Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Missers in de software
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

MattOnTheNet
New Member

45 berichten

Geplaatst - 29/11/2011 :  15:50:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nu de Tyros 4 bijna een week in huis. Omdat ik wel bekend ben met keyboards, viel de leercurve behoorlijk mee. Meeste dingen zijn redelijk logisch zodat ook een nieuwe gebruiker al snel aan het spelen toe kan komen. Hands-on blijft gewoon de beste methode om snel alle mogelijkheden van de Tyros te leren kennen. En dat zijn er heel, heel veel.

Naast het positieve geluid heb ik toch wel enkele kanttekeningen. Ik ben zelf jaren lang kwaliteiten manager bij een middel groot bedrijf geweest en kan me niet aan de indruk onttrekken dat die afdeling bij Yamaha toch wel enkele steekjes heeft laten vallen. Een van de belangrijkste zaken bij programmatuur is de consistentie: eenduidigheid bij toewijzen van knoppen, posities op het scherm, functie van toetsen en ga zo maar door. Kijk naar MS Windows of OSX van de Apple. Goedgekeurde programmatuur heeft altijd dezelfde "look and feel". Windows: rechtsboven minimaliseren, vorig formaat en maximaliseren aangeduid door de 3 knopjes. Bij de Apple natuurlijk linksboven met de horizontale verkeerslichten rood, geel en groen.

Ook bij de Tyros verwacht je dat bijvoorbeeld de knoppen Art.1 en Art.2 zich conformeren aan een bepaald gedrag. Neem de sax voice. Als je die selecteert, geeft de Art.1 knop een glissando effect en Art.2 een oplopende (aparte) tonen effect. Zover ik heb gezien is dit voor 99% waar. Totdat je plotseling een voice selecteert waarbij dit precies omgekeerd is. Lastig te onthouden en een misser van de QA afdeling. Niet zozeer omdat het niet zou werken, maar gewoon omdat de gebruiker bij 99 voices dat gedrag gewend is en nu plotseling de knoppen worden omgedraaid. Dit is dus een programmatische misser die de QA afdeling had moeten zien.

Verder viel mij op dat bij de via internet binnen gehaalde muziekjes er op Japanse wijze wordt geluisterd. Als je "Money For Nothing", twee keer aanwezig, uitgevoerd door Dire Straits en Sting (sic!), verwacht ik toch wel wat geblaas met een distorted gitaar. Niet dus. Komt er een soort tamme ballade waarin ik in geen enkele maat nog Money For Nothing kan herkennen. En daar zit het werkelijk boordenvol mee. Ook daar moet een Kwaliteitsafdeling alarm slaan!

Met de meeste dingen valt best te leven, maar dit soort foutjes laten toch wel zien hoe graag Yamaha de Tyros 4 op de markt wilde zetten. Maar ja, uit ervaring weet ik hoe vaak de QA afdeling een bijna ongewenst kindje is want dat zijn azijnpissers die op alles een aanmerking hebben!

Bewerkt door MattOnTheNet op 29/11/2011 16:45:21

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 29/11/2011 :  18:31:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Allereerst wil ik je welkom heten op dit leerzame forum.

Naar mijn idee heb je jouw 'oordeel' wel héél snel klaar....
Volgens mij heb je de Articulation knoppen nog niet helemaal goed begrepen, want de toegewezen functies zijn uiteraard verschillend per instrument (klank). Zo is een saxofoon absoluut niet vergelijkbaar met een mondharmonica of trompet.... daarom reageren de knoppen anders.

Zodra je de T4 goed onder de knie hebt zal jouw mening over het OS absoluut veranderen. Realiseer je dat de T4 geen PC of Mac is maar gewoon een keyboard met een intuitieve interface. Je gaf al aan dat de leercurvce steil is .... wat is er dan niet goed?

Midisongs zijn ingespeeld door (pro) muzikanten en die bepalen hoe een song gaat klinken. Zij hebben een vrijheid om het te doen zoals ze willen..... al willen ze Money for Nothing met een doedelzak spelen.

Als ik je een advies mag geven : Ga lekker op ontdekkingsreis op de Tyros4, geniet van de muziek .... en vergeet het verleden als kwaliteits man

PS. Ik heb heel veel instrumenten gehad en kan je verzekeren dat de Tyrossen de eenvoudigste gebruikers-interface hebben van alle anderen.
Ga naar bovenaan de pagina

Hanswiel
Senior Member

888 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  09:04:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hanswiel  Reageer met citaat
Hoi,

Van harte welkom op dit forum. Welke ervaring heb je op keyboard gebied?? Het eigen geluid dat je hiet meteen al laat horen verraadt een kritische instelling. Heel goed, maar,........

Ondanks het gegeven dat ik geen T4 heb ben ik van mening dat de Tyros 1-2-3-4 de top van de markt zijn. Maak je de techniek van de T4 eigen en GENIET. Als voormalig kwaliteitsmanager zul je toch kunnen beamen dat de T4 een top-product is. Ik heb persoonlijk nog maar weinig producten gezien die 100% perfect waren. Ook op de de mooiste meid van Parijs is wel iets aan te merken (hahaha).

Zo zul je al snel leren dat er toch nog veel valt te leren.

Met muzikale groet,
Hans

Muziek is vreugde,lang leve de vreugde
Musik macht freu(n)de(n)

Website:www.tognog-music.nl

Bewerkt door Hanswiel op 30/11/2011 09:06:11

Mark
Starting Member

13 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  09:10:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi lezers,

5 jaar geleden begonnen op de T2 en daarmee veel op het podium gestaan.
Heerlijke machine en erg intuitief te bedienen. Het enige wat tegen ging staan was de verwerkingssnelheid (lees processor snelheid) van de T2.
Sinds een half jaar overgestapt naar de T4.
In het begin even wennen aangezien er een aantal knoppen verplaatst waren; dus de hand/oog coordinatie moest weer even opnieuw afgesteld worden. Nu, na een half jaar podiumwerk, kan ik alleen maar zeggen; wat een fantastische workstation!!
Op het podium, met vaak slecht of knipperend licht, is alles snel te vinden en te bedienen.

Heb onlangs even op de Korg PA3X gespeeld, althans na 10 min voordat ik doorhad hoe het ding werkte, en ik moet zeggen; Yamaha steekt er met kop en schouders bovenuit.

Ik wordt niet betaald door Yamaha (nog niet..wie weet.. :-) ) maar dit is op dit moment HET beste keyboard cq. workstation dat op de wereldmarkt verkrijgbaar is.

Dus net als T-Rossie zeg ik; ga spelen, ga ontdekken, ga verbazen, ga verwonderen en.... ga genieten!!!

Bewerkt door Mark op 30/11/2011 09:12:41

MattOnTheNet
New Member

45 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  09:36:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat mijn schrijven onbedoeld te kritisch over is gekomen. Ik zou op dit moment geen enkel keyboard weten dat meer mogelijkheden, grandioze klanken en stylen aanbiedt. Zoals de medewerker van Oostendorp kan beamen, kwam ik eerst voor een totaal ander keyboard naar Wezep (rond de 1500 euro) en kocht uiteindelijk de Tyros 4, die "iets" duurder is. Ik heb tot op dit moment geen flinter van spijt dat ik die beslissing heb genomen. Dit is het meest fantastische keyboard dat ik tot nu aan toe gekocht hebt. Ofschoon ik er geen wie-pist-er-het-verste wedstrijd van wil maken: telt Hanswiel even mee? Mijn ervaring op keyboard gebied: Yamaha HS8, Roland RA95, Roland G1000, Roland VA70. En voor wat betreft het commentaar van Mark ("ga spelen, ga ontdekken, ga verbazen, ga verwonderen") dat deed ik! En toen kwam ik deze programmatische foutjes tegen!!

Mijn kritische noot was zuiver en alleen bedoelt als een constatering, niets meer , niets minder. Ik mag hopen dat daar op dit forum de ruimte daartoe wordt geboden in tegenstelling tot andere fora waar iemand met een op- of aanmerking volledig wordt afgeslacht.

Bewerkt door MattOnTheNet op 30/11/2011 09:44:33

Tyr0s_Fre4k
Senior Member

520 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  10:29:51  Toon profiel  Klik om Tyr0s_Fre4ks MSN Messengeradres te zien  Reageer met citaat
Zo, toch ook maar even bemoeien.

Wat ik begrijp uit deze discussie is dat de reguliere forumleden helemaal de post van de heer MattOnTheNet niet goed hebben gelezen.

Allereerst geeft hij aan dat de leercurve van het keyboard juist NIET steil is, waaruit T-Rossie begrijpt dat hij de leercurve wel steil vindt... ?

Daarnaast geeft hij aan dat de bend en glissando effecten de ene keer respectievelijk op art 1 en 2 staan, en bij een andere voice andersom.
Natuurlijk ben ik heel erg bekend (al bijna 3 jaar) met deze knoppen en mij is het ook opgevallen. Het zou logischer en consistenter zijn om dit bij elke voice op dezelfde MANIER te doen, waar vergelijkbare effecten tussen de voice van toepassing zijn.

We hebben natuurlijk in het verleden een enorme kritikaster gehad die een erg vervelende manier van kritiek uiten had. Vaak vond ik persoonlijk zijn kritiek terecht, maar de manier van brengen was erg vervelend.
Het is hier op het forum blijkbaar een beetje blijven hangen, want kritiek wordt niet altijd even goed ontvangen. Er is gelukkig wel altijd ruimte voor gesprek en discussie, en als we elkaar in waarde laten (wat we eigenlijk altijd doen), is er geen probleem.

Dus Matt, welkom op het forum! En ik hoop dat het terugschrijven van de forumleden niet onbedoeld te kritisch is overgekomen !

Groeten,
Martijn

Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  11:02:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Laat ik dan ook maar een kleine duit in het zakje doen.

Ik vind de verbeteringen van Martijn heel goed.
Men moet de post wèl goed lezen.
En ook ben ik het met Martijn en Matt eens, dat art 1 en 2, niet altijd hetzelfde werken.
Dat had idd. beter gekund. De opzet van de knoppen interesseert me niet zoveel. Dat is op elk keyboard weer anders.
En je bent daarmee afhankelijk van de luimen van de ontwerper. Ik kan mijn weg er prima op vinden.

Dus van mij ook Matt, van harte welkom op dit forum.
Volgens mij zit je ook op het Keyboardforum, daar heb ik je naam ook al gezien.
Daar ben ik Tootsie.

Pas op hoor Matt, niet te veel kritiek op de Tyros serie hier uiten hoor... ;-)
Men koestert hier zijn Tyros, trouwens ik ook. Maar van mij mag je kritisch genieten hoor. :-)

Groetjes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

MattOnTheNet
New Member

45 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  14:26:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor jullie voor de sussende woorden, Martijn en Piet. En Piet (klopt: ik neus ook rond op 't Keyboardforum), je hoeft niet bang te zijn dat ik onterechte of een overvloed aan kritiek zal hebben: niemand bevuild zijn eigen nest zal ik maar zeggen! Als ik dan ook kritiek heb, zal ik dat altijd onderbouwd en in nette bewoordingen ventileren. En daarbij, zoals ik al eerder zei, is dit keyboard het fraaiste wat ik op dit moment ken.

De woorden "consistente toewijzing" van knoppen werden hierboven gebruikt en dát is nou precies wat ik bedoel. In het licht van algemene kwaliteit van de Tyros is dat natuurlijk peanuts maar ik durf te wedden dat zelfs de Yamaha programmeurs (als ze het überhaupt zouden weten) "verrek!" zouden zeggen en het ergens in de toekomst bij een update zouden meenemen want methodisch zijn die jongens wel!

Wat Hans eerder schreef ("Ik heb persoonlijk nog maar weinig producten gezien die 100% perfect waren.") klopt volledig. Als er programmeurs onder jullie zijn, weet je als geen ander dat een programmeur eigenlijk nooit klaar is met zijn/haar kindje. Vooral uit economische overwegingen moet een product op gegeven moment op de markt gebracht worden, wetende dat er nog voldoende missers in het product zitten. Kijk bijvoorbeeld eens naar Windows <grijns>. Met name de input vanuit het veld wordt daarna gebruikt om dit soort missers (ik noem het geen fouten!) recht te breien. Ik weet haast wel zeker (zeg maar als het niet zo is!) dat firma's als Oostendorp juist door hun betrokkenheid met het product informatie aan Yamaha sturen over de Tyros 4 in het veld.

Schluss. Ik geniet nog steeds immens van mijn Tyros 4. Ben nu aan het kijken hoe mijn MIDI verzameling 1 op 1 erop afgespeeld kan worden. In de meeste gevallen valt je de bek open: alle voices en drum partijen komen grandioos over. Ik moet nu alleen nog uitzoeken hoe je MIDI kanalen kan aan/uit zetten.

Forte Fortissimo!!!

Bewerkt door MattOnTheNet op 30/11/2011 15:21:14

tyros2
Senior Member

796 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  15:02:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Matt

Welkom op dit forum en veel plezier met jou Tyros4.
Wat het aanbieden van midifiles betreft lees even het onderstaande
hetgeen geplaatst is door Henk Oostendorp op 15-08-2007.

Betreft: Misbruik en/of aanzetten tot misbruik van het intellectueel eigendomsrecht van producties op ons domein/webforum http://www.t-2.nl/forum

Younique Music Group BV Helmond, MidiDesign Temse (België) en Midiroom Boekel,zijn professionele midifile producenten en hun bedrijfsresultaat is als zodanig afhankelijk van het legaal downloaden, tegen betaling, van door hen geproduceerde Midifiles/digitale audiobestanden via hun Internet websites. Zij hebben medewerkers in dienst die met dit werk hun salaris moeten verdienen.

Wij zijn eigenaar van dit internetforum en ons forum wordt vaak gebruikt (misbruikt) als communicatiemiddel om illegaal Midifiles uit te wisselen.

Het illegaal aanbieden, ruilen en verkopen van deze Midifiles en andere digitale audiobestanden gebaseerd op Midifiles, waaronder audiofiles en styles, waarop intellectueel eigendomsrecht rust, of de mogelijkheid daartoe te verstrekken, anders dan via legale webshops of zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de producent, is bij wet verboden en een misdrijf.

Wij, Muziekcentrum Oostendorp, zijn als eigenaar van dit forum volgens zowel de Nederlandse wet evenals de Europese wetgeving dat aangaande, verantwoordelijk en daarvoor strafbaar.

We verzoeken u uitdrukkelijk geen gunsten meer te vragen betreffende midifiles, audio, styles en bladmuziek. Dit is niet de intentie van ons forum. Bladmuziek is bij ons te bestellen in de winkel en midifiles zijn tevens bij ons verkrijgbaar. Registraties en andere verzoeken omtrent de Tyros2 kunnen gewoon geplaatst blijven worden.

Wij vragen uw begrip in deze.

Muziekcentrum Oostendorp
namens Henk Oostendorp

Tevens namens:
Younique Music Group BV Helmond,
namens deze M.M. van Doorne, directeur

Midiroom Boekel,
namens deze G. Gielen, directeur

MidiDesign Temse (België)
Namens deze A. Besseleer, directeur

MVG, Henk Oostendorp

Muzikale Groet
Henk

Bewerkt door tyros2 op 30/11/2011 15:03:37

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  15:17:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hè en Matt doet nog wel zo'n sympathiek aanbod.

Er mag hier ook niets... ;-)

Maar ik begrijp het wel.

Groet,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

MattOnTheNet
New Member

45 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  15:26:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Bericht aangepast.

Bewerkt door MattOnTheNet op 30/11/2011 15:29:00

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  17:01:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Even een reactie op wat Martijn stelt:
Als een 'leercurve' meevalt dan begrijp ik daaruit dat Matt het toch wel snel leert. De hoeveelheid tijd die erin moet worden gestoken is (relatief) klein terwijl veel wordt opgestoken. Afgezet in een grafiek (x = tijd, y = kennis) ontstaat dan een steile curve..... toch?

Matt:
Excuus, wellicht was ik ook iets te 'direct' met m'n antwoord

Vraag: Bij welke sounds reageren de SA knoppen volgens jullie andersom?

Vanochtend nog even op een K... PA3 gespeeld, wat ben ik dan blij met mijn Tyros4

Tyr0s_Fre4k
Senior Member

520 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  17:44:52  Toon profiel  Klik om Tyr0s_Fre4ks MSN Messengeradres te zien  Reageer met citaat
Ah, ik zie dat er hier sprake is van een probleem met de semantiek.
Ik heb de Wiki van Leercurve er even op nageslagen, en we hebben beiden gelijk... wat erg verwarrend is. Klik hier
Vooral de laatste alinea is hier heel erg van toepassing, zal wel leeftijdsverschil zijn

Samengevat... de ene persoon vindt een leercurve steil omdat er weinig tijd nodig is voor veel stof. De ander vindt een leercurve steil als er veel moeite nodig is voor weinig resultaat.
Ik was zelf alleen bekend met de laatste, hoewel nu ik er over nadenk de eerste eigenlijk logischer is qua definitie (welke ook de oorspronkelijke is).
Steil is in mijn opzicht echter vaak een negatieve uitdrukking, vandaar dat een steile leercurve voor mij niet lijkt mee te vallen. Vergelijk met een steile berg beklimmen.

Weer een perfect staaltje miscommunicatie. No hard feelings!

En dit is precies wat ik bedoel met: "Op dit forum zijn we het niet altijd eens, maar er kan altijd gepraat worden en we respecteren elkaar!"

Groet,
Martijn

Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen.

MattOnTheNet
New Member

45 berichten

Geplaatst - 30/11/2011 :  20:48:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Haha! Mijn leercurve is inderdaad zoals T-Rossie 'm ook gebruikt: korte tijd (x-axis) veel resultaat (y-axis). Zo zie je maar. Als de een pijp-etuitje schrijft leest een ander pijpe-tuitje.

@T-Rossie: no hard feelings! Ik ben op dit moment even kwijt om welke voice het ging. Ik houd een bloknootje naast me!

T-Rossie
Moderator

3238 berichten

Geplaatst - 04/12/2011 :  18:17:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Matt,

Staat er al iets op het bloknootje?

MattOnTheNet
New Member

45 berichten

Geplaatst - 06/12/2011 :  12:47:28  Toon profiel  Reageer met citaat
@T-Rossie. Sorry. Moest de laatste week met andere dingen bezig houden, hoe onwaarschijnlijk het ook voor een die-hard Tyros gebruiker ook klinkt! :-) Maar wat in het vat .........
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000