Auteur |
Onderwerp |
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 09/11/2013 : 14:22:26
|
Ik wilde in eerste instantie de 76 versie, maar dan past hij ook bij mij niet meer op het buro. De standaard is dan ook te klein. Wordt daarom nog duurder. Het zal daarom waarschijnlijk de 61 versie worden, want in de koffer past hij ook niet meer.
Ik heb 'm......de Tyros 4 Samson resolv 65A monitorset, db Technologies DVX12, Sub18 |
Bewerkt door Rene op 09/11/2013 15:09:49 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 09/11/2013 : 14:38:28
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door corvdh
Ga ik die extra toetsen links wel nodig hebben?
Als je je dat afvraagt, heb je ze waarschijnlijk niet nodig.
Een 76 toetsenversie heeft altijd driekwart octaaf aan de onderkant extra, en ruim een halve octaaf aan de bovenkant extra, allemaal ten opzichte van een 5 octaafs keyboard (61 toetsen).
Ik weet niet exact waarom dat zo is. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat de meeste bassen als laagste noot een E hebben.
Een nog groter keyboard heeft 88 toetsen, en dat is het volledige pianoklavier.
Redenen voor een 76 toetsenversie: - Soms wil ik het splitpoint tussen akkoordengedeelte en rechterhandgedeelte wat naar links verschuiven. Bij 61 toetsen wordt het akkoordengedeelte dan erg klein.
- Als je na een C akkoord in de laagste ligging een iets lager gelegen akkoord wil pakken, is dat soms handiger door je hand naar links verschuiven, en bij een 76 versie kan dat.
- Voor een pianist is 61 eigenlijk te klein. Dan is 76 het minimum.
- Als je in je rechterhand twee klanken wilt hebben met een splitpoint, geeft 76 je net die extra ruimte die je nodig hebt.
Of 61 of 76 handiger is, hangt dus geheel van de speler en de speelstijl af.
Maarten
|
|
|
robbiedoes
Average Member
281 berichten |
Geplaatst - 12/11/2013 : 00:39:25
|
Mooie uitleg Maarten!!
In mijn geval, mede ook door mijn speelstijl, volstaat de 61-toetsen versie. Het is voordeliger, het neemt geen extra ruimte in beslag (thuis en tijdens vervoer in de auto) en ik kan de huidige koffer blijven gebruiken. Blijf graag zo compact en zo licht mogelijk.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = |
|
|
Niek
Average Member
197 berichten |
Geplaatst - 13/11/2013 : 11:31:50
|
i.v.m. huidige lokatie en formaat Oostendorp koffer wordt het de 61 versie.
Groet, Niek |
|
|
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 14/11/2013 : 13:21:46
|
Ik heb ook inmiddels een TYROS 5, 61-keys besteld en mijn TYROS 3 ingeruild. Naast de TYROS heb ik namelijk ook een MOTIF-XS8 met 88 keys voor het piano werk.
Jan |
|
|
Ezra
Average Member
206 berichten |
Geplaatst - 14/11/2013 : 13:34:52
|
Áls ik overstap vanaf mijn Tyros4 (en die kans is aanwezig ), dan zou ik voor de 76-versie gaan. Ik vind dit juist één van de grootste vooruitgangen van de nieuwe Tyros. Geluiden/styles zijn smaakgevoelig, maar dit is een echte hardware-update waar veel om gevraagd is door gebruikers.
Download hier mijn Tyros-songs... |
|
|
Tyr0s_Fre4k
Senior Member
520 berichten |
Geplaatst - 15/11/2013 : 00:09:15
|
Ik zou in no-time voor de 76 toetsen versie gaan, ook al past die niet onder m'n bureau. Ik mis op m'n Tyros 3 echt die paar toetsen links om je bas-akkoorden makkelijk te kunnen pakken. En ik vind eerlijk gezegd de 76 versie ook mooier... staat veel opgeruimder op het paneel, en hij dwingt een soort respect af door z'n formaat.
En die meerprijs is ook nog wel te overzien vind ik...
Groet, Martijn
Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen. |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 17/11/2013 : 00:47:11
|
Hoi,
Het valt me op dat de voorkeur voor de 76 toetsen uitvoering erg gewild is, niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. denk dat de verhouding 80/20 is.
Ik hoop dat Yamaha zich daar niet op heeft verkeken, anders kan het nog lang gaan duren voor de uitleveringen plaatsvinden.
misschien wordt de 61 uitvoering dan wel een stuk goedkoper daar ze straks met een overvloed van vooraad blijven zitten.
Ik zit ook nog steeds te dubben 61 of 76 in principe heb ik 76 niet nodig, maar is altijd handig vooral ivm de splitpoints. komt tijd komt raad...
Gr Toine
Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
Mike69
Starting Member
6 berichten |
Geplaatst - 17/11/2013 : 01:05:46
|
76, geen twijfel! nou kom ik van een Tyros 1, dus de upgrade die ik hiermee maak is zowieso enorm, maar met 3 splitpoints biedt 76 toetsen enorm veel meer mogelijkheden. |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 17/11/2013 : 05:52:08
|
@Mike,
Nou als je van een T1 naar de Tyros 5 gaat dan weet je niet wat je gebeurt....
Eigenlijk moet je nou je nicknaam ook veranderen in mike76
Gr Toine
Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
Onderwerp |
|