Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Genos Forum
 Genos gerelateerde onderwerpen
 Genos aan de pc
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

Dutchloner
Starting Member

15 berichten

Geplaatst - 04/01/2018 :  20:47:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Hier en daar zie ik filmpjes op YouTube, waarin de Genos met een waanzinnig geluid. Nu is mijn vraag, hoe sluit ik de Genos aan op de pc, zodat ook ik een filmpje op kan nemen met een rechtstreeks geluid. Ik heb een kabeltje usb to host AB. Ik heb een cam. Ik heb de Usb-Midi-Driver gedownload en geïnstalleerd. Nu kan ik de Genos wel aan de pc hangen, maar verder kom ik niet. En met de computer gerelateerde handelingen kom ik niet echt verder. Heb ik misschien nog een sequencer programma nodig? En zo ja, is er buiten Cubase ook nog een ander goed werkend programma wat géén honderden euro's kost (ik blijf tenslotte een Nederlander :-D )

Met vriendelijke groet,
Frits

theplayer
Moderator

2981 berichten

Geplaatst - 04/01/2018 :  22:00:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van theplayer  Reageer met citaat
Hoi Frits,

Allereerst welkom op dit forum.
Leuk dat je mee komt doen.

De truc is om tijdens het filmen je spel op te nemen met de audiorecorder in de Genos.
Daarna kun je op de PC met een video-bewerkingsprogramma het geluid onder het filmpje monteren.
Natuurlijk wel zodanig dat het synchroon loopt.
Groetjes,




Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen!
Ga naar mijn Tyrossite
Ga naar bovenaan de pagina

Dutchloner
Starting Member

15 berichten

Geplaatst - 04/01/2018 :  22:28:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Frans,

Dank je wel voor de verwelkoming en voor je snelle reactie.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat het niet gemakkelijk is. Ik vermoed dat er toch wel een andere manier moet zijn. Als ik zo af en toe een YouTube filmpje bekijk, dan schakelen de mensen de cam aan en beginnen gelijk te spelen. Met uiteraard een rechtstreeks geluid van de Genos naar de pc. Dus zal ik waarschijnlijk toch iets anders te werk moeten gaan. Ik vermoed ook dat er best mensen zijn, die hun pc rechtstreeks op een mengpaneel aangesloten hebben, maar volgens mij is dat ook niet bij iedereen het geval. Ik verwacht dus dat ik verder zal moeten puzzelen.

Ik heb in ieder geval nog steeds geen goed sequencer proggie gevonden, dus als iemand daar een antwoord op heeft, dan hou ik me aanbevolen.

Met vriendelijke groet,
Frits
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1575 berichten

Geplaatst - 05/01/2018 :  14:02:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Zelf gebruik ik hiervoor een eevoudige webcam in combinatie met een Focusrite Scarlett8i6 Usb audio interface .
Hieruit komt ook het geluid naar mn monitors toe ( speakers) en kan ik gelijk een opname maken , dan is geluidskwaliteit top , maar beeld is afhankelijk van welke camera je gebruikt .
hier een voorbeeld : https://youtu.be/0e-A0baLjBc

Gr,Arno

Genos /MFC10 /Nord5D/Tannoy D8 Monitors
Ga naar bovenaan de pagina

Dutchloner
Starting Member

15 berichten

Geplaatst - 05/01/2018 :  16:05:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Arno,

Dank je wel voor je antwoord. Wat ik dus nodig heb is een usb audio interface. Ik ben al even aan het googlen geweest bij Focusrite, en volgens mij is de Scarlett 8i6 niet meer te krijgen. Maar er staan wel andere. Nu nog even de volgende vraag. Aan de computer wordt deze interface aangesloten met usb, maar hoe wordt deze eigenlijk aangesloten op de Genos?

Met vriendelijke groet,
Frits
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3172 berichten

Geplaatst - 05/01/2018 :  16:14:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Main out L+R uitgangen Genos aansluiten op Line-ingangen van USB interface.
Ga naar bovenaan de pagina

Dutchloner
Starting Member

15 berichten

Geplaatst - 05/01/2018 :  16:26:03  Toon profiel  Reageer met citaat
T-Rossie,

Bedankt voor het antwoord. Het is me duidelijk.

Met vriendelijke groet,
Frits
Ga naar bovenaan de pagina

Dutchloner
Starting Member

15 berichten

Geplaatst - 09/01/2018 :  21:34:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Toch nog een vraagje aan Arno of misschien dat anderen dit ook weten.
Ik ben inmiddels de eigenaar van een Focusrite Scarlett 2i2 en hier heb ik de Genos op aangesloten. Nu krijg ik er wél een keurig geluid uit, maar hoe ik het ook went of keer, het blijft mono. Mijn vraag is nu: wat voor een kabel(s) gebruik jij tussen de Genos en de Focusrite Scarlett. Is dat 1 kabel met aan beide zijden een stereo jack? Of misschien een kabel met aan de ene kant een stereo jack en aan de andere kant 2 mono jacks? Of misschien nog heel iets anders? Ik ben razend benieuwd.

Met vriendelijke groet,
Frits
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3172 berichten

Geplaatst - 09/01/2018 :  22:35:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Frits ik neem aan dat je 2 line-inputs op de geluidskaart gebruikt?
Essentieel is wél dat je de PAN regelaars van die twee kanalen tegengesteld draait : De éen helemaal linksom en de andere helemaal rechtsom.
Ga naar bovenaan de pagina

Dutchloner
Starting Member

15 berichten

Geplaatst - 09/01/2018 :  23:02:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Uhm, 2 line-inputs op de geluidskaart? deze snap ik effe niet. Zo'n uitgebreide geluidskaart heb ik nou ook weer niet.
Ik heb de Genos gewoon aan de usb audio interface gekoppeld en heb verschillende mogelijkheden van kabels gebruikt, maar geen van allen geeft me een stereo effect. Alles komt gewoon mono door. Bij de leverancier van Focusrite zijn wel programma's te downloaden, dus als ik misschien een ondersteuningsprogramma nodig heb, dan zou ik zeker nog eens op zoek moeten.

Met vriendelijke groet,
Frits
Ga naar bovenaan de pagina

Dutchloner
Starting Member

15 berichten

Geplaatst - 09/01/2018 :  23:21:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb even aan de achterkant van mijn pc gekeken en daar zitten inderdaad meerdere mogelijkheden om wat aan te sluiten, dus misschien dat er ook twee ingangen zitten. Maar dat van die pan regelaars begrijp ik effe niet. Ik heb verder geen mogelijkheden om wat in te stellen in mijn "volume mixer" het programmaatje wat bij mijn geluidskaart zit. Dus de geluidskaart gebruik ik niet rechtstreeks.
Ga naar bovenaan de pagina

micdo
Senior Member

526 berichten

Geplaatst - 09/01/2018 :  23:45:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag frits,

kijk hier maar eens dat zal het voor jouw verduidelijken. Ik doe dit al een tijdje.

https://studio2create.nl/mijnblog/nl/2016/07/keyboard-laptop-externe-geluidskaard/

Met een vrolijke noot wordt alles mooier.

Gr. Michel
Ga naar bovenaan de pagina

Dutchloner
Starting Member

15 berichten

Geplaatst - 10/01/2018 :  00:45:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor je berichtje, Michel.

Helaas kan ik ook hier niet veel mee. De Focusrite in het schema heeft twee Line-inputs aan de achterkant die worden gebruikt om de Tyros mee te verbinden. Dat is dus wat ik nou net weer mis. Ik heb geen Line-inputs aan de achterkant zitten. Ik moet dus de Line-inputs aan de voorkant gebruiken. Echter kan ik er volgens mij maar 1 tegelijkertijd gebruiken.
Volgens wat ik lees moet ik aan de voorkant een stereo jack 6.3 gebruiken en het schakelaartje van Line/Instr(ument) moet op Line staan. Maar ik moet dan volgens mij aan de andere kant van de kabel twee mono jacks hebben, die ik op Line out aan moet sluiten. En dan maakt het volgens mij niet uit of ik Line Out L/L+R neem of Aux Out 3 + 4. Máár, ik heb wel geluid, alleen geen stereo, maar mono. En dat is dus niet de bedoeling.

Jeetje, kunnen jullie het nog volgen?

Met vriendelijke groet,
Frits.
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3172 berichten

Geplaatst - 10/01/2018 :  10:26:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Frits,
Bij alle externe geluidskaarten wordt een programma meegeleverd wat een soort 'mixer' laat zien op de PC. Je ziet dan de kanalen met bijbehorende regelaars.
Onderaan beginnend : Volume, pan, EQ.... gain.

In principe moet je alle inputs tegelijkertijd kunnen benutten.
Een stereo input met 6.3mm jacks lijkt me stug. Gewoon 2 kabels (jack-jack) tussen de Genos en audio-kaart.
Ga naar bovenaan de pagina

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 10/01/2018 :  11:27:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
Filmpjes maken met goed beeld en geluid vergt inderdaad wel wat kennis van bepaalde termen. Het is allemaal niet heel moeilijk, maar zonder die kennis wordt het wel lastig.

Dus ik zal even in het kort proberen uit te leggen hoe je met gratis software inderdaad je camera kan aanzetten en dan in realtime je filmpje kan inspelen met goed beeld en geluid.

Wat heb je nodig?
- Een Genos (of ander keyboard)
- Een audio interface (in jouw geval de focusrite)
- Een goede kwaliteit webcam
- software om dit te combineren en op te nemen.

Fase 1: Audio interface
Het begint met de audio interface, deze vormt de verbinding tussen je Genos en de computer. Dit sluit je als volgt aan:

- Indien je windows gebruikt: Zorg ervoor dat je de juiste drivers van je focusrite hebt geinstalleerd op je computer. Deze drivers kreeg je bij de aankoop van je focusrite, maar eventueel kun je ze ook downloaden van de focusrite site.

* waarom is dit zo belangrijk?
Dit is extreem belangrijk omdat op een windows computer je focusrite anders als een generieke usb audiokaart gezien wordt. Dan werkt die op zich wel maar is onbruikbaar voor jouw doel het synchroon opnemen van beeld en geluid. Dit komt door een term genaamd: latency

Latency is de vertraging tussen het binnenkomen van je genos geluid in de computer en het daadwerkelijk verwerkingsproces van je computer. Het is uiteraard zaak dat deze latency zo laag mogelijk is om de vertraging tussen beeld en geluid zo klein mogelijk te houden.

Als je de focusrite drivers hebt geinstalleerd krijg je een zogenaamde Focusrite ASIO driver. ASIO is de snelle manier van aanspreken van je geluidskaart waarin je de zogenaamde buffersize kan instellen. De buffersize bepaalt hoelang de latency vertraging in milliseconden uiteindelijk is. Probeer deze latency vertraging altijd onder de 10 milliseconden te houden omdat de meeste mensen dit als gelijktijdig ervaren.
Zonder asio driver kan het al snel zo zijn dat er een halve seconde tot een seconde vertraging optreedt.

Op de focusrite zit een knop genaamd direct monitoring. Als je deze op aan zet hoor je het geluid direct (dus zonder vertraging). Dit is een prima instelling voor als je normaal op de Genos speelt. Echter als je gaat opnemen op de computer moet je deze op dat moment altijd uitzetten.

* op een mac kun je dit overslaan, daar worden andere type drivers gebruikt.

Goed, nu heb je de focusrite goed geinstalleerd op de computer en kun je door naar fase 2

Fase 2: aansluiten genos op de focusrite
- de Linker output van je genos sluit je aan op ingang 1 van je focusrite met een Mono Jack kabel (6.3mm) aan de voorkant
- de Rechter output van je genos sluit je aan op ingang 2 van je focusrite met een Mono Jack kabel (6.3mm) aan de voorkant

- De outputs verbinden hangt heel erg af van hoe je normaal dit zou aansluiten, ik heb zelf actieve luidsprekers rechtstreeks aan de audio interface hangen, maar je zou dit bijvoorbeeld ook naar je stereo installatie kunnen aansluiten en daar dan de versterker en luidsprekers van kunnen gebruiken. Dit hangt dus af van hoe je het thuis voor elkaar hebt.

Fase 3: Webcam
Ook voor de webcam geldt, installeer de drivers zodat je deze straks in de software voor het opnemen kunt gebruiken.

Fase 4: Software
Om videos te maken met goed beeld en geluid heb je software nodig. Dit kan van gratis tot extreem duur, afhankelijk van of je je videos wilt aanpassen of niet met veel features. Ik behandel hier de gratis variant.

De software die je nodig hebt het OBS Studio (Open Broadcaster Software Studio). Dit is een gratis pakket waarin je zelf je opname studio kan samenstellen. In jouw geval is dit 1 webcam en 1 audio interface.

Deze software kun je hier downloaden:
https://obsproject.com/

Zodra je deze software hebt geinstalleerd en hebt gestart kun je links onderin een scene aanmaken en in het midden onderin aangeven dat je een webcam hebt (die je dan koppelt aan je huidige webcam driver), plus een audio kaart (die je koppelt aan de USB Focusrite ASIO driver input 1/2 (voor het stereo geluid))

Dit is best even puzzelen als je dit nooit gedaan hebt, maar gelukkig staan er genoeg tutorials op youtube die je even door dit proces heenloodsen,zoek daarvoor in youtube op: obs studio dutch (voor nederlandstalige uitleg videos)

Eindproces:
Als je dit eenmaal eenmalig hebt ingesteld is het vanaf dat moment een kwestie van OBS studio opstarten, op de record knop drukken en alles wat je dan doet en speelt op de genos komt in perfecte stereo kwaliteit in sync op de video en kun je vervolgens deze opgenomen video op youtube op je kanaal uploaden om te delen

Eventueel ga je daarna nog een stapje verder door je video te editten met wat teksten en overgangen, maar daarvoor heb je dan een video bewerkingsprogramma nodig. Ik gebruik daarvoor zelf Sony Vegas, maar dat is een behoorlijk ingewikkeld programma voor beginners.

Echter de video van het keyboard en het geluid heb je al opgenomen via obs studio en dan ziet dit er zo uit en klinkt het kwa geluid als volgt:

Voorbeeld opname OBS Studio: Song Fragile van Sting
Ik heb zelf geen genos maar een korg pa4x, maar het is in principe hetzelfde aangezien ik ook een keyboard song live gespeeld opgenomen heb op de manier zoals hierboven beschreven en je op deze manier goed kunt zien wat je kunt verwachten kwa beeld en geluid als je OBS Studio gebruikt.

De tekst blokjes in de video heb ik toegevoegd via sony vegas die zijn voor jouw doeleinde overbodig en bij jou volstaat om direct de OBS Studio file naar youtube te uploaden.

https://www.youtube.com/watch?v=nbx0SB-DWeE

Bewerkt door QuiRobinez op 10/01/2018 11:54:27
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1575 berichten

Geplaatst - 10/01/2018 :  12:02:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Hallo frits,
Inderdaad moet je de aansluitingen aan de voorkant gebruiken om de Genos aan te sluiten .Zelf heb ik hier "haakse" jackpluggen voor
Aan de achterkant je monitor/speaker systeem op de line outs.
Maar uiteraard zal je eerst de benodigde software van Focusrite moeten instaleren
Deze informatie vind je in de handleiding , met de benodigde download code voor de software
Pas na het instaleren van de software je focusrite aansluiten .

Succes,
Arno

Genos /MFC10 /Nord5D/Tannoy D8 Monitors
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000