Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 5 gerelateerde onderwerpen
 Master EQ bug? Q-factor EQ1 en EQ5 werkt niet!
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 10/04/2014 :  17:59:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Ter voorbereiding op een optreden van morgen ben ik even met de Master EQ instellingen aan de slag gegaan voor een passende basisinstelling in combinatie met mijn PA. Tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat van alle beschikbare EQ instellingen (EQ1 t/m EQ5), dat alleen van EQ2 t/m EQ4 daadwerkelijk de Q-factor werkt.

Wanneer ik van de EQ4 bijv. de frequentie op 4KHz zet en de verzwakking op -12dB, dan hoor je duidelijk de werking van de Q-factor instelling (van 0,1 t/m 12).

Wanneer ik EQ4 dan weer op 0dB zet en dan dezelfde instellingen maak met EQ5 (dus ook 4KHz, verzwakking van -12dB), dan blijkt de Q-factor instelling helemaal niet te werken. Er is totaal geen verschil hoorbaar tussen Q-factor van 0,1 en 12.

Hetzelfde doet zich voor met EQ1.

Is iemand dit eerder opgevallen?

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 5: http://www.robbiedoes.nl

T-Rossie
Moderator

3235 berichten

Geplaatst - 10/04/2014 :  19:58:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kan jouw bevindingen bevestigen Robert. Het zou leuk geweest zijn als de EQ's ook grafisch in beeld zouden zijn gebracht
Ga naar bovenaan de pagina

maartenb
Moderator

863 berichten

Geplaatst - 11/04/2014 :  09:04:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Blijkbaar werken de Q-factors niet aan de "einden" van het frequentiespectrum: hoog en laag.

Nu is de vorm van Q daar anders. In het middengebied is de Q een "klok/bel" curve, bij laag is het een "shelf" laagdoorlaat/sper, en in het hoog is het een "shelf" hoogdoorlaat/sper.

Klinkt als (no pun intended) een bug, Robert.

Weet iemand de beste manier om dit aan Yamaha te melden?
- Melden bij Oostendorp?
- Gebruik maken van dit contactformulier op de website van Yamaha?
- Bellen? En zo ja, welk telefoonnummer?

Jammer dat je hier achter komt vlak voor een optreden. Aan de andere kant, wel fijn *dat* je er achter gekomen bent. Het zal wel opgelost zijn in v1.06...

Maarten

Bewerkt door maartenb op 11/04/2014 09:05:16

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 12/04/2014 :  13:05:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Fijn dat mijn bevindingen in ieder geval bevestigd worden door meerdere Tyros gebruikers.

Ik heb gisteren direct na het plaatsen van dit topic het probleem ook aangemeld bij Yamaha. Dit is gegaan via het contactformulier dat Maarten ook als link heeft toegevoegd. Echter na invullen krijg je geen enkele bevestiging in de e-mail of het bericht überhaupt is ontvangen door Yamaha. Dus het is nu maar stil afwachten of de automatisering bij Yamaha in orde is, de melding ontvangen is en (op korte termijn?) beantwoord wordt.

Leuk...ik ga hier even een aparte topic over opstarten: ervaringen met support van Yamaha.

Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 5: http://www.robbiedoes.nl

eddy vanzee
Advanced Member

1488 berichten

Geplaatst - 12/04/2014 :  17:38:05  Toon profiel  Reageer met citaat
in de voorbije jaren heb ik Yamaha al enkele keren
gecontacteerd,via de contactlink in mijn Yamaha-account;
ben altijd correct behandeld geweest, altijd antwoord ontvangen
binnen de 5-tal dagen.
VrGr
eddy
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000