| Auteur |
Onderwerp  |
|
Harry
Starting Member
10 berichten |
Geplaatst - 31/05/2006 : 00:11:58
|
Hoi. met de Tyros proberen wij een program change te verzenden naar een Yamaha DTXTreme drumcomputer. Op midizendkanaal 10 van de Tyros selecteren we de program change. Volgens de DTXTreme moeten MSB en LSB nummers respectievelijk 125-1 zijn.Daarna het gewenste programmanummer vermelden onder program. Wanneer we dit op de PC via Logic doen schakelt de drumcomputer naar het gewenste programma. Wanneer we dezelfde midifile via USB op de Tyros zetten schakelt de drumcomputer niet. Kijken we bij kanaal 10 in de Tyros staan keurig genoemde MSB en LSB nummers vermeld. Maar er wordt blijkbaar niets verzonden. Wie heeft er een suggestie? De dealer weet niets van midi en Yamaha zelf geeft niet thuis. |
|
|
Jan Bruijn
Average Member

275 berichten |
Geplaatst - 31/05/2006 : 08:56:56
|
Harry,
Ik vermoed dat de MIDI instelling van de T2 midi clock "INTERNAL" uitgeschakeld moet worden, anders kan de T2 geen midi boodschappen uitzenden naar een ander MIDI apparaten. Het staat ergens in de manual onder MIDI instellingen. Ik ben op dit moment niet thuis zodat ik het niet kan opzoeken. Het staat in het manaul
Jan Bruijn |
 |
|
|
T-Rossie
Moderator

3297 berichten |
Geplaatst - 31/05/2006 : 10:34:29
|
Jan,
Jouw antwoord begrijp ik niet helemaal, want wat heeft de midi-clock te maken met controller-commando's ? Volgens mij zijn het compleet verschillende zaken. Als je de T2 midi-clock op 'extern' zet kun je waarschijnlijk de T2 helemaal niet starten omdat hij wacht op een externe aansturing/trigger. Ook ik ben niet thuis, maar zal vanavond 's wat proberen.
PS heb je de waardering voor jouw opnames op Synthzone-forum gezien ? |
 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member

275 berichten |
Geplaatst - 31/05/2006 : 11:27:22
|
T-Rossie
Ik zal het vanavond nog eens nakijken. Misshien haal ik twee dingen door elkaar. Ik weet bij zeker dat je iets van internal off moet zetten. Sorry voor de verwarring. Ik kom er nog op terug.
Synthzone-forum ken ik nog niet. Waar zit die. Is de waardering goed of slecht?
Jan |
 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member

275 berichten |
Geplaatst - 31/05/2006 : 11:39:23
|
T-Rossie,
Ik ben natuurlijk razend benieuwd. Ik kan alleen mijn opnames op synthzone niet vinden. Ik vraag mij af hoe zij aan die opnames komen? Niet rechtstreeks van mij.
Jan |
 |
|
|
T-Rossie
Moderator

3297 berichten |
Geplaatst - 31/05/2006 : 12:37:59
|
Er was iemand zo 'vrij' om jouw URL te vermelden..... die iemand ken ik toevallig heel goed 
http://www.synthzone.com/ubbs/Forum37/HTML/013322.html
Zo..... en nu maar wachten op wat onze EAW'er laat horen  |
Bewerkt door T-Rossie op 31/05/2006 12:41:20 |
 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member

275 berichten |
Geplaatst - 31/05/2006 : 12:48:48
|
T-Rossie,
Dank. Ik heb het gevonden. Nog even en ik wordt nog beroemd. Ha Ha. Ik ben nogal bezig geweest op MO-SONG forum, maar lang niet alles is goed er zijn veel songs bij waar ik niet echt trots op ben, daarbij komt dat een groot deel van de geplaatste songs gemaakt zijn op de MOTIFES8 synthesizer, pas de laatste 15 songs zijn gemaakt met een combinatie van MOTIFES8 en T2.
Blijft leuk dat men mijn muziek niet onaardig vindt.
Jan Bruijn
|
Bewerkt door Jan Bruijn op 31/05/2006 15:49:20 |
 |
|
|
Harry
Starting Member
10 berichten |
Geplaatst - 31/05/2006 : 22:59:53
|
hee boys,
heel erg leuk dat jullie op mijn vraag reageren, maar wat moet ik met zulke antwoorden? Zijn er mensen die wel weten hoe het in elkaar steekt?
|
 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member

275 berichten |
Geplaatst - 31/05/2006 : 23:44:45
|
Harry,
Blz 215 midi systeem instellingen nalezen. Ondermeer bij gebruik en besturen van externe midi apparaten moet je zeker het volgende doen:
TYROS 2, LOCAL Control staat normaal op "ON" moet op "OFF"gezet worden TYROS 2, MIDI CLOCK staat normaal op "INTERNAL" moet op "MIDI" gezet worden voor elk part welke je naar de externe midi apparatuur wilt zenden.
Verder even het manual na lezen.
Jan Bruijn |
 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member

275 berichten |
Geplaatst - 01/06/2006 : 00:11:37
|
T-Rossie
Als je via de midi van TYROS2 iets naar een ander midi apparaat wilt zenden dan moet de midi clock van internal naar midi gezet worden, anders blijft alles intern. Dit geldt ook voor LOCAL ON en LOCAL OFF. Daarnaast moet natuurlijk de midi transmissie en receiver kanalen op elkaar afgestemd worden. enz enz. zie vanaf blz 214
groetjes
Jan Bruijn |
 |
|
|
Harry
Starting Member
10 berichten |
Geplaatst - 01/06/2006 : 17:06:23
|
ok bedankt, ik zal Local op OFF zetten en midiclock op midi en dan eens zien of het wel werkt. Maar die midiclock - die is toch alleen maar om het sturende apparaat te synchroniseren met het gestuurde apparaat?Dus als je bijvoorbeeld de drumcomputer aan het keyboard een start/stop commando wilt geven? In mijn geval wil ik alleen maar een program change laten uitvoeren door het keyboard - wat heeft de clock daar dan mee te maken? Overigens staan de respectievelijke zend en ontvangst-midikanalen van beide apparaten op kanaal 10, dat kanaal gebruiken we om midisignalen te zenden en ontvangen. Daarbij is op de T2 dit kanaal het PC commando (program change) geselecteerd.Volgens mij moet dit goed zijn. Maar als gezegd, ik zal jullie tips eerst eens ff invoeren.
|
 |
|
|
Harry
Starting Member
10 berichten |
Geplaatst - 01/06/2006 : 17:13:13
|
Nog even iets: als ik de interne test (zie de website van Frans Lijflander) uitvoer, krijg ik bij punt 54-Midi CHk het volgende te zien: Midi-A Check NG Midi-B Check NG Daarna is het keyboard volledig vergrendeld en moet de boel gereset worden door 'm uit en weer aan te zetten. Wie heeft er enig idee waar dat 'NG' voor staat? Het maakt daarbij niet uit of er wel of geen midikabel is aangesloten, de melding blijft hetzelfde. |
 |
|
|
Jan Bruijn
Average Member

275 berichten |
Geplaatst - 01/06/2006 : 19:23:17
|
Harry,
Het is een gok. Ik denk dat NG betekent Not Geenabled wat betekent niet aangezet of niet geselecteerd staan. Je moet de midi poort A of B selecteren.
Een ander ding. Als je Funktie kiest en daarna MIDI en dan op edit drukt kom je in een scherm waarin je diverse dingen kunt kiezen, zoals transmissie, receive enz. Je zult dan zien dan midi transmissie en receive allemaal op "Off" staan. Je moet ook een midi poort kiezen A of B, of A en B wat wilt.
Dit is een zeer complexe materie en dient bestudeert te worden. Nogmaals lees het handboek vanaf blz 214.
Jan |
Bewerkt door Jan Bruijn op 01/06/2006 19:33:14 |
 |
|
|
Harry
Starting Member
10 berichten |
Geplaatst - 01/06/2006 : 20:50:32
|
Hoi Jan, Bedankt voor de info, maar wat jullie daar schrijven over clock en internal klopt gewoon geen ene jota van. Als je de clock op extern zet kunnen er geen midifiles afgespeeld worden. De materie is in principe helemaal niet complex, maar op de T2 is het zoals alles bijzonder gebruikersonvriendelijk geregeld. Mijn volgende keyboard? Alsjeblieft weer een ROLAND |
 |
|
|
Harry
Starting Member
10 berichten |
Geplaatst - 01/06/2006 : 20:51:50
|
oh ja,
Ik heb nog geen enkel bruikbaar antwoord op dit forum gehad, dus ik stop ermee! |
 |
|
|
Ruud
Advanced Member

1972 berichten |
Geplaatst - 01/06/2006 : 22:16:08
|
Harry,
Zo ga je niet om met mensen die de moeite nemen zich in het probleem van een ander, in dit geval die van jou, te verdiepen en een oplossing proberen aan te dragen. Vanaf je eerste vraagstelling las ik al een negatieve ondertoon. Nu je je zo denigrerend uitlaat en erg snel de moed laat zakken, wens ik je verder veel succes.
Ruud |
 |
|
Onderwerp  |
|