Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Nieuwe DSP's opslaan in registratie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 3

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 23/01/2014 :  23:57:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn ervaring tot nu toe is dat een een effect bijvoorbeeld:

Block: DSP3
Assign Part: Right1
Categorie: Delay
Type: Cross Delay1

als effect wel aan de voice wordt gekoppeld en opgeslagen in de registratie, maar dat alle wijzigingen worden genegeerd.
Tijdens het instellen hoor je dus wel dat het effect wordt aangepast, maar de wijzigingen komen niet in de registratie.
Wat je terug hoort is weer de standaardinstelling van het effectblock.

Als ik de wijzigingen eerst save in een user geheugen, bijvoorbeeld Test1, dan verandert het scherm in:

Block: DSP3
Assign Part: Right1
Categorie: User
Type: Test1

Als dit opgeslagen wordt in een registratie, dan blijft alles bewaard en passen de knoppen van het effect zich aan aan de opgeslagen instellingen.

Dat kun je dus met die enorme hoeveelheid nieuwe effecten slechts 10 keer doen.

Gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

laakies
Advanced Member

1616 berichten

Geplaatst - 24/01/2014 :  01:36:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
@Richard,

Tja zo lijkt het er wel op, en dat vind ik een erge tekortkoming

Zoveel mogelijkheden, maar je kunt ze maar slechts 10 x met een verandering opslaan.

Dit moet haast een fout zijn of ik snap dit proces even niet....

Wie o wie; Ruudje help ons even op weg hoe het nu precies zit!!

Gr Toine
Tyros 5 xl-61 & M-Audio 61
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 24/01/2014 :  12:55:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Vanmorgen even hetzelfde geprobeerd met een midifile (song).

1. Midifile geopend in de Songcreator.
2. Via de Mixingconsole naar Type effect.
3. Voor Channel 1 een echo gemaakt met extra instellingen.
4. In de Songcreator eerst op Execute gedrukt, daarna gesaved en alles werkt perfect.
Zonder tussenkomst van een user geheugen.

Door de execute worden alle parameters dus in de midifile verwerkt en bestaat het probleem niet.

Het lijkt er dus op dat de registratie het usergeheugen nodig heeft als extra ruimte om de parameters te bewaren.
Dat is in de praktijk niet werkbaar want als je hetzelfde usergeheugen in diverse registraties gebruikt kun je hem niet meer wijzigen want dan veranderen de instellingen in de andere registraties ook.

En nogmaals, dit zou nou juist een van de belangrijke vernieuwingen zijn van de Tyros5 ten opzichte van zijn voorgangers. En daarom staat het nu ook uitdrukkelijk in de Reference vermeld.

Mogelijk heeft Ruud nog een suggestie.

Gr. Richard

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 24/01/2014 :  13:32:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Het probleem is waarschijnlijk opgelost !

Zoals ik het nu zie is het noodzakelijk om de gewijzigde instellingen in een effectblock eerst op te slaan in een usergeheugen en daarna in een registratie.

Vervolgens is het usergeheugen weer beschikbaar voor andere instellingen!

De (gewijzigde) effectparameters blijven dus wel degelijk in de registratie zelf bewaard.

Ik kon zelfs met user1 verschillende instellingen maken en "opstapelen" in dezelfde registratie.

We hoeven de redenatie hierachter niet te begrijpen, als het maar werkt.

Vriendelijke groeten,

Richard

Bewerkt door richard001 op 24/01/2014 13:33:46

laakies
Advanced Member

1616 berichten

Geplaatst - 24/01/2014 :  14:10:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Hoi Richard,

Jij bent er flink mee bezig geweest, ik helaas nog niet

Maar als het zo werkt is natuurlijk tof, de logica volg ik er niet in.

Ik ga het dit weekend ook proberen....
als dit zo de oplossing is voor mij no problem als je het maar weet, en dat het toch gesaved kan worden in een registratie

Zou het anders ook erg vreemd vinden zoveel dsp mogelijkheden en dan maar 10 user kunnen opslaan.

Thanks voor het uit dokteren...

Gr Toine
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 24/01/2014 :  17:51:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kan nu eventjes niets uitzoeken. Zit in de grote zandbak in Egypte en het enige keyboard dat ik tot nu toe heb gezien is een oude Korg PA50.

Groet,
Ruud

AndreP
Starting Member

4 berichten

Geplaatst - 24/01/2014 :  18:01:12  Toon profiel  Reageer met citaat

Hallo Richard,

Dit is mijn eerste post op dit forum, dus ik zal me eerst even voorstellen: mijn naam is André en ben al sinds de introductie van de Tyros een enthousiaste Tyros fan en speler; Momenteel leef ik me met veel plezier uit op de Tyros 5.

Ook ik ben de afgelopen week bezig geweest met het opslaan van gewijzigde effect parameters in een registratie (zie mijn eerder aangehaalde post op PSRTUTORIAL.COM).

Ik was dan ook blij verrast dat ik niet de enige ben die dit probleem aan het onderzoeken is en nog blijer verrast dat er een oplossing lijkt te zijn.

Ik heb het volgende getest:

- DSP2 toegewezen aan Right1;Category:Distortion;Type: US Combo Twin.
- Default parameters Gain Boost 'Low' gewijzigd in 'High';
Volume: 5.0 gewijzigd naar 10.0;
- Effect Type bewaard in het User1 slot;
- Settings opgeslagen in Registratie 1 and Registratiebank gesaved;
Op dit moment bevat de registratie de correcte waarden. Het type in zowel het Effect Type als het Voice Set scherm staat op 'User1'.

Als ik nu een ander Effect met andere parameters bewaar in het User1 slot en opnieuw de registratie oproep, staan alle waarden weer op de defaults (i.e. Gain Boost: 'Low' en Volume: 5.0. Ook het Type staat weer op US Combo Twin, zowel in het Effect Type scherm als het Voice set scherm.

Dit lijkt dus niet correct te werken.Kun je aangeven hoe je de gewijzigde effect parameters in de registratie hebt opgeslagen en vervolgens het user slot voor andere instellingen hebt kunnen gebruiken?

Ik ben heel benieuwd naar je reactie...

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 24/01/2014 :  18:49:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo André, welkom op het forum.

Je verhaal klopt helemaal. Het lijkt erop dat je de settings weer kwijt bent, maar dat is niet zo.

Ik denk dat ik inmiddels een beetje begin te begrijpen wat Yamaha voor ons bedacht heeft.

Als je een aangepaste DSP in een registratie wilt opslaan is het kennelijk nodig dat de settings eerst op een rijtje worden gezet in een user geheugen en dat het dan pas mogelijk is deze op te slaan in een registratie.
Als de gegevens van het effect in de registratie staan speelt het usergeheugen geen rol meer. Dat kun je gewoon weer gebruiken voor iets anders.

En nu komt het:

Als je het usergeheugen waarmee de registratie is gevuld wel bewaart en de registratie oproept EN in het Effect Type scherm weer het user geheugen oproept, zul je zien dat je de gewijzigde parameters weer terug ziet.
Als je het user geheugen overschrijft met nieuwe data, dan is dat niet meer mogelijk.
Dan begint alles weer bij de preset van het betreffende effect en daar staat alles weer in de standaard instelling.
Je bent de settings in je registratie dus niet kwijt maar je kunt ze niet meer oproepen.

Dat is geen probleem, want je kunt toch onbeperkt registraties vullen met effecten.

In feite heb je dus maar één usergeheugen nodig en we hebben er tien.

Je zou bijvoorbeeld user1 steeds kunnen gebruiken als tussengeheugen om de registratie te vullen en user2 t/m user10 voor een eigen effect dat je als basis kunt gebruiken om snel een nieuw effect te maken, dat je weer via user1 in een registratie zet.

Het is uiteindelijk toch slim gemaakt door Yamaha.
Het enige dat je ze zou kunnen verwijten is dat ze niet één regeltje hierover in de handleiding hebben gezet.

Ik hoop dat dit een antwoord is op jou vraag.

Vriendelijke groeten,

Richard

Bewerkt door richard001 op 24/01/2014 19:01:50

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 24/01/2014 :  18:52:38  Toon profiel  Reageer met citaat
En Ruud, maak je geen zorgen.
Blijf jij maar lekker in je zandbak.
Ik denk dat wij er voorlopig wel uit zijn.

Vriendelijke groeten,

Richard

laakies
Advanced Member

1616 berichten

Geplaatst - 24/01/2014 :  19:05:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Knap werk van je Richard ook van Andre.

Als dit zo is hoeven we ons eigenlijk geen zorgen meer te maken, maar het blijft verwarrend.
Heb nog geen zin gehad om dit allemaal te proberen, maar ik geloof je blindelings.

@Ruud

Ik zou niet willen ruilen met jouw bah bah met een korg
fijne vacantie nog...

Gr Toine
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl

AndreP
Starting Member

4 berichten

Geplaatst - 25/01/2014 :  09:47:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Ik kom toch nog even terug op dit issue, want het lukt mij niet de gewijzigde effectparameters te bewaren. Je schrijft: "Je bent de settings in je registratie dus niet kwijt maar je kunt ze niet meer oproepen". Mijn conclusie was dat je de gewijzigde instellingen niet meer ziet, maar wel hoort....

Ik heb het volgende gedaan:

1.Nieuwe lege registratiebank;
2.Right1: Voice geselecteerd;
3.Effect Type: DSP2; Right1; Distortion; US Combo Twin (ongewijzigd);
4.Registratie opgeslagen in Registration Memory (RM) 1;
5.Dezelfde Registratie opgeslagen in RM 2;
6.Effect Type: DSP2; Right1; Distortion;US Combo Twin.
Gain Boost gewijzigd naar 'High'
7.Effect opgeslagen in USER1 geheugen.
8.Registratie opgeslagen in RM 2; RM2 heeft nu duidelijk een andere klankkleur dan RM1; Is ook logisch omdat USER1 geheugen nog correcte waarden bevat;
9.Registratiebank bewaard;
10.Registratie RM2 opgeroepen en opgeslagen als RM3;
11.Effect Type: DSP2; Right1; Modulation Chorus1.
12.Effect opgeslagen in USER1 geheugen.
13.Registratie opgeslagen in RM3;
14.Registratiebank bewaard.

Als ik nu RM2 oproep klinkt deze weer exact als RM1; De wijziging in effectparameters is dus niet bewaard.

Overige zaken die van belang kunnen zijn:
Versie: 1.04;
DSP button: Aan (gedurende hele test);
DSP Variation button: Uit (idem);
Function->Registration Sequence->Voice Set->alles aangevinkt.

Kun je aangeven waar ik een stap of instelling mis?

Alvast dank voor het meedenken!

Groet,

André

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 25/01/2014 :  10:53:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo André,

Zo zie je maar hoe belangrijk testen is.
Soms denk je dat je eruit bent, maar dan is er weer een ander addertje.

Dankzij jouw test zijn we weer een stukje dichter bij de definitieve oplossing gekomen.

Ik heb jouw test herhaald en bij mij gebeurt hetzelfde (kan ook niet anders met hetzelfde instrument).

Ik denk de oorzaak te weten.

Ik had mijn eerdere tests gedaan met steeds verschillende effecttypen per registratie, maar wel steeds met user1.
Dan gaat alles goed.

Nu blijkt dat wanneer je in één registratiebank hetzelfde effecttype met verschillende instellingen wilt opslaan, je niet meer gebruik kunt maken van dezelfde usermemory.
Dat geldt voor de US Combo Twin maar ook voor b.v. een Delay.
Kennelijk wordt de andere registratieinformatie meegenomen in de wijzigingen omdat die uit dezelfde bron komt.

Maar in dat geval werkt het wel als je verschillende users gebruikt.

Zou je dus 8 registraties willen vullen met hetzelfde effecttype dan moet je ook 8 users gebruiken.
Mijn eerdere conclusie dat je er maar één nodig hebt is hiermee dus onwaar gebleken.

Een veilige manier van werken zou dan bijvoorbeeld zijn:

gebruik steeds het usergeheugen met hetzelfde nummer als het nummer van de registratie. Dan kan het niet misgaan.

Steve Jobs zou gezegd hebben: "vraag niet hoe het werkt; het werkt".

Ook nu weer geldt dat we waarschijnlijk de oplossing hebben gevonden, maar dat er misschien toch nog een ander addertje is. We wachten het af.

Laat even weten hoe het bij jou werkt.

Vriendelijke groeten,

Richard

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 25/01/2014 :  11:27:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had dit ook al getest:

Tyros 5 opnieuw gestart. = (kleine reset)
DSP2 : ASSIGN PART op RIGHT1 gezet.

DETAIL (KNOP H):
L CH DELAY met VALUE op 301.0 ms gezet
SAVE in USER 1.
SAVE Reg. Mem. 1
L CH DELAY met VALUE op 302.0 ms gezet
SAVE in USER 2.
SAVE Reg. Mem. 2
L CH DELAY met VALUE op 303.0 ms gezet
SAVE in USER 3.
SAVE Reg. Mem. 3
Bank gesaved in USER onder naam 1

nu het zelfde weer met andere waarden:

DETAIL (KNOP H):
L CH DELAY met VALUE op 304.0 ms gezet
SAVE in USER 1.
SAVE Reg. Mem. 1
L CH DELAY met VALUE op 305.0 ms gezet
SAVE in USER 2.
SAVE Reg. Mem. 2
L CH DELAY met VALUE op 306.0 ms gezet
SAVE in USER 3.
SAVE Reg. Mem. 3
Bank gesaved in USER onder naam 2

Roep ik nu Registratie 1 in op waar de waarden 301.0 + 302.0 + 303.0
zouden moeten staan, staan dus de laatste waarden van Reg. 2 nl. 304.0 + 305.0 + 306.0

Dus dezelfde USER kan niet vaker gebruikt worden voor verschillende waarden.

In een registratie kan wel het type en de hoeveelheid effect op geslagen worden.
Net als bij PART SELECT > VOICE SET, tab EFFECT/EQ : DSP
Misschien dat de nieuwe Voice editor die in het voorjaar 2014 gepland is dit wel aan te passen.

Groeten, Wim

laakies
Advanced Member

1616 berichten

Geplaatst - 25/01/2014 :  12:23:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Hoi,

Ik blijf dit topic zeer interessant vinden, en volg het op de minuut

Ook alvast bedankt voor het mee uit te proberen.

Ik kan me niet voorstellen dat je dit dus slechts 1 x kunt opslaan, en dat je niet kunt zien naderhand wat en hoe je gewijzigd hebt.
Dit kan niet de bedoeling zijn zo, en vind dat of Ruud of iemand die meer connectie met Yamaha heeft dit eens goed onder de loupe neemt!

Anders hebben heel die nieuwe dsp effecten etc toch bijna geen zin, je kunt er dan niet veel mee.

Heb je honderden mogelijkheden met je dsp's maar gebruiken kun je dan alleen realtime, DAT KAN NIET DE BEDOELING ZIJN.

Loop ik mischien wel vooruit; maar dan voldoet het apparaat toch niet aan de verwachting!

Ik vind dit een zeer serieus "probleem"

Gr Toine
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl

AndreP
Starting Member

4 berichten

Geplaatst - 25/01/2014 :  12:32:12  Toon profiel  Reageer met citaat

Na stap 8 in eerder genoemd testvoorbeeld (dus na bewaren effectparameters in USER1 en bewaren van Registration Memory 2 (RM2) heeft RM2 een verwijzing naar effecttype USER1 (zowel in Effect Type als Voice Set scherm).

Wanneer ik nu het effect type slot for USER1 overschrijf met een ander User effect (in een andere registratie) wordt de link in RM2 met effect type USER1 verbroken; Zowel in Effect Type als Voice Set scherm staat nu weer 'US Combo Twin', met de standaard effect parameter waarden.

Het lijkt erop dat de gewijzigde parameter waarden, als ze al worden bewaard in het registratiegeheugen, worden overschreven met de gegevens uit de Voice Set, waarin alleen een verwijzing naar het Effect Type staat.

M.i. zou dit net zo moeten werken als de Vocal Harmony en de Ensemble functie: Ook hier kun je combinaties van parameters als User Presets opslaan(weliswaar niet beperkt tot 10), maar als je hier individuele parameters wijzigt worden deze wel bewaard in het Registratiegeheugen.

Hopelijk wordt dit opgelost in een Firmware Update..

Groet,

André

Pagina: van 3 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000