Auteur |
Onderwerp |
|
robertohenzen
Starting Member
7 berichten |
Geplaatst - 25/12/2012 : 09:43:45
|
Hallo allen,
Vraag over live optreden met een oortje rechtstreeks in de Tyros. Als ik via aux out naar de PA ga, kan ik zelf alles regelen voor mijn oortje, uitgaande level is fixed, behalve de mic gain!. Alleen, hoe krijg ik het zo voor elkaar, dat mijn mic gain niet mee omhoog of omlaag gaat in de zaal? Sub 1 is hier dacht ik geschikt voor, dan kan de mic via de PA worden bediend? Moet ik dan dus van mijn mic gain afblijven, of is dit ook nog in te stellen? Hoe kan ik dit het best doen?
Groeten, Roberto |
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 25/12/2012 : 11:12:58
|
Hoi Roberto,
Welkom op dit forum. Ik probeer me voor te stellen waarom je het zou willen... Waarom wil je de microfoon via de Tyros laten lopen als je de beschikking hebt over een PA?
Spelend in een band zou ik het geheel op mijn oortjes willen hebben opdat de onderlinge verhoudingen goed liggen.
Gebruiken jullie ook stage monitoring? (speakers op de grond)
Volgens mij is er geen 'fixed gain' output voor de microfoon op de T. Ik vind het al 'vervelend' dat de mic in volume meegaat met de master-regelaar
Mogelijk kun je uitleggen hoe jullie bandsamenstelling is en welk materiaal gebruikt wordt? |
|
|
robertohenzen
Starting Member
7 berichten |
Geplaatst - 26/12/2012 : 08:23:44
|
Dag T-Rossie,
Dank voor je reactie. Waarom de mic over de Tyros, nou om gebruik te kunnen maken van vocal harmony en alle dsp effecten dacht ik zo, of kan dat dan ook anders? Ik heb afgelopen zondag alleen op getreden in een café, solo dus, (speel ook in een band, maar dan gaat alles over een PA en we hebben floor monitors). Ik mocht de PA van het cafe gebruiken, maar daar zaten niet eens effecten op de zang en we kregen het ding niet stereo! Ik denk er nu over zelf een PA aan te schaffen, maar dan wil ik oortjes rechtstreeks in de Tyros pluggen voor ondersteuning. Zaalgeluid wil ik dan via aux out naar PA en (waarschijnlijk) moet ik intern alles zo afstellen, dat ik mijn zang iets harder dan de styles, presets etc kan horen, zonder dat ik uiteraard aan de mic gain kom. Ik kan dan wel het geheel harder zetten met de mastergain zonder de zaal te beinvloeden. Er is in mijn opstelling ook niemand verder aan de knoppen. Maak ik een beetje duidelijk wat ik bedoel en zou willen? Klinkt dit laaste logisch en haalbaar, of zou jij dit anders doen?
Groeten, Roberto
|
|
|
Hanswiel
Senior Member
888 berichten |
Geplaatst - 26/12/2012 : 10:44:58
|
Hoi,
Het lijkt wel een beetje op het probleem dat ik ook had. Je wilt meeluisteren met wat je speelt, maar omdat het geluid niet al te hard mag staan hoor je niet alles? Is dat het?
Ik kreeg van "the player" de tip om je oortjes harder te zetten en de boxen wat zachter.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
|
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 26/12/2012 : 10:58:39
|
Roberto, Ok, je wilt dus alles uit de Tyros gaan benutten (reverb, DSP en VH), dit maakt het weer iets 'moeilijker' want die effecten zullen uit de main-outs komen. Het maken van een aparte mix voor bijv. ear monitoring kan behoorlijk verkeerd gaan: Voor een paar trompettisten (met in-ears) had ik een constructie gemaakt zodat zij voor de zaal- en op de oortjes geheel onafhankelijke mixen kunnen maken. (Bijv. op de oren wat meer galm en dikkere orkestband) Nu is het hun al een paar keer overkomen dat de mensen naderhand vroegen waarom zij niet meer gebruik maakten van orkestbanden en er alleen trompetten hoorbaar waren. Omdat je met oortjes in, geheel niet weet wat er uit de zaalspeakers komt kan dit voorkomen als er een foutje wordt gemaakt.
Een andere nadeel van oortjes is, dat je niets meekrijgt van de sfeer in de zaal en dat mensen niet met je kunnen praten zolang je die dingen in hebt.
Ik speel in een duo en hebben al van alles geprobeerd: Floormonitoring, monitor op standaard (TC), in-ear enzovoort.
Het ultieme systeem om mee te spelen is Bose L1, die je achter je neer kunt zetten, niet rondzingt, prima monitor is en uitstekend geluid geeft.
|
|
|
robertohenzen
Starting Member
7 berichten |
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 26/12/2012 : 12:33:23
|
De Line6 ken ik niet, is nogal aan de prijs en lijkt me ook niet een 'echte' Line-array (helemaal niet zelfs) waardoor onmogelijk achter de muzikanten te plaatsen en je wéér een monitorsysteem nodig zult hebben.
Ik gebruik de Bose L1 Model I met (sinds kort) de B2 baskast. Inderdaad heb ik er 2 stuks voor stereo. Het voordeel van Model I is dat er in de voet gelijk een 4 kanaals mixer zit (met tonematch!) Een publiek van 200-300 mensen is nooit een probleem geweest en het klankbeeld is dankzij de line-array (24 speakers verdeeld over 2 meter per kant) uitstekend.
|
Bewerkt door T-Rossie op 26/12/2012 13:13:33 |
|
|
robertohenzen
Starting Member
7 berichten |
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 26/12/2012 : 13:15:40
|
Informeer even bij Oostendorp, hij weet er alles van.
|
|
|
robertohenzen
Starting Member
7 berichten |
Geplaatst - 26/12/2012 : 13:19:00
|
Nog heel even, we zijn nou toch bezig.....
Stel ik schaf deze aan, om af en toe alleen op te treden in een café of ergens op een markt of op een klein podium en gewoon lekker voor thuis? Wat zouden dan de nadelen zijn, stel voor de toekomst, als er iemand mee zingt of gitaar erbij speelt. En in hoeverre is het storend om geen stereo te hebben wanneer ik de Tyros er op aan sluit, of wordt het woord stereo niet gebruikt in de technische line array snufjes van Bose? Want om er voor mezelf alleen nu meteen twee aan te schaffen, vind mijn vrouw niet goed denk ik.... Of hoe zie jij dit?
http://www.bose.nl/NL/nl/home-and-personal-audio/speakers/live-sound/l1-compact/ |
|
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 26/12/2012 : 13:44:12
|
De tyros verdient het om in stereo vertoond te worden (klinkt 5 keer mooier dan mono) Er zijn echter veel mensen die 'm aansluiten op één Bose L1 en daar blijkt men ook happy mee te kunnen zijn. (zie het general arranger forum) Eventueel zou je ook kunnen overwegen om de L1 compact te proberen? |
|
|
Hanswiel
Senior Member
888 berichten |
Geplaatst - 27/12/2012 : 09:16:07
|
Hoi Roberto,
Ik had in mijn bijdrage natuurlijk even moeten vermelden dat ik met Bose L1 speel. Heel vaak hoor ik dan na afloop dat mensen de gitaren zo mooi vonden klinken. Ik ben daat trots op omdat opa Hans een prduct is van de gitarengeneratie. Het is echt zo: tyros en Bose (welke L dan ook) is een prachtige combinatie.
Met muzikale groet, Hans
Muziek is vreugde,lang leve de vreugde Musik macht freu(n)de(n)
Website:www.tognog-music.nl |
|
|
robertohenzen
Starting Member
7 berichten |
Geplaatst - 27/12/2012 : 11:03:01
|
Dag Hans,
Heb je er dan ook twee voor stereo, of hoe ervaar jij dit?
Gr, Roberto |
|
|
Kees Wisse
New Member
26 berichten |
Geplaatst - 28/12/2012 : 10:19:00
|
Hallo Roberto,
Zelf heb ik een Bose L1 Model II + Tonematch gekocht Augustus 2011. http://www.bose.nl/NL/nl/home-and-personal-audio/speakers/live-sound/l1-model-II-with-b1-bass/
Speciaal aangeschaft voor het personeelsfeest, jubilea en wat er nog zou komen. Inmiddels zijn die activiteiten door omstandigheden gestopt.
Er zijn talloze discussies over deze wonderlijke set. Allen gaan over de geluidsindruk en wel of niet stereo.
Mijn ervaringen zijn: Het geheel is in simpele licht wegende delen gemakkelijk te verplaatsen, en past met keyboard in iedere auto. Zeer handig klein mixertje voor keyboard en nog 3 andere inputs b.v. Microfoon(s) of.... 3 minuten optuigen, bijna geen kabels.
In een zaal(tje) zijn door tafeltjes en/of stoelen allerlei reflecties, en worden geluiden gedempt door alle kleding van de aanwezigen, en aankledng van de zaal. Niemand zal er ooit stereo horen, de meesten horen niet eens een tweede speakerbox. Ik er een Tyros op aan gesloten, maar ook een Aydya. Bij beiden blijft het geluid overeind, en door de 24 spaekers zodanig verstrooid, dat je het overal hetzelfde hoort. Een Tyros is van nature iets dunner / lichter van klank, daardoor klinkt deze ook met minder push, maar dat is op elke set zo.
Wat ik zelf jammer vind, is dat je op mijn muziek kamertje van 2 bij 3 meter te dicht op de set moet zitten, waardoor je de verstrooiing van het geluid minder sterk ervaart. Ook is de set ( met name de bas box ) eigenlijk te sterk voor deze kleine ruimtes, natuurlijk wel noodzakelijk voor optredens. In de woonkamer van 6 bij 5 meter klinkt het wel lekker, maar daar is te veel sociaal verkeer.
Muzikale groet, Kees |
Bewerkt door Kees Wisse op 28/12/2012 19:37:01 |
|
|
|
Onderwerp |
|