Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Overige onderwerpen
 Hoe pas ik nieuwe akkoorden toe in de muziek
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 3

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 17/06/2013 :  00:12:51  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WFF

Wanneer ik een ander akkoorden schema bekijk (opgezocht op internet), dan bestaat het Cdim akkoord uit C-Es-Ges-A (dus de noot A extra).
De Tyros 4 geeft in zijn "CHORD TUTOR" ook aan dat het Cdim akkoord bestaat uit de noten C-Es-Ges, hierbij ontbreekt dus ook de A noot.

Wanneer ik echter op de Tyros 4 de noten C-Es-Ges-A aansla als akkoord, dan staat er in het het scherm F#dim7.
Dit komt dus geheel niet overeen met Cdim!



Even een stukje akkoordenleer, om bovenstaande te kunnen beantwoorden. Hoewel het een heel verhaal is, hoop ik dat je me de gelegenheid geeft het uit te leggen. Ik heb mijn best gedaan het zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te houden.

Een diminished (= verminderd) akkoord is een heel bijzonder akkoord. Je maakt het door bij een majeur akkoord de terts en de kwint een halve noot te verlagen. Of anders gezegd, je neemt een mineur akkoord en verlaagt de kwint een halve noot. Dus voor Cdim inderdaad C-Es-Ges.

Een verminderd akkoord bestaat dus uit een opeenstapeling van kleine tertsen. En laten we dat idee nu doortrekken. We stapelen weer een kleine terts op de Ges. Dan krijgen we een A. En als we daar weer een kleine terts bovenop zetten, komen we uit op een... C!

Dit betekent, en dat is het unieke aan dit akkoord, dat IEDERE OMKERING VAN EEN DIMINISHED AKKOORD HETZELFDE KLINKT. Probeer het maar, C-Es-Ges heeft dezelfde "klankkleur" als Es-Ges-A (afgezien van het feit dat het gehele akkoord iets hoger klinkt natuurlijk). Bij alle andere akkoorden is dit niet zo. Bijvoorbeeld bij een Cm akkoord: C-Es-G heeft een andere klankkleur dan Es-G-C of G-C-Es. Dit komt door de toonafstanden tussen de noten, die verandert bij de omkeringen. Behalve bij een verminderd akkoord dus. Cool, hè?

Daarom heeft de Tyros, en elk keyboard overigens, het lastig bij een verminderd akkoord. Want bedoelt iemand die C-Es-Ges(-A) speelt nu een Cdim, Esdim, Gesdim of Adim?

Ik vermoed dat de ontwerpers van Tyros het volgende bedacht hebben: als we een akkoord definiëren als drieklank, is C-Es-Ges een Cdim, en Es-Ges-A een Esdim (of D#dim). Als de speler dan de vierde noot van een verminderd akkoord er bij speelt, heeft Tyros er voor gekozen om een 7 te tonen. Bij Cdim is de A inderdaad een 7, maar strikt genomen is het een dubbel verlaagde 7. Immers, bij het C akkoord is de B een grote septiem (maj7), de Bes een kleine 7 (of dominant 7), en A dus een dubbel verlaagde 7. Maar vanwege het unieke karakter van het verminderde akkoord, betekent een 7 bij een verminderd akkoord ook een verminderde 7.

Op het moment dat je op de Tyros C-Es-Ges-A speelt, moet de Tyros kiezen voor een van de vier mogelijke akkoorden, omdat automatische herkenning niet gaat. Bij jouw instellingen voor akkoordenherkenning kiest de T4 blijkbaar dat de Ges de grondtoon is en toont dus Gesdim7 (=F#dim7). Dit is dus correct. Bij een instelling als "Fingered on Bass" toont de Tyros wel Cdim7. Immers, de T4 weet dan dat de laagst gespeelde noot de bas noot/root is.

Tot slot, als je iemand begeleidt en zij/hij geeft je een papiertje met uitsluitend de akkoordsymbolen van een liedje, en er staat Cdim, dan zou ik gewoon C-Es-Ges spelen (mijn akkoordherkenning staat op Fingered on Bas). Echter, vanwege het unieke karakter van de opeenstapeling van kleine tertsen bij dit akkoord, zal niemand er over vallen als je de A erbij pakt, dus C-Es-Ges-A. Sterker nog, een pianist zou bij een Cdim zelfs Es-Ges-A kunnen spelen, want de bassist zorgt immers voor de C. Vandaar dat je in de literatuur en op Internet soms het verminderde akkoord als drieklank, en soms als vierklank vermeld ziet. Voor de klankkleur maakt het weinig uit.

Voor wat ons keyboardspelers betreft, probeer beide varianten van het verminderde akkoord uit (Cdim en Cdim7) en gebruik dan datgene wat je in een song het mooiste vindt. Let er wel goed op dat de Tyros je basnoot goed pakt. Want een F#dim7 klinkt echt anders dan een Cdim7, omdat de bas een andere noot speelt!

Veel plezier met experimenteren en spelen!


Maarten

Bewerkt door maartenb op 17/06/2013 00:23:27
Ga naar bovenaan de pagina

Tyr0s_Fre4k
Senior Member

520 berichten

Geplaatst - 17/06/2013 :  19:49:14  Toon profiel  Klik om Tyr0s_Fre4ks MSN Messengeradres te zien  Reageer met citaat
Staat volgens mij op de laatste pagina's, de samenvatting staat daar.
Overigens kun je het er zelf nog even bijschrijven, 't zijn al oude lessen, gemaakt door mijn keyboardleraar.

Fijn dat je er wat aan had, het linkje van keyboardclub klopt dus duidelijk niet voor dat akkoord.

Groet,
Martijn



Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.
Ga naar bovenaan de pagina

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 18/06/2013 :  22:30:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Maarten,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg van de dim accoorden.
Na één keer lezen was het me voor 70% duidelijk.
Maar het is geen gemakkelijke materie voor me, daar ben ik inmiddels wel achter.
Ik probeer toch door er regelmatig in te duiken wat meer over te weten te komen en vertrouwd in te raken.
Jouw reactie en uitleg heeft mij ook weer een stapje verder geholpen.
Ik ga je uileg nog een paar keer doorlezen, hopelijk begrijp ik het dan 100 %
Nogmaals bedankt.

Groetjes,
Wim

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 19/06/2013 :  18:05:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Leuke reactie, Wim!

Het is lastig iets in woorden uit te leggen, terwijl dat met beeld en geluid erbij veel makkelijker is. Ik speel met het idee een cursus harmonieleer te maken op YouTube, maar dat is veel werk. Tot die tijd gewoon maar lekker op dit forum.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! Altijd leuk om iemand met dit onderwerp te kunnen helpen.


Maarten

Bewerkt door maartenb op 19/06/2013 18:06:39
Ga naar bovenaan de pagina

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 19/06/2013 :  21:47:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Maarten,

Leuk om te vernemen dat indien nodig ik een beroep op je mag en kan doen.
Je vertelde, dat jouw Tyros staat ingesteld op "Fingerd On Bass".
Heeft dat in zijn algemeenheid voordelen?
Wat betreft het Cdim akkoord (en dat geldt dan uiteraard voor alle dim accoorden) begrijp ik dat.
Maar waarom niet altijd instellen op "Fingerd On Bass" ?

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 20/06/2013 :  12:17:37  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WFF

jouw Tyros staat ingesteld op "Fingerd On Bass".
Heeft dat in zijn algemeenheid voordelen?


Fingered on Bass geeft me controle over de bas, dat ik regelmatig nodig heb in mijn favoriete genre "pop ballads". Aflopende bassen, zoals C - Cmaj7/B - C7/Bb - Am krijg je alleen voor elkaar met Fingered on Bas, of met AI.

Maar ook kun je akkoorden met elkaar verbinden door een bas een andere noot dan de root te laten spelen vlak voor het volgende akkoord. In plaats van bijvoorbeeld D - G speel je dan D - D/F# - G. Dat effect heb ik gebruikt bij mijn YouTube filmpje. Kijk bij 2:45 naar de linkerbenedenhoek wat mijn linkerhand doet, en luister naar de bas. Ik speel daar D - D/F# - G. In mijn oren geeft zo'n basloopje een extra "drive"/duw aan het nummer. Even later, bij 2:54 doe ik het "gewoon": D - G. Dat klinkt wat saaier/netter/braver. Het loopje bij 2:45 geeft net even een kleine verrassing bij de luisteraar. Overigens heb ik dat niet zelf bedacht, het basnootloopje zit nl. in het oorspronkelijke nummer...


citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WFF

Maar waarom niet altijd instellen op "Fingerd On Bass" ?

Een nadeel aan Fingered on Bas is er ook. Je linkerhand springt wat meer heen en weer, en dat betekent dat ik wat vaker naar die hand moet kijken. Zo is bijvoorbeeld C - F in Fingered on Bass een sprong van de hand: van c-e-g naar f-a-c. Met Fingered is dat makkelijker, omdat je dan de 2e omkering van F kan pakken: van c-e-g naar c-f-a. Je pink blijft dan staan, en deze overgang kan je doen zonder er naar te kijken. Overigens wordt Fingered on Bass wel gemakkelijker naarmate je er meer mee speelt.

Bij songboeken voor keyboard zijn de akkoorden vaak versimpeld t.o.v. het originele nummer. Dan is Fingered makkelijker.

Overigens zijn er ook mensen die hun keuze af laten hangen van het te spelen nummer. Zo zie ik bijvoorbeeld Martin Harris in sommige van zijn YouTube demo's AI gebruiken en in andere weer Fingered on Bass.

Ik laat mijn keyboard altijd op Fingered on Bass staan.


Maarten

P.S. De akkoordherkenning van de Tyros vind ik erg goed gedaan. Zo hebben bijvoorbeeld de akkoorden C6 en Am7 exact dezelfde noten: c-e-g-a. Bij Fingered on Bass weet de Tyros wat je bedoelt. Bij Fingered kiest de automaat bij c-e-g-a voor C6, en bij alle andere omkeringen Am7. Handig!

Dit verhaal in een tabelletje:

| Gespeelde noten | Fingered | Fingered on Bass |
| c-e-g-a | C6 | C6 |
| e-g-a-c | Am7 | Am7/E |
| g-a-c-e | Am7 | Am7/G |
| a-c-e-g | Am7 | Am7 |

Bewerkt door maartenb op 20/06/2013 12:36:36
Ga naar bovenaan de pagina

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 21/06/2013 :  13:07:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Maarten,

Bedankt weer voor je heldere uitleg.
Van het weekend ga ik eens naar het filmpje van je op YouTube kijken.
Op het moment ben ik even druk (ook met muziek), vandaar.

Mijn Tyros, staat inderdaad op Fingerd, en waarschijnlijk dacht ik daarom soms ook dat de akkoordherkenning van de Tyos niet altijd klopte.
Deze misvatting is nu dus ook gelijk uit de wereld geholpen.

Ik speel ook (waarschijnlijk) bladmuziek met versimpelde akkoorden t.o.v. het originele nummer. Dat moet haast wel, gezien de theorie, die ik inmiddels van je gelezen heb.
Maar ik denk, dat het merendeel van de keyboard spelers spelen met versimpelde akkoorden.
Wat maakt het uit, als iedereen maar plezier beleeft van muziek op zijn eigen manier, dat vind ik het belangrijkste.
Het is wel zo, hoe meer muziektheorie je je eigen maakt (als je daar tenminste interesse in heb) hoe mooier en gemakkelijker het spelen gaat.
Bedankt weer en een fijn weekend.

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 21/06/2013 :  13:25:39  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WFF

Ik speel ook (waarschijnlijk) bladmuziek met versimpelde akkoorden t.o.v. het originele nummer. Dat moet haast wel, gezien de theorie


Hoeft niet. Ook al weet je niets van harmonie/akkoordenleer, kan je toch de originele akkoorden spelen. In veel pianoboeken staan de akkoorden voor een gitarist er boven. Als je dan andere akkoorden tegenkomt dan de standaard vier: X, X7, Xm en Xm7, dan heb je waarschijnlijk een betere versie te pakken.

Veel plezier dit weekend!


Maarten
Ga naar bovenaan de pagina

cock van woerkom
Starting Member

19 berichten

Geplaatst - 04/11/2013 :  15:06:28  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo
als ik met mijn tyros 4 het linker gedeelte bespeel zeg maar C G F dan zie je op het tyros display G/c en F/c terwijl het volgens mij gewoon G en F zijn het klingt niet mooi als ik van de C naar de G gaat
wie weet hierop een antwoord en hoe kan ik dit goed krijgen
Ga naar bovenaan de pagina

Rene
Senior Member

717 berichten

Geplaatst - 04/11/2013 :  18:18:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cock,

Waarschijnlijk heb je de linkerhand op fingered on bass staan.
Zet hem op A1 fingered en je probleem is denk ik opgelost.



Ik heb 'm......de Tyros 4
Samson resolv 65A monitorset, db Technologies DVX12, Sub18
Ga naar bovenaan de pagina

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 04/11/2013 :  18:57:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Het snelst op te lossen door de Tyros aan te zetten met de hoogste C-toets ingedrukt gehouden. Je geeft dan een reset.
Heeft te maken met de Midi (All Parts)-instellingen.

Groet,
Ruud

Bewerkt door Ruud op 04/11/2013 18:57:33
Ga naar bovenaan de pagina

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 04/11/2013 :  19:15:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Filmpje Vette akkoorden

Groeten Wim
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 3 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000