Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Wie kan me adviseren?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 5

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 01/06/2011 :  14:23:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo dames en heren muziekliefhebbers.

Ik zou graag jullie advies willen hebben.
Er speelt al een tijdje door mijn hoofd, om bij mijn Tyros 4 een extra keyboard aan te schaffen.
Ik vraag me af hoe de ervaringen hiermee zijn?
Ik zou graag een tweede klavier willen kopen, om direct extra geluiden standby te kunnen hebben. Ik zou bijvoorbeeld op het nieuwe keyboard de split willen hebben. Zodat via het nieuwe keyboard het geluid van de Tyros 4 is te horen. Maar hoe zit het dan met de T4?
Kan ik de geluiden van right1, 2 en 3 en de left, dan als solo-instrument gebruiken? Ik ben een leek op het gebied van midi.
Vroeger best wel wat mee gedaan. Maar dat is ook al 25 jaar terug.
Ik ben er al veel van kwijtgeraakt. Ik zou het vervelend vinden, als ik straks zo'n keyboard aanschaf, en dat ik merk dat er midi-beperkingen zijn, die ik eigenlijk graag vòòr zo'n eventuele aanschaf had willen weten. En wat is nou een goede keuze. Een pianoklavier is me weer te veel van het goede. Omdat ik me afvraag of ik dat volledige klavier wel zo veel gebruik. Hammond vind ik ook prachtig, maar zijn de orgels nu wel zo heel veel mooier dan wat ik al in de T4 heb zitten. Een hele goedkope optie zou zijn, om een midikeyboard te kopen waar heel weinig geluiden op zitten, en dat eigenlijk alleen het keyboard als doorstuur-keyboard wordt gebruikt.
Ik vind het maar moeilijk. En je kunt je geld maar één keer uitgeven. Graag zou ik willen lezen, hoe men over mijn wilde plannen denkt.

Groeten van Piet.

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 01/06/2011 :  16:01:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je er een 2-manualige opstelling van wilt maken.
Als een volledige pianoklavier teveel van het goede is, zou je voor 76-toetesen of een 61-toetsen kunnen kiezen. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden. Bijv. de NP30 van Yamaha met 76 toetsen, of M-Audio.
Deze hebben geen of een beperkt aantal eigen klanken, maar sturen de Tyros4 aan.

De Tyros4 kan veel aan op het gebied van Midi en zal voor jouw toepassing geen beperkingen hebben. Ook de Right 1,2 en 3 kun je op de T4 gewoon als "solo" blijven gebruiken.
Bepalend in deze is het 2e keyboard. Die zal de midi-informatie zenden naar de T4. Het is wenselijk dat het 2e keyboard over verschillende midikanalen kan zenden en liefst toewijsbaar.
Als de split op het 2e keyboard is ingeschakeld is het natuurlijk fijn als beide zijden van de split naar een ander midikanaal zenden, want dan kun je op de T4 ervoor zorgen dat links van de split bijv. de leftklank van de T4 krijgt toegewezen en rechts van de split Right3 of wat je ook maar zou kiezen.

Als je kiest voor 76 toetsen kun je op de T4 de midi-instelling "All Parts" selecteren en dan kun je op het 2e keyboard volledig de T4 bespelen alsof het een 76 toetsen-uitvoering van de T4 betreft.
Met het verplaatsen van het splitpunt kun je dan een ruimere omvang voor de R1,2 en 3 creëren.

Mogelijkheden zat dus, zonder consessies voor de T4.

Groet,
Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 01/06/2011 :  20:52:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ruud,

Heel fijn dat je zo uitgebreid reageert op mijn vraag.
Daar kan ik al veel mee.

Ik vind die NP30 helemaal niet gek.
Dat komt absoluut in de buurt van de optie, een midikeyboard waar op zich zelf weinig geluiden in zitten. En die goedkoop is.
Weet jij of zo'n NP30 over verschillende midikanalen kan zenden.
En dus ook nog toewijsbaar is. Eerlijk gezegd begrijp ik op dit moment nog niet helemaal wat die mogelijkheden inhouden.
Maar zoals ik het lees zijn die opties noodzakelijk voor het verwezenlijken van mijn wensen, dan moet dat er dus opzitten.

En wat vind je van de nieuw geïntroduceerde Hammond SK1?
Heb je daar al op gespeeld? Hij schijnt bij Henk te staan.
Die heeft ook veel extra geluiden aan boord.

Ik heb deze vraag ook al op een ander forum gesteld. Maar vind jij dat een Hammond aan een T4 koppelen, heel veel meerwaarde geeft. Of vind je de T4-drawbars, al genoeg Hammond-achtig klinken.
Ik zelf heb inmiddels al een aantal aparte userdsp-leslies in elkaar geknutseld. Maar mis toch nog het echte Hammondgeluid.
Er is nu ook een zgn. Neo-ventilator op de markt. Weet je daar al wat van? Ik heb gelezen dat de orgels van de T4 daarmee ook al veel mooier gaan klinken. Alleen het schijnt dat de boxen niet te ver mogen staan vanaf het keyboard, omdat dat afbreuk doet aan het effect van de Neo-ventilator.
Wat mij een nadeel lijkt, is dat er maar één stel drawbars op de SK1 zit. Er zit een schakelaar waarbij je de afzonderlijke delen, right, left, bass kunt instellen. Het lijkt me minder handig, dan twee afzonderlijk instelbare drawbars.
Die heeft de XK3-c wel weer. Maar die is ook gelijk een stuk duurder.

Zoals ik het nu bekijk, heb ik twee opties.
Een "goedkoop" NP30 keyboard. Met eventueel de Neo-ventilator erbij, zodat ik toch nog een verbetering krijg van de bestaande T4-drawbars.

Of het wordt toch nog een Hammond, mits de Hammond ook de midi-mogelijkheden heeft, die voor mij noodzakelijk zijn om het gewenste midiresultaat te bereiken.

Waarschijnlijk al zeer binnenkort, ga ik deze mogelijkheden beluisteren.

Groet,
Piet

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 03/06/2011 :  08:41:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Ik denk dat het nu verder een kwestie van smaak en afstemming op je wensen is. Ik weet niet zeker of de NP30 een splitmogelijkheid heeft.
Het enige advies wat ik je kan geven is om zelf eens te gaan luisteren, vergelijken en mogelijkheden bespreken bij Oostendorp.

Groet,
Ruud

Bewerkt door Ruud op 03/06/2011 08:42:07

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 03/06/2011 :  10:16:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ruud.

Dat is een wijs advies. En dat was ik ook idd. van plan.
Gewoon er even wat tijd voor uit trekken, om een aantal mogelijkheden te gaan vergelijken.
En dan kijken wat het meest bevalt. Ik zal Henk een mailtje sturen.

Groet,
Piet.

Ps. ik zal je doorgeven wat het uiteindelijk geworden is.

bonfire
Average Member

242 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  14:18:22  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo

ik heb een Tyros 4 en een Hammond M44
Wat ik wil gaan proberen te bereiken is het best omschreven op onderstaand filpje
MAAR hie krijg je dat in godsnaam qua MIDi op elkaar aangesloten?
Iemand een idee/suggesties?????

http://www.youtube.com/watch?v=bFKYeZ7JHYM&NR=1

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  16:12:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou zeggen, verdiep je eens in de MIDI materie.
Simpel is het niet en je moet weten wat je doet.
Ik zit er al in van bij de introductie, dus ik hebben alle evolutie meegemaakt.
Ga naar google en probeer het zelf eens uit te zoeken .
Als we dit hier moeten uitleggen zijn we nog een tijdje bezig.
succes
sis

Edit door moderator : Als je niets beters kun bijdragen dan slechts 'belerende woorden' (en aangeven hoe geweldig je zelf bent)en niet daadwerkelijke hulp biedt aan mensen die het nodig hebben, dan het verzoek om niet te reageren op een vraag/post. Blijf je volharden in hetgeen je nu doet dan overwegen de moderatoren om Sis te blokkeren..... het is aan U !

Reactie verwijderd vanwege provocerend taalgebruik

Bewerkt door T-Rossie op 19/06/2011 00:38:18

Wersiano
Starting Member

18 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  17:19:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Daar voor is het forum toch???

Bewerkt door T-Rossie op 18/06/2011 18:25:14

fransonline
Senior Member

695 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  18:00:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van fransonline  Reageer met citaat
Ieder midi keyboard heeft een midi Out en Midi In (of zelfs 2x zoals de Tyros).
Sluit de midi Out van de Tyros aan op de midi In van je andere keyboard als je wil dat de Tyros de dienst uit maakt.
Als de Tyros niet de baas is en je andere keyboard wel, dan gaat de midi In van de Tyros naar de midi Out van je andere keyboard.
Je hebt hiervoor speciale midi kabels nodig.

Dat is een begin.
Daarna wordt het verder uitpluizen hoe beide keyboards met elkaar gaan samenwerken en communiceren.
Op dit forum vind je nog wel wat aanvullende informatie door de zoekfunctie te gebruiken.

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl

Bewerkt door fransonline op 18/06/2011 18:01:18

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  18:16:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja daar is het forum idd. voor bedoeld.

Maar via deze meneer zul je niet veel verder komen.
Je zult het moeten hebben van de meer behulpzame mensen.
Die graag wat meer moeite willen doen, om iemand vooruit te willen helpen.

Die zitten hier namelijk gelukkig ook.

Als ik zelf wist hoe het moest, zou ik het zeggen.
Ik heb dezelfde soort plannen, met een combinatie van mijn Tyros 4 met een ander keyboard.
Wat voor keyboard is nog niet zeker. Maar dan zal ik waarschijnlijk over een poosje ook met deze vragen zitten.

Ik dacht eerst sterk aan een Hammond, SK1 of SK3c, of de nieuwe SK1. Maar op dit moment ben ik wat meer richting een synthesizer aan het denken, omdat daar vele andere mooie solo-stemmen opzitten. Een Hammond ben ik een beetje vanaf, omdat me die keuze wat eenzijdig lijkt. Het is de orgel-sound, en daar blijft het bij. Hoewel de SK1 straks met meer geluiden uitgevoerd zal worden. Lijkt me een synthesizer op dit moment een betere keuze. Maar zodra ik zeker ben, van een evt. koop, zal ik zeker vragen aan de verkoper of de mogelijkheden die ik wil, te realiseren zijn. En dan zal ik ook zeker deze opstelling, dus de Tyros4 met een synthesizer, willen zien functioneren. Omdat het me juist het meest om deze mogelijkheden gaat. Ik zou niet thuis willen komen met een keyboard, om achteraf te moeten constateren, dat wat ik wil, niet mogelijk is. Dus, ik zou dan daadwerkelijk het geluid van de Tyros 4 op de Synthesizer willen horen, en als dat werkt. Ook nog dat ik de geluiden van de synth naar de left van de Tyros 4 kan sturen. Zodat dus echte synthesizer-sounds in mijn left van de Tyros 4 klinken. Het is idd. niet simpel, en je vind zoiets echt niet zo snel op google als dat hier gesuggereerd wordt, vandaar dat ik het allemaal maar nauwkeurig opschrijf, als het voor me aangesloten wordt.
Het is echter wèl zo, dat het heel veel informatie is wat je dan op zou moeten schrijven voor iemand. Als je dat niet wil, vraag ik mij af, waarom men dan reageert. Dan heeft het reageren ook geen enkele zin. Je vertelt dan alleen informatie over je zelf, waar een ander geen klap mee op schiet. O ja, het scheelt natuurlijk wèl dat je succes gewenst wordt. :-)

Zodra ik het zelf werkende heb, en het ook nog snap, zal ik hier op terugkomen. Want eigenlijk komt deze opstelling van het filmpje sterk overeen met wat ik in gedachten heb. Het lijkt mij prachtig, als het allemaal werkt.

Groet, Piet

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  18:30:06  Toon profiel  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wersiano

Daar voor is het forum toch???

Ja , dat klopt, maar wees gewaarschuwd dat dit geen gemakkelijke materie is die je zomaar in 1-2-3 kan uitleggen op een forum.
Althans ik ga het niet doen , er zijn boeken voor enz...
Ik heb die ook gekocht, met succes , nu kwam ik eruit .
Trouwens midi is zeer uitgebreidt en voor sommigen, die het niet snappen kunnen er beter niet aan beginnen, omdat je met veel dingen rekening moet houden ...
MIDI is echt moeilijk, geloof me ...
sis

Soft-lounge, lounge, chillout componist including , producer http://clientprotos.com/webvert_intro/index.html

Bewerkt door n/a op 18/06/2011 19:43:31

tyro
Advanced Member

1389 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  18:30:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet en Ton jullie hebben mail

Groeten Wim

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  18:31:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Even een vraag aan Frans,

Je hebt het over de baas, en degene die niet de dienst uitmaakt.
Dat is de master en de slave.
Dat heb ik al wel eens gelezen.
Maar zoals ik het zou willen hebben, wat is dan de slave en de master in deze opstelling?
Want het is me niet helemaal duidelijk welke midi-factoren een keyboard tot een master maken of een slave.
Graag zou ik daar wat informatie over willen horen. Omdat ik daar dus binnenkort mee bezig ga.
Ondertussen zal ik de zoekfunctie op dit forum hier eens over raadplegen.

Groet,
Piet

Wersiano
Starting Member

18 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  19:37:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier een Link over MIDI

http://www.midioot.nl/

Groetjes,

Wersiano

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  19:43:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wersiano,

Ik zal eens kijken of het wat is,
in ieder geval bedankt.

Groet,
Piet.

klinkt als
Average Member

112 berichten

Geplaatst - 18/06/2011 :  21:22:32  Toon profiel  Reageer met citaat
even off topic.

Ik ben het wel met Sis eens dat je bepaalde zaken, en in dit geval het midi verhaal, niet zomaar even via dit forum 1,2,3 helder krijgt.
Een verwijzing om het via google het eens te proberen of dmv documentatie aan te schaffen is danook reëel.

Vragen kunnen eenvoudig zijn, de (grondige)uitleg niet altijd!

Groeten,
Pagina: van 5 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000