Auteur |
Onderwerp |
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 11:16:06
|
Hallo muziekvrienden.
Het valt mij op, dat wanneer je sustain indrukt, dat dat dan gelijk voor alle delen geldt. Maar, ik vind het soms helemaal niet geweldig, om een sustain te accepteren, die bijvoorbeeld wel bij een orgel past, maar absoluut niet bij een fluit, om zo'n moment zou ik dan graag de sustain van zo'n fluit uit willen schakelen. Wie heeft een mogelijkheid gevonden om dit probleem op te lossen? Er zitten hier zulke inventieve spelers... Of misschien heb ik wat gemist in de summiere gebruiksaanwijzing...
Groetjes Piet, En iedereen een prettige jaarwisseling, 2010 staat klaar om ingewijd te worden.
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 12:16:39
|
Een kleine tip . Sustain kan je eigenlijk alleen maar gebruiken voor snaarinstrumenten zoals bvb : piano, E-piano, rhodes, guitare, clavecimbel, harp enz... Uitzondering hierop zijn strijkinstrumenten, daar hoort een sustain niet bij . Ook kan het gebruikt worden op orgelklanken, niet mijn voorkeur, maar het kan als je daar behoefte aan hebt. Als er ergens in een registratie één of andere blaasinstrument staat, zet die dan gewoon uit. T'is maar een tip die ik meegeef. sis
Fulltime freelance muzikant, producer , componist. |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 13:03:18
|
Dat was idd. een kleine tip. Maar het lost mijn probleem niet op. Ik behoor tot de spelers, die het leuk vinden om geluiden over elkaar heen te leggen. En soms leg ik geluiden over elkaar heen, waar bij de één wel een sustain past, en bij de ander niet. Dus is er een mogelijkheid, waar je right 1, 2, en 3 afzonderlijk met sustain kunt bespelen? Dat is mijn vraag. Dit kon namelijk zelfs al op mijn oude KN 6000. Waar dan wel met twee rightparts werd gewerkt. Yamaha heeft één part meer. Dat is wel weer leuk. Maar dat niet apart kunnen regelen van de sustain vind ik weer een nadeel. Het is bijvoorbeeld ook een nadeel, als je het keyboard split, en dat dan right 3 een piano is, met sustain. En dat right 1 op de split, bijvoorbeeld een fluit is. Ze klinken dan niet samen tegelijkertijd, maar je zit dan wèl opgescheept met, ik zeg maar een sustain op je fluit, of brass. Ik heb zelfs verschillende malen al gezien dat in de OTS registraties zitten waarbij part 2 en 3 tegelijkertijd klinken. En dat de ene een string is, dat wat mij betreft logisch voorzien van sustain, met bijvoorbeeld een flute, wat ik weer onlogisch vind. Maar goed, die ots, neem ik toch niet helemaal serieus, want daar zitten me toch vreemde keuze's onder. Wel vind ik de music-finder een leuke optie. Niet al mijn muziekstukken staan er in, maar als er wat muziek in zit die ik ook speel, dan neem ik graag het aanbevolen ritme over. Dus wie weet de oplossing?
Groetjes, Piet.
|
|
|
theplayer
Moderator
3015 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 13:25:37
|
Hallo Piet,
Voor de sustainknop is geen oplossing. Dat staat aan of uit. Je kunt het wel met een sustainpedaal doen. Daarvoor kun je instellen welk part er op moet reageren. Druk op directaccess en trap op het pedaal. Dan kom je bij die instellingen. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! http://home.hccnet.nl/f.lijflander |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 13:43:06
|
Hoi Frans,
Dat vind ik een goed idee. Dan kan ik tijdelijk de sustain van een part uitzetten. En dat vastleggen onder een regist, en bij de volgende regist zet ik hem weer aan. Dat is idd. een oplossing. Gek is dat, ik stel dat allemaal al wel in bij voetpedaal nr. 2. Dus daar had ik het al wèl door, maar die sustain-oplossing had ik nog niet gevonden... Terwijl het eigenlijk hetzelfde is. Dank je. :-)
Groetjes, Piet
|
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 14:56:43
|
Hallo Frans, het was een mooi idee. En het werkt ook wel, maar dan ben ik verplicht om het voetpedaal steeds te moeten gebruiken. En dat wil ik eigenlijk liever niet. Ik gebruik het voetpedaal alleen maar bij een enkele piano, of af en toe bij een orgel. Bij voetpedaal 2 gebruik ik het wel, omdat daar bij mij meestal de var. staat ingesteld, om de orgelleslie te activeren. Dan gaat soms ongewenst een variatie aan of uit, bij een geluid, waar ik dat niet wil. En dan stel ik dat idd. bij het door jouw genoemde menu in. Jammer, maar wat betreft sustain helaas geen oplossing voor mij dus... :-(
Groetjes, Piet |
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 18:19:24
|
"Ik behoor tot de spelers, die het leuk vinden om geluiden over elkaar heen te leggen." Zeg je zelf in jou eerste post. Misschien moet je, je manier van spelen wel eens veranderen en jou niet zo focussen om zoveel mogelijk klanken te gebruiken. sis
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 18:27:25
|
Sorry, maar dat vind ik bepaald geen goed idee... Gelukkig mag ik dat zelf nog bepalen. En heb ik daar geen fulltime freelance muzikant, etc. voor nodig... ;-)
|
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 18:43:11
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door New in town
Sorry, maar dat vind ik bepaald geen goed idee... Gelukkig mag ik dat zelf nog bepalen. En heb ik daar geen fulltime freelance muzikant, etc. voor nodig... ;-)
HoHo, het is maar een suggestie hé. Ik wil je alleen maar helpen . Maar je hoeft daarom niet te bijten Natuurlijk bepaal je zelf hoe je wil spelen en welke klanken je gebruikt . Maar het is wel een feit dat sommige klanken nu eenmaal niet samengaan. Dat is alles wat ik wou zeggen. succes verder sis
Bewerkt door n/a op 30/12/2009 18:47:42 |
|
|
robbiedoes
Average Member
281 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 20:44:04
|
De oplossing is vrij eenvoudig (tenminste...je moet het maar even weten :-)). Ik zit nu niet achter het keyboard, dus kan ik niet exact de knoppen en menubenamingen geven maar wellicht geeft mijn beschrijving een zet in de goede richting.
Ten eerste maak je gewoon de registratie met de geluiden die je over elkaar heen wilt leggen in de twee of drie RIGHT parts. Vervolgens klik je rechts naast het display op het geluid waarbij je de sustain zou willen toepassen. Vervolgens kun je onderin de display kiezen voor "voice edit". Daarna zoek je met de TAB knoppen het tabblad op waar je de "release" tijd aan kunt passen. De release tijd moet je dus aanpassen (verhoog deze in stappen van bijvoorbeeld 10 en speel een toon om het resultaat te beluisteren). Wanneer je de gewenste release tijd hebt ingesteld kun je het menu verlaten met EXIT.
Je krijgt vervolgens een waarschuwing dat de instelling verloren gaat wanneer je een nieuw geluid kiest. Negeer de waarschuwing. Sla vervolgens de registratie op in de registratie bank (je hoeft dus je gewijzigde geluid niet eerst op te slaan onder een custom voice, de voice instellingen worden onthouden door de registration memory).
Afijn, ik beschrijf dit nu even vanuit mijn eigen denkbeeldige geheugen ;-). De truuk is dus niet de SUSTAIN te gebruiken, maar de release tijd van het geluid te wijzigen. SUSTAIN is namelijk niet meer dan een tijdelijke verhoging van de release tijd.
Vragen? Let me know!!
Groetjes,
Robert |
Bewerkt door robbiedoes op 30/12/2009 20:46:04 |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 21:22:17
|
Wl je mensen helpen, krijg je dit Frans |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 23:03:51
|
Nog even dit.
Robert, dat was een hele goede tip van je. Maar dat doe ik zelf al, een paar weken na aanschaf, kwam ik al achter dit sustainprobleem. En heb toen een oplossing gezocht. Ik ben toen in de voice-edit gegaan, en heb toen de releases verhoogd, van geluiden waar ik meer sustain bij wilde hebben. Ook heb ik van heel veel geluiden het standaard opgenomen volume verhoogd, soms kwamen bepaalde voices niet boven de andere stemmen uit. Dus wat ik veel doe, is volumes verhogen tot max, de release aanpassen, of de attack, afhankelijk van wat ik wil. Vibrato aanpassen, delay en dergelijke. Die kennis heb ik, omdat ik dat ook al bij mijn KN 6000 deed. Maar, ik vond dit allemaal knap omslachtig. Vandaar dat ik deze vraag poneerde bij het forum. Hartelijk dank voor je reactie.
En wat betreft ene F. van Holten. Reageer alleen op dit forum als je daadwerkelijk iets te vertellen of iets zinnigs te melden hebt. Mijn vraag ging over de Tyros 3. En ik verwacht dan leuke reacties, van mensen die me vooruit willen helpen. Geen reacties van mensen, die het eigenlijk ook niet weten, en me dan voorzien van kennis, die ik toch eigenlijk al weet. Van deze sis, heb ik namelijk al eerder reacties gelezen. En dat hij dan reageert zo van, daar hebben we toch een gebruiksaanwijzing voor. Op dit soort reacties zit ik niet te wachten. En al helemaal niet op mensen, die mij even denken te adviseren, hoe ik mijn muziek moet benaderen. Dat soort advies kan ik missen als kiespijn. Trouwens ook deze F. van Holten. Never nooit contact gehad, met zo iemand en dan zo op de persoon reageren. Terwijl dit figuur mij helemaal niet kent. Daarom reageer alstublieft alleen als men wat zinnigs heeft te melden, en werkelijk wat van deze materie af weet. Dit geldt voor al mijn volgende vragen op dit forum.
Dank jullie wel. Groetjes van Piet. |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 23:19:40
|
ps. Wat mij betreft is dit onderwerp afgesloten.
Piet
|
|
|
n/a
deleted
1312 berichten |
Geplaatst - 30/12/2009 : 23:42:42
|
Daarom reageer alstublieft alleen als men wat zinnigs heeft te melden, en werkelijk wat van deze materie af weet. Dit geldt voor al mijn volgende vragen op dit forum.
Dank jullie wel. Groetjes van Piet.
IK heb het duidelijk vermeld en GEHOLPEN op welke instrumenten sustain van toepassing kan zijn en op welke instrumenten niet. Als dit niet helpen is , dan weet ik het niet meer. IK heb je ook advies gegeven. Daar mag jij mee doen wat je wil, ik bepaal niet hoe jij jou klanken en je speelwijze wil benaderen. Advies geven is ook een vorm van helpen .Ook al ben ik beroeps, dat heeft daar niks mee te maken ! Ik vind dat je je eigen zeer ondankbaar opsteld, jammer ...
Ben weeral eens de gebeten hond. sis
Bewerkt door n/a op 30/12/2009 23:46:32 |
|
|
Raysyl
Average Member
234 berichten |
Geplaatst - 31/12/2009 : 08:04:15
|
Kom op SIS, jij hebt je best gedaan. Ik zeg altijd maarvan: Men neme de Tyros maar zoals die is,en anders zoeken ze maar een ander keyboard die aan hun verwachtingen voldoet. Ik denk niet dat de spelers teveel moeten gaan stunten met de klanken in de Tyros. Het is soms net een computer,dan zou die ook wel eens van slag kunnen raken,ha,ha. Even dit: Ik denk dat nieuwe forumleden wel wat meer respect mogen gaan tonen voor de leden die al tijden in dit forum bezig zijn. Groetjes ennuh Goed werk sis. Voor monsieur New inTown: Wees blij dat je nog reakties krijgt. Voor hetzelfde geld wordt je de volgende keren weggezwegen. Wees ervan bewust dat deze forum er is om spelers zoals U ,opweg te helpen met dit fantastische instrument.En niet om uw speelwijze te bekritiseren. Fine |
Bewerkt door Raysyl op 31/12/2009 08:16:06 |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 31/12/2009 : 12:43:56
|
Het lijkt mij het beste dat Meneer NEW IN TOWN (laat ik het netjes houden)geen advies meer vraagd aan welwillende mensen, dat is zonde van de tijd, en zijn reactie's zijn toch vrij grof, zonde voor dit forum, maar toch een gezond 2010 NEW IN TOWN van dit FIGUUR,(zoals u zo mooi kan schrijven) zal u niets meer horen. Frans |
Bewerkt door F.van Holten op 31/12/2009 13:07:46 |
|
|
Onderwerp |
|
|
|