Auteur |
Onderwerp |
jeanlb
New Member
29 berichten |
Geplaatst - 09/04/2014 : 20:15:47
|
Hoe kan men de grote van het flashgeheugen controleren? De expantion packs staan op hd1 !!!! Bij T4 was alles veel eenvoudiger.
JLB |
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 09/04/2014 : 20:28:33
|
Premium Packs en Expansion klanken staan op de HD in de Map Expansion. Als dat bij jou al het geval is moet dat met behulp van de Yamaha Expansion Manager gedaan zijn.
Als je de Expansion Manager in de PC opstart en via Target het Tyros8_Instrumentinfo.n27-bestandje hebt geladen, zie je midden boven het scherm hoeveel MB zijn gebruikt van het maximum aantal MB.
Bijvoorbeeld 296MB/1023MB. De 1023MB geeft in dit voorbeeld aan dat een 1GB Flashmodule is geïnstalleerd.
Groet, Ruud |
|
|
goetpaul
Starting Member
17 berichten |
Geplaatst - 16/04/2014 : 12:30:51
|
Bij de omruil van de T4 naar T5 is in de zaak het flashgeheugen geheugen verplaatst van de T4 naar de T5. Daarmee dacht ik dat alles Ok was! Na een snelle controle bij thuiskomst bleek dat inderdaad de vrije ruimte op de flash kaard niet te controleren was, dat mijn expantion pack niet aanwezig was, en dat ik ook nog eens een verouderd besturingssysteem had op de T5. Klaarblijkelijk verwacht Yamaha dat een T5 gebruiker een computer expert is en op zijn minst een computer of i-pad bezit.Ik ben +65 een mijn computer kennis is beperkt tot wat e-mail verkeer via outlook en het gebruik van Sonar. Het internet vind ik een onding waar hackers en virusverspreiders hun gading vinden. Als je met deze kennis de T5 up-to-date wil brengen, en een expantionpack wil converteren, ben zo zoals ik 12 uren met de computer bezig heb je x aantal telefoontjes gepleegd en een aantal vrienden lastig gevallen.Waarom is er nergens een Nederlandse beschrijving voor deze problemen te vinden en kan een referentie boek niet in het Nederlands uitgegeven worden. Zijn wij een minderwaardig volkje of is dit toestel te goedkoop? De T5 kost in Duitsland 10% minder met reference boek in het Duits!Waarom bezit de T5 een wifi verbinding? En waarom kunnen al die ingrepen niet via het net gebeuren zoals b.v. een Windows update? Uiteindelijk is alles ok en heb ik alles waarvoor ik een jaar geleden reeds betaald had! Volgende ontgoocheling. Ik speel mijn eerste liedje en neem op met de midi player. Plaats de file in mijn computer laad in Sonar. Kanaal 10 is leeg!Na veel gezoek blijkt dat ik een audio style heb gekozen.In Sonar is echter geen audio track te vinden. Enige oplossing is een audio track maken die dus niet meer te editeren valt, een bestand is van +/- 60MB en dat je via e-mail niet meer kan verzenden! Nergens staat er iets van te lezen niemand heeft daar bij de aankoop een woord over gezegd. Tot zover de koude douche bij de aanschaf van de T5. Groetjes Paul |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 16/04/2014 : 12:54:19
|
Hallo Paul, welkom op dit forum!
De Tyros 5 doet een aantal zaken echt heel anders dan de Tyros 4. Je zult er aan moeten wennen en er mee leren omgaan.
Vlak voordat een nieuw vlaggenschip keyboard van Yamaha uitkomt, speur ik als een pitbull naar alle geruchten. Daarna bekijk ik alle demo's zodra het nieuwe keyboard er is. Daar leer ik dat de T5 nieuwe Ensemble voices heeft, nieuwe orgelklanken, audio drum styles, etc., etc. Op deze manier ben ik voorbereid en weet ik wat ik koop.
Andere mensen bestellen het volgende model al, voordat hij uit is. Ze weten uit ervaring dat het spelen op een Tyros fantastisch is en dat ze sommige gewoonten zullen moeten aanpassen.
Dit forum bevat een schat aan informatie. Door te zoeken kom je snel bij een antwoord. Daarnaast hebben alle forumleden bij elkaar een onvoorstelbare bak aan ervaring en kennis. Je kunt je vraag stellen, en ik blijf positief verrast hoe snel ik goede antwoorden krijg!
Als Internet je niet ligt, neem dan contact op met een orgel- en keyboardclub bij je in de buurt. Er zijn daar vast ook andere Tyros 5 spelers.
Hou vol en verken het instrument met plezier. Straks zul je zeggen dat de T5 makkelijker is dan de T4!
Maarten |
Bewerkt door maartenb op 16/04/2014 12:58:11 |
|
|
laakies
Advanced Member
1616 berichten |
Geplaatst - 16/04/2014 : 14:28:50
|
@Allemaal,
Ik kan me de reactie van Paul wel voorstellen.
De T5 is een geheel andere sound machine, vooral op het gebied van het beheren van je expansion voices moet je toch wel een stukje computerkennis hebben.
Helaas is dit wel de toekomst, waar de oudere gebruikers niet zo'n ervaringen mee hebben en ook niet mee opgegroeid zijn.
In Juni komt er een update van het softwareprog Y.E.M (Yamaha expansion manager) hopelijk wordt het dan iets makkelijker en duidelijker gemaakt voor velen.
Als je weet hoeveel mensen ik al geholpen heb met dit.... kan er een dagtaak van maken.
Wat Ruud schrijft klopt allemaal als een bus, maar je moet het ook kunnen en de logica ervan kunnen volgen als je minder computer kennis hebt.
Even volhouden Paul en blijf geloven in de T5 komt allemaal goed.
Gr Toine Tyros 5 xl-61 & M-Audio Bezoek eens mijn website: www.laakies.nl boordevol met info over de Tyros |
|
|
theplayer
Moderator
3016 berichten |
Geplaatst - 16/04/2014 : 15:59:22
|
Hallo Paul,
Allereerst welkom op dit forum en gefeliciteerd met de Tyros 5. Ondanks je moeilijke start hoop ik toch dat je er veel plezier aan zult beleven.
Op verzoek heb ik laatst een pagina aan mijn site toegevoegd over dit onderwerp. Kijk eens op mijn Tyros 5 afdeling Kies links voor PremiumPacks installeren. Wellicht geeft dat meer duidelijkheid. Groetjes,
Kennis van je instrument geeft meer zelfvertrouwen! Ga naar mijn Tyrossite |
Bewerkt door theplayer op 16/04/2014 16:07:20 |
|
|
goetpaul
Starting Member
17 berichten |
Geplaatst - 16/04/2014 : 18:26:28
|
Hartelijk dank voor de steun mensen, maar voor mij blijft de Tyros 5 een vlaggenschip met een vlaggenschip prijskaartje maar zonder vlaggenschip service. Maar goed; zoals reeds vermeld is het allemaal met noeste arbeid in orde gekomen maar nooit of nooit koop ik nog een extension pack als dat niet automatisch geladen kan worden op de Yamaha site. Mijn T5 is verbonden via de draadloze dongel met het net; voor welk andere nuttige toepassing moet dat ding dan wel dienen? Verder vind ik het nog steeds verdacht dat men in alle talen zwijgt over het feit dat een uitgesproken midi toestel MIDI = (musical instruments digital interface)de norm die internationaal was aangenomen voor de communicatie tussen digitale keyboards nu plots audio bestanden gaat gebruiken.Dit is een fundamentele verandering want plots keer je terug naar de tijd toen een muzikant voor een paar weken de studio indook en daar 50 takes mocht inspelen vooralleer het goed bevonden werd! En dat staat nergens te lezen en kom je ook niet bij uw handelaar te weten! Nogmaals hartelijk dank Paul |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 17/04/2014 : 10:52:40
|
Paul, maak ik op uit je reactie, dat je je T5 niet bij Oostendorp gekocht hebt?
Zo plotseling zijn die Audio drums overigens niet. Ze zijn als eerste geïntroduceerd op de PSR-S950 een paar jaar geleden. Dus het was te verwachten dat ze ook op de nieuwe Tyros zouden komen.
Audio drums hebben na- en voordelen. Het nadeel is inderdaad, dat er niets meer te wijzigen is met MIDI. Het voordeel is dat sommige ritmes eigenlijk niet goed in MIDI te doen zijn. En door met audio te werken klinken die drums nu fantastisch.
Het lijkt er op dat je bepaalde verwachtingen had, die niet uitgekomen zijn. Dat is jammer. Echter, ik ben er van overtuigd dat je de T5 steeds meer zult gaan waarderen.
Maarten |
|
|
F.van Holten
Advanced Member
1112 berichten |
Geplaatst - 17/04/2014 : 11:26:54
|
Knesselare (België) ligt 281 KM van Wezep af, dus ik denk dat hij daar niet vandaan komt.
Grt. Frans
|
|
|
goetpaul
Starting Member
17 berichten |
Geplaatst - 17/04/2014 : 12:36:09
|
Beste Maarten ik zie nu pas dat dit forum toebehoord aan Oostendorp. Sorry dus ik dacht dat ik op een Tyros 5 forum zat! Ik ben inderdaad een complete computer nurd! Toch allemaal bedankt voor bereidwillige hulp! Paul Toch een positieve noot : ik speel reeds 20 jaar op 76 toetsers daarom voldeed de T4 niet. Ik was er van overtuigd dat de T5 een T4 was met 76 toetsen en die verwachtingen lost hij wel in; de rest komt wel als er niet te veel computerwerk aan te pas komt. |
|
|
Ruud
Advanced Member
1972 berichten |
Geplaatst - 17/04/2014 : 12:51:32
|
Hallo Paul,
Welkom op het forum. Iedere Tyros-liefhebber kan hier terecht. Stel gerust je vragen en er is altijd wel iemand die je verder kan helpen.
Groet, Ruud |
|
|
goetpaul
Starting Member
17 berichten |
Geplaatst - 17/04/2014 : 15:53:00
|
Beste Ruud, bedankt voor de gastvrijheid. Het is leuk dat er iemand is die wil helpen in geval van nood. Paul |
|
|
goetpaul
Starting Member
17 berichten |
Geplaatst - 17/04/2014 : 16:02:10
|
Beste Maarten,als je reeds 20jaar bezig bent met keyboard's dan ken je heus wel het verschil tussen een audio en een midi opname. Een opname van een goed "live" spelende muzikant zal altijd beter zijn als een machine die met note's on en note's off een digitale sample oproept.Maar midi laat ons wel toe om alle instrumenten via een keyboard te bespelen. Mij stoort alleen dat 1 audio kanaal de toegang tot het editeren van de andere 15 kanalen ontneemt. bedankt voor de respons. Paul |
Bewerkt door goetpaul op 17/04/2014 16:32:56 |
|
|
maartenb
Moderator
863 berichten |
Geplaatst - 18/04/2014 : 14:57:31
|
citaat: Oorspronkelijk geplaatst door goetpaul
Mij stoort alleen dat 1 audio kanaal de toegang tot het editeren van de andere 15 kanalen ontneemt.
Misschien begrijp ik je verkeerd. Maar de andere 15 MIDI kanalen kun je toch gewoon editten?
Alleen zijn we nu wel off-topic. Als je een specifieke vraag hebt over het editten van songs met een audio drum, is het handiger als je een nieuw onderwerp start.
Maarten |
|
|
goetpaul
Starting Member
17 berichten |
Geplaatst - 18/04/2014 : 17:58:52
|
Bij de opname van een song ging ik vroeger als volgt te werk: style (een normale!)kiezen voices kiezen desnoods nog wat effecten erbij, de midi recorder klaar zetten en spelen maar zonder veel poespas. Daarna ging de midi file naar de sequencer op de computer daar werden de speelfoutjes vrij eenvoudig en in een mum van tijd verbeterd. Desnoods werd een betere bas lijn ingespeeld of andere klanken voor de style gekozen, eventueel ook nog de klankbalans aangepast en kees was klaar. Zelfde scenario maar nu met een audio style: bij het laden van de song in de computer valt het onmiddellijk op Channel 9 en 10 zijn leeg. Op deze manier heb je geen percussie. Ik ben een vrij slechte klavier drummer dus daar waag ik me niet aan. Dus de volgende mogelijkheid is een audio opname maken. Dan krijg ik op mijn computer 1 track te zien namelijk een audiotrack. Daar zijn de drums dan wel in volle glorie te horen samen met alle andere midi kanalen. Spijtig kan nu de ene foutje dat in de melodie lijn zit op track 1 niet meer Geselecteerd worden en dus ook niet verbeterd. Er zit dus niets anders op als de gehele song opnieuw te spelen; niet 1 keer maar misschien wel 100 keer tot het allemaal perfect is. Dit is voor mij geen optie. Ik werk ondertussen al lang met een tekst verwerker en de tijd dat de type machine met of zonder type – ex is reeds lang voor bij. Toen kon je ook bij het minste foutje het hele blad opnieuw typen. Dus ik hoop echt dat iemand een oplossing ziet voor dit probleem.
Met dank bij voorbaat
Paul javascript:insertsmilie('')(Sorry ik zie niet hoe ik een nieuwe topic moet aanvatten)
|
Bewerkt door goetpaul op 18/04/2014 18:02:11 |
|
|
T-Rossie
Moderator
3236 berichten |
Geplaatst - 18/04/2014 : 19:20:24
|
Paul, Wat is er op tegen om de midikanalen gewoon op te nemen als MIDI info en de (audio)drums later op te nemen als AUDIO. Vrijwel elke computer sequencer kan zowel midi- als audio opnemen. Zo kun je elke track afzonderlijk editen in MIDI. Het audio-drum kun je editen als AUDIO.
Ik heb onlangs een Zuid-Amerikaans trio opgenomen (harp, gitaren en vocals) en later drums/percussie toegevoegd afkomstig van Tyros styles (als audio opgenomen).... dit werkt perfect. Zelfs breaks e.d. zijn eenvoudig te (ver)plaatsen. Dit kan volgens mij ook heel goed voor jouw toepassing. Overigens ben ik geheel niet met je eens dat MIDI 'audio bestanden' gaat gebruiken. Het MIDI-concept en de werking zijn absoluut ongewijzigd en het doel is nog steeds het communiceren van toets-/controller- en SYSEX informatie. Audio drums staan er geheel buiten.
|
|
|
Onderwerp |
|