Sampling is een superfunctie! Maar gebruik ik dat nou wel ? Wat heb ik eraan ? En harddiskrecording dan ? Help !!
Voor de mensen waarvoor sampling nieuw is zal ik een stukje schrijven:
Ik heb zelf nu nog de PSR 8000 en gebruikte samples voornamelijk in mijn duootje waarmee ik optrad, om 2e stemmen van de zangeres erin op te nemen, effecten, en echte live drumloops. Met name dán is sampling heel erg leuk. Om klanken bijvoorbeeld uit Gigasampler of van Akai samples te converteren en te gaan gebruiken kan, maar is enorm tijdrovend. Of het overzetten van dat soort klanken voor jou zelf bruikbaar is, is aan jezelf. De klanken in de T2 zijn inderdaad al helemaal super.
Het is niet voor niets dat Yamaha 2 jaar heeft gedaan om dit fantastische instrument te krijgen zoals het nu is, met name om alles zo goed mogelijk, en niet onbelangrijk, zo speelbaar mogelijk te samplen en af te stellen.
Samplen is één, als je ermee gaat spelen, merk je al vrij gauw of het natuurlijk blijft klinken, hoe reageert het als je hoog, of laag, snel of langzaam speelt.....dat is écht een kunst hoor.
Wat erg leuk is in de T2 dat je zowel kunt harddiskrecorden als samplen. Het verschil daartussen snappen de mensen nu misschien nog niet zo, het is immers allebei audio, maar met sampling is de bedoeling dat je kleine stukjes van nog geen seconde opneemt en die vrij op je keyboard op elke toonhoogte kan bespelen. Omdat het kleine stukjes zijn die je samplet, komt dit in het interne geheugen van de T2 terecht (standaard 4MB, uitgebreid bijv. 512MB)
Met Harddiskrecording is de bedoeling dat je lange(re) stukken op kunt nemen als achtergrond om mee samen te spelen, zonder dat je daarbij de toonhoogte aanpast/aantast. Denk aan de complete gitaarpartij van de gitarist uit je band, de drummer, of zang... het voorspelen van je keyboardleraar inclusief commentaar, ..... noem maar op.
Ik heb de T2 nog niet, maar ik denk dat je met Harddiskrecording er nog hooguit een effectje overheen kunt zetten, bijvoorbeeld Reverb, terwijl je met sampling compleet los kunt gaan op editing als LFO (vibrato) ADSR (opkomen en sustain van de klank) en multisampling (meerdere velocitylevels en splits op je keyboard) en dat aangevuld met de effectblokken (reverb, chorus en een 'insert' effect, bijv. leslie of distortion). Voor zowel sampling als harddiskrecoring valt dus wat te zeggen. Je zal het voor beide toepassingen moeten bepalen of je van het één of ander gebruik maakt.
Via Yamaha's online internetsite, kun je dadelijk met de T2 samples kopen. Dat zouden klanken kunnen zijn, dus echte natuurinstrumenten, maar ook synthesizerklanken en effecten. Zelf samplen kan met de Tyros geloof ik niet, dat doe je met de PC, waarna je de WAV samples over kunt zetten met USB key, of direct naar de harddisk van de T2 via USB. Voordeel daarvan is dat je lekker op een groot display van je pc met je favoriete Sound editor de klank zo netjes kunt knippen en klaar maken voor gebruik.
Nog een hele leuke mogelijkheid is om samples te gebruiken in eigen styles ! Dit is wel voor vergevorderden, maar je kan bijv. een compleet intro van een CD samplen, en die onder je introknop op de T2 laten klinken. na het intro pakt de rest van de style met de interne klanken dan de rest op. Super hoor !
In principe veroudert een Tyros 2 dus niet, omdat je elke klank of geluid dat je hoort, in de T2 in kunt laden en kunt bespelen.
Als je verder nog vragen hebt over gebruik van samples en harddiskrecording, hoor/lees ik het wel !
Zaterdag ga ik als het goed is mijn Tyros 2 bij Henk halen. Yeeehaaaaa ! 
groetjes, Hans |