| Auteur |
Onderwerp  |
|
|
n/a
deleted

158 berichten |
Geplaatst - 08/10/2006 : 19:31:46
|
Als je een tyros via de lijnout wil versterken, met welke versterker kan je dat het beste doen? Eindversterker, PA versterker, hifi versterker, live boxen? Suggesties mogen ook naar mijn email adres gestuurd worden.
Mvgr. Cees.
|
|
|
T-Rossie
Moderator

3302 berichten |
Geplaatst - 08/10/2006 : 20:04:12
|
Cees, Hoe je ze ook noemt (eindversterker, PA- of Hifi versterker) die dingen doen allemaal hetzelfde : Versterken tot luidspreker nivo's.
Haai-faai is een 'mode' woord van jaaaaren geleden waarmee getracht werd aan te geven dat het wel érg goed was. In mijn beleving zijn er twee categoriën versterkers : a. Goed spul b. rommel
Op de eerste plaats is het belangrijk te weten met welk doel je wilt 'versterken'. Is het voor in de huiskamer, een klein zaaltje, grote zaal, theater, sporthal of bijv. de ArenA.
Alleen met een versterker ben je er nog niet, want de elektrische energie moet nog worden omgezet in luchttrillingen door luidsprekers. Wederom belangrijk is wáár ze worden opgesteld. (naast de PC, in de woonkamer, feestzaal, kerk, grote zaal of nog erger....)
Persoonlijk houd ik niet van gesleep met joekels van versterkers en ben daarom heel lang geleden overgestapt naar 'aktieve luidsprekers', wat inhoudt dat in elke luidsprekerbox eindversterkers zitten ingebouwd. (meestal één voor laag/bas en een andere voor mid/hoog) Geen gezeul met dikke luidsprekerkabel, alleen een netsnoertje en een (microfoon)snoer voor het signaal uit de mixer of keyboard.
Goede aktieve systemen merken : EV Mackie (bijv. SRM350 of SRM450) JBL (bijv. EON-series) Voice System LEM .... etc.
Vermogens lopen van ca. 20W tot 500 watt per luidspreker, dus keus genoeg. Mijn 2 stuks SRM450's doen 't perfekt voor zalen van 10 tot 300 feestende mensen of zelfs een theater met 700 personen. (Zij worden bijgestaan door een sub-laag kast) |
 |
|
|
theplayer
Moderator

3055 berichten |
Geplaatst - 09/10/2006 : 07:52:26
|
Hallo,
Als je niet wilt sjouwen, een goed geluid wilt hebben en er wel een paar centen voor over hebt, moet je beslist eens kijken naar het nieuwe Bose Pas System. (Personalized Amplification System)
 http://muzikanten.bose.nl/bose_system/index.html Ik heb er zelf nog niet het genoegen gehad om er mee te werken, maar ik heb er hele goede berichten over gehoord en gelezen. Met name een dekkking van bijna 180 graden en het 'dragende' effect overal in de zaal, maakt dat je bij een laag volume toch overal in de zaal goed te horen bent. Dat is natuurlijk ideaal, want het scheelt weer een heel stel zeurpieten die altijd vooraan moeten zitten en dan beginnen te klagen dat hun gehoorapparaat begint te fluiten. Mocht iemand er meer ervaring mee hebben dan zie ik ook graag wat meer info. Groetjes,
Frans
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! http://home.hccnet.nl/f.lijflander |
 |
|
|
n/a
deleted

1312 berichten |
Geplaatst - 09/10/2006 : 10:23:43
|
quote: Originally posted by Cees
Als je een tyros via de lijnout wil versterken, met welke versterker kan je dat het beste doen? Eindversterker, PA versterker, hifi versterker, live boxen? Suggesties mogen ook naar mijn email adres gestuurd worden.
Mvgr. Cees.
Cees, kan je jou vraag iets meer specificieren ... 1)Wat is het budget ? 2)voor welke doeleinden ? enz... sis |
 |
|
|
n/a
deleted

158 berichten |
Geplaatst - 09/10/2006 : 18:03:19
|
Welnu je hebt toch erg veel versterkers, roland keyboardversterker, gewone audio versterker, Pa Eindversterkers, Studio monitor versterker, met studio monitor boxen, speciale systemen zoals dat van Bose, wat mij beter geschikt lijkt voor een klassiek essemble. Bovendien is zo'n bose set behoorlijk duur, iets van 2500 euro.
Heb zelf mijn keyboard wel op m'n audiomeubel aangesloten, klinkt best leuk maar vervormd snel daarom niet zo geschikt voor keyboards. Het lijkt mij echt mooi worden als je Studio monitoren en versterker zou aansluiten, dat moet toch veel mooier klinken als de orginele set boxen, ik was benieuwd of iemand dat al geprobeerd heeft. Verhalen gehoord dat live geluiden zo prachtig mooi uit deze studio monitoren kunnen spetteren, da's wel een dure grap overigens welke ik niet snel zou uithalen!
|
 |
|
|
U.H.F.
Average Member

251 berichten |
|
|
theplayer
Moderator

3055 berichten |
Geplaatst - 09/10/2006 : 19:45:31
|
Hoi Cees,
Het is niet alleen de versterker die het doet, maar vooral de boxen. Ik heb zelf een dynacord processor gestuurde versterker. Daarbij heb ik 4 boxen van Dynacord die gevuld zijn met ElectroVoice speakers. Als ik daar de topkasten aanhang zit er ook een 15' speaker bij. Dat klinkt natuurlijk beter dan de standaard set. Als ik er de basboxen met 18' speakers ook bij hang wordt het pas echt genieten. Maar ja, wie zet dat in z'n kamer. Maar ik vind de boxen nog belangrijker dan de versterker. Neem gewoon de Tyros onder de arm en ga naar een winkel die een ruime keuze heeft. Laat dan gewoon een aantal setjes demonstreren. Groetjes,
Frans
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! http://home.hccnet.nl/f.lijflander |
 |
|
|
n/a
deleted

158 berichten |
Geplaatst - 09/10/2006 : 22:23:52
|
Bedankt voor de reacties, dat stagepas 300 systeem van yamaha is ook leuk, maar de mooiste van allen wat ik gehoord heb, is het aktieve 3 weg systeem van dynacord dat vond ik het best.
Dat Systeem van Bose is overigens te beluisteren op de Miles Beurs te Nieuwegein, zat. en zond. 28/ 29 okt. 20.30 uur, en de demo komt ook nog een keer in Tilburg. Kijk maar in de agenda bij Bose. (Demo Team). Live boxen zijn erg belangrijk voor live muziek, dat komt door de hardbassen en de horns die er vaak in zitten. Een huiskamerbox heeft altijd zachte conussen in de basspeakers zitten. Een goede live box produceert zo een 115 DB geluidsterkte niveau, en huiskamer-box maximaal 90 DB geluidssterkte.
Groet. Cees.
|
 |
|
|
T-Rossie
Moderator

3302 berichten |
Geplaatst - 09/10/2006 : 22:33:49
|
Tijdens de workshops maakt Koen gebruik van onderstaande speaker-set. Cees, als je iets moois zoekt voor in jouw huiskamer.... dit is absoluut zéér geschikt 
Speakers Zoekt u een verbetering van de klank van uw Tyros 2, kom dan bij ons luisteren naar de nieuwe high-end speakers van Yamaha, de HS serie. Het uiteindelijke geluid wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de kwaliteit van de speakers. Daar komt het geluid uiteindelijk doorheen. Deze speakers, die speciaal zijn ontwikkeld voor de Tyros 2, bieden de beste kwaliteit van geluidsweergave. Tevens zijn ze zeer mooi vormgegeven. De versterker zit geďntegreerd in de speakers. Ze zijn verkrijgbaar als set van 2 keer 70Watt + subwoofer van 150Watt en als 2 keer 120Watt + subwoofer van 150Watt. De subwoofer wordt dus op beide sets aangesloten. De complete set kost normaal gesproken respectievelijk € 959,- en € 1.209,-. Wij bieden deze aan voor € 795,- en € 1.027,-. Beide sets staan op voorraad en zijn bij ons in de showroom te beluisteren.
Het gaat om de HS50M (70Watt), de HS80 (120Watt) en de subwoofer HS10W (150Watt). Op de Yamaha website kunt u de specificaties lezen. Klik hier om direct naar de juiste pagina te gaan.
|
 |
|
|
U.H.F.
Average Member

251 berichten |
|
|
Heiko
Advanced Member

1643 berichten |
Geplaatst - 10/10/2006 : 12:18:42
|
Inderdaad, die Yamaha boxen klinken grandioos, ik heb ze bij Henk gehoord, jammer dat ze niet geschikt zijn voor live-gebruik. Toch ben ik blij dat de verkoper (sorry, ik ben zijn naam kwijt) mij heeft weten te overtuigen om voor de SP300 te kiezen. Mischien dat ik later nog eens een mooi setje voor thuis aanschaf.
|
 |
|
|
n/a
deleted

158 berichten |
Geplaatst - 12/10/2006 : 10:23:31
|
Ik heb aan mijn buurman (Yamato) gevraagd of ik op twee maal 150 wat "mag spelen in huis, (Sp 300) "ik bewoon zelf een flatje. Hij zegt als je dat gaat doen "schiet ik je dood, of ik laat je door de politie uit huis halen, bovendien zing je zo vals als een gekastreerde Kater! Een mens mag niet veel meer tegenwoordig, vandaar dat ik toch maar met de hoofdtelefoon op blijf spelen! |
 |
|
|
Player
Average Member

221 berichten |
Geplaatst - 12/10/2006 : 10:30:13
|
Cees,
Misschien repertoire ietwat aanpassen.. 
Groet, Mark |
 |
|
|
U.H.F.
Average Member

251 berichten |
|
|
fboss
Average Member

380 berichten |
Geplaatst - 03/03/2009 : 11:07:22
|
Hallo Allemaal;
Ik heb een vraag over de hier reeds besproken Bose L1.
Is dit ook voor thuisgebruik (gezien de prijs) een goed alternatief voor de Yamaha HS serie 50 of 80
Wie heeft de Bose L1 zelf al gehoord in huiskamer verband of tijdens een uitvoering?
Hoe moet ik in dit verband de SP300 beoordelen?
Groetjes van fboss
|
 |
|
|
T-Rossie
Moderator

3302 berichten |
Geplaatst - 03/03/2009 : 17:47:47
|
Fboss, Voor thuis lijkt me de L1 van Bose ietwat oversized met z'n 750 Watt per systeem. Donderdag a.s. krijgt Henk de L1's binnen en 2 ervan zijn voor mij. De L1 heb ik bespeeld met de Tyros3 in een winkel.... en het is opzienbarend hoe goed dat klinkt.
Zaterdag of zondag a.s. zal ik mijn indrukken verwoorden na ons eerste partijtje met de L1's. |
 |
|
| |
Onderwerp  |
|