Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Yem 2.2.0 is er
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 5

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 29/12/2014 :  15:37:53  Toon profiel  Reageer met citaat
De nieuwe YEM 2.20 is er eindelijk inclusief
firmware 1.10

Groeten, Wim

Bewerkt door tyro op 29/12/2014 20:07:04

micdo
Senior Member

527 berichten

Geplaatst - 29/12/2014 :  16:52:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb hem gedownload.
Wacht nog wel effe met installeren na 5 dagen klooien om win7 weer aan de gang te helpen.
De computers hebben bij mij geloof ik even vakantie.
Het lijkt wel of de bitjes op wintersport zijn gegaan.

Veel plezier alle met de nieuwe updates

Met een vrolijke noot wordt alles mooier.

Gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 29/12/2014 :  19:52:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog steeds niet rechtstreeks bijv. oude (Drum)Voice CVD of CVN import.

Alleen onderstaande

Voice : (*.uvn, *.uvd)
Style : (*.sty, *.sst, *.pst, *.prs, *.bcs, *.fps)
Audio Style : (*.aus)
Song : (*.mid)
Audio : (*.wav, *.mp3)
Multipad : (*.pad)
Ensemble Voice : (*.env)
Registartion : (*.rgt)
Music Finder : (*.mfd)
Text : (*.txt)

En zeer beknopte voice edit.

Ik word hier niet echt vrolijk van.

Groeten, Wim

Soneg
Advanced Member

1617 berichten

Geplaatst - 29/12/2014 :  20:51:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Compleet BAGGER !

Ben je hier een jaar op aan het wachten . . . .

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 30/12/2014 :  10:41:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Een kort filmpje van YEM 2
Zie audio en video

Groeten, Wim

Bewerkt door tyro op 30/12/2014 10:43:33

Aaad
Average Member

102 berichten

Geplaatst - 01/01/2015 :  22:01:21  Toon profiel  Reageer met citaat
De nieuwe YEM geïnstalleerd en uitgeprobeerd.
Aan het uiterlijk is niet veel veranderd. Wel zag ik dat je nu ook sf2 voices kan inladen. Wat het nut daarvan is ontgaat me. Veel sf2 voices bestaan uit samples toegewezen per noot of groepje noten. Hier doet het programma niets mee. Sterker nog, als ik een sf2 bestand open, laat het programma alleen de wav files uit de sf2 "database" zien.
Je kan maar 1 wav bestand inladen en verder kan je er in het programma niets anders mee doen, dan inladen in het keyboard, om daarna te constateren dat je er nog vanalles aan moet veranderen om het speelbaar te maken. Hiervoor gebruik ik dus andere programma's, dus in mijn ogen (nu nog) overbodig. Verder gaat de demo video ervan uit dat je maar 2 samples gebruikt voor een voice, de baskant en de diskant. ik heb bij sommige voices meerdere samples per element en meerdere elementen toegepast. Ik zou het nog geen bagger willen noemen, maar het is m.i. nog lang niet af. Het kan zich dan ook nog lang niet meten met de ingebouwde sample funties in b.v. een Korg PA2, die ik hiervoor bezat.

Aad

Soneg
Advanced Member

1617 berichten

Geplaatst - 01/01/2015 :  22:44:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Ik zou graag willen weten wie er wel tevreden mee is en het in de huidige vorm gaat gebruiken voor voice editing.
Het laden van m'n packs duurde wederom ruim 50 minuten , en omdat je niet apart samples kan laden is dit t.o.v. De T4 een grote stap terug.
Ook was ik niet een groot liefhebber van de voice editor op de T4 , maar nu zou ik hem wel willen hebben op de T5 , wat een " onbruikbaar" programma om even een voice aan te passen.
ik ben ook in het bezit van een I-Pad en had gehoopt dat ze met een voice editor voor de T 5 zouden komen , net als dat er voor de Motif serie is.
Nou wil het geval dat er dus een programma is (mixer& faders) van Yamaha wat vele parameters van de T5 aan kan sturen gelijk aan de Motif .
dus zou het weinig moeite moeten kosten om de voice editor van de Motif aan te passen en deze ook voor de Tyros 5 te kunnen gebruiken.
wie o wie zou dit bij Yamaha is duidelijk willen maken, want ondanks alle enquetes en meetings met Yamaha techneuten heb ik het idee dat ze niet luisteren naar hun klanten.
er is mij medegedeeld dat de YEM in z'n huidige vorm zou "verdwijnen" en een bruikbare versie zou komen.
dat gesprek was medio Mei, nou we weten onderhand de uitkomst.

Soryt / Arno .

Tyros 5 /MFC10 /Tannoy D8 speakers

josje01
Starting Member

13 berichten

Geplaatst - 02/01/2015 :  10:55:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste T5 bezitters, eerst allemaal een gelukkig gezond en muzikaal 2015 toegewenst.
En dan nu mijn vraag: Wie weet of het nu met YEM 2.2 mogelijk is om een apart pack te laden, zodat je niet steeds al je pakketten steeds opnieuw moet laden als je er iets bij wilt zetten.
Formatteerd YEM2.2 het flashgeheugen nog steeds elke keer??
mvrg: jos

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 02/01/2015 :  11:08:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Probeer de Send to instrument functie kunnen proberen.
Maar ik lees en ervaar zelf dat deze verbinding onstabiel is of kan zijn.

Groeten, Wim

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 02/01/2015 :  11:48:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Naar aanleiding van de vraag van Arno ”wie is er wel tevreden met de YEM” zou ik graag even willen reageren.

Er zijn veel, soms terechte, soms onterechte en soms ongenuanceerde negatieve reacties over de software en ik wil proberen dat wat te relativeren, niet om Yamaha te steunen, maar om het gebruik van de software te stimuleren en het niet als een paar ouwe schoenen bij de vuilnisbak te zetten.

Om te beginnen ook eerst even een paar (volgens mij terechte) negatieve opmerkingen.

Ik vind het Yamaha onwaardig om pas na een jaar een noodzakelijk stukje software gereed te hebben dat gewoon bij levering van het instrument in de doos had moeten zitten. Daar zal ongetwijfeld een reden voor zijn, maar het heeft de beeldvorming geen goed gedaan.

Verder vind ik de software zelf, als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid, de grafische interface en vooral de handleiding beneden de maat en ver achterblijven bij wat we inmiddels op onze computers en tablets gewend zijn. Ondanks de toch lange ontwikkeltijd ziet het er allemaal wat goedkoop en schamel uit.

Nu de positieve opmerkingen.

Wat de functionaliteit van de YEM 2.2.0 betreft doet het wat mij betreft wat het moet doen.
Sinds de Tyros-serie (ik heb ze allemaal gehad) de mogelijkheid bood om zelf voices te maken en te editen heb ik mij daarmee bezig gehouden.

In voorgaande modellen werd het samenstellen van de voices door middel van samples op het instrument zelf gedaan.
Het editen van de voices gebeurde vervolgens met een stukje software (de voice-editor) op de computer.
”Vroeger was alles beter” gaat wat mij betreft niet op, want het gepiel met het laden van losse wav-samples in te Tyros, het op zijn plek zetten en opslaan, vervolgens alles inlezen in de software op de computer, editen en weer terugzetten was een bezigheid waar je niet altijd blij van werd. Het ging nog weleens mis en dan moest je opnieuw beginnen.
Dan zou ik de vraag willen stellen ”Wie was daar wel tevreden mee?”

Terug naar de YEM (2.2.0)

Wat kun je daar nu eigenlijk mee:

- het is een overzichtelijke database van alle expansionsoftware (voicepacks, style packs, multipads, midifiles e.d.), zowel van kant en klare (Yamaha en andere) software als zelfgemaakte;

- in tegenstelling tot voorheen, kun je nu selectief voices e.d. laden in de Tyros

- je kunt zelf voices bouwen van WAV of AIF samples
Ik gebruik over het algemeen 1 sample per 3 toetsen en dat over 4 octaven (totaal 16 of 17 samples) om de bestanden niet te groot te maken.

- je kunt voices editen (zoals voorheen met de voice-editor)
de YEM heeft een eigen synthesizer, dus je kunt alles direct beluisteren zonder Tyros.
de editmogelijkheden zijn behoorlijk uitgebreid (uitgebreider dan voorheen); je kunt zelfs vrijwel alle dsp-effecten aan een voice koppelen.
je kunt niet van een hobo een klarinet maken, maar de mogelijkheden gaan verder dan de software op het eerste gezicht doet vermoeden.

Vanaf versie 2.2.0 kun je nu ook voorgaande voices (o.a. UVN en UVD) editen. Dat kon eerst niet omdat de YEM deze op slot zette, maar nu kun je ze opnieuw laden en zijn ze editbaar. Alle oorspronkelijk samples zijn zichtbaar geworden en kunnen worden aangepast, b.v. het volume of de toonhoogte per sample.

Verder heb ik een aantal sf2 fonts geladen en deze worden direct omgezet in complete soundpacks, die direct in de Tyros kunnen worden geladen. Ook van deze voices zijn alle oorspronkelijke samples te bewerken.
Ik heb het in dit geval over een tweetal Wurlitzer theater packs (MidiTzer Solo.sf2 en MidiTzer Main.sf2, vrij te downloaden van VirtualOrgan.com).
Deze packs produceren 15 zeer bruikbare Theaterorgelvoices die direct speelbaar zijn in de Tyros.
Er zijn, zoals Yamaha aangeeft, ook sf2 fonts die het niet doen, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Ik heb inmiddels tientallen voices gemaakt uiteenlopende van klassieke orgels, theaterorgels, snaarinstrumenten, carillons, blaasinstrumenten enz.
Voor klassieke orgels heb ik onder andere gebruik gemaakt van samples van b.v. www.sonusparadisi.cz.
En dat allemaal met de YEM, dus de vraag ”wie is er wel tevreden met de YEM” zou ik willen beantwoorden met: ik.

Ik wil het hier bij laten anders wordt het verhaal een beetje lang.

Tot slot

Software is nooit klaar of volmaakt. Er zullen altijd wensen zijn.
Ik zou ook een aantal dingen kunnen noemen die het programma niet kan.
Ik hoop daarom dat Yamaha doorgaat met het ontwikkelen van de YEM, want wat mij betreft is deze nog niet af. Er is nog genoeg te bedenken.

Vriendelijk groeten,
Richard

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 02/01/2015 :  12:46:46  Toon profiel  Reageer met citaat
@Arno,

Wat bedoel jij precies met de voice-editor van de Tyros4?
De voice-edit mogelijkheden van de Tyros5 zijn exact gelijk aan die van de Tyros4, namelijk met het scherm VOICESET, waarmee je een aantal parameters kunt aanpassen.
Wat op de Tyros4 de voice-editor heette, was in feite de sample editor om custom-voices te maken.
Het aanpassen van een aantal parameters deed je vervolgens met de VOICESET, maar het echte editen moest ook op de computer gebeuren met het programma voice-edit (of zoiets). Daarmee kon je dan uitgebreider, per element editen.

Het enige wat is veranderd is dat het sample-edit deel is verwijderd van de Tyros5 en is ondergebracht in de editor op de computer (YEM).

Ik zie niet zoveel toegevoegde waarde in het aanpassen van parameters vanaf bv de iPad, want dat gaat prima op de Tyros.
Ik denk dat het echte editen van de sound, met verschillende lagen (elementen), effecten, aanslagcurven e.d. toch het beste gaat op de computer. Ik denk dat dat niet "op afstand" lukt met bv de iPad en ook niet op de Tyros zelf.

Ik ben bang dat we toch niet veel anders kunnen dan onze hoop vestigen op Yamaha.
Ik ben met je eens dat het goed zou zijn als Yamaha de huidige YEM vervangt door een gelikt stuk software waar we allemaal blij mee zijn.

Neemt niet weg dat het altijd een ingewikkelde materie zal blijven.
Het is net de belastingdienst maar dan andersom: Mooier kunnen het wel maken maar niet gemakkelijker.

Gr. Richard

micdo
Senior Member

527 berichten

Geplaatst - 02/01/2015 :  16:45:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankje Richard voor de positieve draai die je eraan geeft.
Ik snap het niet helemaal waarom men zo vast houdt aan oude voices.
Ik geniet nog dagelijks van de aanwezige voices.
Maar ja we zijn niet allemaal het zelfde.

Met een vrolijke noot wordt alles mooier.

Gr. Michel

Aaad
Average Member

102 berichten

Geplaatst - 02/01/2015 :  23:49:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,
ik heb inderdaad ook de sf2 van Miditzer geprobeerd, maar ik kon alleen 1 wav bestand laden.
Hoe heb jij het hele spul op je keyboard gekregen?
Ik heb nl ook nog wat sf2 bestanden van kerkorgels die ik ook eens wil proberen te installeren.
Wat betreft de bruikbaarheid van het programma, daarover heb ik geen klacht, ik vind het bewerken op de laptop een stuk makkelijker dan op een beperkt scherm van een keyboard.
Ik heb geen ervaring met voorgaande tyrossen (alleen Korg PA2, die via het keyboard samples maakte, maar op een nogal klein scherm).
Misschien duurt de ontwikkeling van de definitieve software toch langer dan verwacht, dus ik blijf hopeh)

Aad

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 03/01/2015 :  00:11:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Aad,

Als je het sf2-bestand in het scherm My Packs importeert met de + en dan Import Pack dan wordt het geladen alsof het een cpf-bestand van Yamaha is.

Na het laden verschijnt in het onderste deel van het scherm een lijst met alle voices.
Bij de MidiTzer Solo.sf2 verschijnt dan English Horn, Tuba, Chimes, Tibia Clausa enz.
Totaal 14 voices.

Dus alles identiek als het importeren van een yamaha voice-pack.

Vervolgens alles door de lucht (niet met de USB-stick i.v.m. formatteren) naar de Tyros zenden en vervolgens spelen op je Wurlitzer.

Gr. Richard

Aaad
Average Member

102 berichten

Geplaatst - 03/01/2015 :  00:19:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard bedankt, ik ga het morgen proberen.
Het door de lucht sturen is gisteren mislukt, waarschijnlijk heeft m'n kpn modem/router wat kuren. M'n tablet is z'n verbinding ook telkens kwijt, maar dat terzijde.
Zijn de loops enz ook allemaal normaal aangekomen, dus direct bruikbaar,dan opent dat nieuwe perspectieven. Wordt ik er nog een beetje blijer van....

Aad

PS Ik heb nog even mijn sf2 bestandjes in YEM gezet.
M'n Gigabyte is nog niet vol maar dit gaat wel snel.
Gaat grandioos, morgen de tyros maar eens vullen.
Goeie tip, nogmaals bedankt.

Bewerkt door Aaad op 03/01/2015 00:56:06

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 03/01/2015 :  00:39:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Aad,
De samples in de sf2 bestanden zijn allemaal voorzien van een loop dus je hoeft niets te bewerken. Alles is direct bruikbaar.
De tonen blijven dus klinken zolang je de toets ingedrukt houdt.

Laat morgen even weten of het gelukt is.

Gr. Richard
Pagina: van 5 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000