Auteur |
Onderwerp |
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 16/04/2013 : 13:08:25
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town Dat noemt men ware passie.
mooi gesproken :)
dat is toch het belangrijkste na zo'n aanschaf dat je er veel plezier aan beleeft op je eigen manier.
Wat betreft de manier waarop jij met de akkoorden omgaat moet ik zeggen dat ik daar echt nog nooit van gehoord had dat iemand dat zo deed op een tyros. Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die het met die bas zo doen, maar dit was de eerste keer dat ik het daadwerkelijk online van iemand las
Ik ga het ook zeker eens zelf uitproberen in de winkel om te kijken hoe het in de praktijk bevalt. Nou moet ik wel toegeven dat de tyros voor mij iets buiten mijn budget valt gezien wat ik ermee zou doen en ik al een Motif XS 8 in mijn studio heb staan die veel overlappende geluiden heeft, maar dat neemt niet weg dat ik vanuit pure nieuwsgierigheid het wel zou willen proberen, dus dat ga ik binnenkort zeker doen |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 16/04/2013 : 13:59:04
|
Hoi Qui,
Dan ben ik zeer benieuwd hoe jouw die on bass mogelijkheden, in de Tyros 4 uiteindelijk zullen bevallen. Wat trouwens ook wel leuk is, om nog even te vertellen. Een paar weken terug, ben ik overgegaan tot aanschaf van een zgn. Vintage Synth pack. Dit is één van de vele zgn. premium packs, die je bij Yamaha kunt bestellen voor de Tyros.
Dit pack bevat 10 extra styles, die heel mooi klinken. Styles zijn dus de automatische begeleidingen in het keyboard.
Maar wat ik zelf tot nu toe interessanter vind, is dat er 50 andere synth sounds/samples bij zitten, die ik overal bij mijn eigen registraties kan inzetten. En daar zitten een aantal hele mooie Oberheim pads bij. Een aantal hele mooie sfeervolle warme pads, die je bijvoorbeeld heel discreet onder een sax door kunt laten klinken. Er zaten zeer zeker al hele mooie pads en synth-sounds in de Tyros standaard ingebouwd, maar met dit extra sample-pack, is de Tyros 4 voor mij weer een stuk in waarde gestegen. Samen met de Kronos is het een prachtige combinatie. |
Bewerkt door New in town op 16/04/2013 13:59:22 |
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 16/04/2013 : 18:49:30
|
Volgende niet on-topic posts verwijderd omdat deze niet representatief zijn voor de sfeer op dit forum |
Bewerkt door T-Rossie op 24/04/2013 10:17:29 |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 17/04/2013 : 09:41:57
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town Wat trouwens ook wel leuk is, om nog even te vertellen. Een paar weken terug, ben ik overgegaan tot aanschaf van een zgn. Vintage Synth pack. Dit is één van de vele zgn. premium packs, die je bij Yamaha kunt bestellen voor de Tyros.
Dit pack bevat 10 extra styles, die heel mooi klinken. Styles zijn dus de automatische begeleidingen in het keyboard.
Maar wat ik zelf tot nu toe interessanter vind, is dat er 50 andere synth sounds/samples bij zitten, die ik overal bij mijn eigen registraties kan inzetten.
Ik kende deze pack niet, heb even wat demos geluisterd, die is inderdaad erg mooi en voegt toch een mooie andere kant toe aan de tyros! Wat ik wel wist is dat je op de tyros 4 zelf ook hele mooie geluiden kan programmeren, de synth engine is behoorlijk uitgebreid dus ook op dat vlak goed ontwikkeld.
|
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 17/04/2013 : 12:55:25
|
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door QuiRobinez
Ik kende deze pack niet, heb even wat demos geluisterd, die is inderdaad erg mooi en voegt toch een mooie andere kant toe aan de tyros! Wat ik wel wist is dat je op de tyros 4 zelf ook hele mooie geluiden kan programmeren, de synth engine is behoorlijk uitgebreid dus ook op dat vlak goed ontwikkeld.
Wat dat betreft heeft de Kronos mij ook geholpen, om bepaalde zaken in de Tyros beter te leren begrijpen. Het kwam toch best wel eens voor, dat ik in de Tyros een instrument tegen kwam, waar ik dan toch eerst niet zo enthousiast van was. Inmiddels heb ik ontdekt, dat je bijvoorbeeld met de attack, decay, release, en nog een paar andere instellingen, wat minder klinkende samples, alsnog een stuk beter naar je persoonlijke smaak kunt afstellen. Vooral bij strings en pads kun je in dat opzicht nog veel veranderen.
Groetjes, Piet
Tyros 4 en Korg Kronos |
Bewerkt door New in town op 17/04/2013 12:56:43 |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 18/04/2013 : 10:59:30
|
Waar ik veel gebruik van maak is een techniek genaamd chord play. Dat houdt in dat je in plaats van alleen de melodielijn met je rechthand te spelen dat je die melodielijn verpakt in een akkoord. Meestal gebruik je dan de top noot (dus de bovenste noot) voor de melodielijn en voeg je de akkoord noten toe met je rechterhand eronder. Dus in feite speel je dan met akkoord omkeringen de melodie.
Dit kun je het hele nummer doen of je doet dit sporadisch in bepaalde stukken in het nummer. Ik vind het zelf leuk om te doen en je kunt er leuke truukjes mee uithalen door bijvoorbeeld jazz akkoorden te combineren met de standaard akkoorden. Een voorbeeld is bijvoorbeeld de begeleiding een A mineur te laten spelen en zelf de noten eromheen toevoegen met je rechterhand. dus : Linkerhand: A mineur via tyros begeleiding rechterhand: G - B - C - E (waarbij in dit geval dus de E een noot uit de melodie vertegenwoordigt)
Zo zijn er heel veel verschillende toepassingen van akkoorden mogelijk in je muziekstukken, helemaal als je ze gaat combineren. Ook kun je op die manier accenten aan je melodie geven door bepaalde noten van het akkoord weg te laten, zodat je bijvoorbeeld alleen de melodie noot en de 7th noot van een akkoord tegelijk speelt. Een lied klinkt gelijk heel anders als je dat goed weet te doseren en toe te passen en op die manier kun je er iets van jezelf aan toevoegen. |
Bewerkt door QuiRobinez op 25/04/2013 10:56:20 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 19/04/2013 : 08:37:41
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door QuiRobinez
Linkerhand: A mineur via tyros begeleiding rechterhand: G - B - C - E (waarbij in dit geval dus de E een noot uit de melodie vertegenwoordigt)
Leuk, dit ga ik eens proberen.
Normaal gesproken zou ik met bovenstaande voicing een deel van de jazznoten ook in het akkoord in de linkerhand spelen. De Tyros style neemt die noten dan over in de rhythm guitar of de pad. Zo zou ik geneigd zijn in de linkerhand een Am7 te spelen, omdat in de style een Am echt anders klinkt dan een Am7. Een Am7/9 zou ook nog kunnen, maar wordt misschien wat vol.
Zoals gezegd, ik ga het eens proberen: de jazznoten uit de begeleiding weg halen en uitsluitend met de rechterhand spelen.
Overigens, Qui, dat Chord Play... Ik dacht dat dat de enige manier was om de rechterhandmelodie voller te maken. Of zie ik iets over het hoofd?
Maarten |
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
Geplaatst - 19/04/2013 : 15:46:37
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door maartenb
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door QuiRobinez
Linkerhand: A mineur via tyros begeleiding rechterhand: G - B - C - E (waarbij in dit geval dus de E een noot uit de melodie vertegenwoordigt)
Leuk, dit ga ik eens proberen.
Normaal gesproken zou ik met bovenstaande voicing een deel van de jazznoten ook in het akkoord in de linkerhand spelen. De Tyros style neemt die noten dan over in de rhythm guitar of de pad. Zo zou ik geneigd zijn in de linkerhand een Am7 te spelen, omdat in de style een Am echt anders klinkt dan een Am7. Een Am7/9 zou ook nog kunnen, maar wordt misschien wat vol.
Ja, je hebt helemaal gelijk, natuurlijk is het zo dat als je de basis eenmaal in je vingers hebt en het blind kan doen dat je hier variaties in aan gaat brengen en zo lucht geeft aan de volle akkoorden. Als je bijvoorbeeld die A-mineur links speelt zou je best de C bijvoorbeeld uit je akkoord met je rechterhand kunnen halen, deze wordt immers ook al gespeeld in het linker akkoord. Als je deze basis beheerst kun je dus chord play doen door noten te splitsen over het linkerhand akkoord en de rechterhand, in feite maak je dus voicings waarbij je de melodie lijn aanvult via die akkoord techniek.
Ik heb zelf 2 jaar lang Neo Soul gestudeerd waarin je leert om akkoorden uit te breiden naar vooral major 7 achtige akkoord structuren. De passing akkoorden worden dan vaak via ditones en tritones uitgevoerd. Via deze techniek speel je dan toch al snel akkoorden van 8 noten over twee octaven.
Om een beetje duidelijk te maken hoe ik het gebruik heb ik wel wat demo filmpjes waarin ik die technieken gebruikt. Deze zijn niet op een tyros omdat ik die helaas niet heb, maar in dit geval op een Korg Kronos die ook een begeleidingsautomaat heeft. Check mijn volgende filmpjes maar eens voor hoe deze akkoorden klinken waarin ik die akkoorden gebruik en schakel tussen major 7th's, open en closed voicings en di- en tritones. Het is een compleet andere manier van akkoord gebruik en in het filmpje is het over de top en veel te veel gebruikt, maar dit deed ik om te laten zien dat in dit geval de Korg Kronos dit soort complexe akkoordstructuren kon herkennen, waarbij met name de ditones en tritones erg lastig zijn voor een begeleidingsautomaat om te herkennen.
Filmpje Neo Soul (Maj7ths, voicings en di- en tritones: http://www.youtube.com/watch?v=I76v6UPRt6o
Een ander voorbeeld van de dingen waarover ik het heb zijn voicings, dit werkt bijvoorbeeld heel erg goed met choir sounds (koren), door daar de akkoorden uit elkaar te trekken creeer je de lucht die nodig is en via de melodie topnoot geef ik toch de melodie aan. Dit soort akkoorden zijn vaak maar 3 noten waarbij ik de basnoot speel met de linkerhand en de omkering van 2 noten met de rechterhand.
Filmpje Choir (voicings): http://www.youtube.com/watch?v=CNQ_TtJisQ8
citaat:
Overigens, Qui, dat Chord Play... Ik dacht dat dat de enige manier was om de rechterhandmelodie voller te maken. Of zie ik iets over het hoofd?
Er is ook nog een Harmony manier, vaak zit daar wel een knop voor op op het keyboard, die doet een beetje hetzelfde en maakt extra akkoorden op basis van wat je speelt. Maar zelf vind ik het leuker om het zelf te bedenken omdat je zo wat meer accenten kunt geven aan elementen in de melodie. |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 30/04/2013 : 19:07:24
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town
Het lijkt me trouwens interessant, om zo'n filmpje van je te zien binnenkort, Maarten.
Zoals beloofd: http://www.youtube.com/watch?v=fo1DAt321qo
Maarten |
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 30/04/2013 : 19:31:53
|
Hey Maarten, Dit is prachtig gespeeld en ontzettend mooi in beeld gebracht... geweldig! |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 30/04/2013 : 21:26:32
|
Maarten
Proficiat.
Subliem vertolkt, petje af, en prachtig verfilmd.
Zo krijg je een duidelijk en mooi inzicht in de opbouw van het nummer.
Grt. Frans
|
|
|
QuiRobinez
Average Member
431 berichten |
|
WFF
Average Member
215 berichten |
Geplaatst - 14/06/2013 : 17:53:23
|
Hallo allemaal,
Wie kan mij uitleggen waarom akkoorden op verschillende wijze samengesteld zijn Ook de Chordfinder in de Tyros geeft minder noten om te spelen aan dan dat er in diverse akkoorden schema's vermeld staat.
Hierbij een voorbeeld:
Het Cdim akkoord, bestaat volgens een akkoorden schema (dat ik bezit) uit de volgende noten: C-Es-Ges Wanneer ik een ander akkoorden schema bekijk (opgezocht op internet), dan bestaat het Cdim akkoord uit C-Es-Ges-A (dus de noot A extra). De Tyros 4 geeft in zijn "CHORD TUTOR" ook aan dat het Cdim akkoord bestaat uit de noten C-Es-Ges, hierbij ontbreekt dus ook de A noot.
Wanneer ik echter op de Tyros 4 de noten C-Es-Ges-A aansla als akkoord, dan staat er in het het scherm F#dim7. Dit komt dus geheel niet overeen met Cdim! Bovengenoemd voorbeeld valt mij (in eerste instantie) bij de dim akkoorden het meest op. Daar ik mij de laatste tijd wat meer aan het verdiepen ben in de opbouw van akkoorden wil ik graag weten wat goed en fout is en hoe het werkelijk in elkaar zit. Ook of je het beste de (dim)akkoorden kunt spelen zoals de "CHORD TUTOR" van de Tyros opgeeft, dus met één noot minder!
Als er iemand is die mij eindelijk uit de droom kan halen/helpen graag.
Alvast bedankt.
Groetjes, Wim T4-XL Samson Resolv 50a + Sub 88 |
|
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 15/06/2013 : 16:27:33
|
Voor zover ik weet bestaat Cdim (C verminderd) uit twee kleine tertsen. Oftewel C-Es-Ges. Waar die A vandaan komt, heb ik geen flauw idee van, en is naar mijn mening ook niet correct.
Een F#dim7 akkoord bestaat uit de tonen Fis(Ges)-A-C-Es. (drie kleine tertsen) Zoals je kan zien zijn dat de zelfde tonen als een Cdim, alleen zit hier de A er wél bij. Daarom interpreteert de Tyros je Cdim mét een A als een F#dim7. Is niet meer dan logisch eigenlijk.
Ik heb ooit 's mijn lessen over akkoordopbouw op 't forum gepost... volgens mij zelfs in dit topic. Daarin staat helemaal uitgelegd hoe het opbouwen van akkoorden werkt.
't Documentje is hier te downloaden. Kijk maar effies of je er uitkomt!
Groet, Martijn
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
|
|
WFF
Average Member
215 berichten |
Geplaatst - 15/06/2013 : 23:20:02
|
Dag Martijn,
Bedankt voor je reactie en de link naar het document "akkoordopbouw". Het document "akkoordopbouw" heb ik inmiddels gedownload en een beetje bestudeerd. Wat ik alleen jammer vind van dit (overigens heldere uitleg) document, dat er b.v. over een kleine drieklank word gesproken, maar dat er niet vermeld staat dat het over een mineur akkoord gaat. Dat bij de opbouw van een "overmatige drieklank" het om een akkoord met achtervoegsel aug of + gaat. Helaas lukt het mij nog steeds niet (zal wel ouderdom zijn) zonder het op te zoeken er achter te komen dat b.v. een "verminderd akkoord" een dim akkoord is. Maar misschien door het velen bestuderen, komt het nog een keer.
Inmiddels ben ik er ook wel achter (door er nog wat andere akkoorden schema's op na te slaan), dat een verminderd akkoord (dim) uit drie noten bestaat en niet uit vier. Ik ga dus vanaf heden, dim akkoorden op deze wijze gebruiken en spelen.
Nogmaals bedankt en ik ben in ieder geval niet meer aan het twijfelen wat goed of fout is!
P.S. Hierbij de link naar de site waar het akkoorden schema opstaat met de opbouw van het Cdim akkoord bestaande uit C-Es-Ges-A http://www.keyboardclub.nl/akkoordenleer/#cdim
Groetjes, Wim T4-XL Samson Resolv 50a + Sub 88 |
|
|
Onderwerp |
|