Auteur |
Onderwerp |
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 12/01/2014 : 19:31:26
|
Hallo medemuziekliefhebbers.
Wat mij ineens opvalt is dat mijn eigen opnames op de harde schijf door de Tyros in mono afgespeeld wordt. Als ik het exporteer naar de computer via de USB-stick is het wel stereo. Weet iemand misschien hoe dit verholpen kan worden?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes, Kees. |
|
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 13/01/2014 : 13:26:19
|
Hier een probleem voorleggen is al genoeg om het op te lossen. Tot mijn grote verbazing speelde vandaag de harde schijf (weer) in stereo af zonder dat ik iets heb veranderd. Wat een magische krachten straalt dit forum uit. :-) :-). Klinkt toch ineens weer helderder en voller dan het doffe mono.
Groeten, Kees. |
|
|
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 14/01/2014 : 15:19:50
|
Ik zou niet weten wat er aan de hand was. Maar het probleem loste vanzelf op. Het was vooral erg goed te horen in mijn koptelefoon. Als ik iets opneem dan doe ik dat meestal met de koptelefoon op. Als ik het dan afspeelde hoorde ik ik heel goed het verschil. Ook bij de settings van de harde schijf zag je de 2 oplichtende "streepjes" allebei gelijk gaan terwijl het bij de opname wel onderling verschilde, zoals het hoort bij stereo. Ook als ik een stukje (WAV)muziek via de USB-stick op de harde schijf importeeerde werd dat in mono afgespeeld. Ik heb wel last van mijn gehoor zoals oorsuizen, maar dat komt niet door een draai om mijn oren want zo slecht speel ik nou ook weer niet Computers (wat de Tyros ook eigenlijk is) zijn rare dingen die vaak een eigen leven leiden. Wat mij ook wel eens opvalt dat de instrumenten niet altijd hetzelfde klinken. Het lijkt wel of de Tyros de ene dag een betere bui heeft dan de andere. En dat merk ik vooral als ik al ga spelen terwijl hij alle extra's nog aan het inladen is. Ik laat hem dus vanaf nu eerst maar volledig opstarten.
Groeten, Kees. |
|
|
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 15/01/2014 : 19:36:33
|
Ja, ik ga een reset overwegen. Maar eerst even goed in verdiepen wat er dan allemaal gereset wordt en wat ik kwijtraak wat er daarna weer opnieuw in geïnstalleerd moet worden.
Groet, Kees. |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 15/01/2014 : 20:07:10
|
Hallo Kees,
Je kunt heel eenvoudig een reset uitvoeren. Houdt de hoogste C-toets ingedrukt terwijl je de Tyros aan zet. Doordat ik vaak voor Jan en Alleman van alles uit zit te zoeken doe ik ook wel eens resetten. Ik ben nog nooit iets kwijt geraakt. Ook niet uit het usergeheugen, want daar staan al mijn registrations. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 27/01/2014 : 14:04:16
|
Nou, ik heb de reset toch maar uitgevoerd met de hoogste C. En inderdaad, er gebeurde niks geks. Alleen de MFC10 footcontroler was hij kwijtgeraakt. Maar qua geluid merk ik verder geen verschil. Ik weet dus niet wat er nu eigenlijk gereset is. Ik vind hem soms namelijk een klein beetje vals klinken bij sommige liedjes. Ik hoopte dat de reset dit zou oplossen. Maar niet dus. Zal dan wel door mijn spel komen . Ik zag dat er onder de knop UTILITY er ook het een en ander gereset kan worden. Zoals ook de fabrieks-reset. Maar dat durf ik helemaaaal niet aan. Ik laat het dan maar zoals hij nu is.
Groetjes, Kees
|
|
|
muzikant
Average Member
235 berichten |
Geplaatst - 27/01/2014 : 16:19:14
|
Bij een fabrieksreset kun je een aantal opties aanvinken. Wanneer je alleen system reset aanvinkt blijft de rest intact.
Natura Artis Magistra... |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 27/01/2014 : 19:12:43
|
Raadselachtig, Kees. Ik kan het niet verklaren.
Ik ga er van uit dat je de recentste firmware er op hebt staan?
Misschien kun je een opname maken als de Tyros "vals" klinkt zodat we het allemaal kunnen horen?
Maarten |
|
|
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 29/01/2014 : 09:00:42
|
Ik zal binnenkort even een opname maken. Nu ben ik eerst nog een paar dagen oppasopa. Dus dan is het kinderspelen i.p.v. keyboardspelen :) |
|
|
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 29/01/2014 : 19:00:54
|
Nou, hier ben ik toch al met een voorbeeld want ik heb even tijd voor mezelf. Ik heb het lied Love Story even ingespeeld. Luistert en huivert :-) |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 29/01/2014 : 19:48:43
|
Hallo Kees,
Ik heb het even beluisterd en moet zeggen dat je het mooi gespeeld hebt. Ik heb er speciaal de hoofdtelefoon voor opgezet om het stereobeeld te beluisteren. Er zit duidelijk een stereobeeld in en is beslist niet mono. Vraag is nu dus hoe dat bij jou was. Groetjes,
|
|
Kees Roskam
Junior Member
69 berichten |
Geplaatst - 29/01/2014 : 19:52:06
|
Ja, wat betreft het stereobeeld is het weer in orde. Maar hoorde je ook die valsheid die ik bedoel? En nog bedankt voor het compliment. Dat doet deze simpele speler goed :)
Groetjes, Kees. |
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 29/01/2014 : 20:55:13
|
Hoi Kees,
Dat het vals is zo ik zo niet zeggen. Wel denk ik dat alles met wat minder galm/sustain beter tot z'n recht komt. Zo wordt het snel één brei. Ik denk ook dat iets minder hard opnemen ook beter is. Of heb je soms de compressor erg hoog staan. Ik kan het mis hebben, maar ik dacht te horen dat af en toe het volume gering, maar snel op en neer gaat. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Groetjes,
|
|
T-Rossie
Moderator
3235 berichten |
Geplaatst - 29/01/2014 : 22:04:53
|
Kees, Inderdaad wringt het qua stemming. Het lijkt of één van de drie right stemmen te laag is gestemd. (strings of piano) Als je alle drie de rights op eenzelfde klank (bijv. piano) zet.... wringt het dan ook? |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 29/01/2014 : 22:05:21
|
Hallo (opa) Kees,
Ik heb het 3x afgeluisterd (boxen pc, hoofdtelefoon en op de tyros)
Vals nee kan ik niet zeggen, alleen dat je mischien net even een verkeerd akkoord pakt, of net iets te laat bent met het akkoord wissel.
Klinkt verders prima hoor! niks mis mee met de Tyros eerder met jouw oortjes
Gr Toine Tyros 5 xl-61 & M-Audio 61 bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 29/01/2014 : 22:10:44
|
mischien een linkje ter download van de song (midi) opname ( zodat de notatie mee gelezen kan worden)
Inderdaad iets wring er maar niet veel. Kan zijn dat je een string te laag hebt getransponeerd in octave -1
We komen er wel uit wat... maar Tyrosje is ok hoor.
Gr Toine Tyros 5 xl-61 & M-Audio 61 bezoek eens mijn website www.laakies.nl |
|
|
Onderwerp |
|