Auteur |
Onderwerp |
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 30/04/2013 : 18:34:03
|
Hallo forumleden,
zoals je misschien gemerkt heb, heb ik de afgelopen maanden vragen gesteld over een Tyros 4 die aangestuurd wordt door een externe sequencer. Inmiddels heb ik het voor elkaar en het resultaat kun je hier horen en zien:
http://www.youtube.com/watch?v=fo1DAt321qo
Het is mijn instrumentale versie van Nine million bicycles van Katie Melua.
Eerst heb ik de akkoorden ingespeeld en opgenomen op één MIDI spoor. Toen de externe sequencer de akkoorden laten afspelen tijdens een lopende stijl. De T4 heeft het resultaat opgenomen (acht sporen van de style), die ik vervolgens heb ingeladen in de externe sequencer. Daar overheen heb ik in totaal zes sporen ingespeeld, waaronder de melodie, de karakteristieke fluit en ocarina, en een strijkerslijn.
Vervolgens heb ik het nummer opnieuw gespeeld, maar dan met een videocamera op mijn handen gericht. Je kunt dus exact zien wat ik speel. Daarbij laat ik continu het gespeelde akkoordsymbool in beeld zien. Dit laatste heb ik afgekeken van de video's van Robbiedoes. Ik vind het zelf prettig de gespeelde akkoorden te kunnen zien. Als het iemand helpt, dan ben ik blij.
Overigens heeft dit nummer twee half bars (ja hoor, daar heb je hem weer! ). In het filmpje laat ik zien waar ik twee tellen van een maat heb verwijderd. Het resultaat is een onhoorbare knip en een perfecte half bar.
Bedankt voor alle hulp!
Maarten
P.S. Oh, als je van een muzikaal puzzeltje houdt, heb ik een tip voor je. Start de video en sluit binnen vijf seconden je ogen. Luister en probeer je voor te stellen hoe ik het gedaan zou kunnen hebben. Open daarna je ogen en je kunt het exact zien!
[edit: typo] |
Bewerkt door maartenb op 28/11/2014 14:52:23 |
|
willem63
Junior Member
74 berichten |
Geplaatst - 03/05/2013 : 10:51:16
|
Hallo Maarten,
Prachtig nummer, mooi gespeeld. Gefeliciteerd dat je dit voor elkaar gekregen hebt. Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met keyboard spelen en heb tot nu toe vooral meegelezen met dit forum het afgelopen jaar. Deze manier van nummers opbouwen per midi spoor zou ik zelf ook graag willen proberen. In je video is duidelijk met welke voices en akkoorden je het nummer speelt maar ik zit al eerder vast. Ik heb, tot nu toe zonder succes, geprobeerd om mijn T4 te laten communiceren met Reaper onder W7, 64bit versie. Ik gebruik een std USB kabel voor de verbinding tussen T4 en PC. In een ander (guitaar sim) programma lukt het wel om aan te sturen met de T4 maar Reaper weigert elke vorm van communicatie tot nu toe. Zou je, als het niet te veel moeite is een stapsgewijze instructie kunnen geven welke MIDI instellingen je gebruikt en welke hardware (kabel) nodig is? Ik heb ook nog een dubbele Midi in/out - USB kabel die ik eventueel zou kunnen gebruiken. Alvast bedankt.
Willem |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 03/05/2013 : 11:49:49
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door willem63
In een ander (guitaar sim) programma lukt het wel om aan te sturen met de T4 maar Reaper weigert elke vorm van communicatie tot nu toe.
Hallo Willem,
leuk dat je met MIDI en een externe sequencer aan de gang gaat!
Je bent al een heel eind op weg. Ik zit nu niet in de buurt van mijn setup, dus ik doe het even uit het hoofd.
Goed, wat heb je nodig?
- Een USB kabel. MIDI kabel kan ook, maar is niet nodig. Aangezien je al een USB kabel hebt aangesloten, zou ik zeggen: lekker laten zitten.
- De Yamaha MIDI driver voor Windows7. Dit heb je al geïnstalleerd, denk ik, aangezien je andere MIDI programma al kan communiceren met de T4.
- REAPER goed instellen. Hier zit denk ik de kink, dus hier ga ik hieronder verder op door.
- De Tyros 4 goed instellen.
Dat kunnen we beter in een andere thread bespreken. (Deze vraag eigenlijk ook, maar goed... )
Bij REAPER moet je de MIDI input en output los van elkaar configureren.
Bij Options staat ergens MIDI Devices. Daar moet je de Yamaha zien staan. (Doe eerst de T4 aan, wacht tot hij volledig is opgestart en daarna pas de PC.) Hier kun je instellen dat je de Tyros zowel voor input, als voor output wilt gebruiken. Bij output kun je ook instellen dat de clock ook naar de Tyros4 moet.
Vervolgens maak je een nieuwe track. Je hebt een zwartig knopje [I/O] waarin je in kunt stellen dat de output naar de Tyros moet. Voor de input klik je ergens anders, maar ik weet niet meer waar (ik doe het zo automatisch, dat ik niet eens meer weet hoe het er uit ziet... ). Misschien rechtermuisklik op de volume-slider? Anyway, daar selecteer je de input, bijvoorbeeld MIDI All Channels.
Succes, en vraag gerust verder!
Maarten
@MODERATOR: is het handiger de vraag van Willem, en mijn antwoord, te verplaatsen naar een thread "Tyros4 aansluiten op REAPER" o.i.d.? |
Bewerkt door maartenb op 03/05/2013 13:34:10 |
|
|
willem63
Junior Member
74 berichten |
Geplaatst - 03/05/2013 : 13:06:58
|
Hallo Maarten,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zit nu ook niet thuis maar ga er dit weekend mee aan de slag. Ik heb tot nu toe heel weinig ervaring met sequencers dus ik zal best nog wel het een en ander aan problemen en vragen tegen komen :) Ik laat weten hoe het gaat.
Een meer algemene vraag die ik nu al heb: Ik heb tot nu toe de interne sequencer van de T4 gebruikt voor basic correcties zoals in een opgenomen song een fout gespeelde noot te corrigeren of tijdsduur aan te passen. Wat ik graag zou willen is om achteraf SA effecten toe te voegen aan bepaalde noten. Je weet hoe het gaat: Tijdens de opname ben je net te laat met het indrukken van de SA knop en komt het effect op de verkeerde noot terecht. Ik had verwacht dat ik dat achteraf in de interne sequencer kon corrigeren door de noot opnieuw te spelen met het SA effect aan maar het blijkt niet mogelijk te zijn om de SA knop te activeren als je in de secuencer zit. Mijn vraag is doe ik iets fout of kan dit wel in Reaper of in een andere sequencer?
|
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 03/05/2013 : 13:16:01
|
Hey Maarten,
Ga rustig door in deze draad.... het is m.i. on topic!
Roel |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 03/05/2013 : 13:19:14
|
Een meer algemene vraag die ik nu al heb: [..]de SA knop te activeren als je in de secuencer zit. Mijn vraag is doe ik iets fout of kan dit wel in Reaper of in een andere sequencer?
Ja, je kan het in REAPER (en elke andere sequencer) later toevoegen.
Op het moment dat je de SA1 of SA2 knop indrukt, verzendt de Tyros4 dat als een MIDI commando. Dit commando kun je invoegen in je melodie, dus je hoeft het niet opnieuw in te spelen.
Uit mijn hoofd weet ik niet welk commando dat precies is. Maar als je een track op opnemen zet, en je drukt alleen de SA knop in, dan kun je precies zien wat het commando is.
Maarten |
Bewerkt door maartenb op 03/05/2013 13:24:10 |
|
|
willem63
Junior Member
74 berichten |
Geplaatst - 03/05/2013 : 14:08:16
|
Aha, goed om te weten dat je SA achteraf kan invoegen. Des te meer reden om met een externe sequencer te gaan werken.
Willem |
|
|
willem63
Junior Member
74 berichten |
Geplaatst - 03/05/2013 : 20:41:12
|
Hallo Maarten,
Met je instructies is het me gelukt om met T4 Reaper aan te sturen. Inderdaad in preferences MIDI in en out digital workstation kiezen. Vervolgens heb ik via insert new midi item een midi track aangemaakt. Met I/O output ook digital workstation kiezen en input kan je instellen door dubbel te klikken in de midi track. Je krijgt dan het piano input venster waarmee je zowel met de muis als met de T4 noten kan invoeren. Terugspelen gaat nu ook via de Tyros.
Opnemen lukt ook. Wel heb ik zowel style als melodie lijn in 1 track opgenomen. Hier zal je wel voor multi track recording of voor melodie lijn en style een aparte track moeten aanmaken? Waarschijnlijk moet ik ook nog het een en ander instellen in de Tyros of REAPER omdat de geluiden nog niet goed worden weergegeven. Ongeacht de voice die ik kies op de Tyros hoor het terug als piano en ook een opgenomen stijl klinkt anders bij terugspelen dan het origineel. Je hulp hiermee wordt zeer op prijs gesteld.
Voor iedereen die met REAPER aan de slag wil. Je kan het programma 60 dagen gratis testen. Het is te downloaden op http://www.reaper.fm/ De prijs van ca. 50 EUR voor particulier gebruik is ook redelijk.
Willem |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 05/05/2013 : 14:24:33
|
Met je instructies is het me gelukt om met T4 Reaper aan te sturen.
Super!
Wel heb ik zowel style als melodie lijn in 1 track opgenomen. Hier zal je wel voor multi track recording of voor melodie lijn en style een aparte track moeten aanmaken?
Puur technisch gezien hoeft het niet. Een track kan MIDI data bevatten van alle 16 kanalen, en SysEx. Dus je complete song kan in principe in één track.
Maar in de praktijk gebruik je om diverse redenen meerdere tracks. Zo kun je bijvoorbeeld heel makkelijk een instrument uit zetten (Mute) of juist alleen laten spelen (Solo). Vooral voor mixing kun je eigenlijk niet om meerdere tracks heen. Als je mijn YouTube-filmpje bekijkt om 3:03, dan zie je dat ik het volume van de stringslijn langzaam terug laat lopen naar nul (groene lijn).
Overigens kun je in REAPER een track uit laten splitsen naar de MIDI kanalen. Je houdt dan tracks over met elk precies éém MIDI kanaal. (Uit mijn hoofd: rechtermuisknop -> explode track (of split track, o.i.d.))
Waarschijnlijk moet ik ook nog het een en ander instellen in de Tyros of REAPER omdat de geluiden nog niet goed worden weergegeven. Ongeacht de voice die ik kies op de Tyros hoor het terug als piano en ook een opgenomen stijl klinkt anders bij terugspelen dan het origineel.
Dit heeft mij ook enige hoofdbrekens gekost, maar het zit zo.
De Tyros kan 32 MIDI kanalen tegelijk afspelen. Het heeft twee MIDI "groepen": A en B. Elk kan 16 kanalen weergeven. Groep A omvat de rechterhand, multipads en style. Groep B de song. Externe MIDI data komt binnen op de Song groep. Je kunt dus via de externe sequencer een song afspelen met vele MIDI kanalen, en tegelijkertijd een style met rechterhand spelen, zonder dat dat elkaar in de weg zit. Dit is tegelijk de reden dat je een Piano klank hoort als je externe MIDI noten laat spelen. Ze staan immers volkomen los van de klanken die je instelt voor je rechterhand.
Je zult via MIDI de klank moeten selecteren. Je zet een track op opnemen, en drukt record. Als de count-in voorbij is, selecteer je de klank die je wilt gebruiken. De Tyros zendt dan de Program Change uit via MIDI, die REAPER onthoudt. Speel daarna je noten. Als je nu REAPER laat afspelen, zal het met de juiste klank gebeuren. Met de MIDI editor kun je zien welke commando's de T4 uitzendt. Voor elke klank zijn dat er drie: de PC (Program Change), en (even uit mijn hoofd) een MSB (Most Significant Byte) en een LSB (Least Significant Byte).
Voor het selecteren van de style geldt iets soortgelijks. Tijdens het opnemen selecteer je eerst de style en daarna ga je spelen.
Voor iedereen die met REAPER aan de slag wil. Je kan het programma 60 dagen gratis testen. Het is te downloaden op http://www.reaper.fm/ De prijs van ca. 50 EUR voor particulier gebruik is ook redelijk.
Daar wil ik graag aan toevoegen: a) Je kunt het programma zelfs langer dan 60 dagen gratis uittesten. Je krijgt dan alleen een nagscherm van 5 seconden te zien voor je aan de slag kunt. Zelf heb ik negen maanden getest, voordat ik het pakket aanschafte. b) De particuliere versie is exact gelijk aan de professionele versie. Je krijgt dus alle features van het pakket. c) REAPER is niet perfect. Kijk dus goed naar of het pakket past bij wat je er mee wilt doen. Voor mijn gebruik vind ik het fantastisch. De timing is erg strak, er zit heel veel functionaliteit in (die ik stapje voor stapje, soms bij toeval, ontdek), en het pakket is erg stabiel. Ik heb nog nooit een crash gehad. De bugs waar ik soms tegen aan liep, vallen in de categorie "jammer, maar niet onoverkomelijk", dus ik kon er altijd omheen. De ontwikkelaars reageren bovendien snel op bugs, en je krijgt de updates altijd gratis. d) REAPER is licht. Zelfs op mijn oude XP laptop draait het prima.
Maarten |
|
|
willem63
Junior Member
74 berichten |
Geplaatst - 06/05/2013 : 15:53:47
|
Zo Maarten, dat is weer veel nuttige informatie wat je hier geeft.
Ondanks het mooie weer toch even aan de slag gegaan en ik kan nu alle 3 rechter voices apart opnemen in aparte tracks. Als je tijdens opname de juiste voice kiest wordt het inderdaad correct opgeslagen en hoor je terug wat je opneemt.
Verder kan ik nu achteraf SA effecten toevoegen via de event editor. Zoals je aangaf heb ik eerst een opname gemaakt met een SA1 en SA2 effect gespeeld. Als je nu in de opname de event-editor opent kan je zien welk midi event zorgt voor het SA effect (het is dus GP button 1/2). Het zijn eigenlijk 2 events. De eerste zet de knop aan en de 2e zet het SA effect weer uit. Als je het SA effect achteraf toevoegd is het even puzzelen op welke positie je het effect plaats. SA effect toevoegen aan start van een noot moet je zowel het aan en uit midi event voor de startpositie van de noot plaatsen. SA toevoegen aan spelende noot; effect aan op positie in de noot, effect uit nadat noot afgelopen is.
Natuurlijk kan je nog veel meer midi events wijzigen en toevoegen op deze manier.
Noten corrigeren en extra noten toevoegen is met dit programma ook heel gemakkelijk dus ik ben blij dat ik er even ingedoken ben. Er valt nog heel wat te leren maar zover als ik nu ben was ik nog niet gekomen met een midi editor programma. |
Bewerkt door willem63 op 06/05/2013 16:09:06 |
|
|
Toch nog Tyros
Average Member
478 berichten |
Geplaatst - 10/05/2013 : 15:53:25
|
SCHITTEREND![8DE Een mooie scherpe film en prachtig gespeeld! Het kost een paar centen maar dat is de Tyros 4 dubbel en dwars waard! Ik heb hem zelf nu een maand of 3 maar je komt nog steeds oren en ogen te kort wat een geweldig keyboard is dit toch. |
|
|
MrBoembas
Average Member
336 berichten |
Geplaatst - 11/05/2013 : 19:43:00
|
Echt mooi schitterend!!! Ga zo door! |
|
|
KooSIE
Starting Member
9 berichten |
Geplaatst - 27/11/2014 : 14:10:54
|
Hallo Maarten,
Wat een Prachtige prestatie die melodie en video .Petje af. Ik kwam dit forum tegen met al je goede uitleg, en ben zelf ook begonnen met het uitproberen van Reaper (voorheen Reason). Maar stuit toch op een probleem. Ik heb alle tracks los van elkaar (door tyros song op usb stick te zetten en dan inladen reaper als Midifile die alles zelf separaat zet) en die assigned naar de desbetreffende kanalen. Track 1 -> Digital workstation -2 channel 1 (Right1)etc. Als ik nu track 2 ->Digital workstation-2 naar channel 2 (Right2) verwijs dan lijkt het me logisch dat je part Right2 ook aanzet op de tyros anders word het geluid niet weergegeven Vervolgens speel ik wat in op track 2 ,maar nu komt het. Het geluid dat ik ingesteld heb op right2 word nu hoorbaar op track1. en als ik Right 3 ook aanzet word deze hoorbaar op track 1 .Dus eigenlijk is het dat right2 vervangt right 1 en right 3 vervangt r1 en r2.. Heb jij dit ook wel eens ervaren en zoja is daar een oplossing voor?
Ben al 2 dagen bezig en zie door het bos de bomen niet meer. |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 28/11/2014 : 14:51:24
|
Hallo Koosie,
Welkom op dit forum, en bedankt voor je compliment.
Leuk dat je aan de slag bent gegaan met REAPER (dat overigens niets met Reason heeft te maken). Ik zit nu niet achter mijn Tyros, dus ik antwoord even vanuit mijn hoofd.
Als een externe sequencer noten stuurt naar de Tyros, gebruikt de Tyros andere klankgeneratoren dan de Right voices. De Tyros kan namelijk 32 MIDI kanalen aan: 16 voor live spelen (style + right/left voices + multipads) en 16 voor noten die binnen komen via de MIDI aansluiting. (zie ook mijn post hiervoor.)
Je kunt dit makkelijk zelf testen. Laat REAPER noten sturen naar de Tyros. Verander de Right voice. De noten vanuit REAPER klinken nu nog steeds hetzelfde. Je kunt dus met een Viool spelen op Right 1 terwijl de noten vanuit de sequencer met bijv. Piano spelen op kanaal 1.
Maarten
|
Bewerkt door maartenb op 28/11/2014 15:14:47 |
|
|
KooSIE
Starting Member
9 berichten |
Geplaatst - 06/01/2015 : 20:17:02
|
Hoi Maarten,
Ik heb het inmiddels al ontdekt. Ik koos in het T4 midi menu voor de optie "All Parts" Kanaal 1 staat dan voor Keyboard . Ik weet niet precies hoe ik dan moet uileggen maar alles schuift een kanaal op. In reaper kies ik voor bv. input "digital workstation 1 midi kanaal 2" en als ik dan de output instel op "digital workstation 2 midi kanaal 2" dan speelt ie het instrument af wat ingesteld staat op de T4 Right 1. en zo verder. Dus eigenlijk schuift elk kanaal een plaatsje op. Drums is 9 , maar moet ingesteld worden op 10. etc. Maar nu de vraag .Is het ook mogelijk om een Style automatisch te laten instellen met/door Reaper ? nu moet ik elke keer als ik de T4 aanzet en weer verder wil gaan met waar ik gebleven was de style op de T4 opzoeken en inladen. Ik heb een tune van The Shadows na proberen te maken die ik je graag wil laten horen, (helemaal trots 1e muziek met reaper )maar ik weet niet hoe ik je dat kan laten luisteren. misschien een idee om de reaperfile toe te sturen met info over style en instruments ?
Ik lees net ff een stukje terug en kwam deze lijn tegen.
"Voor het selecteren van de style geldt iets soortgelijks. Tijdens het opnemen selecteer je eerst de style en daarna ga je spelen. " . Dit ga ik ff proberen en is mijn vraag volgens mij beantwoord :) Ik vraag me af waarom die info niet staat in een door T4 gemaakt midi file. Ik bedoel, ik sleep een opgenomen (song) .mid naar reaper. Deze vraagt of ik er een multitrack van wil maken (ALTIJD DOEN!) en dan zie ik netjes elke track separaat staan. ik wijs de kanalen toe ,kies mijn style en spelen maar. Dus als ik het goed begrijp moet ik dus alle tracks een stukje opschuiven (om geen noten te wissen met opnemen) zodat ik alle tracks op rec. kan zetten om vervolgens een stukje op te kunnen nemen om dan de style kiezen? phoe een mond vol... Ik ga dat gelijk eens proberen... word vervolgt...
|
Bewerkt door KooSIE op 06/01/2015 21:44:34 |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 06/01/2015 : 21:30:48
|
Hallo KooSIE,
Je kunt altijd iets laten horen via de Jukebox. Stuur hem gewoon opsturen als MP3. Meer info, Klik HIER. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|
Onderwerp |
|