Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 2 gerelateerde onderwerpen
 Live optredens en MIDI file gebruik
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 3

Jan Bruijn
Average Member

275 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  18:57:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jan Bruijn
T-Rossie

Tja, wat is een muzikant. Dat is nu precies wat ik bedoel met zinlose discussie. Het begrip muzikant is eigenlijk niet te definieren. Mijn persoonlijke mening over wat een muzikant is, is iemand die met behulp van zijn eigen stem, of met gebruik van al zijn ledematen, een instrument, elektronisch of niet, muziek ten gehore brengt, welke door hemzelf of door een derden gecreerd is.

Of iemand geschoold moet zijn in muziektheorie of beheersing van zijn instrument moet hebben lijkt mij een pre, maar niet noodzakelijk. Het muzikant zijn betekent nog niet dat het publiek zijn muziek mooi moet vinden.

En dan krijg je de discussie wat is muziek. De een vindt het lawaai de ander vindt het mooie muziek.

Dus wat maakt een muzikant, muzikant?

Jan Bruijn
Ga naar bovenaan de pagina

Soneg
Advanced Member

1660 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  19:58:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg
Als je dan al meezingt met een Midi file moet je ook wel knap kunnen zingen ,ik vond je voorbeeld niet echt geweldig.
Ook maken veel goede toetsenisten vaak gebruik van een midi-file je hebt tenslotte maar 2 handen en de klanten willen een compleet orkest voor weinig
Zelf een deejay wordt tegenwoordig hoger ingeschaald dan een behoorlijke muzikant, je moet toch de juiste groef (of groove)zien te vinden
Als een keyboarder of zanger een goede entertainer is maakt het in principe niet uit waarmee hij speelt of zingt, als het publiek geniet, is het voor elkaar en iedereen tevreden.

Groet,
Soryt

Berend
Junior Member

82 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  22:07:08  Toon profiel
quote:
Originally posted by sis

Geachte forum leden .
Ik begin mij mateloos te ergeren aan zogenaamde eenmansorkesten of muzikanten die uitsluitend gebruik maken van MIDI files op een optreden
De laatste maanden heb ik een paar collega muzikanten gehoord en ik vind het ronduit beschamend

Bij deze een voorbeeld hoe het niet moet
http://www.guanita.nl/index1.htm

Ik vraag mij af welk plezier je hebt aan een keyboard als er zo goed als de ganse avond geen noot gespeelt wordt !
Mijn mening hierover is :
1)De klanten worden opgelicht !
2)Je bent geen muzikant !
3)je kan beter DJ worden !
Graag jullie meningen .............
Ik ga dit tropic met argus-ogen volgen
Groeten
sis

Hoi Sis,

Net even gekeken bij die guanita-zooi, vreselijk niet om aan te horen.
Klik ik per ongeluk rechts...."niks pikken van deze handel"....
Hoezo handel ? Ik zou me diep schamen voor die schijnvertoningen.
De muziek klinkt niet erg lekker en de zangstemmen zijn ronduit vals.
Wat ze met de mic's hebben gedaan weet ik niet,
een sterk overheersende echo die alles verzuipt.
En elk geval zó moet het dus niet, da's overduidelijk.
Persoonlijk ben ik geen liefhebber van midifiles, ik download of koop
liever het orginele nummer en de passende bladmuziek.
Dan steef ik er na om het nummer volledig uit mijn hoofd te spelen.
En dat lukt me altijd, niet altijd even snel...maar het lukt.
Uiteindelijk heb ik dan het voordeel dat ik altijd zónder bladmuziek
en zónder midifiles speel. Enkel een USB stick met registratie's.
Een nummer exáct spelen als het orgineel, dat doe ik nooit.
Wel in de zelfde toonaard en akkoorden, maar met mijn eigen variaties.
Een beetje van jezelf erbij heeft ook zijn charmes lijkt mij.

Mensen die op deze manier werken zoals "guanita" noem ik oplichters.
Het zijn in mijn ogen geen muzikanten en zo aan de mic. instellingen
te horen ook nog hele slechte DJ's. Maar goed, de mensen willen er
kennelijk ook nog flink voor betalen.

Muziek komt uit je hart en niet van een midifile.

Groetjes, Berend

lacobo
Average Member

245 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  22:07:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van lacobo
Met mijn 4 jaar keyboard ervaring (of uberhaupt een instrument) heb ik een repertoir opgebouwd van zo'n 40 songs. Die moeten voor een optreden dan ook nog eens afgestoft en weer geoefend worden, want ik treed nog maar zo'n 2 keer per jaar op. Avondvullend kan ik dus vergeten, maar door met Midi files meezingen (en vooraf de Vocal Harmony opgezocht en opgeslagen te hebben) kan ik mijn publiek bijzonder fijn vermaken. Heb 2 maal in een dagcentrum voor dementerende ouderen gespeeld. Voor de koffie speelde ik dan mijn repertoir, na de koffie gingen ze de dansvloer op en zong ik meerstemmig mee met klappers als Foxy Foxtrot, daar bij die Molen etc. De mensen vermaakten zich kostelijk en ik kreeg alle voetjes van de vloer. Ik denk dat ik door deze combi optimaal gebruik maak van mijn keyboard. Ik doe niet alsof, maar vul de midi's nog wat aan door ritme's aan te passen, de vocal harmony te varieren tijdens het zingen etc. Toch wel een soort van muzikaal dunkt me.

Bert.

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 26/05/2006 :  23:10:54  Toon profiel
quote:
Originally posted by Jan Bruijn

Dus wat maakt een muzikant, muzikant?
Jan Bruijn

Dit ga je binnenkort kunnen horen op mijn website
Verder vind ik dat mijn stelling zééééééééééér positief wordt aanvaard
Ik wist op voorhand toen ik dit topic opende dat dit veeel ging los maken !
Pas op , ik heb enorm veel respect voor beginnende Muzikanten die er echt voor gaan !!
Ik neem als voorbeeld " als het mag " Lacobo !
Naar ik vernomen heb ?? nog niet zo lang bezig , maar toch verdienstelijk op de goede weg
Kijk , DAAR heb ik respect voor !!!!

sis

één van de weinige beroepsmuzikanten met EAW en de tyros 2

Jan Bruijn
Average Member

275 berichten

Geplaatst - 27/05/2006 :  14:23:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jan Bruijn
Sis,

Ik ben benieuwd. Ik zal zeker je website bezoeken. Neemt niet weg dat er nog antwoord gegeven is wat een muzikant, muzikant maakt.

Ik denk dat daar geen objectief antwoord op mogelijk is.

Groetjes,

Jan Bruijn

Jan Bruijn
Average Member

275 berichten

Geplaatst - 27/05/2006 :  14:24:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jan Bruijn
Sis,

Ik bedoel geen antwoord gegeven is.

sorry

Jan Bruijn

admin
Forum administrator

300 berichten

Geplaatst - 27/05/2006 :  16:25:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van admin
Goed zo jongens, het forum begint weer tot leven te komen

MVG, Henk Oostendorp

T-Rossie
Moderator

3299 berichten

Geplaatst - 27/05/2006 :  16:55:45  Toon profiel
Hou je vast ! :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Muzikant

Muzikant
Een muzikant laat zich definiëren als iemand die muziek maakt en ten gehore brengt. Dit kan zowel met een instrument gebeuren als met de menselijke stem. Sommige muzikanten componeneren hun muziek zelf of met collega's, anderen brengen muziek die door een derde is geschreven ten gehore.

Muzikanten kun je onderscheiden in meerdere groepen, instrumentalisten en vocalisten bijvoorbeeld, maar ook in klassiek en lichte muziek, ook wel popmuziek genoemd.

Muzikanten die klassieke muziek spelen (meestal dan musicus genoemd) en zich groeperen worden een orkest genoemd, bij kleine groepen ook wel kamerorkest. Tevens worden bij klassieke muziek de samenwerkingsvorm vaak genoemd naar de instrumenten en het aantal personen, bijvoorbeeld strijkkwartet: vier personen die een strijkinstrument, zoals viool of cello bespelen.

In het geval van popmuziek wordt vaak het Engelse woord band gebruikt, of het Nederlandse popgroep. Een typische samenstelling van een popgroep bestaat uit: Gitaar, basgitaar, drums en een vocalist, soms nog aangevuld met een toetsinstrument zoals piano of keyboard, of een tweede gitarist. Deze combinatie blijkt een uiteenlopende reeks van klanken en stijlen te kunnen produceren, zoals blues, rock, reggae of pop.

Modernere muziekstijlen zoals Dance en Trance maken veelal gebruik van elektronische instumenten, zoals samplers, synthesizers en drumcomputers

---------------------------------------
Er wordt dus niets gemeld over de kwaliteit van de muziek

Jan Bruijn
Average Member

275 berichten

Geplaatst - 27/05/2006 :  19:34:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jan Bruijn
T-Rossie,

Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Sis ging echter te keer tegen T2 gebruikers die te vaak en te onpas midi files gebruiken en dat deze mensen dus eigenlijk geen muzikant kunnen zijn. Volgens deze definitie zijn dit dus ook muzikanten?

De door U gevonden uitleg slaat volgens mij op het begrip cq woord muzikant en negeert de essentie van het muzikant zijn. Nu gaat U mij natuurlijk vragen, wat is de essentie van het muzikant zijn dan wel?

In mijn geval zou ik zeggen, het creeren en scheppen van eigen muziek hetzij klassiek, populair of Jazz cq het interpreteren van door andere geschreven muziek en dit weer te geven of te laten horen d.m.v. de eigen stem of enige vorm van geluidmakend instrumenten, ter vermaak van derden of jezelf. Oeps, dat is een heel verhaal.

Jan Bruijn

Mark
Starting Member

13 berichten

Geplaatst - 27/05/2006 :  19:35:43  Toon profiel
Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort met de Tyros (en nog een ander plankje, welke weet ik nog niet) en zangeres op stap om muziek te maken.
Heb 15 jaar als bassist in diverse top40 bands gespeeld en dat met veel plezier alleen.......de markt voor top40 bands is ingezakt en het werk wordt steeds minder ten voordele van: DJ's en duo's.
Als oud accordeonist wordt het voor mij even flink aanpoten om van 4 snaren naar 76 toetsen te gaan en dat gaat me lukken.

Bij de top40 band ontkwamen we er ook niet aan om met sequencers te spelen; mensen willen cd kwaliteit live op de buhne en nemen met minder geen genoegen. Speel met 5 man bijvoorbeeld maar eens een studio productie van 48 sporen na; onmogelijk zonder digitale hulpjes.

Ik ben van mening dat het gebruik van midi files, en dan bedoel ik complete songs waar eigenlijk niets meer aan toe te voegen valt, tot een minimum beperkt moet worden.
Je moet zelf je akkoorden en de melodielijnen kunnen spelen anders heb je op het podium NIETS te zoeken.
Doe je een act in de zaal; prima; laat die Tyros maar jagen.
Sta je gewoon achter je keys: werken: zelf spelen; dan pas ben je muzikant.
Anders ben een bediener van knoppen met een eventuele zangstem.

En voor wat betreft het publiek: helaas; die interesseert het geen zier; als het maar goed klinkt en beweegt.......helaas, maar waar.

Groeten van Mark

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 28/05/2006 :  02:20:16  Toon profiel
Lees nog eens GOED mijn eerste post !!!

@ Jan, dit staat in jou post : """Sis ging echter te keer tegen T2 gebruikers die te vaak en te onpas midi files gebruiken """ staat er ergens vermeld dat het over T-2 gebruikers ging ???

Ik heb ( had ) het over keyboard gebruikers die UITSLUITEND met de nadruk op UITSLUITEND gebruik maken van MIDI-files op een optreden !!!!

Nu ga ik slapen Pffffffffffff
weeral een dansavond achter de rug zonder één midifile te gebruiken
slaap zacht
sis

Bewerkt door n/a op 28/05/2006 08:48:28

n/a
deleted

1312 berichten

Geplaatst - 28/05/2006 :  09:00:23  Toon profiel
Goede morgen, ben al wakker, ja hoor lekker geslapen, maar een beetje weinig , straks terug gaan optreden ! het leven van een muzikant kan zwaar zijn
O ja, ondertussen even gezocht in de dikke vandale

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=musicus

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=muzikant

mu·si·cus (de ~ (m.), -ci)
1 praktische beoefenaar van serieuze muziek => muzikant, toonkunstenaar

T'leven kan mooi zijn ........

Bewerkt door n/a op 28/05/2006 09:05:46

thomusic
Average Member

118 berichten

Geplaatst - 28/05/2006 :  11:06:19  Toon profiel
muziek maken zit je in het bloed
HOE het een ander doet moet hij helemaal elf weten
zorg dat JIJ als muzikant ( ) de mensen kunt vermaken boeien of entertainen
probeer ALTIJD je best te doen, zolang het plezier eraf staalt
zit je gewoon goed Het Kaf verwijdert zichzelf van het Koren

werk met plezier
vroeger zeiden wij wel eens: een discjocky is een afgekeurde muzikant
nu zeggen ze: een DJ is een muzikant zonder werk

have fun make music.............

thomusic@home.nl

thomusic
Average Member

118 berichten

Geplaatst - 28/05/2006 :  11:13:34  Toon profiel

[/quote]
volgens mij ben je muzikant als je:
nadat ze de stekkers eruit getrokken hebben
een instrument kunt pakken en gewoon door kan spelen

haal bij de beste musikanten tegenwoordig
het keyboard weg en geef ze een ander keyboard
en kijk eens wat er dan nog overblijft

niettemin een normale basis van muziekkennis mag je toch wel verwachten niet dan ???
en dan bedoel ik gewoon een simpele kwinten/kwartencircel
en een klein beetje verstand van dansritmes.............

we zijn ook geen muzikanten meer maar entertainers deze dagen.....

thomusic@home.nl
Pagina: van 3 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000