Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Multipad: weinig voices beschikbaar?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

eddycafmeyer
Average Member

276 berichten

Geplaatst - 20/02/2016 :  13:47:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil een gitaarriff maken in multipad.
Klopt dat dat er in de bank electrische gitaar maar een 5-tal voices beschikbaar zijn voor het gebruik in multipad? Ook in de andere voice-banken zijn de voices die je kan gebruiken voor multipad duidelijk beperkt in aantal.
Is vind ook nergens dat je bij het maken van een Multipad kunt 'quantize' doen?

Eddy

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 20/02/2016 :  19:08:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eddy,

De meeste E.gitaren in de panelvoices bestaan uit een 'droge' gitaar, aangevuld met een dsp effect.
Als het dsp lampje brand en je schakelt dit uit, dan hoor je de oorspronkelijke klank van de gitaar zonder effect.
Deze kale klanken kun je kiezen voor een multipad.

Maar er zijn nog veel meer gitaren die je kunt gebruiken, namelijk die van de Legacy, GM&XG en de GM2 voices.
Deze vind je door via de knop UP naar de betreffende mappen te gaan.
Ik denk dat je dan genoeg keus hebt.
Ik heb niet kunnen ontdekken hoe je in een multipad een voice van een dsp effect kunt voorzien.

Vr.gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 20/02/2016 :  19:23:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Eddy, nog even een aanvulling op je 'quantize' vraag.

Een mutipad is in feite een midifile met de extensie .PAD
Als je een multipad naar een usb-stick kopieert en .PAD verandert in .MID, dan kun je het bestand op de computer in een midi-sequencer laden.
Je kunt dan alles aanpassen en saven. Daarna uiteraard .MID weer veranderen in .PAD en terugzetten in de Tyros.
Een multipad gebruikt de midikanelen 1 t/m 4, dus per kanaal maar één instrument.
Je kunt eventueel wel verschillende instrumenten achter elkaar zetten in dezelfde mutipad.

Vr.gr. Richard.

Bewerkt door richard001 op 20/02/2016 19:23:51
Ga naar bovenaan de pagina

micdo
Senior Member

526 berichten

Geplaatst - 21/02/2016 :  11:56:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Richard,
als je de instrumenten achter elkaar zet, dan hoor je ze toch elk afzonderlijk?
Ik nap niet echt wat je ermee bedoeld
Kun je mij duidelijk maken wat je bedoeld

Met een vrolijke noot wordt alles mooier.

Gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 21/02/2016 :  14:04:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michel,

Wat ik bedoel is het volgende,
Als je een multipad afspeelt dan hoor je van het begin tot het eind hetzelfde instrument.
Als je zelf een multipad op de Tyros maakt kies je in principe altijd eerste een voice, vervolgens druk je op REC en neem je een stukje spel op.
Je kunt tijdens het inspelen een andere voice kiezen waardoor de multipad overgaat in een ander instrument, maar dat is practisch niet werkbaar.
Maar als je een multipad in een midi-sequencer op de computer maakt of bewerkt, dan is dat wel eenvoudig te doen door op de juiste plekken een program change aan te brengen.
Je kunt dan dus een multipad maken die bijvoorbeeld met een brass begint, dan een saxgroep en vervolgens een piano,enz.
Je kunt dan ook gemakkelijk foutjes herstellen en allerlei andere leuke dingen doen.


Alles is wel aan een aantal spelregels gebonden, zoals:

1. De multipad moet als midifile type 1 worden gesaved (gescheiden midi-kanalen)

2. Als je een bestaande multipad in een midi-sequencer laadt dan zie je 5 sporen: het eerste spoor bevat de namen van de vier multipads, de andere sporen zijn de multipads zelf.
Het eerste spoor gooi je weg en save je niet mee als je iets hebt gewijzigd. Je kunt dan later op de Tyros de namen van de 4 pads weer aanvullen.

Je kunt zelf uitproberen wat je allemaal wel en niet kunt wijzigen. Als de Tyros het niet accepteert dan krijg je vanzelf een foutmelding en hebt je iets gedaan wat niet kan.

Gr. Richard


Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 21/02/2016 :  14:15:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Michel, nog even een aanvulling,

Ik heb op de Tyros5 1 multipad gevonden waarbij verschillende voices in 1 mutlipad worden gebruikt:

Multipad 2 van Comedy

Deze begint met Pizzicato en eindigt met klokken.


gr. Richard
Ga naar bovenaan de pagina

micdo
Senior Member

526 berichten

Geplaatst - 21/02/2016 :  19:40:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankje wel Richard,

Dan begreep ik het goed alleen snapte het nu er niet van. Ik ga straks eens kijken hoe die multipad klinkt.


Met een vrolijke noot wordt alles mooier.

Gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

micdo
Senior Member

526 berichten

Geplaatst - 21/02/2016 :  20:44:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi voorbeeld Richard,
Ik moest even zoeken maar multipad 189 Comedy demonstreert het goed.

Met een vrolijke noot wordt alles mooier.

Gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

eddycafmeyer
Average Member

276 berichten

Geplaatst - 22/02/2016 :  11:32:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankjewel Richard.
Dus het klopt dat je ook 'slechts' 6 E.guitar voices hebt als je een multipad wil maken in Tyros 5 (en inderdaad via legacy en andere GM-voices)?
Je opmerking betreffende 'quantize': zal ik eens rustig moeten bekijken, lijkt me al technisch hoogstaand, maar we leren continu bij!
Eddy
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000