Hoi Wouter, Ik ben ook geen muziekprofessor, maar de accoorden die jij opgeeft kunnen volgens mijn bescheiden mening niet kloppen, een E# in combinatie met bes5 ??? Ook een B# ben ik nog nooit tegengekomen. Misschien een paar tikfoutjes of de maker heeft de accoorden klakkeloos van een transposer overgenomen, dan krijg je ook weleens van deze vreemde accoorden. Op de Tyros krijg je dat namelijk ook wanneer je een accoord niet strak speelt (zie mijn topic accoorden notatie) Onder welke tekst vallen deze accoorden? Ik speel dit nummer in G ik kan die twee accoorden voor je transponeren mocht het nodig zijn. We horen het wel Grtzz, Heiko
Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt.... als het je neus uit komt is het véél erger!
E# is op toetsinstrumenten inderdaad een F. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er een E# akkoord staat. Dit past ook niet in de toonladder van E. Of is dit na een modulatie in het nummer, waarbij alles een halve toon hoger gespeeld wordt?
E#m7(b5) = Fm7(b5) = f - as - b - es
Hetzelfde geldt voor B#, wat op toetsinstrumenten C is. Ook hier krijg ik de indruk dat dit in het begin van het nummer als B wordt gespeeld, en na de modulatie als B#.
Dit zou kunnen kloppen wanneer zoals ik al zei dat de accoorden klakkeloos overgenomen zijn door een transposer. Maar dan nog.... waarom alleen 2 accoorden?
Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt.... als het je neus uit komt is het véél erger!
Ja ik weet ook niet hoe deze akkoorden in dit stuk zijn gekomen. Ik ben ook wat gaan googlen en wat Maarten zei (wat ik ook al had aangegeven) lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing.
Bedankt voor je aanbod om te transponeren Heiko maar ik kom er wel uit denk ik. Normaal gesproken speel ik dit stuk ook in een andere toonsoort maar heb nu een zangstem erbij die in de originele toonsoort is (E) vandaar.
De twee akkoorden zijn maar een klein aandeel in het geheel en ik zal het eens op gehoor moeten testen wat beter klinkt.