Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 welke pc geluidskaart voor Tyros4
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

wiljan
Starting Member

6 berichten

Geplaatst - 13/01/2014 :  00:01:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet dat ik de Tyros 4 via USB op mijn computer kan aansluiten en dat doe ik dus ook. Zo kan ik midi bestanden in geode kwaliteit afspelen op de pc en beluisteren via de Tyros 4.

Echter ik wil de midi files ook kunnen beluisteren zonder mijn Tyros 4 in te schakelen. Echter mijn pc geluidskaart maakt er geen mooi geluid van en het klinkt erg blikkerig.

Wie heeft er ervaring met een goede PC geluidskaart voor het afspelen van goede XG midi bestanden ?

of welke oplossing moet ik volgen?


T-Rossie
Moderator

3181 berichten

Geplaatst - 13/01/2014 :  00:12:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Wiljan,
Ik zou toch maar gewoon de Tyros inschakelen want geen enkele kaart produceert vergelijkbaar geluid
Ga naar bovenaan de pagina

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 13/01/2014 :  10:50:02  Toon profiel  Reageer met citaat
ik meen begrepen te hebben dat midi o.a.slechts
een registratie is van paden en instellingen,
bevat dus zelf geen bestanden, kan dus ook enkel
iets afspelen wanneer de bestanden beschikbaar zijn.
De Tyros bevat de nodige bestanden doch de geluidskaart
van de PC niet.
VrGr
eddy
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1613 berichten

Geplaatst - 13/01/2014 :  11:44:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Waarom moeilijk doen?

Je kunt de midi op je pc toch ook gewoon laten afspelen via je Tyros...

Gebruik eventueel de vista midifix, en je kunt zo de midi afspelen met je Tyros.

Als je interesse hebt in het programmatje stuur maar een mail.

Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio 61
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl
Ga naar bovenaan de pagina

tyros2
Senior Member

792 berichten

Geplaatst - 13/01/2014 :  11:44:56  Toon profiel  Reageer met citaat
PIETEMAN Schrijft
Is er extern dan niets te plaatsen zodat wel kan ?

Antwoord is simpel, De Tyros !!!!

Muzikale Groet
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

583 berichten

Geplaatst - 13/01/2014 :  11:49:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
Om een midi file die prachtig klinkt op de Tyros af te kunnen spelen op een PC, heb je dezelfde samples (voices) op PC nodig die de Tyros inwendig gebruikt.
Denk niet dat deze samples beschikbaar zijn om te gebruiken op PC.
Yamaha zal deze zeker nooit vrijgeven.

Mvg
Etienne
Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

583 berichten

Geplaatst - 13/01/2014 :  14:42:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
Met een synthesizer maak je je eigen sounds (voices) te beginnen vanaf een begin sample (golfvorm). Het eindresultaat kan dan gebruikt worden in een muziekstuk.
De XG softsynthesizer zal dus een software synthesizer zijn waarmee je je eigen sound kan maken op PC.
Maar deze zal niet de voices van de Tyros ter beschikking hebben of kunnen nabootsen.

De Tyros heeft de nodige samples van vele instrumenten (voices) intern ter beschikking. Een groot deel van deze voices zijn live opgenomen en gesampled voor gebruik in de Tyros. Mijn inziens is het heel moeilijk, zoniet onmogelijk, om zulke geluiden met een synthesizer na te maken.

Mvg
Etienne


Ga naar bovenaan de pagina

wiljan
Starting Member

6 berichten

Geplaatst - 14/01/2014 :  02:24:50  Toon profiel  Reageer met citaat
aan alle Tyros vrienden,

het klopt dat ik met blikkerig eerder bedoel slechte kwaliteit. De huidige in PC ingebouwde geluids kaarten zijn redelijk voor muziek zoals mp3 bestanden, maar zodra je een geode midi afspeelt lijkt het nergens meer op.
Natuurlijk kan ik de pc aansluiten op de Tyros en dan de midi afspelen en geluid via de Tyros, maar mijn vraag is of er geen geode geluids kaarten te koop zijn die een behoorlijke kwaliteit laten horen.
Of is dit gewoon niet haalbaar? ik begrijp dat het nooit zo mooi kan klinken als direct via de Tyros maar welke kaart levert redelijk mooie kwaliteit?

of moet ik juist een sequencer software installeren en dan uitbreiden met vst settings voor de Tyros? waarschijnlijk heft dit laatste idee geen invloed op de geluids kwaliteit via de pc.....

andere ideeen zijn uiteraard ook welkom
Ga naar bovenaan de pagina

vlbrgt
Senior Member

583 berichten

Geplaatst - 14/01/2014 :  11:13:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
Wiljan,

Het is alles ook afhankelijk van welk soundsysteem er op je PC is geinstalleerd.

Ga mijn situatie even voorleggen:

Bij mijn PC-moederbord is er een cd meegeleverd met een aantal drivers voor diverse op het moederbord aanwezige hardware, zoals bvb de soundcard.
Na installatie van deze software voor de ingebouwde soundcard van de PC (dus geen extra externe soundcard) wordt er op mijn PC ook een programma "HD Vdeck" geinstalleerd.
Bij het openen van dit programma heb ik de beschikking over een veelheid aan instellingen voor de soundkwaliteit, zoals equalizer - DTS ... enz.

Als je dus gebruik maakt van de ingebouwde soundcard, kan je eens kijken op de cd van je moederbord of daar niet een installatie voorzien is voor je soundcard. Zonder deze installatie zal je soundcard wellicht ook wel werken, omdat deze door windows herkend wordt, maar de extra mogelijkheden die de soundcard van het moederbord je biedt worden dan niet geinstalleerd (zoals de voornoemde instellingen).

Mvg
Etienne
Ga naar bovenaan de pagina

Ezra
Average Member

206 berichten

Geplaatst - 14/01/2014 :  12:59:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik snap niet helemaal waarom hier zo moeilijk gedaan wordt over dit onderwerp en er allerlei technische specificaties worden gevraagd aan de vraagsteller. Het is heel simpel: Als je een midifile afspeelt op de Tyros, wordt gebruik gemaakt van de interne klanken van de Tyros die van superieure kwaliteit zijn. Speel je een midifile op je PC af, dan wordt gebruik gemaakt van een interne klankbibliotheek die in je PC zit of bij je geluidskaart is meegeleverd.

Dat zijn simpelweg klanken die met geen mogelijkheid te vergelijken zijn met de klanken in de Tyros. Eén van de redenen dat een Tyros 4000,- kost en een geluidskaartje 100 of 200.

Kortom, de vraagsteller is niet op zoek naar allerlei technische verhandelingen en verwijten dat zijn vraagstelling verwarrend is, want de enigen die het verwarrend maken zijn degenen die de vraag kennelijk niet begrepen hebben.

Het enige waar de vraagsteller mee geholpen is, is als iemand toevallig een geluidskaart weet of een goed softwareprogramma waarin kwalitatief betere klanken zitten dan in een standaard klankenbibliotheek. Ik weet dat zelf niet, maar ik weet wel dat je niet dezelfde geluidskwaliteit hoeft te verwachten zonder dat je of flink investeert in een dure geluidskaart of in dure software.

Kwalitatief goede klanken kosten namelijk gewoon veel geld.

Groeten,
Ezra


Download hier mijn Tyros-songs...
Ga naar bovenaan de pagina

wiljan
Starting Member

6 berichten

Geplaatst - 14/01/2014 :  20:23:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tyros vrienden,

Mijn verontschuldigingen als ik wellicht niet helemaal helder ben in de vraagstelling. Ik begrijp dat er met de software die bij een geluidskaart hoort (op de pc) wat geluidsmatige instellingen mogelijk zijn.

Maar ik denk dat Tyros vriend Ezra goed verwoord (dank U) wat ik eigenlijk bedoel en zoek.
Wil hiervan geen zeer lange discussie maken, want als het niet mogelijk is dan houdt het gewoon op.

wederom aan allen bedankt voor de vriendelijke hulp.
en veel plezier met de Tyros.

Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

861 berichten

Geplaatst - 15/01/2014 :  21:30:49  Toon profiel  Reageer met citaat
MIDI files bevatten geen geluid, enkel informatie welke noten aangeslagen worden en hoe hard (even kort door de bocht).

Wil je de muziek van een MIDI file kunnen horen, zullen er twee "vertaalslagen" worden gemaakt:
  • 1) De vertaling van nootinformatie naar digitaal "geluid", vergelijkbaar met een .wav/.mp3 bestand
    Deze vertaalslag gebeurt met behulp van samples.

  • 2) De vertaling van een digitaal geluid naar analoog, hoorbaar geluid via speakers of hoofdtelefoon.
    Deze vertaalslag gebeurt met de geluidskaart in je PC.

De Tyros bevat beide vertaalslagen.


Bij de PC is de tweede stap meestal wel goed geregeld, de eerste echter niet. Ik denk daarom dat de reden dat MIDI files op de computer niet lekker klinken de gebrekkige samples zijn van stap 1. Met een nieuwe geluidskaart (stap 2) schiet je dan zeer weinig op.

Zoals gezegd in voorgaande posts, zijn goede samples kostbaar. Zo heeft bijvoorbeeld het bedrijf Native Instruments software in het gamma met samples. Deze kosten pakweg €200 - €1.000.

Daarnaast heb je goede nagalm nodig om de samples goed te laten klinken. Tel daarvoor ook gerust honderden euro's neer.

Als je dan ook nog de moeite doet om alles goed af te mixen, inclusief EQ, dan kun je een MIDI file beluisteren die in principe beter klinkt dan een Tyros.

Maar heb je dat er voor over?

De goedkoopste oplossing voor jou is de MIDI's af blijven spelen via de Tyros.


Oh ja, bijna vergeten. Het zou kunnen dat er een programma bestaat van Yamaha die XG samples bevat. Als dat zo is (ik weet dat niet) dan zou je in theorie goedkoper uit kunnen zijn. Maar nogmaals, zo'n programma heb ik nooit gezocht en ben ik nooit tegen gekomen.

Succes!


Maarten
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

861 berichten

Geplaatst - 16/01/2014 :  08:22:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals Bert (Pieteman) aan geeft, bestaat er een Yamaha XG softsynthesizer. De Nederlandse link is echter zeer slecht vertaald en de informatie is zeer oud (2004). En misschien zit er een virus in.


Wellicht weet iemand een recentere link naar de XG softsynthesizer...


Maarten

Ga naar bovenaan de pagina

xeenix
Starting Member

1 bericht

Geplaatst - 04/02/2014 :  19:39:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Er wordt me regelmatig gevraagd door mede-koorleden een voorbeeld te maken van een nieuw in te studeren nummer zodat ze thuis eerst kunnen luisteren naar het nummer en hun partij kunnen oefenen.

Als ik dan de midifile van dat nieuwe nummer eenmaal in elkaar heb geknutseld met alle partijen er in verwerkt, speel ik het gewoon éénmalig af op de tyros 4 en neem het als audio op. Dat Wav bestand zet ik naar PC en converteer het vervolgens naar mp3.

Het klinkt dan op iedere apparaat dat mp3 kan afspelen precies zoals de midi op de Tyros 4. Mocht het later nodig zijn bijvoorbeeld de toonhoogte of andere zaken te veranderen is dat een kwestie van de midi aanpassen en opnieuw opnemen.

Misschien heb je daar wat aan ?

groet,
xeenix
Ga naar bovenaan de pagina

MattOnTheNet
New Member

45 berichten

Geplaatst - 07/02/2014 :  08:54:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Kijk eens op deze link: http://sound-cards-review.toptenreviews.com waar je een vergelijk van diverse soundcards voor de PC kan vinden. (ik hoop dat ik hiermee niet de regels van dit forum geweld aan doe.)

Ik ben bezig met MIDI files sinds Cubase voor Atari bestaat. En dat is dus sinds tachtiger jaren van de vorige eeuw. Er heeft een parade van geluidskaarten plaatsgevonden door de ingewanden van de latere PC's die ik had. Pas toen (General) MIDI (vanaf 1991) in de instrumenten werd gebruikt kon je keyboards en externe soundmodules aansluiten die de moeite van het luisteren waard waren. U20, U220, Yamaha HS4, Roland RA90, Sound Canvas, Roland D50, Roland GS1000: iedere keer werd de kwaliteit iets hoger. Tot aan de Tyros 4/5, die onwaarschijnlijk goede geluiden produceert.

Geloof me: als je een PC soundcard gaat gebruiken naast je Tyros, wordt je depressief. Enerzijds omdat de kwaliteit vele malen minder is dan de geluiden die uit de Tyros komen, anderzijds omdat je meerdere honderden euro's uitgegeven hebt aan iets dat je waarschijnlijk na een tijdje niet meer gebruikt.

Maar goed, iedereen heeft recht op zijn eigen vergissingen(lach): kijk even op de link of zoek op youtube naar wat demo's van de geluidskaarten die je vindt op die link...

P.S. Ik was toch benieuwd naar wat er tegenwoordig te koop is. Voor niet al te veel geld kun je een Yamaha Soundcard aanschaffen of welk merk dan ook. Dit soort kaarten (zoek met "high quality midi soundcard") hebben gesampelde geluiden die niet slecht zijn. Maar staande blijft: wanneer je eerst je muziekstukken via de MIDI van een Tyros afspeelt en daarna via een of andere geluidskaart, ga je gegarandeerd over je (muzikale) nek. :-)

Bewerkt door MattOnTheNet op 08/02/2014 11:14:00
Ga naar bovenaan de pagina

ron t4
New Member

25 berichten

Geplaatst - 16/03/2014 :  13:18:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Mensen ik ben een pc freak er zijn pc geluidskaarten met midi seqenser.
Bv. De ESI JULI@ met midi out en in. 16 kanals. Kost ca. 150 euro.
computers kunnen erg goed omgaan met midi.
Alleen erg goede software maakt de slagroom op de taart.
en de luidsprekers zijn ook een belangrijke schakel.


groet ron

Bewerkt door ron t4 op 16/03/2014 13:33:44
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000