Auteur |
Onderwerp |
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 08/04/2013 : 12:36:23
|
Hallo Dirk,
Ik ben ook geen echte akkoorden virtuoos hoor. Maar door veel oefening en proberen bereik ik op dit moment best wel leuke resultaten.
Ik weet er ook niet alles van Dirk, maar ik zal proberen je het wat duidelijker te maken. En ik hoop niet dat ik te ver mis zit. Het is trouwens best wel lastig, om dit even snel uit te leggen.
On bass akkoorden zijn akkoorden waar de bass ook aan mee doet. In het Nederlands heten ze dus bas-akkoorden.
Je kunt op je Tyros, bas-akkoorden spelen, met de stand fingered on bass. Dit stel je in als volgt: druk direct Access, en daarna Accomp, dat zit bijna geheel links, als je voor je keyboard staat. In het menu dat je ziet, kun je de accomp op fingered on bass zetten.
Als je dat gedaan hebt, kun je dus bas akkoorden spelen. Als je gewoon fingered speelt, dus niet on bass. Dan klinkt een akkoord bij elke ligging eigenlijk hetzelfde. Je weet een akkoord heeft verschillende liggingen, omkeringen.
Als je bijvoorbeeld een C-akkoord pakt, dan is de basisligging C-E-G maar speel je nu niet de basisligging C-E-G, maar een andere omkering, krijg je bij de instelling fingered on bass, bij E-G-C een C/E symbool, in het display te zien. D.w.z. een C-akkoord met een E in de bas. Speel je de C omkering G-C-E, dan krijg je het symbool C/G te zien, een C-akkoord met een G in de bass. En zo geldt dit voor alle akkoorden. Alle omkeringen krijgen een bas mee bij de on bass instelling.
Juiste toepassing van dit soort akkoorden zorgen er voor, dat de bas mee gaat lopen in de melodie. Dus als je de juiste omkeringen kiest, gaat de bas ook duidelijker mee doen. Dat maakt de muziek veel leuker om te spelen, en om naar te luisteren. Je spel wordt er mooier van. Het klinkt gewoon allemaal een stuk voller.
Weet je dat muziekstuk Music nog, Dirk? Daar zaten veel bas akkoorden in.
Ik hoop dat je het wat duidelijker is geworden.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 08/04/2013 14:19:39 |
|
|
theplayer
Moderator
3016 berichten |
Geplaatst - 08/04/2013 : 12:43:05
|
Hoi,
In de Tyros kun je verschillende manieren instellen hoe op akkoorden gereageerd wordt. (DirectAccess-ACMP) Een daarvan is "Fingered on Bass Hierbij wordt de bass overgenomen door de laagste noot die je aanslaat. Veel belangrijker is AI Fingered. Hierbij worden gewoon de akkoorden aangehouden die je speelt. Maar de Tyros herkend nu ook of je 2 toetsen aanslaat. Hierbij bepaalt de hoogste het akkoord en de laagste de bass. Het vorige akkoord bepaalt hierbij of het een majeur of mineur wordt. Probeer zo maar eens het volgende te spelen. C; C en B; C en A; C en G; F A C; F en E; F en D; F en C. Op die manier kun je heel mooi een Bass af laten lopen. Met een beetje uitzoeken kun je dus redelijk de Bass sturen. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 08/04/2013 : 13:15:26
|
Hallo terug,
Ik speel mijn muziek deels op fingered on bass, maar ook wel met AI fingered. Dat hangt er net vanaf, wat voor akkoorden ik gebruik.
In ieder geval noteer ik bij elk lastig te onthouden akkoord, wat de ligging is. Dus ik schrijf gewoon alle gebruikte noten op, van links naar rechts. Dus op het muziekstuk zelf. Dat scheelt later een hoop gepuzzel, als na bijvoorbeeld een jaar een bepaald muziekstuk weer voor m'n neus staat. Je studeert het dan weer veel sneller in.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 08/04/2013 14:20:21 |
|
|
DWest
Average Member
225 berichten |
Geplaatst - 08/04/2013 : 16:35:00
|
Piet,en Frans alvast bedankt.!!! hier ga ik zeker notitie van nemen, en probeer ik het bovenin, tussen het zaagsel te stoppen. haha. ik vind elke keer weer een nieuwe uitdaging,ook al is het maar een kleintje. Maar, voor ik begint heb ik het wel uitgeprint.
DWest doet alweer zn Best.
DWff |
Bewerkt door DWest op 08/04/2013 16:37:17 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 08/04/2013 : 17:48:17
|
Hoi Dirk,
Misschien is het nog een optie, om toch nog aan dat muziekstuk Music te beginnen. Daar zaten veel on bass akkoorden in. Daar kun je al heel goed in horen, hoe de muziek voller gaat klinken.
Ik zou eerst daarmee gaan droog zwemmen. Daar bedoel ik mee, geen ritme met begeleiding aan doen. Alleen spelen met linkerhand en rechterhand. Eerst gaan oefenen, tot je de on bass akkoorden een beetje beter kunt pakken. Dan pas een style gaan gebruiken.
Succes met deze materie.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
|
|
simonrina
New Member
36 berichten |
Geplaatst - 08/04/2013 : 18:39:54
|
Heren bedankt voor jullie reactie.
Martijn zou ik de theorie van de akkoordenbouw van je mogen hebben?
|
|
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 09/04/2013 : 22:14:28
|
Hoi Simonrina,
Natuurlijk, ik zal ze op de mail zetten zodra ik ze heb ingescand.
Groet, Martijn
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
|
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 09/04/2013 : 22:57:17
|
Ik weet 't beter gemaakt. Iedereen die dit bestand nodig heeft/graag zou willen hebben, kan het downloaden via de volgende link:
Symbolisatie en Opbouw van Akkoorden
Als er vragen zijn, hoor ik het wel... maar volgens mij spreekt het voor zich. En excuses voor mijn handschrift, ik schrijf tegenwoordig iets netter dan 8 jaar geleden :)
Groet, Martijn
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
|
|
WFF
Average Member
215 berichten |
Geplaatst - 10/04/2013 : 08:27:37
|
Bedankt Martijn,
Inmiddels gedownload. Komt altijd wel een keer van pas.
Groetjes, Wim T4-XL Samson Resolv 50a + Sub 88 |
|
|
fransonline
Senior Member
695 berichten |
Geplaatst - 11/04/2013 : 10:13:33
|
In het boek Styles&Patterns wordt dit onderwerp ook heel duidelijk behandeld.
Groetjes, Frans www.mijntyros.nl |
Bewerkt door fransonline op 13/04/2013 12:08:49 |
|
|
DWest
Average Member
225 berichten |
Geplaatst - 13/04/2013 : 13:07:43
|
Sorry maar van een opbouw van akkoorden heb ik geen verstand. het gaat mij er om dat ik de akkoorden die bij het muziekstuk horen kan spelen,en als dat dan iets extra's kan geven is mooi. leer zo wel bepaalde instellingen van de T4. en dat het op een goede manier klinkt is wel net zo fijn. maar, wel allemaal bedankt voor de moeite, waar anderen ook profijt van hebben en ik vanzelf ook. klink misschien simpel,maar dat ben ik ook.
Bedankt.!!! DWest doet weer zn Best.!!
DWff |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 13/04/2013 : 16:55:13
|
Hoi Dirk,
De opbouw van akkoorden is taaie stof. Maar met behulp van het Tyros on bass systeem waar ik wat van heb uitgelegd, kun je toch op een niet al te gecompliceerde manier, akkoorden gebruiken, waar je de baslijn in mee kunt laten lopen.
Dat stukje extra wat je zoekt bij de akkoordbegeleiding, komt niet van zelf. Je moet er uiteraard wel wat extra moeite voor doen. Met goed luisteren en experimenteren hoe de akkoorden klinken, kom je ook al een heel eind. En daar hoef je de kwintencirkel, of verdere akkoordopbouw helemaal niet volledig voor te kennen. Natuurlijk een stukje akkoordenkennis helpt zeker wel mee, met het begrijpen van de materie.
Maar resultaten zul je ook zeker gaan behalen met een stukje inzet van jouw kant.
Zonder strijd geen overwinning, Dirk Jouw woorden.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 13/04/2013 16:56:08 |
|
|
DWest
Average Member
225 berichten |
Geplaatst - 13/04/2013 : 17:10:14
|
oké piet, het is leren en uit proberen. en dat zal ik zeker doen. Simply the Best.!!
Gr. DWest.
DWff |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 13/04/2013 : 19:48:16
|
Hallo Dirk,
Zo mag ik het zien, uh horen. Eigenlijk zou je een kopie moeten maken van een muziekstuk, dat je heel goed ligt. Dus die je goed aanvoelt qua muziek. Zodat je dus daar aantekeningen op kunt noteren. Dan hoef je de orginele muziek niet te te beschrijven.
En dan ga je eens kijken naar de akkoorden, die gebruikt zijn in de muziek. Vaak is het zo, dat in een maat maar één akkoord wordt gebruikt. Een heel mooi doel op zich zou al zijn, als je het eerst eens voor elkaar krijgt, een 2e akkoord te vinden voor zo'n maat in het muziekstuk, waar dus in dit geval maar één akkoord in staat. Het akkoord wat je moet vinden, moet harmonieus heel mooi aansluiten bij het gebruikte akkoord van de originele muziek. Vaak hoor je aan de melodie al wel, waar je een nieuw akkoord kunt toepassen in de maat. Dus heel goed naar de melodie luisteren. En dan dit toepassen bij alle andere maten in de muziek, waar maar één akkoord in een maat staat.
Als je je bedenkt, dat de automatische begeleiding gestuurd wordt door de akkoorden die je speelt, kun je je al voorstellen, dat als je een tweede akkoord in zo'n geval weet te vinden, dat de begeleiding direct al veel interessanter gaat klinken.
Vaak is het zo, niet altijd, dat muziek waar maar weinig akkoorden in worden gebruikt, of vaak dezelfde, heel erg saai zijn, om naar te luisteren, of te spelen. Omdat de begeleiding steeds weer hetzelfde deuntje speelt.
Nou is het wel zo, dat je niet op elke tel van de maat een ander akkoord kunt plaatsen. Aan de hand van de melodie plaats je de eventuele nieuwe akkoorden.
Begin niet te moeilijk, probeer eerst maar eens een tweede akkoord te vinden. Dat zal eerst nog niet makkelijk zijn, maar als je stug volhoudt, zul je tussen al die andere akkoorden uiteindelijk een geschikt harmonieus akkoord vinden.
Dit heeft nog niets te maken met het onbass spelen. Wat je hier mee bereikt is dus dat je begeleiding van het keyboard mooier wordt. Er gebeurt gewoon meer, doordat je meer verschillende akkoorden gebruikt. Het is op deze manier minder statisch.
Tja, en als je er door gepakt wordt, en je vindt het net zo mooi als mij. Dan ga je misschien wel al je muziek op deze manier aanpassen. Je bent op deze manier niet meer afhankelijk van wat anderen voor je maken. Je past je eigen muziek aan. Dat geeft een kick hoor, als je weer een mooi klinkend akkoord ontdekt.
Het kost wèl heel veel tijd, dat moet ik wel bekennen. En misschien ben je al te laat, om op deze manier muziek aan te passen. Want ik doe dit al heel wat jaartjes op deze manier.
Maar probeer het eerst maar eens met één kopie. En laat me later nog maar eens horen, of het wat is geworden.
En nogmaals, dat Music wat je van mij gehad hebt, en waar ik dus ook de akkoorden van heb aangepast, laat heel duidelijk de onbass akkoorden horen, als je ze eenmaal hebt leren spelen. Dan hoor je direct wat de winst is. Dan hoor je werkelijk de bass mee gaan in de melodie.
Eerst zaaien, daarna oogsten.
Doe je best,
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos
Ps. Inmiddels heb ik de nodige veranderingen in dit stuk aangebracht. Omdat ik in mijn enthousiasme misschien te snel over bepaalde zaken heen ging. En natuurlijk moet je wel enig muziekgevoel hebben, om deze manier toe te kunnen passen. Het zou kunnen zijn, dat ik dat laatste niet zo goed kan invoelen. Ik kan op afstand niet goed bepalen hoe ver je dit kunt oppakken, Dirk. Of misschien anderen, die dit ook willen uitproberen. En je moet het ook leuk vinden, om je muziek totaal op de kop te willen zetten.
En als je het achteraf toch niets lijkt, dan ga je toch gewoon verder op de manier, die je zelf leuk vindt.
Ik hoop, dat men nu een beetje beter begrijpt, wat ik probeer te vertellen.
Het belangrijkste, als je maar plezier in het muziek maken, hebt.
|
Bewerkt door New in town op 14/04/2013 11:57:30 |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 13/04/2013 : 20:36:22
|
Martijn bedankt
Ik was toch wel enkele dingen vergeten, (leeftijd) maar ben inmiddels weer bijna bijgeschoold
Grt. Frans
|
Bewerkt door T-Rossie op 14/04/2013 15:13:38 |
|
|
Onderwerp |
|
|
|