd en technieken zo veranderd dat het voor de gemiddelde leek haast niet meer te doen is dit allemaal (snel) te bevatten. De principes van geluid genereren en bewerken zijn nog wel vergelijkbaar, maar de technieken om ze te realiseren zijn toch wezenlijk veranderd. Vandaar dat ik blij ben met dit forum. Ik hoop in ieder geval ooit vanuit mijn, in de toekomst, opgebouwde expertise eveneens een inhoudelijke bijdrage te kunnen leveren aan dit forum. Tot die tijd hoop ik inderdaad zo nu en dan bij jullie terecht te kunnen. Groeten, Roeland |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 10:25:23
|
Hallo Roeland,
Fijn dat je onze hulp zo kunt waarderen. Als je er achteraf nog niet uit kunt komen, kom je er maar gerust op terug. Voor zover ik het begrijp, probeer ik je dan verder te helpen.
Je zegt learning bij doing. Dat is precies wat je ook bij de Kronos kunt doen. Er gewoon achter gaan zitten, een willekeurige pagina kiezen van een program. En dan hands on, alles uit gaan proberen. Goed luisteren wat een parameter doet met het geluid. En als je er dan nog niet uit kunt komen: zou je de helpfunctie in de Kronos kunnen gebruiken. Als je die in zou drukken met een pagina, terwijl je met zo'n pagina bezig bent. Dan legt de help-functie heel goed uit, wat de functie is van zo'n parameter. Nadeel van de help-functie, het heeft zulke kleine lettertjes, dat het moeilijk te lezen is, als je zoals mij wat slechtere ogen hebt.
Je hebt het over die functies VCO, VCF's etc. Het zit ook allemaal in de Kronos, alleen anders verpakt. Ook het ADSR-verhaal. Ik denk als je een beetje ontdekt hebt, waar alles zit, dat je zeker nog wel voordeel hebt bij die kennis van vroeger.
Ik heb eigenlijk helemaal geen synthesizer verleden. Ik heb zo'n 20 jaar geleden, een keer een Korg 01W gehad. Dat was geen succes, of ik was er toen nog niet klaar voor, maar ik begreep er geen snars van. Maar ik moet ook zeggen, alles speelde zich toen af op zo'n verschrikkelijk klein schermpje, dat motiveerde niet echt om daar steeds maar weer op te moeten turen. Dus ik had er toen geen zin meer in, om me er nog verder in te verdiepen. Dus die 01W heb ik eigenlijk nog geen jaar in bezit gehad.
Toen heeft het 20 jaar geduurd ongeveer voordat ik besloot om toch nog een keer, een synthesizer aan te schaffen. Omdat ik altijd nog zo iets had, ik wil toch ook nog graag eens een synthesizer leren begrijpen. Zo van nu ben je 50, als je het nog wil doen, en kunnen leren begrijpen, dan moet je het nu doen! Vervolgens heb ik vlak voor de aanschaf van deze Kronos, een Korg M3 aangeschaft, waar ik de werking al een heel stuk beter van doorgrond heb. Dan toen met de 01W. En de synthese al wat van begon te begrijpen.
Een stukje kennis van die M3, die ik toen opgedaan heb, heb ik in het eerste begin ook nog kunnen gebruiken voor de Kronos. Omdat de HD1 engine, eigenlijk de M3 is in de Kronos. Maar de Korg M3 beviel me niet, er gebeurden teveel dingen, die ik vreemd vond, en weigeringen dat ie niet goed wilde saven. Hoe dan ook, na 3 maand die Korg M3 al weer weggedaan, toch wel teleurgesteld door bepaalde zaken en ervaringen.
Toen achteraf wel een goede keuze gemaakt door die Korg M3 bij Oostendorp weer in te ruilen voor deze Korg Kronos, die ik nu dus een jaar in mijn bezit heb. En waar ik al best wel goed mee uit de voeten kan.
Echter door mijn muziekgebruik samen met mijn Tyros4, heb ik eerst voorrang gegeven aan zo veel mogelijk geluiden te tweaken. Dat is inmiddels na bijna een jaar tweaken behoorlijk klaar. Nog niet helemaal zelfs, maar ik kon niet meer geduld opbrengen. Ik wilde nu eindelijk mijn Tyros en Kronos met midi gaan combineren. En dat doe ik nu sinds deze week. En het is een snoeptrommel van geluiden, waar ik nu uit kan putten. Het is echt genieten.
Wel is het zo, dat ik me dus op dit moment alleen bezig houdt met alle engines van de Kronos. En dat ik eigenlijk nog niets gedaan heb met sampling, sequencing, en Karma. Ik ben dus zelfs deze week door die koppeling van Tyros en Kronos, voor het eerst met de combi's begonnen. En dat gaat nu al heel lekker. Namelijk alleen met de combi-mode kun je instrumenten midi koppelen. Dus ik concentreer me eigenlijk alleen op de engines. Dat is al heel veel informatie wat je dan in je op moet nemen.
Er zijn twee hele belangrijke factoren die meespelen, bij het goed leren begrijpen van de Kronos.
Genoeg tijd: door mijn persoonlijke situatie heb ik dat. En genoeg interesse in de materie om tot het gaatje te willen gaan.
Wat mij betreft dan, wat betreft de mijn gestelde doeleinden: het volledig proberen te begrijpen van alle engines. Zover ben ik nog niet: nog steeds zijn er zaken van bijvoorbeeld de MS20 engine, Mod7 engine, (patchpanel) wat ik nog niet helemaal begrijp. Maar ook de HD1 engine, heeft nog bepaalde parameters waar ik nog steeds niet helemaal achter ben.
Een frustratie vind ik wel, dat als je achteraf weer bepaalde engines redelijk goed beheerst. En je gebruikt die engines dan een langere tijd niet meer. Dat er dan al snel weer veel van wegzakt. Enfin, dat zal wel wat met onze leeftijd te maken hebben.
Oke, dan weet je ook wat meer, hoe ik mijn muziek benader.
Veel succes met je studie, Roeland. Als je vragen hebt, en ik kan ze beantwoorden, dan zal ik dat dus proberen.
Anders hebben we altijd onze grote vraagbaak Qui nog.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 27/07/2012 10:27:30 |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 10:30:12
|
citaat: Ik ben wellicht een speler van de oude stempel: learning by doing. Ik kom uit de tijd van de modulaire synthesizers (Formant en Korg MS10) waarbij het spelen met VCO's, VCF's. LFO's, ringmodulatoren etc. nog redelijk kinderspel was vergeleken bij wat er nu op de markt te krijgen is. Handleidingen waren toen nog behapbaar en als je een beetje begreep hoe geluidsgolven werkten en bijv. wat een ADSR deed dan kwam je al snel een heel eind. Tegenwoordig zijn de apparaten zo geavanceerd en technieken zo veranderd dat het voor de gemiddelde leek haast niet meer te doen is dit allemaal (snel) te bevatten.
Toch heb je met jouw kennis al een groot deel van de basis te pakken. Je zou kunnen beginnen met het je eigen maken van de engines: polysix en MS-20. Zeker de MS20 heeft voor jouw denk ik veel herkenbare onderdelen doordat je daar modulair via het patch paneel van de MS-20 je sounds kunt vormgeven. De polysix is gewoon een basis rechttoe rechtaan synthesizer. Daar zitten op het eerste oog alleen maar de basis dingen in, dus daar kun je al snel mooie sounds in maken.
Het geavanceerde deel van de Kronos ligt met name in de AMS omgeving. AMS is in feite een praktisch onbeperkte modulation matrix waarin je elke knop of functie van een synth kan moduleren. Dat stuk kan van simpel (bijvoorbeeld een LFO pattern koppelen aan een cutoff filter) tot heel complex (zoals bijvoorbeeld het maken van de curve van een moog filter envelope, of het maken via de step sequencer van je eigen S&H patterns).
Daar ligt de kracht van de kronos denk ik. Op alle niveaus is er genoeg te ontdekken, of je nu beginner, gevorderd of expert gebruiker bent. |
Bewerkt door QuiRobinez op 27/07/2012 10:35:11 |
|
|
Roeland
Starting Member
14 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 10:33:02
|
Hallo Piet en QuiRobinez, Sorry voor de late reactie. Ik ben vanwege werk een paar dagen off line geweest. Blijkbaar moet ik ook nog leren om te gaan met dit forum aangezien een eerdere reactie van mij vandaag blijkbaar niet geplaatst is.
Dank mannen voor de zeer heldere uitleg. Ik ga er dit weekend zeker mee aan de gang.
Ik ben een speler van de oude garde en kom uit het (stenen) tijdperk van de modulaire synths. Ik heb in het verleden, naast de meer reguliere synths en aanverwante keyboards, veel gewerkt met Formant Electuur en Korg MS 10. Met wat kunst en vliegwerk kreeg je al snel geluid uit een paar VCO's, VCF's, LFO's etc. Blokgolven en zaagtanden, gelijk resultaat van de knoppen waar je aan draaide. Weinig handleiding en vooral learning by doing. Tegenwoordig is dat wel anders. Halve oerwouden worden gekapt om de handleidingen te produceren die bij de apparatuur hoort . Hoewel de principes van geluid niet gewijzigd zijn, zijn de technieken om het te genereren en te berwerken dusdanig veelzijdig en complex geworden dat het voor de gemiddelde leek haast niet meer te behappen is zonder een meerdaagse training in volledige afzondering.
Ik was laatst in Zoetermeer bij een optreden van UK. Waar Eddy Jobson vroeger nog een arsenaal aan keyboards had staan om 'zijn ding te doen', had hij nu nog maar 2 master keyboards die door 3 laptops werden aangestuurd. Tja..... Wellicht dat in de toekomst mijn kennis dusdanig is dat ik eveneens een inhoudelijke bijdrage kan leveren aan de discussies. Tot die tijd ben ik heel erg blij dat ik zo nu en dan gebruik kan maken van jullie kennis en expertise. Groeten, Roeland |
|
|
Roeland
Starting Member
14 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 10:35:02
|
Oh oh, blijkbaar is de eerste reactie toch geplaatst. Learning by doing dus gr Roeland |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 27/07/2012 : 10:38:14
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Hoewel de principes van geluid niet gewijzigd zijn, zijn de technieken om het te genereren en te berwerken dusdanig veelzijdig en complex geworden dat het voor de gemiddelde leek haast niet meer te behappen is zonder een meerdaagse training in volledige afzondering.
Op zich valt het mee hoor, als je de basis kent zoals jij die beheerst denk ik dat als je de workshops van mij volgt op 12 september je voldoende informatie hebt om je weg te vinden in de manier waarop Korg zijn engines heeft opgezet. |
|
|
Onderwerp |
|
|
|