| Auteur |
Onderwerp  |
|
|
Evert
Average Member

124 berichten |
Geplaatst - 08/12/2006 : 11:11:56
|
Geachte forum leden,
Het spelen van liedjes op het keyboard lukt me prima en akkoorden zijn ook geen probleem. Maar nu wil ik mezelf leren te begeleiden op het keyboard. weet iemand een simpele methode om dat onder de knie te krijgen. Want zingen en spelen tegelijk is toch heel anders. Ervaren musicanten die personen begeleiden spelen on the fly en weten precies welke noten of akkoorden ze moeten pakken ze beschikken dan ook over het absolute gehoor volgens mij. Omdat ik bijna geen hoge tonen hoor en alleen maar lage is het niet mogelijk om mijn gehoor te trainen op tonen. Een aantal simpele oefeningen gekoppeld aan een akkoorden schema zou al voldoende zijn om te beginnen.
Alle ideen zijn welkom.
Evert |
|
|
Jan Bruijn
Average Member

275 berichten |
Geplaatst - 08/12/2006 : 11:57:09
|
Evert,
Er zijn maar weinig muzikanten welke over een absoluut gehoor kunnen beschikken. In de meeste gevallen gaat het toch om de ervaring welke men heeft opgebouwd gedurende jaren. Ik denk als je je zelf wilt begeleiden tijdens het zingen van een lied moet je toch een idee hebben wat je gaat zingen en in welke toonaard. Het is natuurlijk een probleem als je gehoor problemen hebt. Het is volgens mijn opinie niet te doen om jezelf te begeleiden als je niet goed kan horen wat je zingt.
Simpele oefeningen gekoppeld aan akkoorden schema's lijkt mij in jouw geval niet voldoende. Of ik begrijp je vraag en uitleg niet helemaal.
groetjes
Jan |
Bewerkt door Jan Bruijn op 08/12/2006 11:58:16 |
 |
|
|
Evert
Average Member

124 berichten |
Geplaatst - 08/12/2006 : 12:41:27
|
Hallo Jan,
bedankt voor je snelle reactie, voor wat betreft het horen wat ik zing valt wel mee voornamelijk zing ik country of ballads en zingen kan ik best wel, en dat ik helemaal geen hoge tonen zou horen is niet helemaal waar want anders zou ik zonder bladmuziek geen noot kunnen spelen, en wat ik speel speel ik uit mijn hoofd en daar komt geen noot uit een muziekboek aan te pas. alleen gebruik ik de akkoordsymbolen van de liedjes of ik oefen tot ik ze gevonden heb. De toonhoogte waarin ik zing is Eb, C, F, of G en heb ik natuurlijk de mogelijkheid om te transponeren. Je moet het zo zien als ik naar het toetsenbord kijk dan weet ik wel welke noot ik aansla of akkoord, maar als ik mijn ogen dicht doe en ik sla een noot aan dan hoor ik niet welke dat is, en als ik een cd op zet dan ik hoor ik niet in welke toonsoort of toonhoogte gezongen wordt want als ik dat wel hoorde dan zou begeleiden een stuk makkelijker zijn. Wat ik wil weten zijn er standaard loopjes of oefeningen voor solo begeleiding van de rechterhand die je kunt gebruiken in elk akkoorden schema? Of is het gewoon domweg zoeken naar de juiste tonen met je eigen interpretatie.
groetjes Evert.
|
 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member

275 berichten |
|
|
T-Rossie
Moderator

3293 berichten |
Geplaatst - 08/12/2006 : 14:51:30
|
Hoi Evert en Jan,
'Absoluut gehoor' en akkoorden herkennen zijn 2 totaal verschillende zaken. Mensen met een absoluut gehoor kunnen zonder referentie (bijv. stemvork) aangeven welke toon wordt weergegeven. Ik kan dat absoluut niet, maar ben wel in staat om het akkoord-type te herkennen. (tot op zekere hoogte).
Iemand met een absoluut gehoor hoeft zelfs helemaal geen muzikant te zijn, een instrument te bespelen..... of iets van harmonieleer te weten 
Enigszins ervaren toetsenisten ontwikkelen een soort 'automatische piloot' die de vingers aanstuurt zonder dat er nog specifiek bij nagedacht hoeft te worden. Voor mijzelf is het zo, dat zodra ik bij (moelijke) stukken ECHT ga nadenken tijdens het spelen..... de kans op fouten veel groter wordt.
Het merendeel van de nummers gaat vanzelf en kan zelfs een gesprek voeren tijdens een nummer.
Zingen kan ik helaas niet  |
 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member

275 berichten |
Geplaatst - 08/12/2006 : 15:55:49
|
T-Rossie,
Dat stond min of meer ook in mijn antwoord "In de meeste gevallen gaat het toch om de ervaring welke men heeft opgebouwd gedurende jaren". Hier is echter Evert nog niet mee geholpen, denk ik.
Groetjes
Jan |
 |
|
|
n/a
deleted

1312 berichten |
Geplaatst - 08/12/2006 : 16:04:12
|
quote: Originally posted by T-Rossie
Hoi Evert en Jan,
'Absoluut gehoor' en akkoorden herkennen zijn 2 totaal verschillende zaken. Mensen met een absoluut gehoor kunnen zonder referentie (bijv. stemvork) aangeven welke toon wordt weergegeven. Ik kan dat absoluut niet, maar ben wel in staat om het akkoord-type te herkennen. (tot op zekere hoogte).
Iemand met een absoluut gehoor hoeft zelfs helemaal geen muzikant te zijn, een instrument te bespelen..... of iets van harmonieleer te weten 
Enigszins ervaren toetsenisten ontwikkelen een soort 'automatische piloot' die de vingers aanstuurt zonder dat er nog specifiek bij nagedacht hoeft te worden. Voor mijzelf is het zo, dat zodra ik bij (moelijke) stukken ECHT ga nadenken tijdens het spelen..... de kans op fouten veel groter wordt.
Het merendeel van de nummers gaat vanzelf en kan zelfs een gesprek voeren tijdens een nummer.
Zingen kan ik helaas niet 
Hier kan ik mij helemaal in vinden  Vooral wat het absoluut gehoor betreft ! Harmonieleer is hier zeker van toepassing, heb je dit niet onder controle, dan word zingen en spelen héél moeilijk ... Eigenlijk zijn dit 3 handelingen tegelijkertijd : 1) accoorden nemen 2) Begeleiding ( rechtse hand ) 3) zingen Dit moet je oefenen en héél veel zelfs sis |
 |
|
|
T-Rossie
Moderator

3293 berichten |
Geplaatst - 08/12/2006 : 17:13:29
|
Vergelijk het met het leren fietsen :
In het begin heb je alle concentratie nodig om in evenwicht te blijven en je kunt er niets extra's bij doen. Heb je het onder de knie, dan kun je tijdens het fietsen volop genieten van de omgeving zonder dat je ook maar merkt dat 'iets' in jouw hoofd je prima in balans houdt en de stuurbewegingen automatisch regelt.
Evert's probleem is volgens mij niet zo zeer de muziekkennis/techniek van het spelen of het zingen, maar JUIST het gelijktijdig (simultaan) uitvoeren van beide taken.
Er is inderdaad maar 1 advies : Oefenen en nog 's oefenen !
Ik zou beginnen met zo eenvoudig mogelijke nummers, bijv. Old McDonald had a farm of andere 3 akkoorden liedjes. Als dit lukt steeds de lat iets hoger leggen..... dit werkt echt.
|
 |
|
|
Evert
Average Member

124 berichten |
Geplaatst - 08/12/2006 : 20:02:00
|
Een ieder bedankt voor zijn reactie,
T-Rossie heeft gelijk het simultaan spelen is een probleem en het vinden van de juiste noten voor het solo spel. Want dat is toch anders dan het spelen van de melodie. De boodschap van jullie lijkt me duidelijk er is geen methode om jezelf te leren te begeleiden, het is een kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen.
Dan ga ik daar maar eens aan werken en kijken hoe dat uitpakt. het resultaat laat ik eerdaags dan wel horen?
Groetjes Evert |
 |
|
|
n/a
deleted

158 berichten |
Geplaatst - 09/12/2006 : 00:00:57
|
| Absoluut met alle vorige schrijvers eens, met de ogen dicht kan ik niet horen in welke toonsoort een orgel of CD speelt, of welke toon men aanslaat. Wat ik wel direct hoor is: Of er een majeur of een mineur accoord gespeeld wordt, of als het muziekstuk van majeur naar mineur gaat,of andersom, maar dat zullen de meeste wel horen denk ik. Akapella zangers(es) die moeten wel op de juiste toonhoogte leren zingen, maar daar zullen ze wel speciale oefeningen voor gebruiken, en in het begin een referentie toon. Lijkt mij wel heel moeilijk! |
 |
|
| |
Onderwerp  |
|