Auteur |
Onderwerp |
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 16/01/2013 : 09:06:26
|
Beste mede-Tyros-spelers,
laatst wilde ik een rustige song spelen met Main B. Aan het einde koos ik Ending I. Tot mijn verbazing begon de Tyros een fill-in B te spelen zodra ik het knopje Ending I indrukte. Het maakt daarbij niet uit of Auto Fill-in aan of uit staat. De roffel van de drums van de fill is zeer storend bij dit nummer.
Hoe kan ik van Main B naar Ending I zonder dat er automatisch een fill B gestart wordt?
Alvast bedankt!
Maarten |
Bewerkt door maartenb op 17/01/2013 13:38:29 |
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 16/01/2013 : 11:00:12
|
Hallo Maarten,
Het was mij ook al opgevallen dat Ending 1 anders klinkt aan het eind van style dan wanneer deze los wordt gespeeld (Ending 1 en Sync Start aanzetten en dan een akkoord starten. In dat geval klinkt meestal alleen een slotakkoord). Speel je hem aan het eind van een style dan wordt er meestal een maat (fill-in) aangeplakt. Ik snap ook niet waarom.
Ik heb wel gemerkt dat het moment van het starten van Ending 1 verschil uitmaakt. Dat is trouwens ook weer niet voor alle styles hetzelfde. Bij sommige styles, bijvoorbeeld TheJazzSingers, hoor je uitsluitend het slotakkoord als je de Ending eerder start, terwijl bij de Rumba (Ballroom) er toch steeds een stukje fill-in bij zit.
Het gekke is dat Endings 2 en 3 dat probleem niet hebben.
Ik heb alle settings bekeken, maar ik ben bang dat timing de enige mogelijkheid is om het "leed" een beetje te verzachten.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Vriendelijke groeten, Richard van Straten
|
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 17/01/2013 : 16:45:36
|
Hallo Richard,
bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie! Naar aanleiding daarvan ben ik er dieper ingedoken, en dit is wat ik heb gevonden. - Het indrukken van Ending I activeert onmiddelijk een fill-in van de dan spelende variatie (Main), en daarna wordt Ending I gespeeld. Het maakt hierbij niet uit of Auto Fill aan of uit staat.
- Ending I klinkt altijd hetzelfde. De Fill-in kan soms anders klinken, afhankelijk van wáár in de maat de fill-in start.
- Endings II en III activeren NIET een fill-in, ook niet als Auto Fill-in aan staat.
- Als je een song opneemt met Song Creator en voegt in Chord Sequencer Ending I in, dat verschijnt er automatisch een Fill-in event, precies één maat eerder.
Mogelijke work arounds: - Kopieer Ending I naar een niet gebruikte Intro. Je moet dan wel zelf op tijd de style stoppen.
- Als je een song maakt in Chord Sequencer, kun je handmatig het Fill-in event verwijderen.
- Als je een song maakt in een externe MIDI sequencer, kun je handmatig op de juiste plek een Ending I event invoegen met behulp van SysEx data.
Maarten
|
|
|
vlbrgt
Senior Member
611 berichten |
Geplaatst - 17/01/2013 : 18:31:15
|
Maarten,
Nog een andere oplossing : Verander in de midi van de style file de beide markers Ending A en Ending B.
Van Ending A maak je Ending B en van Ending B maak je Ending A. Hierddor wissel je de 2 endings van plaats. De tweede ending is nu in werkelijkheid de eerste ending, en er zal geen Fill In gestart worden bij het drukken van ending 2.
Het wijzigen van deze markers doe ik met het programma MixMaster.
Mvg Etienne
|
Bewerkt door vlbrgt op 17/01/2013 18:31:39 |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 18/01/2013 : 11:42:46
|
Maarten en Etienne,
Bedankt voor jullie tips. Ik ga daar ook mee experimenteren.
Ik heb zelf niet zo'n moeite met het feit dat je nog een stukje fill-in hoort. Ik vind het wel vervelend dat je ongewild een maat extra krijgt als je iets te laat bent met Ending 1. Het beste resultaat krijg je precies op tel 4 van de laatste maat. Dan heb je minimale fill-in en geen maat extra.
Groeten,
Richard
|
|
|
theplayer
Moderator
3016 berichten |
Geplaatst - 18/01/2013 : 21:45:58
|
Hallo,
Ik had vandaag wat tijd over en ben toen eens een paar styles gaan bekijken aangaande dit 'probleem'. Het is niet zo dat welke ending dan ook een fill-in oproept. In een style heeft ieder part zijn eigen marker. Voor ending A is dat ook Marker Ending A. Op het moment dat je op ending A drukt, gaat hij ook meteen naar deze marker. Bij alle styles die ik bekeken heb, bestaat Ending A uit twee maten. Van de tweede maat wordt alleen de eerste tel gebruikt. Daar moet je dus rekening mee houden bij het indrukken. Het volgende kan daar nog verschil bij uitmaken. Als je op DirectAccess en OTS-Link drukt, kom je in het scherm 'Style Setting'. Met knop 2 kun je nu instellen hoe de Tyros moet reageren als jij op een knop drukt. Real Time: De OTS-voices schakelen direct over. Next Bar: hij begint pas bij de eerste tel van de volgende maat met de nieuwe OTS-voices. Ik zelf heb dat altijd op real time staan, want dat bevalt mij het beste. Probeer het gewoon eens een keer uit. Ik dacht eerst dat dit ook betrekking had ook de style, maar dat is niet zo. Terecht opgemerkt door Richard, waarvoor nog mijn dank. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
Bewerkt door theplayer op 19/01/2013 13:49:23 |
|
|
richard001
Average Member
396 berichten |
Geplaatst - 19/01/2013 : 10:25:16
|
Frans, als je het niet erg vindt wil ik op jouw uitleg nog een correctie aanbrengen om de verwarring niet al te groot te maken.
De setting waar jij het over hebt: Real Time of Next Bar OTS heeft geen invloed op de het startmoment van de endings of de styles, maar uitsluitend op het moment waarop de voices overschakelen naar de volgende Variation. Stel je schakelt van Main A naar Main B: In de stand Next Bar wisselen de voices van A naar B op de eerste tel van de volgende maat. In de stand Real Time wisselen de voices op het moment dat je schakelt. Het voordeel hiervan is dat je bij het gebruik van een opmaat de "nieuwe" voices al te pakken hebt. Je hoort dan geen lelijke klankovergang onder het spelen. De style start wel op tel 1 van de volgende maat (enigszins afhankelijk van de timing en de style).
Je hebt gelijk dat de stand Real Time eigenlijk altijd het beste is.
Groet, Richard
|
Bewerkt door richard001 op 19/01/2013 13:36:41 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 25/01/2013 : 11:45:25
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door vlbrgt Nog een andere oplossing : Verander in de midi van de style file de beide markers Ending A en Ending B.
Van Ending A maak je Ending B en van Ending B maak je Ending A. Hierddor wissel je de 2 endings van plaats. De tweede ending is nu in werkelijkheid de eerste ending, en er zal geen Fill In gestart worden bij het drukken van ending 2.
Het wijzigen van deze markers doe ik met het programma MixMaster.
Ach, natuurlijk, dat is een veel elegantere oplossing! Dan stopt de style tenminste ook na afloop van Ending I (die dan onder knopje Ending II staat). Je moet alleen onthouden dat de korte Ending onder knopje II staat...
MixMaster is een goede tip, dat programma kende ik nog niet.
Bedankt!
Maarten |
|
|
|
Onderwerp |
|