Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Linux en Tyros
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Edwin.Westra
New Member

33 berichten

Geplaatst - 18/08/2015 :  11:30:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Edwin.Westra  Reageer met citaat
Zijn er hier ook mensen die hun Tyros gebruiken in combinatie met Linux? Zo ja, werkt dit goed en wat voor soort programma's gebruiken jullie?

Graag wat ervaringen (voor zover mogelijk).

Overzichtje van Linux versie en bijbehorende programma versie zeer gewenst. Ik ben mijzelf namelijk ook aan het oriënteren.

h.garnier
Average Member

181 berichten

Geplaatst - 18/08/2015 :  12:47:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Linux ondersteunt geen midi, dus geen software voor de tyros is er te vinden voor linux, vergeet dit dus maar snel.

Een muzikale groet vanuit het zonnige zuiden

Henk
Ga naar bovenaan de pagina

Edwin.Westra
New Member

33 berichten

Geplaatst - 18/08/2015 :  12:57:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Edwin.Westra  Reageer met citaat
Nou vergeten zal ik het zeer zeker niet, want ik heb dus al iets verder gekeken en weet dus dat Linux wel degelijk MIDI ondersteunt.

Daarnaast werkt bijna de hele muziekindustrie met Apple hardware/software wat gebaseerd is op Linux/BSD, dus waarom dit niet zou werken is mij een volstrekt raadsel.

Misschien mensen die dit wel werkend hebben en gewoon muziek maken onder Linux?

Voor info zie ook hier: http://tedfelix.com/linux/linux-midi.html

http://linux-sound.org/distro.html

Bewerkt door Edwin.Westra op 18/08/2015 13:12:46

guyske
Average Member

295 berichten

Geplaatst - 18/08/2015 :  14:10:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Linux ondersteund zeker midi, ik ben er een hele tijd mee bezig geweest, Ubuntu low latency versie, trouwens soms nog.
Het probleem zit hem in de ondersteuning, er is en hoop software die met de low latency kan geïnstalleerd worden, op zich is die best goed maar er kruipt ontiegelijk veel werk en tijd in en er is weinig ondersteuning te vinden.
Met een hoop doorzettingsvermogen en inzet is er zeker veel te bereiken.

Guy

Tyros 5 - 76, MFC-10, Roland TD-4KX2 - OCTAPAD SPD-30, MOX 6 - HS80m,

Edwin.Westra
New Member

33 berichten

Geplaatst - 18/08/2015 :  14:15:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Edwin.Westra  Reageer met citaat
Enige links en tips qua wat je zoal getest en geprobeerd hebt Guyske?

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 18/08/2015 :  15:01:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb veel ervaring met Linux, maar weinig ervaring met de combi Linux-Tyros. Ik zou graag willen, want dat kan ik Windows van mijn PC gooien.

Ik heb de volgende tips, gebaseerd op reviews op Internet, en niet uit eigen ervaring dus.

• DAW (audio en MIDI): Ardour
  • DAW (audio en MIDI): REAPER (draait onder Wine) Kostenloze probeerperiode met volledige functionaliteit. Daarna voor hobbyisten zo'n €60. Ikzelf werk met REAPER onder Windows.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Maarten

Edwin.Westra
New Member

33 berichten

Geplaatst - 18/08/2015 :  15:05:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Edwin.Westra  Reageer met citaat
Dankjewel Maartenb, daar kunnen we wel iets mee. Eens kijken of ik dat werkend kan krijgen. Ik zit er namelijk ook sterk aan te denken om Microsoft de rug toe te keren en als ik dit werkend kan krijgen, dan is er voor mij geen reden meer om niet over te stappen op Linux.

Ik heb trouwens nog wat programma's gevonden in een handig lijstje op WikiPedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_audio_software

Bewerkt door Edwin.Westra op 18/08/2015 15:12:12

h.garnier
Average Member

181 berichten

Geplaatst - 18/08/2015 :  15:58:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik bedoel dus om verwarring te voorkomen dat er op softwarebasis voor de tyros geen midi wordt ondersteunt om te koppelen met de Tyros 5

Een muzikale groet vanuit het zonnige zuiden

Henk

Bewerkt door h.garnier op 18/08/2015 15:59:07

Edwin.Westra
New Member

33 berichten

Geplaatst - 18/08/2015 :  16:25:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Edwin.Westra  Reageer met citaat
@h.garnier

Dat is dan eerder een "fout" van Yamaha, dan van Linux. Maar misschien zijn er hier wel handige programmeurs die dit kunnen schrijven voor Linux, of vraag ik nu wel heel veel?

Of nog beter: Yamaha waarom zijn er geen drivers/stuurprogramma's voor Linux?

Nu maar hopen dat Yamaha er iets mee doet, waarvan ik de kans 0.0% acht...

guyske
Average Member

295 berichten

Geplaatst - 19/08/2015 :  11:34:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet heus Windows niet van je pc gooien, je kan perfect een installatie van Ubuntu en ms naast mekaar laten draaien, dan kan je kiezen of je opstart met Linux of ms.

Die drivers is een oud zeer van Linux Edwin, ik was er twintig jaar geleden al mee bezig, toen was het allemaal nog veel erger.
Vandaag kan je wel degelijk je tyros aansluiten, ik zeg niet dat het eenvoudig is, er kruipt een hoop puzzelen in maar dan kan je wel genieten van een aantal progs die op een ander besturingsysteem honderden EUR kosten en op Linux gratis zijn.
Niet de gekende maar zeker niet veel slechter.
Trouwens hoeveel mensen gebruiken open office in de plaats van ms office op hun ms pc, is zeker zo goed, helemaal gratis en volledig compatibel.
Wel open office is een kind uit de Linux gemeenschap en een goed voorbeeld dat er wel veel kan.
Yamaha gaat hier zeker niets mee doen, mag je ook niet verwachten vind ik, met een beetje kennis en avontuur kom je een heel eind.
Ik ben ermee gestopt maar ga het in de winter wss terug oppikken denk ik zo, alleen om eens te zien waar ze tegenwoordig staan.
De kans zit erin dat er een aantal reacties komen die minder gezellig zullen zijn, maar als het je interesseert moet je het zeker proberen en zien hoe ver je ermee geraakt.

Groeten

Guy

Tyros 5 - 76, MFC-10, Roland TD-4KX2 - OCTAPAD SPD-30, MOX 6 - HS80m,

Edwin.Westra
New Member

33 berichten

Geplaatst - 19/08/2015 :  17:58:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Edwin.Westra  Reageer met citaat
@Guyske

Voor die reacties ben ik niet bang. Ik weet dat mensen ons een geek of nerd vinden (afhankelijk van hoe men je wenst te noemen), maar dat maakt mij niks uit.

Ieder heeft zo zijn eigen hobby's en die van mij zijn dus het uitvogelen van allerlei zaken waar een ander misschien niet bij stilstaat of geen interesse in heeft. Linux is 1 van de zaken die mij erg boeien en waar ik me uren en dagen mee kan vermaken.

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 05/09/2015 :  20:24:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Naar aanleiding van Edwin's vraag ben ik toch weer nieuwsgierig geworden naar de combinatie Linux/Tyros...

Een paar dagen geleden voor het eerst Reaper via Wine gestart op Kubuntu 15.04. Werkt vlekkeloos met audio afspelen en bewerken.

Opnemen van audio en/of MIDI nog niet geprobeerd. Ik zal dit gaan proberen als ik mijn Reface CP heb. Dan hoef ik niet met mijn PC te sjouwen, maar kan ik gewoon de Reface op mijn bureau zetten.

Maarten

Bewerkt door maartenb op 05/09/2015 20:26:03

Edwin.Westra
New Member

33 berichten

Geplaatst - 05/09/2015 :  20:32:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Edwin.Westra  Reageer met citaat
Leuk om te lezen dat ik mensen stimuleer om ook eens verder te kijken dan alleen Windows gebruik. Ik ben benieuwd wat er nog meer voor moois op ons Linux pad gaat komen.
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000