Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Tyros 5 met Cubase gebruiken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

THdeKoning
Starting Member

4 berichten

Geplaatst - 10/01/2014 :  14:02:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar van de tyros 5 en wil deze graag met cubase gaan gebruiken, maar ik weet niet goed hoe het allemaal goed op te zetten binnen cubase dus hoop dat iemand mij hier stap voor stap doorheen kan loodsen. Heeft iemand hier een stap-voor-stap instructie voor?

Ik gebruik cubase v5.

Ik heb de tyros via usb aan mijn laptop gekoppeld en de interne midi clock uitgezet, ik zie ook dat er response komt in cubase wanneer ik een toets aansla dus de communicatie is er. Hierna weet ik niet goed wat te doen, zoals bijvoorbeeld de instrumenten kiezen van de tyros of uberhaupt geluid terugkrijgen vanuit Cubase via mijn tyros.

Hoop dat iemand hier een stappenplan voor kan geven, want op het internet is vrijwel niets te vinden.

Groeten,
Theo

Bewerkt door THdeKoning op 10/01/2014 14:03:40

T-Rossie
Moderator

3235 berichten

Geplaatst - 10/01/2014 :  15:55:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Welkom Theo,
Alhoewel ik al jaren geen midi meer met Cubase doe ben ik er toch weer even ingedoken.

Als het goed is kun je in Cubase onder midi devices (in/out) al 'digital workstation' seclecteren.
Wat ook zou moeten kunnen is onder het menu 'devices' --> midi device manager en dan een Install device kiezen. Zodra je dat aanklikt moet er een popup verschijnen met diverse merken/soorten instrumenten. Ik weet niet of bij V5 ook de Tyrossen al beschikbaar zijn. Laten we ervan uitgaan dat dathet geval is en kies dan de juiste.

Je kunt het best onder 'file' --> preferences --> midi de MIDI-THRU aanvinken zodat het midisignaal teruggaat naar de Tyros. Op de Tyros dan wel voor CHAN-1 de local off zetten omdat je anders een dubbeling hoort. Ik heb aangenomen dat je track voor track opneemt?

In het inspector window een midi-kanaal instellen per track. Door rechts-klikken op 'program selector' verschijnt de sound-list van de Tyros.... en kiezen maar. Als je de track op REC (rode punt) zou de gekozen klank hoorbaar moeten zijn zodra je het toetsenbord bespeelt.

Omdat het voor mijn niet duidelijk is waar je staat in Cubase (hoeveel ervaring je hebt) is het niet 123 mogelijk om direct precies datgene te schrijven wat je nodig hebt.

Geef maar aan of je hier al iets mee kunt.
Ga naar bovenaan de pagina

THdeKoning
Starting Member

4 berichten

Geplaatst - 10/01/2014 :  16:26:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi T-Rossie,

Bedankt, ik ga dit straks even double checken. De tyros 5 is standaard niet beschikbaar in v5 dus ik ben op dit moment ook de patch file aan het schrijven voor de voices. Is wel een karweitje, maar werkt wel zo prettig

Ik wil inderdaad track voor track opnemen. Het is dus niet zo dat ik op de tyros een instrument kan veranderen en dit via midi in Cubase wordt overgenomen, correct? Ik zal dus ten allen tijde in Cubase de instrumenten moeten kiezen vermoed ik?

Als ik zo vrij mag zijn, welke software gebruik jij voor midi?

Groet Theo

Bewerkt door THdeKoning op 10/01/2014 16:36:35

T-Rossie
Moderator

3235 berichten

Geplaatst - 10/01/2014 :  17:34:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Het blijkt met Cubase wat problemen te geven met het opnemen- en dan weergeven van de sysex messages en de klanken worden vaak niet juist overgenomen.
Mijn Cubase versie is 6 (nog bezig met een project) en Cubase7 staat klaar voor de volgende projecten. Midi opnemen doe ik niet meer en geef de voorkeur aan audio, dan heb je nooit problemen met program changes etc.

T-Rossie
Moderator

3235 berichten

Geplaatst - 11/01/2014 :  00:36:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,
Ik heb de patch file (.txt) gemaakt.
Oorspronkelijk had ik hier de tekst in de post gezet maar omwille van de prettige leesbaarheid toch maar de file elders neergezet.

Hier komt ie: http://we.tl/2G2Hgvrpmd

Het .txt bestand moet neergezet worden opdat Cubase 'm ziet in de map:
C:\Users\<gebruiker>\AppData\Roaming\Steinberg\Cubase 6_64\Scripts\Patchnames\inactive\Yamaha

Het is me opgevallen dat de Organ World en EnsembleVoices niet goed werken op deze manier.... de rest wel.

Bewerkt door T-Rossie op 11/01/2014 09:33:03

laakies
Advanced Member

1616 berichten

Geplaatst - 11/01/2014 :  00:52:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
@Roel

Had dat bestandje per mail gestuurd, nu is het veel forumruimte die je inbeslag neemt

Ik snap er de jota niet van, hopelijk Theo wel

Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio 61
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 11/01/2014 :  10:16:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier staan alle tools en sourses om een INS (instrumentdefinition) file te maken.

Ook voor andere keyboards/synth.

Ik heb er nu geen tijd voor om deze te maken.

Je zou de bestaande Tyros 1/2/3/4 INS kunnen gebruiken en bewerken of toevoegen.

Groeten, Wim

THdeKoning
Starting Member

4 berichten

Geplaatst - 11/01/2014 :  10:28:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste T-Rossie,

Bedankt voor de file, hoewel ik al een eindje op weg was scheelt dit me erg veel tijd die ik nu kan gebruiken om ermee te spelen

Ik gebruik de ensemblevoices en Organ World voices zelf niet zo heel vaak, maar zal als ik wat meer tijd heb er eens induiken waarom ze niet op deze manier goed werken.

Dank voor je hulp!

Groet,
Theo

guyske
Average Member

295 berichten

Geplaatst - 11/01/2014 :  10:41:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt dat je dit werkje hebt opgeknapt, moet het nu zelf niet meer doen.
Weer meer tijd om te spelen.

Groetjes Guy.

Tyros 5 - 76, MFC-10, Roland TD-4KX2 - OCTAPAD SPD-30, MOX 6 - HS80m, ipad 4 Forscore , Igrandpiano, Galileo,repertoire, cubasis, organ +, Garageband, saple tank, nanaloge, mobile sec en audiobus.

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 11/01/2014 :  11:31:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Welkom Theo, op dit forum en in de wondere wereld van de Tyros in combinatie met MIDI.

Ikzelf gebruik REAPER als MIDI sequencer, zodat ik je niet kan helpen met vragen specifiek voor Cubase.
Wel heb ik een compleet nummer gespeeld en opgenomen met MIDI (zie dit YouTube filmpje), zodat ik je wel kan helpen met MIDI gerelateerde vragen (zoals de effecten van een voice instellen en dergelijke).

Als je een specifieke MIDI vraag hebt en in een aparte topic zet, zal ik je proberen te helpen.

Ik zie dat je in deze draad al door veel mensen geholpen wordt. Veel plezier met Tyros en MIDI! En ik vind het leuk als je je muzikale resultaten wilt delen op dit forum.

Maarten

THdeKoning
Starting Member

4 berichten

Geplaatst - 13/01/2014 :  21:16:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Maarten,

Ik ben naar Reaper aan het kijken en het lijkt me een interessant pakket om te gebruiken, maar hoe werkt dit precies m.b.t. midi en aansturing van de instrumenten aanwezig in de Tyros5?

Dien je hiervoor ook een instrument patch file in te laden? Zo ja, kan je me die sturen aub?

Bedankt voor het op weg helpen

PS: de reden dat ik momenteel met een ander pakket aan het stoeien ben is omdat ik het via Cubase om een of andere vage reden niet goed aan de gang krijg... Ik zie dat er communicatie is van de Tyros naar Cubase wanneer ik een toets aansla, maar krijg geen output ook al heb ik de juiste settings gebruikt... Zodra ik Sonar installeer (.. om te testen of dat de verbinding uberhaupt ok is) dan werkt alles als een zonnetje zowel input als output.

Groet
Theo

Bewerkt door THdeKoning op 13/01/2014 21:17:40

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 15/01/2014 :  20:25:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

ik heb geen instrument file voor Reaper. Ik zet Reaper op opnemen, en in de eerste maat druk ik op de klank waarmee ik wil spelen.

De Tyros zendt dan de Program Change nummers en effectensettings uit, en Reaper neemt dat dan op. Op deze manier staat steeds mijn klank goed.

Dit zal ook in Cubase werken.

Reaper kun je trouwens legaal en gratis onbeperkt evalueren. Het is de bedoeling, dat als je het echt gaat gebruiken, je er voor betaalt. De volledige versie kost uit mijn hoofd zo'n €60. Dit is echt de volledige versie, dus niet een beperkte "light" versie. Ikzelf heb eerst drie maanden geëvalueerd voordat ik tot aanschaf over ging.

Maarten

T-Rossie
Moderator

3235 berichten

Geplaatst - 16/01/2014 :  22:13:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Maarten,
Het werkt nou juist in Cubase soems niet helemaal lekker... die program changes, that's the problem.

Jeepee
Average Member

121 berichten

Geplaatst - 20/10/2014 :  20:12:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik ben sinds kort van de 4 op de 5 overgestapt. Dmv de zoekfunctie kwam ik bij dit onderwerp terecht over Cubase. Ik gebruik als sequencer Studio One. Ik zou graag op 16 midi sporen willen opnemen in Studio One (audio hoeft nog niet). Is er misschien iemand die ook Studio One gebruikt en bij wie dit gelukt is?
Het lukt om in Studio One een track op te nemen uit de Tyros en terug te horen via de Tyros. Maar een midifile die via USB in Studio One ingeladen wordt speelt niet goed alle sporen af. Er is dan wel verbinding en geluid tussen de T5 en Studio One, alleen klinkt het nog niet goed, ik hoor niet de juiste instrumenten op de juiste sporen. Als iemand zou kunnen adviseren, graag!

Groet,
Jaap uut Hasselt.

Jeepee

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 21/10/2014 :  14:39:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Misschien is het een goed idee om je vraag in een nieuwe topic te zetten. Je krijgt dan meer antwoorden.

Maarten

Jeepee
Average Member

121 berichten

Geplaatst - 21/10/2014 :  18:50:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Maarten, bedankt voor de tip!

Groet,
Jaap.

Jeepee
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000