Auteur |
Onderwerp |
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 23/06/2011 : 18:57:10
|
Ruud,
Ik heb even gekeken wat er in de script file van de TYROS3 staat:
Bijv. concertGrand Live, 0,0,115. Zijn die drie nummers resp. MSB, LSB en PRG?
Jan |
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 23/06/2011 : 19:17:14
|
MSB=0 LSB=115 PRG=0 of 1 (afhankelijk van 0 t/m 127 of 1 t/m 128 notatie)
Ins files (instrument defenitie/script) zijn hier te downloaden.
Je kan het voice number ook aan zetten op de tyros. Function > Utility > Tab Config 2 > 2 (Knop B) > Display voice number op on zetten (knop 3 of 4 pijtje naar boven)
Ik heb de voicelist van de Tyros 3 wel in een excel bestand. Voor belangstellenden mail me even.
Groeten Wim |
Bewerkt door tyro op 23/06/2011 19:33:29 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 23/06/2011 : 19:46:15
|
Ruud en SIS.
In de TYROS3 heb ik via Funktion, Midi MASTER KBD1 geselecteerd. Dit was absoluut nodig in dit voorbeeld.
Ik heb het een en ander geprobeerd. Ik heb een nieuw project geopend in Cubase en een midi track gemaakt. Ik heb MIDI In: TYROS Digital workstation 1 en MIDI OUT: TYROS Digital workstation II en channel no. 1. ACM, OTS Link en AUTO Fill In zijn actief en SYNC start is actief, en een style gekozen op de TYROS3 "Easy Pop". Ik start in Cubase record en speel een stukje op de T3. Ik zie dat er opgenomen wordt in desbetreffende midi kanaal. Na het opnemen laat het zich korrekt afspelen op de TYROS3. Ook nadat ik de power van T3 heb uitgezet en weer heb aangezet, laat het zich korrekt afspelen op de TYROS3, mits "BELANGRIJK" alle settings op de T3 exact gelijk zijn als bij de oorspronkelijke opname.
Dus gebruikte style, de knoppen ACM, OTS en FILL en SYNC start moeten hetzelfde staan als in de oorspronkelijke opname. Als je SYNC start niet aan heb staan, hoor je geen drums enz. Als je een andere style aan heb staan speelt de midi file the instrumenten van die style en in die style, wat soms een verrassend goed effekt kan hebben. Hahaha.
In concreto, Cubase neemt alleen de midi settings op, maar niet de style settings met voices en de knoppen ACM, OTS enz. en SYNC start. Dus uitkijken geblazen.
Dit is wat ik bedoelde met, je moet alle settings zoals die was bij de opname even opschrijven voor desbetereffende song.
Als er een andere manier is, zou ik dat graag vernemen.
Jan
|
Bewerkt door Jan Bruijn op 23/06/2011 19:59:29 |
|
|
theplayer
Moderator
3016 berichten |
Geplaatst - 23/06/2011 : 22:13:04
|
Hoi Jan,
Het zou kunnen zijn dat de voicesetting van de style gekozen wordt op het moment dat de style gekozen wordt. Als je begint te spelen wordt deze niet meet opnieuw uitgezonden en dus niet opgenomen. Probeer er een een registration van te maken. Start de sequencer en druk dan pas de registration in en begin dan te spelen. Ik ben benieuwd of hij dan wel weggeschreven wordt. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 23/06/2011 : 23:08:44
|
theplayer,
Dat lijkt mij het proberen waard. Het is nu te laat, maar morgen zal ik het uittesten en mijn bevindingen hier verwoorden.
Jan |
|
|
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 24/06/2011 : 19:31:16
|
Ruud,
Je bericht wordt niet weergegeven, dus ik weet niet wat je vraagt of schrijft.
theplayer,
Neen, registration drukken na het starten van de DAW sequencer heeft geen zin. Werkt gewoon niet. Eigenlijk is het ook wel logisch dat de style instellingen/keuzes met de daarbij behorende settings niet worden gezien door Cubase. Het zijn geen gewone midi settings. Als je ook de midi event list bekijkt in Cubase zie je dat er maar twee channels gebruikt worden, ch. 1 and ch. 2. Als je ch. 2 beluisterd hoor je de drums en accomp en op ch. 2 bijv. de breath sax lead.
Wanneer je een dag later alles opstart en er staat een andere style in je TYROS en je start Cubase to play, dan wordt gewoon de andere style gespeeld met de midi file die je een dag eerder opgenomen hebt.
De DAW sequencer starten nadat de registration in gedrukt is en gespeeld wordt maakt helemaal niets uit. Wordt niet in Cubase geregisteerd.
Als er nog andere suggesties zijn, hou ik mij aanbevolen.
Jan |
|
|
theplayer
Moderator
3016 berichten |
Geplaatst - 24/06/2011 : 21:41:38
|
Hoi Jan,
Het is toch wat lastig om dit soort problemen op afstand op te lossen. Ik zit maar te denken van "als", "maar dan" enz enz. Maar ik zie niets. Maar ik ben wel benieuwd naar de oplossing. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
|
|
patrik
Starting Member
16 berichten |
Geplaatst - 24/06/2011 : 23:50:47
|
Hallo Jan,
Ik volg dit onderwerp m.b.t. midi met veel interesse. Heb helaas geen juist antwoord voor je, maar wil graag even reageren op je laatst geplaatste reactie. Mij valt het ook op dat als ik b.v. register 20 t/m 30 (vieuw instelling) heb geselecteerd en gespeeld en de tyros uitzet met register 30 geselecteerd, de volgende dag bij opstart b.v. register 24 of 28 actief is/ klaar voor gebruik na selecteren 1 t/m 8. Misschien is dit met midi ook zo. Ik begrijp niet waarom dit zo met de registers is. Dit heb ik diverse Tyros modellen geconstateerd.
Met muzikale groet, Patrik |
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 25/06/2011 : 09:55:43
|
Dit heeft volgend mij niets met midi te maken.
Dat registraties verpringen in de view mode is mij nooit opgevallen. Maar ik gebruik de view ook zelden, ik heb registraties +- 2000 in mappen van 100 staan. Dus 10 pagina's per map en dus max 2x next en dan de pagina kiezen.
Volgens mij heeft het terug gaan van de registraties te maken met de backuppower voorziening en zal dan na een tijdje weer gereset worden. Ikzelf zou het ook lastig vinden als deze bleef staan. Je zou toch ook gewoon 2x view in kunnen drukken dan kom je toch weer bij de huidige registratie view.
Groeten Wim |
Bewerkt door tyro op 25/06/2011 10:02:29 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 25/06/2011 : 12:36:18
|
tyro,
Jouw reaktie is wel interessant maar heeft niets te maken met of Cubase wel of niet de instelling opneemt in de midi file om het later exact terug te kunnen spelen.
Ik denk ook dat dit niet mogelijk is. Tyros is en blijft een arranger keyboard en heeft dus niet dezelfde eigenschappen op het gebied van communicatie met een Cubase of ander DAW pakket als een MOTIF-XS8 welke ik ook speel.
Het is ook niet echt een probleem zolang je maar, zoals ik doe, met audio werkt in Cubase wanneer je de T3 wilt integreren in je song project.
Dit is geen kritiek op de TYROS, alleen maar een constatering.
Jan
|
Bewerkt door Jan Bruijn op 25/06/2011 12:38:11 |
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 25/06/2011 : 13:10:30
|
Mijn reactie was op die van patrik.
De eerste insteek was een advies vraag van Piet (New in town) die op dit moment naar oostendorp is. De hele midi discussie kwam later pas.
Ik geen problemen met de Tyros4 in combinatie met Sonar Producer 8.5. Maar ik heb dan ook een andere werkwijze.
Ik maak de song op de Tyros en laadt deze ook in de Tyros. Ik open deze song in Sonar en bewerk deze daar. En laadt deze weer in de Tyros. Geen centje pijn.
Om verlies van sommige data te voorkomen door het gebruik van Sonar. Synchtoniseer ik de clock en neem de gewijzigde track(s) weer op in de Tyros. Afluisteren bij het bewerken op de Pc kan altijd. Ik heb dan altijd de juiste instellingen etc..
Het zou handig zijn als je een mididump kon maken. En sommige seq. programma's kunnen niet overweg met sommige dat van de Tyros.
Groeten Wim |
|
|
Jan Bruijn
Average Member
275 berichten |
Geplaatst - 25/06/2011 : 13:16:15
|
Wim,
Het was niet bedoeld als kritiek. Jouw werkwijze is zeer goed bruikbaar en ik had die wijze ook al gesuggereerd in mijn vorige berichten. Het is de methode via een omweg, niet de rechtstreekse methode. Werkt prima. Ik heb dat ook wel gedaan.
Jan
|
Bewerkt door Jan Bruijn op 25/06/2011 13:16:46 |
|
|
New in town
Senior Member
932 berichten |
Geplaatst - 25/06/2011 : 16:13:49
|
Hallo medeforummers,
Idd. ben ik voor een aantal midivragen naar Oostendorp geweest. Eigenlijk moet ik zeggen naar Ruud, die daar gelukkig voor mij, een dagje inviel. Inmiddels is door hem een gedeelte van mijn vragen beantwoord.
Ruud heeft me uitgelegd hoe ik de Tyros4 kon laten klinken op de M3. Ik heb het allemaal keurig opgeschreven, en de handelingen thuis ingevoerd in een midi-set up. En eigenlijk doet het precies zoals ik het graag wilde. Maar jammergenoeg is het nog niet de volledige oplossing wat betreft mijn muzikale wensen.
Om het verhaal helemaal duidelijk te krijgen, zal ik hieronder vertellen wat ik tot nu toe gedaan heb, dus eigenlijk hoe Ruud dit doet. :-)
Ik ben dus een midi-leek hè. Voor het geval ik domme opmerkingen maak. De M3 staat qua volume helemaal uit.
Er zit nu één midikabel in de Midi B in van de Tyros 4. Die kabel gaat naar de M3 midi out. Vervolgens druk je op de Tyros: function - Midi - kies allParts - edit. Op tabblad system: zet je receive transpose op on. Daarna tabblad receive: kies je midiB USB2 Ch1, En bij het part kies je Left Vervolgens naar tabblad Chord detect, daar kies je midiB USB2 kanaal 1, die vink je aan. Dus die zet je aan. Exit Als je wilt kun je nu met tabblad user deze midi-setup een toepasselijke naam geven.
Als dit gedaan is, klinkt dus de left van de Tyros, met begeleiding en al op de M3. Dit is het zoals ik het graag wilde zien. Nb. als je bij het tabblad receive het part instelt op right 3, klinkt de right 3 uit de M3. En als je het part instelt op keyboard, dan is de M3 een Tyros4 geworden. Dit is vooral ideaal, als ik vermoeide armen krijg, en op het lager gelegen keyboard, mijn muziek wil spelen.
Maar: wat is nu het geval, als ik de M3 bespeel, in het geval dat left van de Tyros wordt weergegeven, zou ik graag, de right 3 van de Tyros ook nog extra op de M3 willen laten klinken. Nu hoor ik alleen maar over het volledige klavier van de M3, de left.
Maar net zoals op de Tyros, zou ik daarvoor een split op de M3 willen hebben. Misschien dat Tyro dat aan me zou kunnen uitleggen, hoe ik dat bereik?
Want als de left van de Tyros, klinkt op de M3, met een split, en ik kan kiezen voor de right 3 van de Tyros, die dan òòk op de M3 klinkt. Dan zou ik er zijn. :-) Want volgens mij kan ik dan als ik het volume aanzet van de M3, en het volume van de right 3 van de Tyros uitzet op een registration, dan zou ik snel kunnen wisselen tussen M3 en Tyros4 klanken. Immers de right 2 en 3 staan nog steeds direct bereikbaar op de Tyros. Wat dus de mogelijkheid geeft om snel veel meer muziekinstrumenten te kunnen bespelen.
Het probleem is dat ik de M3 nog niet volledig begrijp... ik ben op de helft van de gebruiksaanwijzing. Engels ook nog. Dus ik weet nog niet hoe ik een split moet toevoegen aan de M3.
En wat betreft Ruud, en andere belangstellenden. Hoe kan ik de midi-set up zo aanpassen, dat right 3, tegelijkertijd met left 1 wordt uitgestuurd naar de M3. Dus dat die right 3, precies op de gemaakte split van de M3 komt.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. :-)
Groeten, Piet.
Tyros 4 met Korg M3. Een musicus schildert op de stilte.
|
|
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 25/06/2011 : 18:03:21
|
Hallo Piet,
Dat laatste wat je vraagt is mogelijk als de M3 een split kan instellen, waarbij links van het splitpunt uitzendt naar bv CH1 en rechts van het splitpunt naar bv CH2. Als je op de Tyros4 dan in het Midi-tabblad "Receive" Midi B CH1 Part Left kiest en Midi B CH2 part Right3, zal op de M3 links van het splitpunt de Left-klank van de Tyros4 en rechts van het splitpunt de Right3-klank van de Tyros4 klinken.
Als je dan tevens Chord Detect op Midi B CH1 laat staan, zal de begeleiding van de T4 alleen door het linkerer gedeelte van de split op de M3 worden aangestuurd. Of op de M3 bovenstaande kan worden ingesteld is dus bepalend.
Groet, Ruud |
Bewerkt door Ruud op 25/06/2011 18:04:58 |
|
|
tyro
Advanced Member
1389 berichten |
Geplaatst - 25/06/2011 : 18:14:58
|
Dit heb ik Piet al uitgelegd in een PM. Maar dat zal hem wel voorbij zijn gegaan. Er is tussen mij en Piet al zoveel heen en weer gemaild.
Groeten Wim
|
|
|
Onderwerp |
|