Auteur |
Onderwerp |
|
appie21
Junior Member
81 berichten |
Geplaatst - 19/01/2009 : 13:03:14
|
vrijdag vrijdag 16 januari bij keyboardclub Eemland in Soest
16 januari kwam Marco Riedijk de tyros 3 demonstreren bij keyboardclub Eemland Nou ja demonstreren! Je mag het ook wel vergelijken noemen! Hij had ook een tyros 2 meegenomen. Die hij boven de tyros 3 geplaatst had.
Uiteraard is Marco de juiste persoon die dit prima kan. Hij begon eerst eens rond te vragen wie welk keyboard had. Al gauw kwamen we er achter dat ongeveer de helft nog trouwe Technics spelers waren. Marco vertelde aan ons dat de menu structuur van een Technics ongeveer het zelfde is als die van Yamaha. Dus hij bedoelde er mee te zeggen dat een overstap op een tyros 3 niet echt problemen zal gaan opleveren.
Na een korte intro maar eens gaan vergelijken. Hij begon met de piano en daar merkte je gelijk al dat de tyros 3 met een veel groter sample geheugen werkt. Oké, ik vond de piano van de tyros 3 wel wat harder maar de klank is zo vele malen beter.
Zo heeft hij op die manier nog verschillende klanken aan ons laten horen. Daarna was het de beurt aan de styles en ook die zijn ook veel voller en warmer. Zeker als je nu de nieuwe guitar engine (tenminste ik dacht dat het zo heette) aan het werk hoort. Nu slaat hij echt bestaande akkoorden aan, waardoor het nog weer net wat realistischer klinkt. Natuurlijk heeft hij ook nieuwe styles laten horen.
Ook kwam uiteraard de nieuwe super articulation 2 clarinet aan bod. En wat Marco daar over vertelde is dus absoluut waar. Je kunt dit instrument met zoveel emotie/gevoel bespelen. Eerst dacht ik dat ik dat hij een grapje maakte maar niets is minder waar. Hij vertelde namelijk dat ieder mens die de clarinet bespeeld hem anders zou kunnen laten klinken. En toen ik hem dus hoorde spelen dacht ik echt ja dat is zo want als ik hem bespeel hier thuis klinkt hij veel harder en gebruik ik nog geen emoties :) dus ik ben zo blij met mijn tyros 3 ik kan nu echt met gevoel dit ding bespelen. Iets wat mij uren kan bezig houden.
Mijn advies is dan ook ben jij van plan om een tyros 3 te gaan kopen en je bent bang dat het een update lijkt die je koopt? Dan is mijn advies zorg dat je binnenkort nog een demo van Marco bijwoont en laat je overtuigen. Want de tyros 3 is een echt volwaardig nieuw instrument. Van buiten lijkt er zo weinig veranderd. Maar eenmaal aangezet is het zo nieuw!!!
Er zit zelfs zoveel nieuws in dit apparaat dat Marco gedwongen wegens tijdnood moest stoppen.
Mijn advies voor Tyros 1 en 2 spelers en natuurlijk de Technics spelers. Zorg dat je zo, n demo bij woont. Het zal je een prima beeld geven. Of nog beter ga hem zelf proberen!
Nog een ding over de orgel klanken. Ik zelf kon nooit (goed) orgel spelen, maar ik gebruik tegenwoordig een voetpedaal (van Roland) en nu kan ik de akkoorden met mijn voeten spelen. Ik kan jullie wel verklappen dat de orgel sounds zoveel beter zijn geworden. Dankzij de DSP's is het nu nog echter. Koppel daar de schuif regelaars voor de drawbars aan vast, en ik ben niet meer weg te slaan achter mijn tyros 3. Natuurlijk mag je dit niet met een Hammond vergelijken, maar ik doe het maar wel. Moet je enkel eens de rotary horen je hoort de boxen letterlijk draaien!
Trouwens wat ik ook nog mooier vind zijn de accordeon geluiden je hoort dat de bas toetsen ingedrukt worden. Ach, het is niet hoorbaar in een style, maar gewoon het idee! Zo iets simpels maar o zo realistisch.
Al met al een fijne leuke (late) avond maar ik heb weer even kunnen horen en genieten waarom ik voor de tyros 3 gekozen heb.
|
Bewerkt door appie21 op 19/01/2009 16:52:51 |
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 22/01/2009 : 15:52:29
|
Hallo muziekvrienden,
Je koopt geen instrument om het de mensen in de zaal naar de zin te maken. De meeste hebben er toch geen verstand van, of je nu met een Tyros, of een Miele aankomt, het gaat de mensen om de gezelligheid. Je koopt een apparaat puur en alleen omdat je dit instrument zelf het mooiste vindt klinken.
Rene |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 22/01/2009 : 16:36:31
|
Hoi Rene,
Ik speel toch liever met mijn Tyros als met de Miele
Het verslag van appie21 vond ik percies zoals het is.
En dat je de keuze maakt om nog door te spelen op je T2 daar is niks mis mee, want dit is ook nog steeds een Top-machine, alleen daar er hier meer thuis spelers zijn (net als ik) is qua klankleur de T3 veel mooier, volwassener, waar ik thuis nog steeds elke dag van geniet, en de komende 3 jaren nog van zal genieten want dan komt pas de opvolger weer langzaam in opspraak.
Laten gewoon genieten ieder voor zich met zn keyboard of je nu een T1 een T2 of een T3 hebt, het gaat tenslotte om de muziek die je zelf maakt en daar veel plezier mee beleeft.
Laten we elkaar helpen met andere dingen die rond de Tyrossen voor velen nog onbekend terein zijn, en de herhalingen van welles en nietes in het doofpotje stoppen.
Groetjes van Toine
Tyros 3 xxl + Stagepass 300 |
|
|
appie21
Junior Member
81 berichten |
Geplaatst - 22/01/2009 : 16:58:08
|
Dat is waar! de mijne is ook nog nooit de deur uitgeweest. ik speel voor me eigen en voor mijn plezier. en dat plezier is dankzij de T3 alleen maar groter geworden. |
Bewerkt door appie21 op 22/01/2009 20:44:59 |
|
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 23/01/2009 : 08:35:21
|
Ik maak zelf bijna 40 jaar muziek, waarvan 30 jaar op de buhne. Ik vind het nog steeds kikken, dat ik kan en mag werken met een, voor mij, perfect instrument. Dat was al toen ik nog het merk met de R. had. Nogmaals het belangrijkste is, dat je met plezier met je instrument omgaat. Ik heb zelf Yamaha vanaf dat de psr 8000 uitkwam. Dat vond ik destijds al een geweldig instrument. Daarna kwamen de Tyrossen, oh ja, eerst nog de PSR 9000, die heb ik overgeslagen. Muziekmaken, thuis of buitenshuis, moet altijd een feest zijn.
Rene
|
|
|
appie21
Junior Member
81 berichten |
Geplaatst - 23/01/2009 : 11:52:41
|
Rene jij bent toch niet toevallig leraar in Ede? |
|
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 23/01/2009 : 12:46:10
|
Nee, ik geef les in Heteren ( in de buurt van Arnhem )
Rene |
|
|
appie21
Junior Member
81 berichten |
Geplaatst - 23/01/2009 : 15:18:31
|
toch niet op mariendaal (bio?)
|
|
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 23/01/2009 : 15:33:04
|
nee hoor, dat ben ik niet.
Rene |
|
|
appie21
Junior Member
81 berichten |
Geplaatst - 24/01/2009 : 10:29:56
|
ik had vroeger een leraar voor wiskunde en natuurkunde en scheikunde die ook rene heette. ook hij was zeer muziekaal! ik had het leuk gevonden als ik hem nog eens mocht ontmoeten.
oke dan nu weer ontopic :)
Ik kom er nu net achter dat ik mijn midi settings niet naar de usb krijg ;(
|
|
|
Rene
Senior Member
717 berichten |
Geplaatst - 24/01/2009 : 14:10:04
|
Hoi Appie,
Je moet zelf eerst een midisetup maken, deze kan je dan gewoon wegsaven naar de user, hardisk, of usb. ( wel eerst de usb in de Tyros steken )
Rene |
|
|
appie21
Junior Member
81 berichten |
Geplaatst - 26/01/2009 : 18:30:57
|
Zo zou ik ook gedacht hebben alleen staat usb er niet bij terwijl hij bij styles en midis er wel gewoon bij staat.
|
|
|
n/a
deleted
1 bericht |
Geplaatst - 31/01/2009 : 23:39:21
|
Vandaag bij Feedback in Rotterdam een demo bijgewoond van Marco Rietdijk van de Tyros 3.
Hij nam de moeite om voor het publiek een Tyros 2 erbij te laten plaatsen voor het vergelijk. Hierbij werden de zelfde soort klanken en styles naast elkaar gezet
Inderdaad is er een behoorlijk verschil hoorbaar, met name door de effecten en de nieuwe samples.
Al met al een demonstratie waar je wijzer van wordt. Juist ook omdat Marco op vragen ingaat en laat horen wat hij bedoelt.
Een compliment mijnerzijds voor zijn spel en inzet. |
|
|
|
Onderwerp |
|