Auteur |
Onderwerp |
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 17/10/2015 : 15:44:03
|
Goede middag muzikanten, Ik heb Cubase 8 Pro aangeschaft en wil graag zelf te spelen muziek direct in Cubase inladen om daarin daarna gemaakte foutjes te verbeteren. Ik heb door een verstandig man de instellingen in Cubase staan die daarvoor vereist zijn, maar nu moeten ook de Tyros 5 instellingen nog veranderd worden. Ik zal eerlijk zeggen dat ik de reference manual van de tyros hiervoor heb geraadpleegd, maar ik snap er geen bal van. Ik heb de USB kabel verbonden van tyros host naar computer. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik de instellingen moet maken ? Super bedankt voor de moeite. Vriendelijke groeten Ben |
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 17/10/2015 : 21:54:53
|
Hallo Ben,
Dit hangt er van af hoe je Cubase wilt gaan gebruiken: wil je alle kanalen en instrumenten besturen vanuit de sequencer, of wil je de begeleidingsautomaat besturen vanuit de sequencer, alsof je hem zelf bespeelt?
Eerste stap is controleren of er überhaupt communicatie is tussen Cubase en de Tyros. Neem een simpele MIDI song op op de T5. Kopieer die naar een USB stick en transporteer hem zo naar de computer. Laad de song in in Cubase en speel hem af. Hoor je nu de song uit de T5 komen?
Maarten |
Bewerkt door maartenb op 19/10/2015 08:10:42 |
|
|
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 18/10/2015 : 21:16:33
|
Goede avond Maarten,
Sorry voor het late antwoord, maar ik ben nog maar net thuis. Nee, ik hoor geen geluid uit mijn tyros komen bij het afspelen van een ingeladen midi bestand in Cubase.
Groeten
Ben |
|
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 18/10/2015 : 23:18:53
|
Ben, In principe hoef je aan de Tyros helemaal niets in te stellen om een midifile in Cubase af te spelen. Wat wél essentieel is dat je Cubase goed configureert en via het menu Devices -> Device setup (helemaal onderaan) de Tyros instelt als midi-out device. (digital workstation). Verder is het belangrijk dat alle midi-tracks de 'out' hebben staan op de Tyros. Ook belangrijk is dat eerst de Tyros wordt ingeschakeld en daarna Cubase, opdat Cubase 'm kan vinden en toewijzen.
De 'verstandige man' heeft dus niet alles goed gezet
Cubase is een fantastisch programma met onbegrensde mogelijkheden, maar ermee leren werken kost geruime tijd. Op Youtube staan heel veel goede instructie video's. (Met name van Steinberg)
|
|
|
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 19/10/2015 : 08:33:27
|
Goede morgen Roel,
Ik ben heel blij met je bericht. Ik ga het vanmiddag uit proberen en laat je het resultaat weten.
Groeten
Ben |
|
|
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 19/10/2015 : 17:07:28
|
Goede middag Roel,
Ik heb de tyros aangezet, nadat ik cubase heb opgestart.
Sorry, maar ik kom er niet uit. Ik heb in cubase via device en device stup gezien dat er staat: device: windows midi i/0 out port system name Microsoft GS wavetable Synth visible X ( een kruisje in rood) state inactive
Voor de rest staan er geen regels.
Je opmerking dat alle midi tracks de "out" hebben staan op de tyros, begrijp ik helemaal niet. Ik kan dat , na zoeken, niet vinden. Ik weet ook niet waar ik dat zou moeten vinden. Ik ben niet zo slim.
Vriendelijke groeten
Ben
|
|
|
micdo
Senior Member
527 berichten |
Geplaatst - 19/10/2015 : 17:44:04
|
Dag Bennie, Roel schreef: 1- tyros aanzetten Daarna de tyros laten verbinden met de pc zodat deze via digital workstation wordt herkent op de pc. Let op midi driver moet zijn geïnstalleerd.
2- start nu cubase op.
3- zorg nu dat bij de midi configuratie de tyros ( Digitalworkstation) als uitgang wordt gekozen. Dat weet cubase dat de midi data naar de tyros gestuurd moet worden.
Ik ben nu nog in de uk en dus ver van mijn keyboard verwijderd. Als het niet lukt mag je mij zaterdag bellen voor telefonische hulp. Gr. Michel.
Met een vrolijke noot wordt alles mooier.
Gr. Michel |
|
|
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 19/10/2015 : 21:50:47
|
Goede avond Michel,
Heel goede tip onder nr. 1 Ik wist absoluut niet dat ik een driver moest installeren. Ik heb gegoogled en via de Yamaha site de driver ( voor Windows 7) gedownload en geïnstalleerd. Daarna Cubase opgestart en ziedaar, in cubase staat als eerste regel, device windows midi, i/o in, port system name Digital worstation 1, visible x (kruisje), state active. Verder staan er nog eenzelfde regel voor out, maar die is inactive. Ik ben dus al weer een stapje verder. Bedankt.
Groeten
Ben |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 20/10/2015 : 08:53:01
|
Ik weet niet hoe het bij Cubase geregeld is, maar bij Reaper moet je in de settings de MIDI out "toestaan" (enable). Pas daarna kan ik in Reaper de noten van een MIDI song naar de Tyros sturen.
Ben, de regel voor Out zou active moeten zijn.
Bij Reaper kan ik per track aangeven dat de MIDI data naar de Tyros moet gaan, dus wellicht dat dat in Cubase ook zo werkt.
Zodra je het voor elkaar hebt om een song in Cubase af te laten spelen via de Tyros, kun je aan de volgende stap beginnen: het opnemen in Cubase van gespeelde noten op de Tyros.
Maarten |
|
|
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 21/10/2015 : 20:37:00
|
Hallo Maarten, De regel voor workstation 1 in Cubase is inactive voor out. Voor in is 't ie active. Ik zou miet weten hoe ik het voor out active zou moeten krijgen. Ik heb alle instellingsregels nagelopen.
Groetjes
Ben |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 21/10/2015 : 21:18:55
|
Je bent blijkbaar niet de enige met dit probleem. Een Internet zoekopdracht levert de volgende tip op:
"Transport > Project Synchronization Setup
At the bottom where it says Midi Clock Out I ticked all the Outs to make them Active."
Lukt het dan wel?
Maarten |
Bewerkt door maartenb op 21/10/2015 21:19:20 |
|
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 21/10/2015 : 23:08:00
|
Ben, Zolang je geen midi-track (spoor) hebt gedirigeerd naar de bewuste OUT blijft ie ook inactive staan. Laad maar een midibestand en stel de tracks naar DIGITAL WORKSTATION. Je zult zien dat het werkt..... hij wordt active!
@Maarten, het zou niks met MidiClck van doen moeten hebben.
Roel |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 22/10/2015 : 08:18:42
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door T-Rossie
@Maarten, het zou niks met MidiClck van doen moeten hebben.
Dat vind ik ook, Roel! Daar waren de mensen van die thread ook zeer verbaasd over:
"That was intuitive (to find) (NOT)..."
Maarten |
|
|
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 22/10/2015 : 21:18:41
|
Hallo Roel 3en Maarten,
Ik had alle sporen al "bewerkt". Ik ga ervan uit dat ik dat maar 1 keer behoef te doen. Zo niet dan hoor ik dat graag van jullie. Tevens heb ik nu Maarten 's tip uitgevoerd. Bij controle onder "device setup" zie ik nu zowel midi in alswel midi out active, alleen ik hoor bij het afspelen van een geïmporteerde midi file uit mijn tyros luidspreker helemaal niets. Ik doe dus nog steeds iets fout.
Ben |
|
|
T-Rossie
Moderator
3238 berichten |
Geplaatst - 22/10/2015 : 23:32:17
|
Da's vreemd Ben, even resumeren: Je hebt een midifile geladen in Cubase Alle tracks staan op 'digital workstation' (output) Als je Cubase start, hoor je dan wel muziek/geluid? Indien ja, waar komt het uit? (PC speakers?) Als het uit de PC komt, doet dat de geluidkaart waarschijnlijk met Halion (softsynth)...... wat inhoudt dat de track outputs niet naar 'digital workstation' staan.
Gaan de signaal balkjes (VU meters) per track wel op en neer tijdens afspelen?
Gaat de MIDI-output VU in de transportbar wel op en neer? (balkje direct rechts naast de 'tempo' aanduiding?
Als in Cubase de boel goed staat/reageert en er komt geen muziek uit de Tyros, dan is het zaak om de MIDI instellingen erop te controleren. Function --> Midi ---> Receive. Het best kun je alle vinkjes 'ON' zetten indien dat nog niet het geval is.
In de RX monitor kun je zien aan de 'lampjes' op welke poort en midi kanaal data wordt ontvangen. Als ze knipperen zou je muziek moeten horen.
Hopelijk komen we weer wat verder?
|
Bewerkt door T-Rossie op 22/10/2015 23:35:24 |
|
|
benniebever
New Member
35 berichten |
Geplaatst - 23/10/2015 : 22:11:39
|
Goede avond Roel,
Onderstaand geeft ik een opgave van mijn midi instellingen in de tyros 5 ( function - midi - edit). Zou je aub willen controleren of daar iets niet goed staat ?
System: 1: local control, vinkjes tot en met R2 2: clock internal transmit clock: off receive transpose: on start/stop:song 3: message sw sys/ex. Tx: on Rx :on chord sys/ex. Tx: on Rx: on Transmit: vinkjes allemaal aan in regel 1, 2, 3, 4, 7 en 8. In regel 5 en 6 alles leeg Bij port 1 en port 2 zijn de beide balken van 1 tot en met 16 zwart.
Receive: vinkjes allemaal aan in regel 1 tot en met 8 Balken van 1 tot en met 16 zwart.
Bass: port 1 : 1 tot en met 8 zwart. Alle 3 volgende regels blanco. Port 1 en port 2, beide balken van 1 tot en met 16 zwart
Chord detect: geheel gelijk aan bass.
MFC 10 : heeft niets te maken met Cubase ( Kabel hiervan zit in midi B van keyboard)
Note: bij system heb ik ook al "receive transpose" op off gezet. Dat gaf ook geen resultaat.
Ik hoor geen enkel geluid, niet uit de tyros speakers, of koptelefoon, maar ook niet uit de computer speakers. De computer speakers geven uiteraard wel geluid bij opstarten windows etc. Sygnaal balkjes per track gaan op en neer. Balkje in transport bar gaat ook op en neer. Je laatste opmerking kan ik niet beantwoorden, want ik snap niet wat een RX monitor is.
Groetjes
Ben |
|
|
Onderwerp |
|