Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Korg Pa- en Kronos Forum
 Kronos gerelateerde onderwerpen
 drums
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

lautje
Junior Member

66 berichten

Geplaatst - 03/05/2012 :  11:02:53  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi kronos leden hoe kun je het beste een drumpartij opzetten inclusief fills starts en stops en solos om een nummer te sequensen
dus wel met de kronos en niet via de computer gr lau

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 03/05/2012 :  16:48:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
Intro's, fills en drum stops zijn standaard niet mogelijk op een Kronos. Dit zou wel heel mooi zijn als dat zo was en zou de kronos meer keyboard achtige mogelijkheden geven zoals de tyros dat bijvoorbeeld ook kent.

Dat betekent echter niet dat er helemaal niets mogelijk is, als het je alleen om drums gaat zou je 4 drums patterns kunnen programmeren via KARMA modules. Je kunt 4 patterns programmeren per KARMA scene wat inhoudt dat je de beschikking hebt over 32 drum patterns tijdens je performance. Door dit slim te programmeren en op te zetten kun je in theorie zo het wel voor elkaar krijgen.

Een andere makkelijkere optie is om gebruik te maken van de HD1 module en geluidseffecten daarin. Dat is de manier waarop ik het gebruik. Ik heb een paar HD1 (sample) programma's gemaakt waaronder ik onder 12 keys op het keyboard verschillende soundeffect samples en drumloop samples heb gezet. Als ik nu een nummer speel dan activeer ik gewoon die sample op het moment dat ik hem nodig heb door die toets in te drukken. (bijvoorbeeld om een overgang vloeiend te laten lopen). Dit werkt prima en op mijn youtube kanaal kun je hier de nodige voorbeelden van zien hoe ik het toepas.

bijvoorbeeld in mijn laatste video hoor je effecten die de overgangen begeleiden. Dit doe ik dus door op de juiste momenten die toets geactiveerd te hebben:

http://www.youtube.com/watch?v=oqYw0aFNzr0

De muziek is denk ik niet helemaal de stijl van de mensen hier op het forum, maar het gaat even om de techniek hoe je het kunt gebruiken.

Een andere veel gebruikte techniek is om de eerste 4 switches boven de fader sectie zo te programmeren dat je daarmee elke KARMA module aan en uit kunt zetten tijdens je performance. Op deze manier kun je een song ook heel goed opbouwen. Die methode gebruik ik bijvoorbeeld in de volgende video (ambient combi):
http://www.youtube.com/watch?v=pbXU7UYa_ZY

Wat daarnaast ook nog kan is dat je slim omgaat met drums, bijvoorbeeld je zet op 2 timbres (sporen) dezelfde drumsound. Echter op de eerste timbre limiteer je de keyzone (dus welke toetsen die timbre op reageert) tot bijvoorbeeld alleen de drum kick, en op de 2e timbre limiteer je de keyzone op allekeys vanaf de drumkick. Als je dat op die manier doet kun je de drumtrack afspelen over beide timbres maar heb je tijdens je performance de mogelijkheid om delen van je drums te activeren op het moment dat het past in het liedje dat je speelt. Dat kun je dan doen via het '(un)muten' van je verschillende timbres.

Of te wel, er zijn wel heel veel andere mogelijkheden om de kronos om te zetten naar een song performance apparaat. Het hangt ervan af wat het best bij jezelf past welke oplossing de beste is.

Ga naar bovenaan de pagina

New in town
Senior Member

932 berichten

Geplaatst - 03/05/2012 :  18:27:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Lautje,

Ondanks dat ik met Karma nog niet zo bezig ben geweest, en er dus nog niet het fijne van weet.
Is het dus wel zo, dat de Kronos bij Karma enige verwantschap heeft met keyboards. En dat is vooral wat betreft de akkoordherkenning.
Je speelt een akkoord met Karma aan, en vervolgens speelt de Kronos de noten, die aansluiten op jouw gespeelde akkoord. Je kunt het akkoord ook van het display aflezen. Net als bij een keyboard.
Je kunt dan bepaalde Karma patronen kiezen, zogenaamde Karma GE's, waar de "begeleiding" al in zit. Daar kun je nog heel veel meer mee doen. Het gedrag van de GE's kun je aanpassen m.b.v. de schuifregelaars in de control surface. Te vinden bij control assign, RT knobs, Karma.
Maar je moet het niet zo zien, als een keyboard met fill in's en automatische intro's en endings. Daarom zal ik voor de automatische begeleiding blijven kiezen voor de Tyros.
Omdat dat toch meer mijn smaak is. En ik de Tyros op dit punt mooier vind. En ik ondanks de goede uitleg van Qui, de Tyros toch prefereer, om zijn vele begeleidingsmogelijkheden en mooie styles.
Die vind je idd. niet in de Kronos.
Maar, ik ben er al wel eens mee aan het pieren geweest.
En ben er inmiddels wel achter, dat de Kronos een aantal hele mooie synthsfeertjes in de Karmabegeleidingen heeft. Maar ik mis bij Karma, dus de fill in's en andere begeleidingsfoefjes, wat dus de Karma-vertolking van de Kronos wat mij betreft wat statisch maakt.
Er zit wat mij betreft dan te weinig variatie in.
Maar probeer het maar eens uit, zou ik zeggen.

Succes,
Piet

Tyros 4 en Korg Kronos

Bewerkt door New in town op 03/05/2012 18:29:14

j.vanaerle
Junior Member

77 berichten

Geplaatst - 03/05/2012 :  19:08:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt weer voor de tips en trucs. Overigens sluit jouw stijl perfect aan bij mijn stijl. Instructie videos en soundsets zijn daarom perfect bruikbaar. Leuk! Heb je nog wat chord tips voor trance music. Gebruik zelf vaak C Am G F Dm Em (basic C). Wil ook dance en trance uit de Kronos gaan halen. Daarom lijkt mij de workshop uit een ander forum zinvol.

QuiRobinez
Average Member

431 berichten

Geplaatst - 03/05/2012 :  19:22:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van QuiRobinez  Reageer met citaat
citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door j.vanaerle
Leuk! Heb je nog wat chord tips voor trance music. Gebruik zelf vaak C Am G F Dm Em (basic C). Wil ook dance en trance uit de Kronos gaan halen. Daarom lijkt mij de workshop uit een ander forum zinvol.

daar zou je eigenlijk een nieuwe thread voor moeten maken, maar ik heb geen idee hoe dat moet :D

dus bij deze het antwoord :)
De meeste trancetracks zijn in Am (a mineur), dus met de akkoorden die je noemt kom je een heel eind. Echter in trance en dance muziek is de akkoord progressie (dus de opvolging van akkoorden) erg belangrijk. Afhankelijk van de trancerichting die je kiest is er een 'herkenbaar' chord progressie patroon. Dit houdt in welke basis tonen (vaak te herkennen aan de bas) het volgende akkoord is.

Als je dus de stijl van chicane of BT leuk vindt is het een andere progressie dan de ASOT stijl bijvoorbeeld. Wat je zou kunnen doen is een paar tracks die je leuk vindt uitschrijven kwa bas noten en die progressie hanteren voor je eerste eigen tracks om meer variatie in je eigen tracks te krijgen. Als je dit onder de knie hebt kom je vanzelf in de fase om te gaan experimenteren met eigen chord progressies.

Dan moet je vervolgens nog de typische trance akkoorden aanslaan. Dit kan van simpel tot complex. Voor de herkenbare trance akkoorden stijl kun je het beste een omkering gebruikt van je akkoord met een simpele voicing. Dit klinkt lastig als je er net mee begint maar in gewone lekentaal is het eigenlijk vrij simpel.

laten we Am (a mineur als voorbeeld nemen)
een standaard Am akkoord sla je aan als: A-C-E
een omkering (er zijn er meerdere) van een Am akkoord is: E-A-C
Om nou de voicing techniek te gebruiken haal je de Bas noot van je akkoord uit het akkoord en deze speel je 1 oktaaf lager. In dit geval haal je dus de A uit het akkoord.
Je speelt dan A - E - C (de A is dus 1 oktaaf lager)

Dit doe je vervolgens voor alle andere akkoorden ook in je zojuist opgeschreven chord progressie.

zet ook maar eens een Arpeggiator op zo'n akkoord als je hem zo speelt, dan zul je horen dat er herkenbare trancepatronen ontstaan. De truuk daarna is dan met de bovenste noot te varieren in de toonladder om zo via de arpeggiator een soort van melodielijn te creeren.

Dit is een vrij simpele basis om mee te beginnen en een herkenbaar trance gevoel te krijgen in je track.

Als je dit goed onder de knie hebt ligt er een wereld voor je open voor de echt goeie trancetracks die heel veel gebruik maken harmonieen en progressies uit de klassieke muziek.

lautje
Junior Member

66 berichten

Geplaatst - 04/05/2012 :  15:22:07  Toon profiel  Reageer met citaat
he qui hartstikke bedankt voor je uitleg
ik zal hier zeker mee aan de slag gaan en zal ge er later wel een reactie van geven hoe ver ik hiermee ben gekomen

gr lau
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000