Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 TRS-MS05 speakers of HS7 monitoren?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 12/11/2013 :  22:34:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

graag jullie advies.

De TRS-MS04 klinkt goed, en de TRS-MS05 zal dat ongetwijfeld ook gaan doen. Voor slechts €100 erbij, kan ik in plaats van de TRS-MS05 twee Yamaha HS7's boxen aanschaffen.

Wat vóór de TRS-MS05 pleit, is dat je bij inruil meer voor je instrument terug krijgt. En het staat mooi en klinkt goed.

Wat vóór de HS7 pleit, is dat je dan niet meer bij een nieuw model keyboard weer nieuwe boxen moet kopen. Bovendien kun je nummers afmixen op de HS7, omdat het een vrijwel vlakke frequentiekarakteristiek heeft.

Wat is wijsheid?

Bedankt alvast!

Maarten

P.S. Ik speel uitsluitend thuis.

Bewerkt door maartenb op 13/11/2013 07:27:18

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 12/11/2013 :  22:55:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Maarten,
Ik zou zeker voor de HS7 gaan, maar er dan wel een sub(je) bij nemen.

Mijn 'reis' ging via de MSP5 (12 jaren), naar HS80 (2 maanden) en uiteindelijk uitgekomen op de MSP7's met de SW10 (allen Yamaha natuurlijk) en dit klinkt meer dan fantastisch.
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1616 berichten

Geplaatst - 13/11/2013 :  02:39:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
@Maarten,

De juiste boxen blijft een moeilijk verhaal. wat de ene mooi vind klinken vind de ander dat weer niet.

Als je de tyros eventueel wilt verkopen gaat dat een stuk makkelijker met de bijbehorende boxjes.

Ik gebruik nu de sub van de trs ms04 bij mijn krk vxt4 boxen en voor in de huiskamer ben ik er goed over te spreken.

Als ik nog grotere boxen zou willen krijg ik ruzie met mijn vrouwke

Ga je veel optreden dan is wellicht een andere mogelijkheid weer van toepassing, dan zou ik voor het bose systeem gaan.

Goed denken en vooral gaan luisteren in de winkel!! wat wil je en hoe ga je het gebruiken.

Succes, Gr Toine

Tyros 4 xl & M-Audio 61 / KRK VXT4 Monitors
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 13/11/2013 :  08:12:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Hoi Maarten,

Met alleen de HS7 ga je zeker een hoop laag missen t.o.v. de standaard TRS-MS04/05 set. Zelf heb ik sinds mijn eerste Tyros 3 direct een HS80M set besteld. Ze klinken echt fantastisch, alleen mis je gewoon het mooie diepe laag. Daarom heb ik er een enkele dagen later een HS10W subwoofer bij besteld. Bij elkaar wel een investering van rond de €950,-.

Yamaha heeft inmiddels een nieuwe lijn. De opvolger van de HS80M is de HS8 en is ook beschikbaar in een set samen met de HS8S subwoofer. Ik zou je adviseren om te kiezen voor deze set. Hiermee ben je voorlopig jaren klaar. Persoonlijk vind ik ze qua design ook mooi, maar dat blijft natuurlijk altijd een persoonlijke mening.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

willem63
Junior Member

74 berichten

Geplaatst - 13/11/2013 :  16:47:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Maarten,

Ik heb net als jij de T4 met bijbehorende MS04 speakers. Omdat ik bij iemand les heb op een T4 aangesloten op goede monitors en een subwoofer hoorde ik elke week het verschil in detail. Het was zelfs zo dat ik sommige subtiele fouten of articulaties bij mij zelf niet eens opmerkte op mijn eigen speakers. Ik ben toen diverse monitors gaan beluisteren al of niet met subwoofer en de Yamaha set is super maar de subwoofer is niet goedkoop.
Dus heb ik uiteindelijk, net als Toine hierboven, 2 extra monitors aangesloten via de achteruitgang voor externe speakers en de MS04 set gewoon laten zitten. Het geluid komt zowel uit de monitors als uit de MS04 set.
Als ik zachtjes wil oefenen op nieuwe nummers (het spul staat in de woonkamer) laat ik de monitors uit en wil ik lekker los gaan dan schakel ik ze bij. Naar mijn mening geeft de MS04 subwoofer voldoende extra laag aanvulling op de monitors en ik denk dat eenzelfde combinatie met de nieuwe MS-05 set net zo goed werkt. Het voordeel is dan dat je het originele speakersysteem erbij hebt (makkelijker verkoopbaar en het staat goed) en je kan naar believen je geluid beter maken met monitors. Ik zou niet gaan voor alleen monitors, dan ga je het laag zeker missen. Als geld geen rol speelt moet je voor de HS8 en bijbehorende subwoofer gaan.

fransonline
Senior Member

695 berichten

Geplaatst - 13/11/2013 :  18:49:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van fransonline  Reageer met citaat
Ik ga voor een los (Yamaha) speaker systeem.
Een eenmalige investering, maar dan geniet je ook volledig van de kwaliteiten van je Tyros.
Ik heb dit destijds via Muziekcentrum Oostendorp prima geregeld.

Maar... mijn oren zijn de jouwe niet, dus ga af op je eigen ervaring.

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl

Joe Davis
Junior Member

85 berichten

Geplaatst - 14/11/2013 :  07:06:30  Toon profiel  Klik om Joe Daviss MSN Messengeradres te zien  Reageer met citaat
Wat is het verschil tussen MS04 en MS05 ?

Dank voor de reactie, Joe

JD

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 14/11/2013 :  08:07:48  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joe Davis

Wat is het verschil tussen MS04 en MS05 ?

Goede vraag, Joe.

Hier kun je beter een nieuw onderwerp voor starten, dan kunnen anderen het beter vinden en krijg je meer reacties.

Maarten

omer
Average Member

177 berichten

Geplaatst - 14/11/2013 :  14:08:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de bijpassende boxen voor Tyros 4 niet gekocht om de volgende reden. In de winkel draaide men steeds van ieder keyboard het volume gans open. Om de indruk te geven hoe geweldig dit alles wel klinkt. Ik heb bij mijn stereo installatie boxen van B&W en deze geven bij laag niveau nog bijzonder goed. Dit alles staat in de woonkamer en dat valt best mee. Omer

Tyr0s_Fre4k
Senior Member

520 berichten

Geplaatst - 15/11/2013 :  00:14:46  Toon profiel  Klik om Tyr0s_Fre4ks MSN Messengeradres te zien  Reageer met citaat
Ik zou echt voor de monitoren gaan.
Heb hier zelf de HS50's staan... en die zijn fantastisch.
Ik gebruik ze ook voor m'n PC en TV, en sluit er soms m'n MP3 speler op aan.

Heb er alleen geen sub bij, maar daar komt dit weekend waarschijnlijk verandering in.
Je mist toch wel die lage tonen uit die monitoren.

Ik zou zeggen, investeer in goeie speakers, je zult er zeker geen spijt van krijgen!

Groet,
Martijn

Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 16/11/2013 :  11:56:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Iedereen heel hartelijk bedankt voor de waardevolle tips!

Mede dankzij jullie reacties is mijn besluit gevallen: het worden monitors in plaats van de TRS-MS05.

De redenen zijn:
  • Minder afschrijving, omdat je ze niet steeds hoeft in te wisselen bij het volgende model Tyros. Helaas gaat dit voordeel pas spelen bij het derde keyboard, maar goed...
  • Ik kan er op afmixen. Nu mix ik af op een Shure SRH940 koptelefoon. Hoewel iedereen zegt dat je op koptelefoons niet kunt afmixen, ben ik erg tevreden met deze "stille" manier van afmixen. Stil voor de omgeving dan. En ik heb geen last van de omgeving. Heel cool als ik nu op boxen kan afmixen!
  • Tot slot verwacht ik dat ik op de monitoren met vlakke frequentiekarakteristiek meer detail zal horen van de Tyros. Kortom, betere geluidskwaliteit dus.

Dan blijft de vraag wèlke monitoren. Ik heb al besloten dat het de HS-serie gaat worden, vanwege het neutrale geluid en de prijs/kwaliteitsverhouding die ik heel goed vind.

Het liefst zou ik voor de HS8 gaan. Mijn kamer is echter klein, en de boxen komen tegen de achterwand te staan. Niet ideaal, ik weet het, maar het kan even niet anders. De HS8's zijn echter te groot voor de plank. Dus vandaar dat ik voor de HS7 zal gaan.

Het missende mooie diepe laag. Tsja. Een HS8S vind ik fantastisch. Mijn budget is echter maximaal uitgenut om de T5 mogelijk te maken, dus ik wacht daar even mee. Wellicht schaf ik de HS8S aan in combinatie met een T6. Of misschien win ik de Oostendorp waardebon... Ik heb op zolder nog een subwoofertje liggen behorende bij een set van computerboxjes. Dus daar begin ik mee.

Nogmaals dank!

Maarten

Bewerkt door maartenb op 16/11/2013 11:57:50

Tyr0s_Fre4k
Senior Member

520 berichten

Geplaatst - 16/11/2013 :  13:50:11  Toon profiel  Klik om Tyr0s_Fre4ks MSN Messengeradres te zien  Reageer met citaat
Hoi Maarten,

Ik heb zelf de HS50m monitors, en die altijd gebruikt met de subwoofer van een Logitech Z2300 computerspeakerset.
Hele goede tijdelijke oplossing kan ik je vertellen. Destijds ook gedaan vanwege budgettaire redenen.
Nu is helaas dat subje overleden, en heb ik zojuist de vervanger in ontvangst mogen nemen: De HS8S
Morgen even de kabels in elkaar solderen, en dan eindelijk weer wat laag in m'n speakerset.

De HS50's zijn mooi, maar missen toch echt wel die solide basis die een subwoofer wel kan bieden.

Groet,
Martijn

Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.

PieteMan
Average Member

449 berichten

Geplaatst - 26/01/2014 :  00:15:11  Toon profiel  Reageer met citaat
@maartenb

Hoi Maarten, je heb nu enige maanden de HS7 draaiende.
Hoe zijn ze tot dusver bevallen op de T5

Groet
Piet eMan

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 26/01/2014 :  13:58:58  Toon profiel  Reageer met citaat
De HS7's bevallen me erg goed!

Ze liggen op hun kant op een plank, op oorhoogte. De tweeters heb ik zo ver mogelijk uit elkaar gezet. Ze liggen dus zo (W = woofer, T = tweeter):
[ T W ] laptop [ W T ]

Omdat de plank licht mee trilde heb ik een plaat zacht schuim (verpakkingsmateriaal dat ik nog had liggen) onder elke monitor gelegd. De plank ligt nu stil.

De monitors liggen tegen een muur (aan de achterkant), dus de room control heb ik op -2dB gezet.

Ik zit met mijn hoofd op ongeveer 80cm van elke monitor af.

Het geluid is heel neutraal en zeer gedetailleerd. Je hoort alles. Ik heb een aantal MP3's afgespeeld van bekende nummers van bekende artiesten, en sommige mixen zijn echt heel slecht, kom ik nu achter.

Wat ik bijzonder vind, is dat zelfs bij laag volume, je nog steeds alles gedetailleerd kan horen.

Daarnaast kan hij ook behoorlijk hard, als ik in de keuken sta te koken bijvoorbeeld.

Het laag is beter dan ik vreesde. Natuurlijk mis je de hele lage tonen, maar je hoort genoeg van de "iets hogere" lage tonen om te horen wat de bas doet.

Tot slot zijn de monitors lekker stil. Geen ruis, geen brom, niets.

Kortom, ook al heb ik de TRS-MS05 nog nooit gehoord en ik dus geen vergelijking heb kunnen maken, heb ik het idee de juiste beslissing genomen te hebben.

Maarten

PieteMan
Average Member

449 berichten

Geplaatst - 26/01/2014 :  16:47:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Maarten

Dank je voor de reactie.
Vooral dat je stelt dat ook bij laag volume het gedetailleerd klinkt vind ik waardevol.
Juist daar was ik nieuwsgierig naar.
In een huiskamer o.i.d. heb je niet altijd de knop volledig naar rechts

Ach die sub komt er ook wel.
Je moet toch iets te wensen hebben toch ?
Ook leuk cadeau voor op je verjaardag lijstje

Groet
Piet eMan
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000