Auteur |
Onderwerp |
jos wispenninck
Junior Member
63 berichten |
Geplaatst - 04/06/2014 : 15:26:44
|
Hallo iedereen, Iemand ooit meegemaakt dat het volume van zijn Tyros 5 een eigen leven gaat leiden? Ik bedoel hiermee dat het volume, zondere enige aanwijsbare reden noch manipulatatie van wat dan ook, tijdens het spelen plots verminderd, om even later terug toe te nemen etc. Net alsof er iemand achter mijn rug aan de Master Volumeknop ligt te prutsen. Heb het vorige week meegemaakt tijdens een optreden (uiterst vervelend...) en gisteren thuis gebeurde het opnieuw.Toevallig was ik het nummer via de audiorecorder aan het opnemen. Wanneer ik daarna de audio-opname afspeelde bleek dit perfect te lukken. Blijkt niks te maken te hebben met de gekozen registratie. Dacht in eerste instantie dat het aan de geluidsversterkingsinstallatie kon liggen (Bose L1 model 2 met Tonematch) doch oplossing blijkt (tot nu toe): Tyros uitzetten, opnieuw opstarten en het zaakje draait terug normaal... Is echter vrij storend tijdens een optreden... Kan iemand helpen? Zou jullie eeuwig en drie dagen dankbaar zijn!!!
Jos |
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 04/06/2014 : 15:37:29
|
Hallo Jos,
Heb je dan misschien toch de Fade Out functie gebruikt? Dit verlaagt stapsgewijs het volume, om na een zelf te bepalen tijd weer op normaal te komen.
Groet, Ruud |
|
|
Soneg
Advanced Member
1617 berichten |
Geplaatst - 04/06/2014 : 16:28:32
|
Staan je faders mischien geactiveerd, deze zijn bij de T5 erg gevoelig als je maar enigzins een tik op je toestel geeft gaan ze (mits ze allen boven staan) naar vol volume.
Soryt
Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers |
|
|
C Nouwen
Starting Member
7 berichten |
Geplaatst - 04/06/2014 : 17:28:51
|
Had dit ook een aantal keren in diverse regs. Door op de zelfde reg knop te drukken werd het volume hersteld.
Gr. Kees |
|
|
jos wispenninck
Junior Member
63 berichten |
Geplaatst - 04/06/2014 : 18:00:16
|
Ruud: noop, heb de fade out niet gebruikt. Soryt: Ook hier denk ik niet dat het probleem ligt. Als het zich voordoet, gaat in eerste instantie het volume naar beneden tot op ongeveer 50 % van het initiële volume. Soms blijft het op die hoogte hangen, soms, na een 20-tal seconden, komt het volume terug op normaal niveau, om dan na weer een aantal seconden terug te dalen naar ongeveer 50 %. Heel eigenaardige zaak. C. Nouwen: gezien ik blijkbaar niet alleen ben met het probleem: zou het ergens aan de software kunnen liggen? Heb jij enig idee wat bij jou het probleem veroorzaakt?
Grts,
Jos
|
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 04/06/2014 : 18:00:37
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Soryt
Staan je faders mischien geactiveerd, deze zijn bij de T5 erg gevoelig als je maar enigzins een tik op je toestel geeft gaan ze (mits ze allen boven staan) naar vol volume.
Soryt
Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers
Hier sluit ik me ook bij aan Arno, het minste geringste verschuiven de faders.
Als je met je linkerhand over de faders gaat is het kwaad al gebeurd zonder dat je daar zelf erg in hebt.
Gr Toine Tyros 5 xl-61 & M-Audio Bezoek eens mijn website: www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros |
|
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 04/06/2014 : 18:21:26
|
Ook ik sluit me aan bij Arno en Toine. Sommige bespelers zetten de sliders heel laag, tot zelfs op nul. Nu kan een volume opgeslagen worden in een registratie of style en zodra die gekozen worden is in eerste instantie het volume prima. De sliders hoeven maar een fractie te bewegen en dan bepaalt de slider het nieuwe volume. Voorbeeld: Initieel volume 90% wordt bepaald door een registratie. De slider staat heel laag op 10%. Dat kan goed werken ...... tot het moment dat de slider minimaal beweegt (1/255 van 2,5 cm = 0.1 mm).... dan klapt het volume naar 10%. Zodra de registratie weer even ingedrukt wordt is 90% volume weer actueel.
Yamaha zou er verstandig aan doen als de software zodanig wordt aangepast dat de slider niet eerder 'leidend' wordt dan dat hij in de buurt komt van de actuele positie van de volume waarde. (bijvoorbeeld een bandbreedte van 10%. |
|
|
C Nouwen
Starting Member
7 berichten |
Geplaatst - 04/06/2014 : 21:00:53
|
Sliders werden niet aangeraakt tijdens het spelen en ook staan ze niet op 0.
Gr. Kees |
|
|
musicmusti
Starting Member
2 berichten |
Geplaatst - 05/06/2014 : 13:11:27
|
Hola, heb gelijkaardige meegemaakt op optreden vorige donderdag tot twee maal toe. Registraties werkten gewoon normaal ook de musicfindersettings. Bij het overgaan naar een song die ik steeds al jaren gebruik ineens volume verminderd tot meer dan de helft. Dus snel bijgedraaid maar kon niet verder gaan met optreden dus t5 afgezet en terug op. Niks aan de hand tot half uurtje later hetzelfde. De andere dag naar verkoper gebeld en ik kreeg de raad het zal een bug zinn, een simpele recet te doen dit heb ik gedaan, de hele tijd niets ondervonden verder. Maar deze avond moet ik terug in dezelfde zaak spreken ik hoop echt dat het niet meer voorvalt. Grts uit Spanje. |
|
|
jos wispenninck
Junior Member
63 berichten |
Geplaatst - 05/06/2014 : 15:31:18
|
Bedankt iedereen voor de reacties. Ga alleszins op mijn sliders letten. Anderzijds: gezien de komentaar van Musicmusti: dus mogelijk toch een softwareprobleem??? Mochten er nog anderen zijn die hetzelfde probleem hebben meegemaakt, graag even melden. Misschien kunnen we de zaak dan voorleggen aan Yamaha? Grts, Jos
TYROS 5 / MFC10 / Bose L1 Model 2 met Tonematch |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 06/06/2014 : 21:25:08
|
Hoi,
Ik zal er komende tijd ook eens extra op letten.... Maar tot nu toe blijft mijn gedachte hierover hetzelfde: de sliders zijn te secuur afgesteld. Op de T4 waren deze iets minder secuur afgesteld.
Laten we hopen dat het van ene kant aan de sliders ligt want Yammie is niet zo'n vlugge updater van de software
Gr Toine Tyros 5 xl-61 & M-Audio Bezoek eens mijn website: www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros |
|
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 06/06/2014 : 23:44:44
|
Toine, Een potmeter/slider is een potmeter die kan niet 'te gevoelig ingesteld' zijn. Het is de software/firmware die bepaalt hoe er wordt omgegaan met een waarde wijziging. Derhalve mag het geen grote inspanning (= geld) zijn voor de Yamaha ontwikkelaars om het gedrag aan te passen...... Ik hoop toch nog op een update
|
|
|
jos wispenninck
Junior Member
63 berichten |
Geplaatst - 07/06/2014 : 10:36:08
|
Vraagje aan Musicmusti: Nog problemen gehad tijdens je laatste optreden van donderdagavond? Als je spreekt over "recet", wat bedoel je dan? gewoon de T5 in zijn geheel uitschakelen en terug inschakelen of zijn er andere mogelijkheden om te resetten? Grts, Jos
|
|
jeanlb
New Member
29 berichten |
Geplaatst - 10/06/2014 : 20:34:51
|
Ik heb dezelfde problemen met de t5 het volume piekt soms. Zou het niet aan de overgevoeligheid van het klavier kunnen liggen. Dit had ik niet met de T1 2 en 4.
JLB Tyros5-76 XXL/Monitor HS8 |
|
|
jos wispenninck
Junior Member
63 berichten |
Geplaatst - 14/06/2014 : 17:24:33
|
Hallo iedereen, Het lijstje van mensen die een gelijkaardig probleem hebben breidt zich blijkbaar uit. Heb enkele dagen geleden mijn T5 gereset (C6 indrukken en dan opstarten). De eerste korte test leek OK. Ben dan een paar dagen "uit circulatie" geweest en vandaag grondig beginnen testen. Tijdens het tweede nummer had ik al prijs: zonder aanwijsbare reden verhoogde het volume met zo'n 50 %. De reset heeft blijkbaar niet geholpen. Heb foto's gemaakt van de instellingen van mijn T5 en doorgestuurd naar Ruud voor verder onderzoek. Mochten er nog mensen zijn met hetzelfde probleem, graag melden met beschrijving van de symptomen. Hoe meer gegevens hoe meer kans op het vinden van een oplossing. Grts, Jos
|
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 14/06/2014 : 18:21:18
|
Jos, Dit keer dus een verhoging van het volume. Gold deze wijziging voor het gehele keyboard? (dus rights, left, style en drums)
Op het moment dat het gebeurt, verandert er dan iets aan de slider-posities OP HET DISPLAY? Indien ja, is het belangrijk om te weten welke slider wijzigt.
Hoe heb je de Assign potmeter/slider gedefinieerd? (check door Direct Access te drukken en dan de slider iets bewegen) Je kunt 'm o.a. instellen op keyboardvolume, wat feitelijk alleen de Right parts zijn. Als je hem 's op OFF zet en je gaat een tijd testen ben ik benieuwd of het probleem nog aanwezig is. |
|
|
Onderwerp |
|