Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 3 gerelateerde onderwerpen
 Song opnemen in Cubase
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

H. Veenstra
New Member

26 berichten

Geplaatst - 26/05/2019 :  21:22:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal, ik heb de volgende vraag: Ik kan in Cubase een miditrack aanmaken (op kanaal 'any') en daar rechtstreeks een style van de Tyros in opnemen.
Ik zou dat ook graag rechtstreeks met een song willen doen. Zou dat kunnen? Concreet: Ik heb een midifile gekocht die specifiek is gemaakt voor de Tyros. Die midifile heb ik via een USB stick geladen in de Tyros en dat speelt ie dan af als een song. Op dat moment geeft de Tyros ook de goede geluiden.
Wanneer ik iets inspeel op het toetsenbord van de Tyros (een style of een solo-instrument) komt die midi-informatie keurig in Cubase binnen en ook op het aangemaakte midispoor en dan kan ik het daar opnemen.
Bij het afspelen van een song of midifile (die ik ook als song selecteer en afspeel in de Tyros) lukt me dat niet.(De midi-informatie komt wel in Cubase binnen maar ik zie het niet binnenkomen op de aangemaakte miditrack.) Zou dat wel kunnen? Ik vermoed dat het een instellingskwestie is omdat er in het rechter onderscherm van Cubase wel midisignaal binnenkomt. (Ik kan de midifile natuurlijk ook in de computer laden maar dan worden de tracks als instrumental tracks weergegeven en klinken er GM sounds en kan ik die tracks niet meer de Tyros als output geven.)
Wie heeft een oplossing? (
Bedankt alvast voor het meedenken en groet! Harald

Bewerkt door H. Veenstra op 26/05/2019 22:37:02

H. Veenstra
New Member

26 berichten

Geplaatst - 29/05/2019 :  10:03:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de oplossing gevonden!

Standaard worden de STYLE geluiden van de Tyros uitgestuurd via MIDI A/USB.
Ik kon die stylepartijen zoals gezegd al opnemen met behoud van de Tyrosgeluiden. Dat kan op de volgende manier:
Maak in Cubase een miditrack aan, zet dat op kanaal 'any'.
Kies in de inspector voor deze track als ingang en als uitgang Digital Workstation-1.
Maak daaronder een audiotrack aan en kies daarbij als ingang voor de interface die je gebruikt. en als uitgang 'stereo out'.
Zet de monitor van de audiotrack aan.
Wanneer je nu iets inspeelt vanaf de Tyros komt het signaal binnen op de aangemaakte miditrack en kan je dat opnemen en die track later (als het een hele style is met veel instrumenten) weer uitpakken door in het menu MIDI voor Dissolve Part te kiezen.
(Het kan zijn dan sommige geluiden niet meteen goed klinken en dan moet je even opnieuw selecteren in de Tyros)

Voor de SONG (en dus ook de MIDIFILE)-uitsturing gebruikt de Tyros MIDI B/USB (dat is de standaard instelling)
Eigenlijk zou ik dan voor het midispoor in Cubase in de inspector bij input moeten kunnen kiezen voor Digital Workstation-2 (i.p.v. Digital workstation-1). Ik weet niet waarom maar Digital Workstation-2 wordt bij mij daar niet weergegeven.
(Ook in de Studio Setup bij MIDIPortsetup is die niet te zien als ingang)

De oplossing in het kort: Wijzig in de Tyros de toewijzing van de Song midikanalen van MIDI B naar MIDI A (en doe die voor alle 16 kanalen)
Sla dit op als preset in de User-map van de Tyros onder een aparte naam, (bijvoorbeeld 'Midi Song'). Als ik nu voortaan een midifile (of een song) wil afspelen op de Tyros en ik wil die met de juiste Tyrosgeluiden opnemen in Cubase hoef ik in de Tyros alleen nog maar die preset te selecteren dan komt die midi-info van de midifile keurig binnen op het aangemaakte midispoor. (wel even daaronder een audiofile aanmaken met de monitor aan en als ingang de interface selecteren)

De toewijzing van de midikanalen wijzigen in Tyros kan als volgt:
kies: Function, kies daar MIDI, klik in dat scherm op edit (pijltje onder knop 8), ga met het rechtertab pijltje naar het submenu 'transmit'.
Ga met de A en B knop aan de linkerkant van het schermpje naar boven of naar beneden tot je Song CH1 geselecteerd hebt.
Druk dan met op het knopje met het pijltje boven de 3 (Transmit Channel) net zolang tot je op het schermpje ziet dat het kanaal wordt veranderd in MIDI A/USB, CH1.
Ga nu met de A en B knoppen naar boven of beneden tot je Song CH2 geselecteerd hebt.
Druk dan ook hier net zolang op het knopje met het pijltje boven de 3 tot het kanaal wordt veranderd in MIDI A/USB, CH2.
Doe hetzelfde voor de overige 16 midikanalen. Als je dat gedaan hebt klik je op de EXIT knop rechtsonder naast het schermpje.
Om de veranderingen nu als preset op te kunnen slaan ga je met het rechter tabpijltje (rechtsboven naast het schermpje) naar de map USER. Kies dan SAVE (door op het onderste pijltje onder het cijfer 6 te klikken) Geef het daar een naam en klik daarna op OK (door op het bovenste pijltje boven het cijfer 8 te klikken). Dan is de preset bewaard en als je in de toekomst dan een Song of midifile wil afspelen en opnemen in Cubase met behoud van de inspeelwijze en de geluiden van de Tyros hoef je alleen nog maar die preset op te roepen via Function, daar kiezen voor MIDI, daar kiezen voor USER en daar kiezen voor je zelfgekozen naam van de preset.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000