Auteur |
Onderwerp |
|
kayo
New Member
24 berichten |
Geplaatst - 12/11/2005 : 11:11:33
|
Ik heb een vraagje over de Master EQ-instelling van de Tyros 2. Ik gebruik de standaard speaker set bij m'n Tyros 2 en heb de instelling onder "Type" gewijzigd van "Flat" naar "SP Home" aannemende dat met "SP" speakers werd bedoeld. Zijn er nog meer instellingen die je zou moeten aanpassen? Als dat zo is, met welke waarden moet dat dan. Misschien dat iemand mij op weg kan/wil helpen?
Vriendelijke groet Kayo |
|
T-Rossie
Moderator
3239 berichten |
Geplaatst - 12/11/2005 : 14:42:40
|
Kayo, Er 'moet' niks met de EQ instellingen want het zijn jouw oren, speakers en kamer die bepalen wat naar jouw smaak goed klinkt.
Op mijn home-studio luidsprekers klinkt de standaard T2 instelling perfekt en na toch wat geprobeerd te hebben met EQ/compressor instellingen was de conclusie : Zet maar weer op de 'zo uit de doos' instellingen. |
|
|
RONY
Junior Member
51 berichten |
Geplaatst - 12/11/2005 : 15:02:12
|
Hi Kayo, Wat je eens kunt proberen is het volgende : Je vertrekt van Flat en dan stel je via edit de EQ als volgt in: EQ1 : +4 EQ2 : +3 EQ3 : +2 EQ4 : +5 EQ5 : +8
Deze instellingen kan je dan saven onder user1 of een naam naar keuze. Ik heb mijn Tyros2 nog niet maar op de 3000 geeft dit een enorm verschil, probeer maar eens.
Groetjes,
Rony |
|
|
kayo
New Member
24 berichten |
Geplaatst - 12/11/2005 : 18:47:51
|
Rossi en Ronny bedankt. Ik heb de instellingen die Ronny heeft opgegeven voor de 3000 uitgeprobeerd en dat geeft een beter klankbeeld. Ik begrijp dat iedereen dat anders zal/kan ervaren en dat het sterk afhankelijk zal zijn van de speakers die gebruikt worden en de ruimte waarin het keyboard is opgesteld, mij heeft het in ieder geval geholpen.
|
|
lacobo
Average Member
245 berichten |
Geplaatst - 12/11/2005 : 21:16:26
|
Let er wel op dat als je de EQ instellingen hoog insteld dat dan de Vocal Harmony eerder overstuurd wordt. 't Is dan een optelsom van de EQ van de Master output en de EQ van de Vocal Harmony. Je zou dus ook de waarden die Rony aangeeft 2 tandjes lager kunnen zetten, om VH ellende te voorkomen. |
|
|
RONY
Junior Member
51 berichten |
Geplaatst - 12/11/2005 : 21:58:55
|
Dit kan best kloppen. Nu weet ik waarom ik soms gebrom krijg bij iets luider zingen (hmm). Ik dacht altijd dat het mijn stem was, gelukkig dus niet.
Rony |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 02:23:01
|
quote: Originally posted by RONY
Hi Kayo, Wat je eens kunt proberen is het volgende : Je vertrekt van Flat en dan stel je via edit de EQ als volgt in: EQ1 : +4 EQ2 : +3 EQ3 : +2 EQ4 : +5 EQ5 : +8
Deze instellingen kan je dan saven onder user1 of een naam naar keuze. Ik heb mijn Tyros2 nog niet maar op de 3000 geeft dit een enorm verschil, probeer maar eens.
Groetjes,
Rony
Het is TEN STERKSTE af te raden deze EQ instelling te gebruiken !!! Ik zit 25 jaar als beroepsmuzikant in het vak, dus ik weet waar ik over praat !!! De klank die je voortbrengt uit een keyboard ligt vooral aan de balans die je maakt tussen de verschillende secties plus de manier van spelen ( concertanter ) !! Dit heeft totaal niks met EQ te maken !!! Je moet een EQ zien als een vervormingstoestel : hoe meer je boven de 0 bijregeld hoe meer vervorming !! Bekijk het even zoals in de PA wereld : liever iets naar beneden dan naar omhoog !! Het is maar een goeie raad dat ik geef succes sis |
Bewerkt door n/a op 13/11/2005 08:58:47 |
|
|
kayo
New Member
24 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 09:28:35
|
Ik zie dat er zeer verschillende meningen zijn over de EQ instellingen en heb begrepen dat er conflicten kunnen ontstaan met de Vocal Harmonizer. Ik ga dat eens uitproberen door hem iets lager te zetten en te horen wat het resultaat is en wat voor effecten het geeft in samenwerking met de VH.
@Sis Als je hem niet moet gebruiken waarom zitten deze uitgebreide instelmogelijkheden dan ingebouwd? Dat doet men toch niet voor de aardigheid?
|
|
RONY
Junior Member
51 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 09:33:14
|
Sis, Je doet een mens schrikken als je schrijft 'TEN STERKSTE AF TE RADEN'. Ik wil toch eens verwijzen naar volgende link, hier wordt toch een serieuze uitleg gegeven over de EQ en ook door een professional die al jaren in het vak zit. http://psrtutorial.com/L/PER/AStyles3EQ.html Groetjes, Rony |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 14:47:23
|
@ kayo, uiteraard zijn er onredelijke instellingen mogelijk !! Je weet ook zoals ik dat je met een porche 250 en meer km/uur kan rijden !! mag dit ? neen !! niet op de openbare weg !! @ rony, hoe meer EQ je toevoegt hoe meer problemen !! dit heb je blijkbaar al zelf ondervonden met jou micro dus Maar OK iedereen doet wat hij wil, maar het is niet aan te raden !! zoals ik al eerder zei is een EQ een vervormings toestel groeten sis |
|
|
lacobo
Average Member
245 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 15:55:26
|
Hallo Sis, 25 jaar is een hele tijd, maar ik mag zeggen dat ik de eerste avond dat ik op mijn T2 speelde een tikje teleurgesteld was. Tot ik de volgende ochtend het EQ lachebekje maakte (hoog, lager, laagst, lager, hoog) en de T2 tot leven kwam. Ook mijn muziekleraar (ook zeer ervaren) is het er mee eens dat EQ instellingen heus geen doodzonde zijn, maar de muziek sprankelender maakt, de bassen dieper en de hoge tonen helderder. Dus ten sterkste af te raden is iets te sterk gesteld.
Bert. |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 14/11/2005 : 11:48:22
|
Ik kom nog even terug op het EQ gebruik !
het zal wel zo zijn dat bepaalde EQ instellingen de klank verbeteren, maar dat neemt niet weg dat je er toch voorzichtig moet mee omspringen ! De EQ in de tyros 2 is een parametrische met een Q factor ( waar je de bandbreedte van de ingestelde freq mee kan regelen )! Bij een te kleine Q factor krijg je enorme pieken, dit kan gevaarlijk zijn voor de aangesloten luidsprekers !
Dan spreek ik vooral over het speakersysteem van yamaha of een stereo-installatie !! Als je dan te hard instuurd of bij onkundig gebruik gaan je speakers er onherroepelijk aan !
Zelf werk ik thuis op studio-monitoren , deze zijn daar tegen beveiligd met een limiter
Als ik optreed heb ik mijn eigen PA van EAW +/- 6000 watt mee ! Deze is ook beveiligd en kan makkelijk deze extreme instellingen aan !
Ik wou het gewoon maar als raad meegeven
Groeten sis
|
|
|
|
Onderwerp |
|