Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 2 gerelateerde onderwerpen
 Live optredens en MIDI file gebruik
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 3

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  10:16:47  Toon profiel
Geachte forum leden .
Ik begin mij mateloos te ergeren aan zogenaamde eenmansorkesten of muzikanten die uitsluitend gebruik maken van MIDI files op een optreden
De laatste maanden heb ik een paar collega muzikanten gehoord en ik vind het ronduit beschamend

Bij deze een voorbeeld hoe het niet moet
http://www.guanita.nl/index1.htm

Ik vraag mij af welk plezier je hebt aan een keyboard als er zo goed als de ganse avond geen noot gespeelt wordt !
Mijn mening hierover is :
1)De klanten worden opgelicht !
2)Je bent geen muzikant !
3)je kan beter DJ worden !
Graag jullie meningen .............
Ik ga dit tropic met argus-ogen volgen
Groeten
sis

één van de weinige beroepsmuzikanten met EAW en de tyros 2

Bewerkt door n/a op 26/05/2006 10:18:55

jvmeggelen
Starting Member

10 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  11:07:12  Toon profiel
Helemaal mee eens, SIS,

Een keer een midifile is OK natuurlijk maar het is juist een uitdaging om op dit instrument zelf je nummers te spelen.

gr Flaco

Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3299 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  11:23:42  Toon profiel
Ooei Sis, dit kan leuk worden

Ik heb zo'n draad een paar keer meegemaakt op andere fora en enkele van jouw stellingen onderstreep ik.

Allereerst komt de vraag "Wanneer ben je muzikant?"
Aan welke criteria zou een muzikant moeten voldoen ?
Willen de klanten 'opgelicht' worden?
Worden ze eigenlijk ook al niet 'belazerd' door een arranger-keyvoard?
enz.

Ik ken muzikanten die een partij keyboards meeslepen en éénmaal op de buhne een beetje meezingen/pingelen met een kant-en-klare orkestband op een Minidisk of MP3.

Een andere 'collega' neemt een midifileplayer mee en een keyboard + een zangeres. Hun repertoir bestaat uit louter midifiles. Hij is niet in staat om ook maar één liedje op klavier te spelen.

Op het Synthzone forum zijn een paar leden die zich 'Professionals' noemen, zichzelf FANTASTIC vinden, de Tyros2 waardeloos vinden en de G1000 SUPERB vinden omdat die zo goed zou zijn om midifiles af te spelen

Natuurlijk is het maar wat handig als je met een inspanning van bijna 'nul' (midis) een leuke som geld kunt verdienen en de mensen een leuke avond hebben.

Persoonlijk zal me dat nooit enige voldoening geven..... maar als een keyboardbespeler eerlijk is zal hij/zij moeten toegeven dat een style/begeleiding ook een stukje van een midifile is.

jan
New Member

22 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  11:46:55  Toon profiel
waarom noem je dit oplichting heeft er niks mee te maken gaat erom of de mensen het mooi vinden.die moeten een mooie avond hebben daar betalen ze voor en hoe er gespeeld word moet iedereen zelf weten waarom heb je anders midi file,s. moet je in duitsland kijken in en al midi file,s

jan

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  12:03:22  Toon profiel
quote:
Originally posted by T-Rossie

Ooei Sis, dit kan leuk worden
Persoonlijk zal me dat nooit enige voldoening geven..... maar als een keyboardbespeler eerlijk is zal hij/zij moeten toegeven dat een style/begeleiding ook een stukje van een midifile is.

Kijk, een style/begeleiding is inderdaad een soort midifile, helemaal mee eens
MAAR , je accoorden moet je nog steeds nemen ( spelen ) !
Bij een midifile hoef je helemaal niks te doen , dat vind ik dus wel een essentieel verschil .......
Dus je hebt wel degelijk kennis nodig om accoorden schema's te spelen .
En tja, wanneer ben je muzikant, dit lijkt mij een andere discussie en is een begrip dat zeer uiteenlopend is van : classic tot jazz tot straatmuzikanten enz...
Zo ken ik een 4 mans-band bestaande uit : electronische drums, guitare, bass en een toetsenist die een ganse avond te staan playbacken met midifiles
DIT is naar mijn mening onaanvaardbaar , dit kan echt niet

Hopelijk is mijn website volgende maand online ( er wordt hard aan gewerkt ) dan zal ik bewijzen aan de hand van een arsenaal aan live gespeelde nummers die je zal kunnen beluisteren hoe het wel kan

groeten
sis

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  12:27:07  Toon profiel
quote:
Originally posted by jan

waarom noem je dit oplichting heeft er niks mee te maken gaat erom of de mensen het mooi vinden.die moeten een mooie avond hebben daar betalen ze voor en hoe er gespeeld word moet iedereen zelf weten waarom heb je anders midi file,s. moet je in duitsland kijken in en al midi file,s

jan

Jan, je bent waarschijnlijk een grote midifile gebruiker anders zou je zo niet reageren ???
Heb je er eigenlijk zelf nog plezier in als je T-2tje midifiles afspeeld ?
sis

T-Rossie
Moderator

3299 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  12:46:37  Toon profiel
Sis,
Pas een beetje op dat je niet al te zeer gaat vingerwijzen, beschuldigen en meent te kunnen bepalen wat wel- of juist niet kan.

Het is niet alleen de vaardigheid op toetsen die bepalend is voor het muzikant zijn. Een kennis van mij is zeer kundig zanger, saxofonist en toetsenist. Op de buhne kan hij dat niet allemaal tegelijk en heeft ervoor gekozen om zich te laten begeleiden door midi's, waardoor er meer tijd is om te zingen en sax te spelen.

Waarom er midifiles zijn ? :
Het is een prachtige compacte manier om songs op te slaan.
Gemak dient de mens en daarom is er een grote markt voor midis.
Als ik geen zin/tijd heb om een orkestband voor anderen te maken, grijp ik ook snel naar een midifile.

Musicus ? :
Jaaaaren geleden ontmoette ik tijdens een optreden een bekende, die me vertelde dat hij musicus was geworden. Ik kende hem wel zo goed om te weten dat hij absoluut geen gevoel voor muziek had.
Iets verder in het gesprek vertelde dat hij geluidsapparatuur in de verhuur had, muziek-CD's afspeelde, dus een soort discjockey was. Het ten gehore brengen van die CD's maakte van hem een musicus.
Hij meende het ECHT BLOEDSERIEUS

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  13:32:12  Toon profiel
Ik wijs niemand met de vinger, dat deed hij zelf al in zijn reactie !
Dat weet zelfs mijne kleine teen
sis

Bewerkt door n/a op 26/05/2006 13:40:56

Typhoon
Junior Member

70 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  13:33:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Typhoon
Soms weet ik niet meer hoe een nummer qua ritme en style zou moeten klinken, wat ik dan doe is even in mijn midibestanden rondneuzen om het bestandje even af te spelen en dan ben ik weer op de hoogte.

Inderdaad is het zo dat met de Tyros-2 alle mogelijkheden aanwezig zijn om dit ook te gebruiken ,maar ik speel toch liever zelf mijn nummers, geeft mij meer voldoening dan alleen maar een midifile af te spelen .Maar ik kan mij indenken dat er ook gebruikers zijn die dit nog niet allemaal onder de knie hebben en dan maar even een midifile gebruiken, niks op tegen toch het gaat ook om het plezier van muziek maken en horen, en de een is niet de andere wij beleven muziek op verschillende manieren.

Inderdaad is het zo dat als ik een muziekant zie of hoor die alleen met midi's werkt dan kan hij of zij nog zo mooi zingen maar de midi brengt lang niet het verwachte resultaat dan waneer jezelf je liedje met een goede begeleiding op de buhne of thuis speelt.

Mans

Play with your hart,
and it feels good.

Bewerkt door Typhoon op 26/05/2006 13:36:45

Jan Bruijn
Average Member

275 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  13:41:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jan Bruijn
Sis en alle andere forum leden,

Ik zie nergen staan of degene die beschuldigd worden, de midi files zelf gemaakt heeft of niet. Ik bedoel als je zelf midi files maakt voordat je een optreden doet, maakt je niet minder muzikant. Ik bedoel als deel van de voorbereiding van je performance. Dit lijkt mij niet verkeerd.

Ik zeg er voor de duidelijkheid bij dat ik geen optredens doe en ik maak ook alleen maar eigen werk.

Discussies over wat of wie een musicus is lijkt mij een zinlose discussie. De echte musici vindt je pas terug in de jaren, 60, 70 en 1980, daarna treed de electronica op de voorgrond.

Dit is mijn mening voor wat het waard is.

Jan Bruijn

tyros2
Senior Member

813 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  15:17:56  Toon profiel
Op de reactie van Jan de Bruin wil ik even dieper op ingaan.
De stelling dat echte muzikanten in de jaren 60 70 80 te vinden
zijn vindt ik diep bedroefend en is na mijn mening niet
over nagedacht.
Dat er vanaf die tijd de electronica zijn intrede pas echt
doet daar heb ik geen moeite mee.
Maar er zijn ook mensen die niets met electronische
muziek doen, neem b.v. blazers.
Ik zelf speel naast mijn T2 ook in een Big Band waarvan de
lat behoorlijk hoog ligt.
Om een goed stuk muziek ter gehore te brengen is veel
oefening en zeer zeker veel talent voor nodig.
Al deze jongens zijn ras echte muzikanten zonder dat
daar ook maar iets van electronica aan te pas komt.
Als je dit wilt vergelijken met electronische muziek
is de mening van jou na mijn inziens niet erg veel waard.
Het is absuluut niet mijn bedoeling om iemand onderuit
te halen, maar als ik dit lees voel ik mij als saxofonist
(al 46 jaar) toch enigzins te kort gedaan.
En wat de mening van SIS betreft daar ben ik het in ieder
geval helemaal mee eens.

Henk

Jan Bruijn
Average Member

275 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  15:26:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jan Bruijn
Henk,

Je hebt volkomen gelijk. Ik was te algemeen in mijn stelling. I biedt dan ook voor 100 procent mijn excuses aan al diegene die life muziek maken, zoals blazers, violisten en alle andere instrumentalisten. Ik had eigenlijk willen zeggen, de muziek die gemaakt werd in de jaren 60, 70 en 80 en de huidige life op echte muziekinstrument spelende muzikanten.

Ik doelde ook op het feit dat er nu nog zo weinig grote life spelende orkesten zijn, vergeleken met de jaren 60, 70 en 80 incl. de vele radio ensembles welke inmiddels allemaal verdwenen zijn.

Nogmaals, echte muzikanten, excuses. Ik hoop dat jullie mij vergeven. Dit was niet zo bedoeld.

Jan Bruijn

tyros2
Senior Member

813 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  15:31:15  Toon profiel
Ik bedoelde natuurlijk Jan Bruin

Henk

tyros2
Senior Member

813 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  15:47:29  Toon profiel
Oké Jan dan is dit probleem weer uit de wereld.
Gelukkig maar

Henk

T-Rossie
Moderator

3299 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  16:41:25  Toon profiel
Ook ik heb nog een reaktie op Jan's opmerking :
Discussies over wat of wie een musicus is lijkt mij een zinlose discussie.

Even serieus Jan,
Waarom is dat zinloos?
Wat is in jouw ogen een musicus?
Is een 'remixer' zoals Tiesto musicus?
Moet hij muzikaal geschoold zijn ?
Moet hij een instrument bespelen of mag het ook een zanger zijn?
Mag hij een electronisch instrument bespelen?
Een zanger begeleid door een midifile?
Diezelfde zanger begeleid door de bigband van Tyros2?

Allemaal vragen waarover te discussiëren valt en in de ogen van velen niet zinloos.

Leuke draad wordt dit!

Peter
Junior Member

66 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  17:52:48  Toon profiel
Hallo,

Tja Midifiles, Styles, ... leuke discussie .

4,5,6, ... persoons LIVE orkesten zijn zeer zeldzaam omdat deze te duur zijn geworden voor de klant en nemen veel plaats in (drinken ook te veel ). Hierdoor zijn er meer 1 a 2 persoons orkesten ontstaan. Dus LIVE spelen kan niet meer. Dus is het gebruik van een style of midifile noodzakelijk. Voor het gebruik van styles moet je al een beetje muziekant (organist) zijn om dit te kunnen gebruiken daarentegen ken ik verschillende mensen gitarist/zanger die ook alleen optreden en die moeten midifiles gebruiken en dit zijn evenzeer muziekanten. Dus hier is niets verkeerds aan in het gebruik van midifiles of styles. Hierbij komt ook nog eens dat klanten/publiek veel eisend zijn. Klinkt het niet zo als de originele CD dan is het (meestal) niet goed genoeg. Dus soms is een midifile noodzakelijk. Bekijk al die bekende artiesten maar eens hoeveel zingen er hiervan nog LIVE of hoeveel hebben nog een liveband bij ... meestal gebruiken ze hier ook orkestbanden.

Toch kan ik SIS heel goed begrijpen met zijn stelling. Ik ken hier een orkest in de buurt met 5 personen die enkel de zang live brengen ... zelfs instrumentale nummers zijn geplaybackd. Dan stel je natuurlijk de vraag wat is hier nog leuk aan om een ganse avond op dat podium te staan en te doen als of ...

Ik zelf gebruik midifiles en styles door elkaar. Hierdoor klinkt de muziek/repertoire ook anders dan al die andere MIDIFILE DISC JOCKEY'S. Ik speel ook altijd met een saxephonenist waardoor de muziek toch een andere klankkleur/variatie krijgt. Styles gebruik ik meer voor oldies, midifiles meer voor hedendaagse nummers.

Hoi T-Rossie

quote:
Tyros2 waardeloos vinden en de G1000 SUPERB vinden omdat die zo goed zou zijn om midifiles af te spelen

Hmm ... wil hier geen discussie houden over wat beter is en wat niet. Maar de G1000 mag al OUD zijn, hij klinkt nog steeds zeer goed. Niet alleen voor midi maar ook voor styles. Dit komt vooral omdat de meeste midifiles vroeger voor/op roland werden gemaakt. Tegenwoordig met de tyros 2/G-70 is er toch een andere manier voor midifiles goed te laten klinken omdat er meer zit in de geluiden doormiddel van expressie kan je de superarticulation voices en voor roland de V-sounds beter aansturen waardoor je klank veranderingen krijgt. Ik denk niet dat er al veel midifiles hiervan optimaal gebruik maken.

Groetjes Peter

Pagina: van 3 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000