Auteur |
Onderwerp |
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 13:28:15
|
Ik heb nu een Hitachi 40GB 7200rpm HD ingebouwd in de T2. Deze moest geformatteerd worden op de T2 zelf. Nu wordt in de handleiding aangegeven dat formatteren op de T2 alleen maar met 1 partitie kan.
Ik zou graag 3 of 4 partities willen aanmaken voor bv 'data', 'WAV-samples' en 'backup'. Op dit forum is al gesproken over meerdere partities. Hoe kan ik op een eenvoudige manier de HD in meerdere partities verdelen? Heeft iemand daar al ervaring mee?
Groet, Ruud |
|
T-Rossie
Moderator
3239 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 19:04:49
|
Ruud, Ik ben bang dat dit niet kan op de T2, maar je kunt natuurlijk ook gewoon folders maken voor data/wav/backup etc. Het is niet helemaal wat je wilt maar (strikt genomen) komt het op hetzelfde neer. (Een partitie is ook een softwarematige 'scheiding')
|
|
|
toetsenclub
Junior Member
97 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 20:55:58
|
Zowel voor de Tyros 1 als Tyros 2 Kan je de harde schrijf in partities delen, Echter dien je niet op je computer met partities software te doen
Tevens heb ik mijn hard disk ook in 3 partities. |
|
|
lacobo
Average Member
245 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 21:29:34
|
Op mijn PC had ik 3 partities gemaakt en wilde ze 1 voor 1 formatteren met de T2, maar tot mijn verassing kreeg ik de melding dat er slechts 1 partitie over zou blijvan na het formatteren. PC formaat geformatteerd werkte wel, maar geen harddisk-recording.
Nu heb ik een USB huisje voor een 2 1/2 inch harddisk. Via USB kan de T2 wel aparte partities formatteren. Als ik nou eens de HDD uit de Tyros2 in 't huisje doe, via de PC in partities verdeel en dan vanaf de T2 formatteer, dan de HDD weer terugplaats... Zou 't dan zo zijn dat ie dan volledig werkt (inclusief HDD-recording)? |
|
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 21:47:23
|
quote: Zowel voor de Tyros 1 als Tyros 2 Kan je de harde schrijf in partities delen, Echter dien je niet op je computer met partities software te doen
Hoe doe je het dan wel Dennie, want dat is nou juist mijn vraag.
Ruud |
|
|
toetsenclub
Junior Member
97 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 22:09:29
|
Dit doe je via partities software en dan via Usb hard disk verbinding delen in partities.
Maar er zal binnenkort een document beschikbaar komen met uitleg hoe je dit kan doen. want er zijn een hoop mensen die dit ook willen weten.
We zullen het dan stap voor stap uitlegt wat je moet doen.
( ik ga geen datum noemen want ik heb het ook vrij druk )
* ondervoorbehoud
|
Bewerkt door toetsenclub op 13/11/2005 22:10:15 |
|
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 13/11/2005 : 22:43:46
|
OK, dus nog even wachten.
Als op die manier de HD-rec-functie mogelijk blijft ben ik helemaal tevreden.
Groet, Ruud |
|
|
oswinvs
New Member
29 berichten |
Geplaatst - 16/11/2005 : 16:49:05
|
Als je gewoon sub-directories aanmaakt heb je helemaal geen partities nodig. Het nadeel van partities gebruiken is dat je partities vol kunnen lopen. Stel dat je aan partitie aanmaakt voor WAV's en na verloop van tijd van blijkt dat die te klein is. Tegelijkertijd heb je een partitie voor MIDI files gemaakt die nog lang niet vol is. Dan heb je dus direct een probleem.
Mijn advies: geen partities gebruiken op een 40 of 80 GB want het is nergens voor nodig. In plaats van partities gewoon subdirectories gebruiken waar je de specifieke bestanden heen schrijft. Veel makkelijker en veel flexibeler dan partities.
Yamaha 4 Ever |
|
|
T-Rossie
Moderator
3239 berichten |
Geplaatst - 16/11/2005 : 19:34:25
|
Ik had het al 'folders' genoemd Mogelijk zien wij het voordeel niet wat Ruud wel ziet ? |
|
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 16/11/2005 : 20:56:06
|
Sub-directories/folders is me bekend en duidelijk. Het kan idd ook op die manier, alleen zit je voordat je het weet met heel veel(sub)directories met dito geblader. Zeker als het alfabetisch wordt weergegeven moet je nogal eens bladeren.
Mijn psr9000 had standaard 3 directories en dat beviel me prima. Het was in ieder geval overzichtelijk. Het vollopen van een partitie kan een probleem zijn als je hem te klein gekozen hebt.
Bij een HD-crash weet ik niet wat gunstiger is. Ik heb me laten vertellen dat je in geval van een crash vaak bij andere partities kan komen. Als je een backup maakt op een andere partitie is je data dan veiliger. Of dit laatste waar is weet ik niet, ik heb het gelukkig nog niet aan de hand gehad.
Voorlopig maak ik verschillende folders aan. In de USB-opslag-mode wordt de interne T2-HD in de computer gezien als extra toegankelijke drive. Zo kan ik alle T2-data in 1 keer backuppen in de computer of op een externe HD. Als later meerdere partities toch handiger blijkt, kan dat altijd nog gedaan worden.
Groet, Ruud |
|
|
T-Rossie
Moderator
3239 berichten |
Geplaatst - 16/11/2005 : 21:27:59
|
Ruud, Voor een PC ligt het iets anders, want daar zal de C: drive veelal de opstart (boot) partitie zijn... en die heb je absoluut nodig om het apparaat op te kunnen starten. Kwaadaardige PC virussen kunnen die boot-partitie behoorlijk en onrepareerbaar verzieken en dan rest er soms maar één rigoreuze oplossing : De C-schijf formatteren ---> Alle C: data gaat verloren
Indien je dan een D: partitie had aangemaakt voor de data en die als zodanig hebt gebruikt, blijft de data onaangetast tijdens het formatteren van C:
De Tyros2 heeft de volgende voordelen tov een PC : a. Voor booten is de harddisk niet nodig. (OS in Flash ROM)
b. Virussen voor Tyros2 OS zijn nog niet gesignaleerd (Niks Microsoft)
c. Backups van de data (styles, regs, WAVs etc) fluit je zo naar een PC alwaar je het op HD en/of CD kunt bewaren.
|
|
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 16/11/2005 : 22:08:48
|
Precies. Dus partities zijn niet echt nodig.
Met name puntje c) is handig en veilig. Vandaar dat ik toch maar gewoon folders aanmaak en regelmatig op de PC een back-up maak.
Groet, Ruud |
|
|
|
Onderwerp |
|