Hallo allemaal. Ik heb een vraag die misschien niet bij de T5 thuishoort, maar ik heb het probleem(pje) wel bij mijn T5 Mijn T4 heb ik ingeruild met de standaard boxset. Mijn T5 76 heb ik op een set: 2 x HS5 en een HS8S aangesloten. Prima geluid en vooral power genoeg in de subwoofer. Echter de hogere bastonen klinken niet uit de subwoofer. Dat was wel het geval uit mijn oude set. Het volume opdraaien helpt niet. Diezelfde tonen klinken ook niet erg sterk uit mijn HS5 boxjes. Ik ben dus een stukje kwijt in de hogere bastonen, en hou een mager geluid over. Audio gaat ook buiten de compressie om. dus daar is ook niets mee te doen. Ik merk dit vooral als ik muziekcd's afspeel via de audio.
Vragen: 1 Kan ik de audio via een equalizer in de T5 instellen op meer middentonen. 2 Kan ik de responsgrens van de subwoofer opschroeven naar het middengebied? De op de box aanwezige instelling doet niets in het bereik waar ik het wil.
Hoi Jaap, Met de HS5's en HS8S (sub) zou je geen 'mager' gebied in het geluid moeten mogen hebben. Er zit namelijk een flinke overlap in frequentie gebieden. Wat wél een probleem kan geven is de Phase (fase) waardoor de basspeakers van de HS5 en HS8S tegengesteld bewegen en elkaars geluid dus opheffen.... komt meest voor in het hoge basgebied. Op de HS8S zit een schakelaar die je om kunt zetten waardoor de fase in de HS8S omkeert. Mogelijk lost dat jouw 'holte' op.
De HS5 speakers beginnen redelijk te klinken boven 60 Hz en de HS8S begint bij 22 Hz loopt door tot 150 Hz (wel de high-cut rechtsom draaien en de low-cut UIT schakelen)
Roel, bedankt voor je reactie. Gek genoeg heb ik het alleen bij het afspelen van audiofiles. Ik speel accordeonmuziek af op het keyboard, en improviseer dan lekker mee met mijn eigen accordeon. De baspartij van de audio CD klinkt niet zoals voorheen. Maar ik heb alles net drie dagen, ik zoek verder. Er valt nog zòòòveel te ontdekken.
Ik had 'm niet helemaal goed gelezen dus Ervaar je de dip alleen bij audiofiles en niet tijdens normaal spel van de T5 ..... en sinds je de nieuwe speakers hebt?
Als dat zo is, dan begrijp ik er helemaal niks van
Als "dokter T-Rossie" het niet begrijpt moet ik ergens anders zoeken. Ik denk dat mijn vorige basswoofer een hogere cut-off had. Als ik die openschroef terwijl ik accordeonmuziek afspeel klinkt de bas extra sterk. Dat was eigenlijk ook de enige situatie waarin ik aan de woofer draaide. Dus blijkbar was dat de "bonus " van de kleinere basswoofer. Onderwerp gesloten, ontdek ik toch iets dan laat ik het weten!!