Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 Analyse "Proposed pitch Correction Software" + reg
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp
Pagina: van 2

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 18/10/2011 :  19:22:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik ben nogal verbaasd over de discussies rondom de veelbesproken YouTube video "Proposed pitch Correction Software for YAMAHA instruments by Craig Knudsen" op het internet. De video kan hier worden bekeken:
http://www.youtube.com/watch?v=WaIiuSglLMY

Naar mijn mening laat deze video niets zien dat Tyros 4 niet aan zou kunnen. Ik vraag mij ook in het bijzonder af waarom Craig geen antwoord geeft op de vragen die mensen hem stellen bij de YouTube video. Er is dan ook nergens iets te bekenen van antwoorden door Craig zelf. Het lijkt er dan ook op dat er een onterechte geheimzinnigheid wordt gecreëerd (zoals we ook van Yamaha zelf zijn gewend; ze demonstreren of lekken een klein detail en daarna zwijgt Yamaha als het graf).

Ik wil graag deze geheimzinnigheid oplossen, omdat er niets speciaals is aan de video van Craig. Er dan ook geen speciale software nodig om het effect te bereiken. Gisteren heb ik succesvol het Pitch Correct effect uit de demo video van Craig gereproduceerd. Met het enige verschil dat ik geen MIDIfile gebruik, maar een interne style samen met mijn rechterhand om de exacte melodie te spelen dat de Vocalist moet zingen. Verderop in dit artikel is er een demo en een registratie beschikbaar zodat iedereen dit effect kan gebruiken. GRATIS, ZONDER SOFTWARE EN GEEN GEHEIMEN!!!

Allereerst mijn analyse van Craigs video
  • Craig gebruikt een MIDIfile met een track dat de hoofdmelodie bevat (welke gezongen moet worden door de Vocalist)

• In de SONG SETTINGS is de Karao-Key guide modus ingeschakeld

Dit zorgt ervoor dat Craig met een druk op een willekeurige toets (waarvan het geluid is uitgeschakeld) een correcte timing kan realiseren tijdens het afspelen van de MIDIfile. De timing is namelijk heel erg belangrijk, aangezien de toets op het keyboard een fractie eerder ingedrukt dient te worden voordat de te zingen noot wordt ingezet.

• De ASSIGN SLIDER is gekoppeld aan de functie VH BALANCE. Dit zorgt ervoor dat Craig op een vloeiende manier kan wisselen tussen zijn eigen stem en de pitch gecorrigeerde stem.

• De song is zorgvuldig gekozen om goed bij de stem van de Vocal Harmony processor te passen. Langzaam tempo om een goede timing te realiseren van de gespeelde noot en de start van de te zingen noot, lange noten om de korte vertraging in de vibrato te activeren, vele pauzes om de vibrato weer even te laten stoppen (je moet even stoppen met zingen om te vibrato te resetten). De manier waarop de pitch correctie techniek wordt gebruikt in de Tyros 4 is namelijk niet echt geschikt voor snelle wisselingen in de hoofdmelodie. Omdat in de song veel strings worden gebruikt die ook nog eens de hoofdmelodie spelen verbergt het enigzins het computerachtige geluid van de stem dat in deze configuratie onvermijdelijk aanwezig is.

• De PITCH CORRECT functie in de PART tab van de Vocal Harmony instellingen (zoals dit door sommige mensen wordt genoemd als gebruikte optie) speelt geen rol in de demo van Craig. Deze functie is om de LEAD stem te corrigeren naar de dichtstbijzijnde gezongen noot. Maar in deze configuratie de LEAD stem volume wordt op 0 gezet en alleen de HARMONY stem is ingeschakeld voor pitch correctie naar de gespeelde noot.

Dit is hoe ik het heb gemaakt

Luister hier maar eens naar mijn demo:
http://www.robbiedoes.nl/diversen/PitchCorrect/HappyBirthday.mp3

Ik heb hierin geen geluiden voor de hoofdmelodie of andere truuks toegepast, zodat goed de stem te horen is en zo ook het computeractige effect dat ontstaat door de pitch correctie. En geloof het of niet...., maar ik moest echt even oefenen om zo vals te zingen, hahaha .

Mijn configuratie is als volgt.
  • Ga naar de Vocal Harmony presets en klik op EDIT (het maakt niet uit welke preset je gebruikt als basis, zolang het maar geen SYNTH VOCODER preset is)

• Wijzig de modus naar VOCODER en selecteer een aardig galmeffect (80sPOP REV) onder Vocal Effect. Zet de effectsterkte op 32 voor zowel LEAD als HARM. Zet de effectsterkte van de hoofdgalm (REVERB) en CHORUS op 0!

• Druk op HARMONY ASSIGN en zet TRANS. MODE op -1

• Ga naar de tab PART en wijzig alle instellingen zoals in onderstaande afbeelding is weergegeven.

• Ga naar de tab DETAIL en wijzig ook hier alle instellingen zoals in onderstaande afbeelding is weergegeven (hier worden met name de vibrato diepte en vertraging ingesteld).

• Druk op SAVE om the preset op te slaan en geef het een gewenste naam.

• Wanneer de preset is opgeslagen, keer dan terug naar de Vocal Harmony presets en druk op SETUP om enkele belangrijke instellingen te controleren/wijzigen. Zorg ervoor dat UPPER keyboard is geselecteerd en wanneer je de preset wilt gebruiken bij een zelf ingespeelde song moet CHANNEL 1 geselecteerd zijn (de hoofdmelodie van de RIGHT1 part wordt bij het opnemen van de song opgenomen op spoor/kanaal 1).

• Tot slot laat ik hier mijn gebruikte MIC SETTINGS zien.

Op dit moment ben je klaar om de preset te gebruiken. Selecteer een style, zet de ASSIGN slider helemaal omhoog (127), zet part RIGHT1 aan en vergeet niet het volume van part RIGHT1 op 0 te zetten. Speel een noot op het keyboard en zing je perfect gecorrigeerde noot. Beweeg de ASSIGN slider naar beneden (0) om je eigen stem te horen.

Voor diegenen die een kant en klare "speel en zing" registratie met bovenstaande instellingen willen kan hier mijn registratie worden gedownload:

http://www.robbiedoes.nl/diversen/PitchCorrect/HappyBirthday.S801.rgt

Het mag vanzelfsprekend zijn dat deze registratie alleen geschikt is voor de Tyros 4!!!

Groetjes en veel plezier met het pitch gecorrigeerd zingen,

Robert

PS: Nee, ik ben niet jarig

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl

Bewerkt door robbiedoes op 18/10/2011 21:36:21

Soneg
Advanced Member

1617 berichten

Geplaatst - 18/10/2011 :  19:41:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Soneg  Reageer met citaat
Super
Ga ik ook is een poging wagen om te zingen

Gr,
Soryt
Ga naar bovenaan de pagina

fransonline
Senior Member

695 berichten

Geplaatst - 18/10/2011 :  20:13:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van fransonline  Reageer met citaat
Wow! Wat een werk en prima uitleg.
Ga dit uit proberen.
Bedankt!

Groetjes,
Frans
www.mijntyros.nl

johanleo
Average Member

233 berichten

Geplaatst - 18/10/2011 :  21:33:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Robert ,
Wat een analyse! Ik bewonder je kennis van de T4!
En wat onze T4 toch een wonder instrument. Ik probeer dit ook eens uit, alleen maar om de t4 te ontdekken.

johan

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 18/10/2011 :  22:05:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Ook hier bedankt voor je uitleg en registratiebestand.

Groet,
Ruud

laakies
Advanced Member

1616 berichten

Geplaatst - 18/10/2011 :  22:52:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van laakies  Reageer met citaat
Bravo Robert,

Een super uitleg

Je hebt vele mensen weer aan het werk gezet

Zo zie je maar de mogelijkheden van de Tyros 4 zijn (bijna) onbegrenst, en dat de gemiddelde gebruiker zich niet gek moet laten maken als er een nieuw model uitkomt, want met de T4 kan ik als hobby speler meer als genoeg, vooral als robert in de buurt of op het forum is

Gr Toine

Tyros 4 xxl en Stagepass 300
bezoek eens mijn website
www.laakies.nl

Bewerkt door laakies op 18/10/2011 22:53:13

vlbrgt
Senior Member

611 berichten

Geplaatst - 18/10/2011 :  23:17:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van vlbrgt  Reageer met citaat
Robert,

Bedankt voor deze duidelijke uiteenzetting.
Ga dit een dezer dagen zeker eens uitproberen.

Groeten
Etienne

Niek
Average Member

197 berichten

Geplaatst - 19/10/2011 :  11:15:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Robert,

Hartelijk dank voor deze perfecte uitleg.

M.vr.gr.
Niek

rita
Average Member

403 berichten

Geplaatst - 19/10/2011 :  12:14:09  Toon profiel  Reageer met citaat
tjeemig robert wat goed van je!!!!! ga het uit proberen
goede uitleg!!! GRTZ ryta

Heiko
Advanced Member

1621 berichten

Geplaatst - 19/10/2011 :  12:17:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Fantastisch gedaan, dankjewel.
'k Heb nog geen T4, maar die komt er. (Of de Roland)
Nog een vraagje:
Wat kun je nog meer met de VH van de T4 doen t.o.v de Tyros2?
Voor mij persoonlijk heb ik de Pitch Correction niet nodig, en ook de vibrato heb ik nu aardig onder controle (ahum) Alleen mijn stemgeluid op zich is nog heel wat aan te sleutelen. Of is de Roland met TC Helicon dan toch een betere optie wat zang betreft? Ik hoop dat iemand dit een beetje uit kan leggen.
Grtzz, Heiko

Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt....
als het je neus uit komt is het véél erger!

Fred
Average Member

109 berichten

Geplaatst - 19/10/2011 :  15:36:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Kijk hier word ik nu blij van

Robert bedankt!!!!

Gr. Fred te B.

klinkt als
Average Member

112 berichten

Geplaatst - 19/10/2011 :  22:34:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Robert,

Sluit me volledig aan bij de eerder geplaatste complimenten.

TOP!

Groeten,

muzikant
Average Member

235 berichten

Geplaatst - 19/10/2011 :  23:21:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb me eigenlijk nooit met de VH beziggehouden maar dit is een verdraaid interessante verhandeling van jou Robert en ik ga hier ook eens in duiken. Bedankt voor het delen van je ervaringen.
mvg
Jan

Drommels!

Hanswiel
Senior Member

888 berichten

Geplaatst - 20/10/2011 :  09:31:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Hanswiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik sta perplex. Wat fantastisch. Mijn probleem is dat ik helaas niet tegelijkertijd kan spelen en zingen.
Oh ja, nog een klein probleempje: ik heb nog geen T4

Gedegen werk hoor Robbie. TVOY (The Voice Of Yamaha).

Met muzikale groet,
Hans

Muziek is vreugde,lang leve de vreugde
Musik macht freu(n)de(n)

Website:tognog-music.nl

Bewerkt door Hanswiel op 20/10/2011 09:32:10

MMO
Average Member

114 berichten

Geplaatst - 20/10/2011 :  12:00:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Het wordt tijd dat ik een microfoon ga kopen !!

robbiedoes
Average Member

281 berichten

Geplaatst - 21/10/2011 :  00:52:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van robbiedoes  Reageer met citaat
Hallo allen,

Bedankt voor alle leuke reacties. Ik zou het leuk vinden als mensen ook hun ervaring hier posten met de getoonde instellingen en/of beschikbaar gestelde registratie.

Groetjes, Robert

Alles over mijn muzikale activiteiten en Tyros 4: http://www.robbiedoes.nl
Pagina: van 2 Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000