Auteur |
Onderwerp |
bertus
Senior Member
916 berichten |
Geplaatst - 10/11/2015 : 17:21:27
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over een midi aansluiting, Ik heb die Edirol PCR 800 van marktplaats en werkelijk als nieuw gekocht voor 76 euro dus bijna gratis. De software die erbij zit gaat t/m Windows Xp. Nu probeer ik de soundmodule op de Edirol aan te sluiten door middel van toewijzen van opdrachten via de handleiding maar ik krijg dit niet voor elkaar. Doe ik de interface rechtstreeks vanaf de pc in de 2 midi aansluitingen van de Edirol klinkt mijn kontakt 5 met zijn vele plug ins wel via de Edirol. De soundmodule dus niet jammer genoeg. Ik kan ook nergens een update van software of drivers, ach drivers wel maar bied geen oplossing helaas, neem aan dat die er wel zal wezen anders kan je je midiboard wel door midden zagen en dat kan niet de bedoeling wezen lijkt mij. Weet iemand een oplossing hiervoor?
Groet, Bert
Je zal maar een Tyros hebben, dan ben je toch de Koning te rijk?
Yamaha Tyros 3 Yamaha HS 50 M (2) Yamaha HS 10 M Yamaha MG 102 C Mixing Console Roland XV 5080 Soundmodule |
Bewerkt door bertus op 10/11/2015 17:23:39 |
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 11/11/2015 : 09:51:55
|
Als het wel werkt van de Edirol naar je computer čn van de Tyros (of computer) naar de XV5080, dan moet het ook werken van de Edirol naar de XV5080.
Misschien kan je op je computer zien op welk MIDI kanaal de Edirol zendt? Als de XV5080 luistert naar dat MIDI kanaal dan zou je geluid moeten horen...
Succes,
Maarten |
|
|
bertus
Senior Member
916 berichten |
Geplaatst - 11/11/2015 : 14:31:43
|
Dat klopt wat je zegt, Edirol naar Pc vv werkt, op welk kanaal je het ook zet, de Edirol, en je ziet in het programma Midi-ox dat dat kanaal ook signaal geeft. Kanaal 2 op de Edirol in dit geval, ieder kanaal trouwens. Kontakt 5 die op de pc staat werk wel op de Edirol, op ieder willekeurig kanaal. Ook zie je in het display van de Edirol dat het lampje Data out knippert, dus aangeeft dan er signaal gaat. Ook als de 5080 aangesloten is. Horen dus helaas (nog) niet. Zelf vermoed ik dat ik iets vergeet op de 5080 maar als ik het volgens het boek doet en verschillende keren om eventuele fouten te elimineren doet die het nog steeds niet. Vreemd genoeg werkt de 5080 wel op de M-Audio 61 die ik als onderklavier heb. Dus die staat onder de Tyros 3.
Groet, Bert
Yamaha Tyros 3 Yamaha HS 50 M (2) Yamaha HS 10 M Yamaha MG 102 C Mixing Console Roland XV 5080 Soundmodule Edirol PCR 800 Midi board |
Bewerkt door bertus op 11/11/2015 14:35:02 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 12/11/2015 : 10:39:50
|
Op de XV-5080 zit rechtsboven een lampje "MIDI Message". Knippert dat als je de Edirol aangesloten hebt en er op speelt? En zo niet, knippert het dan wel als je de PC aangesloten hebt op de Roland module?
Ik vermoed dat de 5080 luistert op een ander kanaal dan de Edirol uitzendt. Misschien kan je de XV-5080 instellen dat hij luistert op alle MIDI kanalen?
Maarten |
|
|
bertus
Senior Member
916 berichten |
Geplaatst - 15/11/2015 : 11:50:01
|
Dank voor je reactie hoor. Sorry voor mijn late reactie maar had veel werk. Dat lampje knippert niet als de Edirol aangesloten is op de XV 5080 en ik erop speel. En de midikanalen staan goed ingesteld. Het knippert wel als ik deze aangesloten heb op de Tyros en speel. Ook hetzelfde als ik deze op de M-Audio aansluit en speel.
Jij schreef: Ik vermoed dat de 5080 luistert op een ander kanaal dan de Edirol uitzendt. Misschien kan je de XV-5080 instellen dat hij luistert op alle MIDI kanalen?
In het eerste kan ik een beetje begrijpen wat je bedoelt maar zou niet weten waar dit te moeten zoeken, dat zou wel vreemd wezen of niet? Of ik 'm zo kan instellen dat die op alle kanalen luistert zou ik niet weten vooralsnog maar ik vermoed van niet.
De pc staat er niet op aangesloten op de 5080 daar ik met Kontakt de M-Audio of de Edirol kan bedienen dus dit is niet nodig.
Wat ik wel nog even wilt vermelden is dat als ik op de Edirol een toets aanslaat er wel een lampje knippert op het display van de Edirol, het lampje data out maar op een of andere manier komt het niet aan op de 5080... Dus op wat voor een kanaal ik beide ook instel, op de Edirol knippert dada out wel en op de 5080 dus in een van de twee zit een fout denk ik.
Dus die de hamvraag, waarom ziet de Edirol de 5080 of andersom dus niet.....
Groet, Bert
Yamaha Tyros 3 Yamaha HS 50 M (2) Yamaha HS 10 M Yamaha MG 102 C Mixing Console Roland XV 5080 Soundmodule Edirol PCR 800 Midi board |
Bewerkt door bertus op 15/11/2015 13:28:15 |
|
|
bertus
Senior Member
916 berichten |
Geplaatst - 16/11/2015 : 15:03:14
|
Als aanvulling voor een dag later, ben vandaag goed aan het oefenen geweest waar toch de fout zou kunnen zitten, ik heb werkelijk geen idee, wel achter een paar andere instellingen gekomen zoals als de module aangesloten is op de Tyros hij met main variation ook mee gaat in instellingen enzo, genoeg om op de apparaat te ontdekken, werkelijk ongelofelijk en nog veel meer. Maar deze storing als je daarover mag praten, helaas niet. Nu is die aangesloten op het onderste midi keyboard, de M-Audio en staat de pc met kontakt op de Edirol (bovenste midi keyboard). Had het liever andersom gehad maar blijkbaar gaat dat niet??? Gek blijf ik het vinden want het beide een Roland machine. Er is inmiddels ook een brief onderweg naar Roland om eens te vragen hoe dit mogelijk is. Maar mocht iemand een idee hebben, graag hoor....
Groet, Bert
Bewerkt door bertus op 16/11/2015 15:04:24 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 16/11/2015 : 16:06:14
|
Dit is bizar.
Als het XV5080 lampje niet brandt ontvangt het geen MIDI data van de Edirol. Ik zou verwachten dat de Edirol MIDI out stuk is, ook al knippert het outputlampje. Maar dan zou je geen Kontakt kunnen bespelen met de Edirol...
Gebruik je dezelfde MIDI kabel van de Edirol naar je PC als wanneer je van de Edirol naar de 5080 gaat? Misschien is de MIDI kabel stuk?
Kun je vanuit de Tyros de XV5080 bespelen?
Maarten |
Bewerkt door maartenb op 16/11/2015 16:06:48 |
|
|
bertus
Senior Member
916 berichten |
Geplaatst - 17/11/2015 : 09:52:35
|
Hallo, en bedankt voor je snelle reactie, De XV 5080 ontvangt dus geen midi data van de Edirol omdat het lampje op de XV 5080 midi message niet brand. Precies wat je zegt, dan zou je ook kontakt niet kunnen bespelen op de Edirol. Die weer vanuit de PC komt.En dat kan dus wel! De Edirol is verbonden voor de power met een usb kabel aan de PC. Ik gebruik wel dezelfde kabel vanuit XV 5080 naar Tyros en dat is prima, zo ook van de XV 5080 naar de M-Audio maar naar de Edirol doet die het dus niet met die kabel. Ook heb ik dezelfde kabel een keer vervangen en deze aansluitingen weer gedaan met hetzelfde resultaat. De kabel die vanuit de Pc komt is een usb kabel ook voor de stroomverbinding, die zorgt er ook voor dat ik kontakt dus kan horen op de Edirol. Met een andere midi kabel, gekocht bij Oostendorp, dus van 5080 naar Tyros en M-Audio. Gisterenavond heb ik heb boek van de Edirol en de XV 5080 weer eens doorgespit hoe een en ander zou kunnen/moeten. Ik begon te denken dat deze twee Roland machines om elkaar te zien misschien een aparte behandeling zouden moeten hebben o.i.d. Maar daar ben ik niet achter gekomen helaas, het lijkt mij ook sterk dat dit zou moeten. Ondertussen heb ik de XV 5080 aan het onderste klavier verbonden, de M-Audio (midiboard)en op right 3 van de Tyros 3, en kontakt vanuit de pc aan de Edirol, het bovenste klavier. Ik blijf het een vreemd iets vinden, zou het kunnen zijn omdat ik niet de Editor voor de pc erbij hebt? De software die erbij zat gaat tot/met XP.Daar heb ik dus niets aan, dat is waar, want ik heb Windows 8.1 momenteel en durf eigenlijk niet op te waarderen naar Windows 10, ik denk dan dat kontakt het niet meer gaat doen namelijk maar dat is een ander probleem en een kwestie van uitproberen. Hij is namelijk tweedehands gekocht op marktplaats en ziet er werkelijk als nieuw uit, zo nieuw zelfs dat er geen enkele vetvlek van vingers bij de knoppen zit en zelfs de inkt wat aangeeft welke functie een knop zou moeten hebben was niet beschadigd of versleten en hij nog als nieuw in de oorspronkelijke doos zat. Ik blijf het een vreemd probleem vinden en denk dan ook dat er niet snel een oplossing voor zoiets is, ik heb het nog nooit eerder gehoord.
Groet, Bert
Bewerkt door bertus op 17/11/2015 10:00:09 |
|
|
tyros2
Senior Member
796 berichten |
Geplaatst - 17/11/2015 : 19:16:56
|
Hoi Bertus.
Misschien een domme vraag maar zijn alle pennentjes van de midikabel bemand ???? Want er zijn ook kabels die dit niet hebben. Hetzelfde heb je ook met sommige scartkabels
Muzikale Groet Henk |
|
|
T-Rossie
Moderator
3236 berichten |
Geplaatst - 18/11/2015 : 00:11:40
|
Een midikabel gebruikt slechts 2 pennen/aansluitingen : 4 en 5
De telling is 1 4 2 5 3 De pennen 1, 2 en 3 mogen onbedraad blijven... eventueel de afscherming aan pen 2.
|
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 18/11/2015 : 09:23:16
|
Dus de USB-verbinding op de Edirol werkt, zowel voor stroom als voor MIDI data.
Van de MIDI OUT van de Edirol naar de MIDI IN van de XV-5080 werkt niet.
Ik zou even focussen op deze setup: Met een MIDI kabel van de Edirol MIDI OUT naar de MIDI IN van ...
Op de plek van de stippeltjes heb je de XV5080 gehad, dat werkt niet. Heb je op de plek van de stippeltjes al eens de Tyros gehad? En werkt dat?
Maarten |
|
|
tyros2
Senior Member
796 berichten |
Geplaatst - 18/11/2015 : 11:42:03
|
Oké Roel weer wat geleerd. Ik kwam met de mededeling omdat iemand van een muziekwinkel mij ooit eens vertelde dat dit van invloed kon zijn. Waarschijnlijk was deze man ook niet goed op de hoogte. Ik zat even mee te denken met Bertus maar het wordt denk ik een complex verhaal. Ben benieuwd of het ooit gaat werken zoals hij het wil.
Muzikale Groet Henk |
|
|
bertus
Senior Member
916 berichten |
Geplaatst - 18/11/2015 : 12:26:10
|
Hallo MaartenB Op de plek van de stippels heb ik ook de tyros en zelfs de m-audio gehad, laat die nu wel werken. Hij kreeg zijn stroom via de pc met Usb, ik heb natuurlijk ook overal informatie ingewonnen en ook bij andere zaken als Oostendorp en allemaal vertelde ze mij dat een eigen voeding wel eens het probleem zou kunnen tekkelen. Ik las zelfs ergens iemand met hetzelfde probleem, ook toevallig, die een eigen stroom adapter op de PCR800 had aangesloten en de soundmodule werkte! Dus zojuist maar van mijn niet rokers geld, ja ja, 4 maanden nu, een adapter besteld bij Oostendorp na eerst het probleem uitgelegd te hebben en gaan we dat eens proberen. De midi kabels zijn in orde speciaal daar naar gekeken. In het uiterste geval zou ik beide instrumenten terug kunnen zetten naar de fabrieksinstellingen, dat is ook weer zowat.... Ik verwacht met 2 a 3 dagen dat die in huis en in het weekend heb ik pas weer tijd dus ik kom hier zeker met hopelijk goede resultaten terug. Nu de volgorde van aansluiting: Vanaf Pc met Usb naar de M-audio voor Kontakt daarop. Dus de Pc opstarten en de M-Audio start mede op. Werkt Vanaf midi in (soundmodule) naar midi out (PCR 800) met de juiste midikabel. Wachten nu op adapter voor rechtstreekse stroomvoorziening PCR 800. En kijken verder, fingers crossed.
Groet, Bert
Bewerkt door bertus op 18/11/2015 12:30:34 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 20/11/2015 : 12:33:26
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door bertus
Op de plek van de stippels heb ik ook de tyros en zelfs de m-audio gehad, laat die nu wel werken.
Nu ben ik verward. Waarom zou je de Edirol via MIDI OUT aansluiten op de M-Audio MIDI IN? De M-Audio is toch een masterklavier dat uitsluitend MIDI data verzendt? Hij ontvangt toch geen MIDI data om geluid weer te geven?
Begrijp ik dit goed: Je hebt de Edirol MIDI OUT aangesloten op de MIDI IN van de Tyros, en dan komt er geluid uit de Tyros als je speelt op de Edirol?
Heb je dit getest terwijl er *geen* verbinding is tussen de PC en de Tyros?
Ik heb nl. toch het vermoeden dat de MIDI OUT niet werkt op de Edirol. En als je een verbinding houdt tussen PC en Tyros, je dan eigenlijk speelt via de USB van de Edirol naar de PC en via de PC naar de Tyros.
Daarom ben ik benieuwd of je een test hebt gedaan, waarbij een MIDI kabel de enige verbinding is tussen de Edirol en de Tyros.
Ik hoop dat ik ongelijk krijg overigens; ik hoop dat de MIDI OUT van de Edirol gewoon werkt natuurlijk.
Voor de duidelijkheid: met MIDI OUT en MIDI IN bedoel ik de ronde, zwarte, 5-polige aansluiting.
Maarten |
|
|
bertus
Senior Member
916 berichten |
Geplaatst - 20/11/2015 : 17:18:39
|
Hallo allemaal,
Het eureka moment!!! Ik heb het gevonden gelukkig, eindelijk. Wat was het nu, de oplossing was eigenlijk doodeenvoudig en zijn we te diep in de materie ingegaan, ook daar leer ik weer van. De Edirol PCR 800 moet zijn eigen stroomvoorziening hebben doormiddel van een adapter, dan werkt de verbinding naar de Edirol wel, hij krijgt dus via Usb aansluiting van de Pc niet genoeg power om de soundmodule aan te kunnen sturen en nu werkt het perfect! Twee dagen geleden een adapter besteld bij Oostendorp en gisteren in huis, wederom een top service van een top zaak en dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ook hierbij iedereen bedankt die over dit onderwerp ook hoofdbrekens hebben gehad en hebben gereageerd. Toppie jongens! Nu kan ik verder met de verzameling in gaan stellen en proberen op te slaan voor het nummer Silk Road van Kitaro met de XV 5080 en Kontakt, maar dit is weer een ander verhaal.......
Groet, Bert
Bewerkt door bertus op 20/11/2015 17:20:01 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 22/11/2015 : 20:58:09
|
Fantastisch, Bert!
Ik ben blij dat ik het mis had en dat je MIDI OUT gewoon werkt!
Veel plezier met instellen en daarna... spelen!
Maarten |
|
|
Onderwerp |
|