Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Volume Tyros 4/PA zwakt af
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 22/03/2014 :  22:53:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag forumleden,

De afgelopen maanden heb ik een volume/geluid probleem, waarvan ik uiteraard hoop dat iemand weet wat het zou kunnen zijn.

Het gaat om het volgende:

Na ongeveer een uur spelen met mijn Tyros 4 zwakt het volume van mijn PA af met zo'n 60%.
Een minuut daarna hersteld het weer naar 100% .
Het komt weken voor dat ik er geen last van heb en plotseling duikt het weer op.
Eigenlijk zou het beter iedere keer na een uur spelen kunnen afzwakken dan is het vaak gemakkelijker te elimineren.

Van de Tyros gebruik ik de fixed level uitgang.
Verder bestaat mijn PA (op locatie), uit de volgende componenten:

Mixer PHONIC AM 220
Lucas Nano 300

Met de Roland keyboard versterker KC 150 (die ik voorheen gebruikte i.p.v. de Nano), had ik het zelfde probleem.
Eigenlijk hoopte ik, dat met de aanschaf van de Nano het probleem verleden tijd zou zijn, maar helaas.
Ik dacht namelijk dat de KC 150, misschien overstuurt werd door de Tyros 4, maar blijkbaar niet.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Groetjes,
Wim
T4-XL
Samson Resolv 50a + Sub 88
HK Nano Lucas 300

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 23/03/2014 :  09:56:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Dit is erg vervelend en het roept een aantal vragen op:
Gebruik je de (normale) Line-outs op de T4?
Heb je dit verschijnsel ook thuis of alleen op de bühne?
Gebeurt hetzelfde op de koptelefoon uitgang van de T4?
Doen zowel het linker- als rechter kanaal dit?
Is de bekabeling van T4 naar PA ook vervangen?
Zou de bekabeling 'verdacht' kunnen zijn?
Treedt het geleidelijk- of abrupt op?
Ga naar bovenaan de pagina

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 23/03/2014 :  20:57:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Roel.

Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik zoals ik eigenlijk al had gemeld de "Fixed Level" uitgang van de Tyros.
Ik neem aan dat je daarmee bedoelde of ik "de (normale) Line-Outs" op de Tyros gebruik?
Bijna zeker kan ik zeggen dat het verschijnsel nooit thuis voorkomt.
Hoewel ik een enkele keer ook wel eens twijfel, maar misschien is het dan van zo'n korte duur dat het alweer verdwenen is.
Op de büne, komt het in ieder geval regelmatig voor, maar ook weer niet wekelijks, dus heel irritant.
Door de koptelefoon heb ik het nog nooit geconstateerd trouwens.
Wat je vraag betreft, of het zowel het linker- als rechter kanaal is, vind ik een goeie, daar ik dat namelijk niet weet.
Volgens mij beide kanalen, maar weet het dus niet 100% zeker, daar ik gewoon blijf door spelen, omdat ik weet dat het volume na een minuut weer op zijn oude level is.
Ik begrijp je vraag over de bekabeling, maar tijdens het spelen word daar niet aan gerommeld,
Dus ik ga er van uit een uur goede kabels ook twee uur goede kabels, maar misschien te simpel gedacht.
Het zijn trouwens kabels met "gesealde" stekkers, dus geen zelf gemaakte, gesoldeerde kabels.
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is, dat het abrupt optreed.

Hopelijk kun je mij met bovenstaande antwoorden wat verder helpen.

Groetjes,
Wim
T4-XL
HK Nano Lucas 300

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 23/03/2014 :  23:04:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Het zou dus kunnen dat één van de beide kanalen uitvalt waardoor je de indruk krijgt dat het 60% volume wordt?
Het kan heel goed aan signaalkabels liggen en JUIST bij gesealde connectoren. Dat soort kabels hebben me al regelmatig problemen bezorgd omdat de signaal aders vaak heel dun/fragiel zijn en breuken kunnen vertonen op die plaatsen waar ze uit een apparaat 'hangen' : Net buiten de stekkers.
Het zijn dan veelal onderbrekingen die optreden als de kabel op een bepaalde manier/bocht/hoek is gebruikt. Als de kabels gewoon (recht) liggen op de testbank is er geen breuk te bekennen/meten. Zeer minuscule bewegingen kunnen het verschil maken tussen wel- of geen verbinding.
Kabels hebben ook tijd nodig om op temperatuur te komen als je ze uit een koude omgeving (aanhanger/auto) in een feestzaal gaat gebruiken. In het begin zijn ze koud en stug, maar zodra ze de zaaltemperatuur gaan aannemen worden de soepeler en daardoor verandert de montage positie zonder dat je er bewust mee rommelt.

Bewerkt door T-Rossie op 23/03/2014 23:13:58

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 24/03/2014 :  01:09:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Roel,

In de eerste plaats bedankt voor je snelle reactie.
Het klinkt aannemelijk.
De komende tijd ga ik op locatie in ieder geval andere kabels gebruiken.
Gezien ik op het moment aan het revalideren ben van een heup operatie is mijn eerst volgende optreden gepland op 4 april.
Voor deze datum kan ik je dus (waarschijnlijk) niet informeren wat het resultaat na gebruik van andere kabels was.

Afgelopen vrijdag heb ik als invaller opgetreden i.v.m. ziekte, vandaar dat ik gespeeld heb en boven genoemd probleem opnieuw weer constateerde.

Nogmaals bedankt en je hoort t.z.t nog wat het resultaat is met andere kabels.

Groetjes,
Wim
T4-XL
HK Nano Lucas 300

WFF
Average Member

215 berichten

Geplaatst - 04/04/2014 :  21:51:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Roel,

Vandaag weer officieel begonnen met het wekelijks optreden in senioren complexen.
Andere kabels gebruikt, dan die ik voorheen op locatie gebruikte.
Vanmiddag geen problemen ondervonden met het verzwakken van het volume.
De komende weken blijf ik uiteraard deze (nieuwe)kabels gebruiken.
Of de kabels inderdaad het probleem geweest is, zal de tijd leren.
Ik houd je op de hoogte.

Groetjes,
Wim
T4-XL
HK Nano Lucas 300

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 04/04/2014 :  22:59:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hopelijk blijven de storingen nu weg
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000